Citat:
Ursprungligen postat av
Polu
Ja, i ett mediakrig om mångkulturen är det rimligt att förvänta sig en debatt kring mångkulturens reella möjligheter att överleva. Det är märkligt tyst om detta i medierna.
Finns det överhuvudtaget något exempel på ett fungerande mångkulturellt samhälle genom historien?
Syrien har haft en mycket snabb befolkningstillväxt sedan 70-talet. Man hade en tid med bra ekonomisk tillväxt men det räckte uppenbarligen inte till alla människor. Syrien har en blandad etnisk sammansättning med araber, kurder och flera mindre grupper. De flesta är sunnimuslimer men där finns också shiamuslimer, kristna, druser och alawiter. Det här funkar ju uppenbarligen inte alls. Att bringa ordning i denna röra av överbefolkning och inkompatibla religioner känns närmast som en utopi.
Det är också märkligt tyst i medierna kring hur det fungerar på asylboendena. Vad säger de som bor där själva? Hur ser de på sin framtid i Sverige? Det här är kanske vår viktigaste samhällsfråga just nu men det är bara tyst i allt väsentligt. Men kanske har jag missat något. Det finns ett reportage här men jag kan inte se att det satt några djupare avtryck i debatten:
”Du har lämnat islam, då vet du att vi har rätt att döda dig”
http://www.expressen.se/nyheter/du-har-lamnat-islam-da-vet-du-att-vi-har-ratt-att-doda-dig/
Här har vi i alla fall en syrier som egenhändigt (?) deltog i debatten om asylanttillvaron så sent som 29/12. Han tycker det är hemskt att vistas på asylboende. Så hemskt faktiskt att han funderar över om svenskarna i själva verket vill döda honom.
Citat:
Vi gör inget annat än väntar här i Sverige. Ett år till nu. Ett år till utan ett gott och naturligt liv, eftersom vi inte får göra något annat än att vänta.
Vi är människor, inte djur som bara behöver äta och sova!
Det känns inte längre bra att vi kom till Sverige. Om det är vad ni vill, så har ni lyckats.
/.../
Jag är en elektronikingenjör, och hittills har jag tillbringat ett år och tre månader med att vänta.
Varför?
Ni tvingar mig att vänta i ett boende med dåliga förhållanden.
Varför?
Jag är en hederlig och ärlig man. Många flyktingar förbannar den dag de kom hit.
Varför?
Bryr ni er verkligen om mänskliga rättigheter?
Varför öppnade ni era dörrar för oss flyktingar, om ni inte kan hjälpa oss att leva ett värdigt och respektfyllt liv?
/.../
Jag kan inte tro att det här sker i Sverige!
Berätta inte för mig att ni har så många flyktingar i Sverige. Jag vet det.
Men jag förstår inte varför ni vill döda oss en andra gång.
Det här väntandet är samma sak som att döda oss.
Väntandet är samma sak som att dö.
Väntandet leder till en massa stress.
Väntandet leder till en massa dåliga känslor.
Väntandet ger oss ingenting.
Så känner de flesta flyktingar.
http://www.svt.se/opinion/bryr-du-dig-om-oss-flyktingar
Verkar ju inte gå helbra det här med att till varje pris stå upp för asylrätten. Till råga på allt har den arme Mohammed drabbats av den ack så vanliga i-landsåkomman sömnsvårigheter, något han upplyser om avslutningsvis.
Här accepteras minsann inga naturliga begränsningar för kapacitet och tillgängliga resurser. Nej då. Att inte snabbt och effektivt förse hundratusentalet asylanter med ett gott och naturligt liv (oklart utifrån vilken måttstock) likställs med mordförsök. Liksom så många andra tycks den gode Mohammed ha blandat ihop det här med rätten att
söka asyl och att faktiskt få det.
Huruvida mångkultur kan fungera eller ej är inte lätt att veta men tecknen verkar hittills rätt nedslående. Den amerikanske nationalekonomen och konservative debattören Thomas Sowell som har ägnat ett långt yrkesliv åt att studera olika utfall av olika sorters ekonomiska och sociala stimuli har detta att säga om saken:
Citat:
“Can you cite one speck of hard evidence of the benefits of ‘diversity’ that we have heard gushed about for years? Evidence of its harm can be seen — written in blood — from Iraq to India, from Serbia to Sudan, from Fiji to the Philippines. It is scary how easily so many people can be brainwashed by sheer repetition of a word.”
Och om fenomen som den olycklige Mohammed ovan reflekterar Sowell så här:
Citat:
“One of the consequences of such notions as ‘entitlements’ is that people who have contributed nothing to society feel that society owes them something, apparently just for being nice enough to grace us with their presence.”
http://dailycaller.com/2016/12/27/fifty-brilliant-thomas-sowell-reflections/
Thomas Sowell har nyligen dragit sig tillbaka från offentligheten, vid 86 års ålder. Uppväxt under påvra förhållanden som svart grabb med ensamstående mor lyckades han utan affirmative actions skaffa sig en gångbar utbildning från Harvard ungefär vid samma tidpunkt som Rosa Parks vägrade resa sig på den där bussen.