2017-01-02, 16:48
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Enligt vad jag fått fram hittills så har taxichauffören varit på väg till bergsjö och plockat upp MGM efter bergsjövägen samt släppt av honom vid Råbovägskälet. Så det är inte troligt att han hoppade av vid Ingesarven.
Okej, så inte mer norrut än Vattlång befann han sig när han plockades upp, om jag går efter google maps. Efter Vattlång kallas Bergsjövägen för länsväg 758?
Citera
2017-01-02, 16:58
Medlem
Lite spekulationer samt lite snack som går på stan i Hudiksvall.

VN – jag vet säkert att hon länge jobbat på Kotorgets vårdcentral som diabetessköterska. En släkting till mig har haft henne som sköterska. Hon måste ha jobbat där tillräckligt länge för att inte kunna ha haft SP i skolan (om hon mot förmodan någonsin varit skolsköterska). En vanlig tant som var mormor och hade med allra största sannolikhet helt rent mjöl i påsen. Att SP skulle ha något särskilt motiv att vilja henne illa är helt orimligt.

KL – känner jag till men känner honom inte. Han är en känd profil i fotbollskretsar. Förutom att spela själv så har han tränat några av lagen kring Hudik. Vi pratar div 4 och liknande, tror även han tränat Hudiks damer. Känd som en hederlig och trevlig karl med sunt leverne och sunda barn. Att han genom sitt företag gör uppdrag åt den något omoraliske fastighetsägaren som bl a äger fastigheten på Domargatan kan vi lämna därhän för den här diskussionen. Förvisso är fastigheten totalt nedgången och hyrorna är i det närmaste ockerhyror (tro det eller ej så råder kraftig bostadsbrist i lilla Hudiksvall). Fastighetsägaren ifråga får säkert en del onda blickar på stan men att någon skulle vara så förbannad på honom att hen ger sig på en fastighetsskötare som arbetar på uppdragsbasis åt fastighetsägaren är, hör ni själva, totalt ologiskt. SP bodde dessutom inte ens där utan i Älgered. Även om jag inte har koll på KL och hans förehavanden kan jag inte se något i hans bakgrund som skulle kunna vara tillräckligt motiv för att någon skulle vilja ta livet av honom. Han var helt enkelt reko.

Vår pratglade åklagare – jag såg honom häromveckan på stan. Ni som inte sett honom och tänker er en man med vit skjorta och kostym får tänka om. Okammat hår, mustasch som en 70-talsraggare och en billig ostruken skjorta med en av de största greköppningar jag sett på länge. Men han har rykte om sig att vara en duktig åklagare (Gävlemålet som diskuterats i tråden till trots). Och han har ganska stor vana av mer komplicerade brott av stort allmänt intresse, folk knivar varan frekvent här uppe även om dubbelmord givetvis är ovanligt. Märkligt således att han glappar så pass mycket som han gör. Jag tror för övrigt att han bor inte långt från mordplatsen. Man svänger in vid GIavägskälet och kör någon km in på den vägen.

SP - som vännen som citerades i bl a Expressen berättar så går snacket att han har fantiserat om att mörda länge. Motiv utöver att det är ett vansinnesdåd där SP släppt på sina spärrar skulle alltså inte finnas.
Citera
2017-01-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Okej, så inte mer norrut än Vattlång befann han sig när han plockades upp, om jag går efter google maps. Efter Vattlång kallas Bergsjövägen för länsväg 758?

Chauffören var på väg till bergsjö för att plocka upp en resenär/resenärer
Så han gick tom från hudik till bergsjö. Bergsjövägen säger man häromkring om hela vägen från hudik till bergsjö. Så han har hoppat av på fel plats skulle jag tro, då var taxichauffören schysst och körde honom till Råbo. Han har alltså hoppat av innan Råbo. Och inte efter som tidigare påståtts. vore ju märkligt om han ville dölja att han skulle till Råbo för att sedan tacka ja till skjutsen.
Citera
2017-01-02, 17:06
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Chauffören var på väg till bergsjö för att plocka upp en resenär/resenärer
Så han gick tom från hudik till bergsjö. Bergsjövägen säger man häromkring om hela vägen från hudik till bergsjö. Så han har hoppat av på fel plats skulle jag tro, då var taxichauffören schysst och körde honom till Råbo. Han har alltså hoppat av innan Råbo. Och inte efter som tidigare påståtts. vore ju märkligt om han ville dölja att han skulle till Råbo för att sedan tacka ja till skjutsen.
Okej! Så taxin kör honom norrut? Jag har trott att han åkt buss norrut, förbi brottsplatsen, hoppat av någon mil därefter, börjat promenera söder på bergsjövägen, sedan blivit upplockad av en taxi som var på väg i riktning Hudiksvall. Detta stämmer alltså inte?
Citera
2017-01-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-bobber
Lite spekulationer samt lite snack som går på stan i Hudiksvall.

VN – jag vet säkert att hon länge jobbat på Kotorgets vårdcentral som diabetessköterska. En släkting till mig har haft henne som sköterska. Hon måste ha jobbat där tillräckligt länge för att inte kunna ha haft SP i skolan (om hon mot förmodan någonsin varit skolsköterska). En vanlig tant som var mormor och hade med allra största sannolikhet helt rent mjöl i påsen. Att SP skulle ha något särskilt motiv att vilja henne illa är helt orimligt.

KL – känner jag till men känner honom inte. Han är en känd profil i fotbollskretsar. Förutom att spela själv så har han tränat några av lagen kring Hudik. Vi pratar div 4 och liknande, tror även han tränat Hudiks damer. Känd som en hederlig och trevlig karl med sunt leverne och sunda barn. Att han genom sitt företag gör uppdrag åt den något omoraliske fastighetsägaren som bl a äger fastigheten på Domargatan kan vi lämna därhän för den här diskussionen. Förvisso är fastigheten totalt nedgången och hyrorna är i det närmaste ockerhyror (tro det eller ej så råder kraftig bostadsbrist i lilla Hudiksvall). Fastighetsägaren ifråga får säkert en del onda blickar på stan men att någon skulle vara så förbannad på honom att hen ger sig på en fastighetsskötare som arbetar på uppdragsbasis åt fastighetsägaren är, hör ni själva, totalt ologiskt. SP bodde dessutom inte ens där utan i Älgered. Även om jag inte har koll på KL och hans förehavanden kan jag inte se något i hans bakgrund som skulle kunna vara tillräckligt motiv för att någon skulle vilja ta livet av honom. Han var helt enkelt reko.

Vår pratglade åklagare – jag såg honom häromveckan på stan. Ni som inte sett honom och tänker er en man med vit skjorta och kostym får tänka om. Okammat hår, mustasch som en 70-talsraggare och en billig ostruken skjorta med en av de största greköppningar jag sett på länge. Men han har rykte om sig att vara en duktig åklagare (Gävlemålet som diskuterats i tråden till trots). Och han har ganska stor vana av mer komplicerade brott av stort allmänt intresse, folk knivar varan frekvent här uppe även om dubbelmord givetvis är ovanligt. Märkligt således att han glappar så pass mycket som han gör. Jag tror för övrigt att han bor inte långt från mordplatsen. Man svänger in vid GIavägskälet och kör någon km in på den vägen.

SP - som vännen som citerades i bl a Expressen berättar så går snacket att han har fantiserat om att mörda länge. Motiv utöver att det är ett vansinnesdåd där SP släppt på sina spärrar skulle alltså inte finnas.

Jag arbetar på ovan nämnda HC och kan med 100% säkerhet meddela att VN aldrig arbetat som skolsköterska.
Jag själv har ingen personlig kännedom om henne men arbetar med flertalet av hennes gamla kollegor och vänner.
Citera
2017-01-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Okej! Så taxin kör honom norrut? Jag har trott att han åkt buss norrut, förbi brottsplatsen, hoppat av någon mil därefter, börjat promenera söder på bergsjövägen, sedan blivit upplockad av en taxi som var på väg i riktning Hudiksvall. Detta stämmer alltså inte?

Nej det kan det inte göra. Låter ju inte alls logiskt om Chauffören var på väg till bergsjö, ser en kille i motsatt riktning och väljer att vända om och köra personen dit hen ville, för att sedan fortsätta till sina kunder.
Citera
2017-01-02, 17:34
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbsmls
Jag arbetar på ovan nämnda HC och kan med 100% säkerhet meddela att VN aldrig arbetat som skolsköterska.
Jag själv har ingen personlig kännedom om henne men arbetar med flertalet av hennes gamla kollegor och vänner.

Tackar för infon. Nu ska vi väl kunna avfärda denna trådsanningen också.

Många nyreggade kollegor i tråden. Trevligt.

Hjärtligt välkommen.
Citera
2017-01-02, 17:35
Medlem
meadowstreets avatar
Nytt förhör ska hållas med SP under veckan.

Få nya uppgifter om dubbelmord
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24188526.abe
Citera
2017-01-02, 17:39
Medlem
-0L0-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Nytt förhör ska hållas med SP under veckan.

Få nya uppgifter om dubbelmord
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24188526.abe

Och här i slutet av de lokala nyheterna

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/832469?programid=99
Citera
2017-01-02, 19:21
Medlem
-0L0-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -0L0-
Och här i slutet av de lokala nyheterna

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/832469?programid=99

Ny vändning

Kan finnas tänkbara motiv

Åk uttalar sig i pressen

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/ny-vandning-i-mordutredningen-kan-finnas-tankbara-motiv
Citera
2017-01-02, 19:27
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -0L0-
Ny vändning

Kan finnas tänkbara motiv

Åk uttalar sig i pressen

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/ny-vandning-i-mordutredningen-kan-finnas-tankbara-motiv
Citat:
Vilka typer av motiv polisen nu tittar närmare på vill inte åklagaren berätta, men han bekräftar att flera olika tips gällande möjliga kopplingar mellan den misstänkte gärningsmannen och brottsoffren har inkommit till polisen. Men det finns inget som tyder på att det funnits en etablerad kontakt sedan tidigare – eller ens att mannen varit på platsen innan, berättar Christer Sammens.
Dessa nya uppgifter baseras alltså inte på något förhör med Simon kan man klargöra. Undrar om man kanske fått tips gällande liknande saker som diskuterats här inne, brottsoffrens yrken eller liknande?
Citera
2017-01-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja många konstigheter - och även lite svårt att kartlägga den ”biten” då utsagorna går isär var han klev av bussen. Men om vi tittar på hur SP hanterat situationen efter mordet så framstår han i mina ögon som allt mer klarsynt och rationell.

Det naturliga för den som p.g.a. sjukdom i någon mån saknar rationellt tänkande hade givetvis varit att söka sig tillbaka samma väg som han kom upp till Bergsjövägen (758), vilket givetvis hade lett till ett tidigt gripande. Nu gjorde han inte det.

Med stor sannolikhet är det han brutit sig in i det närliggande fritidshuset för att där delvis övernatta .. ett antal timmar senare beger han sig i beckmörker
ut i i skogen, österut, för att framledes passera genom byn Silja på sin vandring mot E4. Det är en sträcka på drygt 7 km.. Hur fn många skulle klara den bedriften under samma förhållande?

Jag har en hel del skogsvana men jag tror inte att jag hade rott det ”projektet” iland utan att hamnat någon helt annanstans. Så hur psykotisk/paranoid/förvirrad kan GM egentligen ha varit den här natten??

Nej det konstigaste är beckmörkret. Ingen kan snubbla sig fram över ändlösa hyggen fulla av stubbar och rotvältor utan att ge upp. Tro mig jag har stor vana att gå i skog och mark på dagen.
Men i kolmörker går det inte utan ficklampa.
Dagsljuset framträder halv 9. Han måste ha kvarterat någonstans innan avfärden mot Silja by.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in