Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Du har genomfört en glidning. Jag har ifrågasatt logiken i ditt
argument, men du svarar med hänvisning till logikens plats i
statsskicket.
(Sparrow ställer för övrigt en mycket valid fråga

)
Det är helt enkelt inte så att jag rakt av accepterar Ditt sätt att använda logiken.
Citat:
Jag tror du får problem att visa verklighetsförankrat stöd för detta påstådda orsakssamband.
Det är inte alltid helt enkelt att föra vidare en observerad samvariation till ett orsakssamband. I detta fall förefaller det vara ett projekt på gång i just denna riktning, som jag råkade stöta på häromdagen via andra frågor. Jag skall intresserat läsa vad som där står när publikationen utkommer:
http://www.realiaposten.com/2016/12/07/ny-bok-haveriet-den-humanitara-stormaktens-fall/
Annars brukar vi monarkister anföra den spanska monarkins restauration som avgörande för demokratiseringen av Spanien på 1970-talet. Jag utesluter inte att vi kan se något motsvarande i en del andra länder, i Centraleuropa. Min uppfattning är att vi skulle ha sett en betydligt bättre demokratisk utveckling i länder som Tyskland efter första världskriget och Ryssland efter det kalla kriget, om man hade utvecklats till konstitutionella monarkier istället för den olyckliga republikanska utveckling som följde.
Citat:
Detta låter i mina öron som en renodlad åsikt. Kan du kvantifiera ödesgemenskapens betydelse för den medborgerliga sammanhållningen?
Det är en åsikt - politik handlar om åsikter. Det är förmodligen omöjligt att kvantifiera ödesgemenskap, men vi kan konstatera om den finns eller inte, och i någon mån i hur hög grad i vissa situationer. Den fanns och var hög i Finland 1939, vilket var en viktig orsak till landets framgångar. Den saknades helt i Sovjet i slutet på 1980-talet, vilket förklarar det tämligen fredliga sammanbrottet såväl här som i resten av det dåvarande Östeuropa. Den upplevda ödesgemenskapen är förmodligen också svag i Italien, ett annat av trådens favoritländer.
Citat:
En subjektiv känsla är inte ett argument. Känsloargument kan ibland leda till suboptimala utfall, exemplifierat av den svenska asylpolitiken.
Likafullt är det så politiken i regel utformas, varför det är klokt att fylla politiken med för samhället goda känslor, så att inte de destruktiva tar över - som det gjort i just asylpolitiken, och en hel del andra för samhället mycket skadliga politikområden.
Citat:
Utan den grundläggande principen finns ingen måttstock utefter vilken eventuella tillämpningsproblem kan konstateras.
Diplomaten är inte medborgare i den stat hen uppbär immunitet, vilket känns relevant i sammanhanget. Vidare är det inte fråga om en födslorätt (förutsatt att diplomaten representerar ett demokratiskt land).
Därmed inte sagt att diplomatisk immunitet är oproblematisk, men jag vet för lite för att ha en åsikt i frågan.
Du pekar på en annan problematik med principen - skall den gälla enbart medborgare eller alla människor? Hur är det med ålder - skall alla medborgare oavsett ålder vara lika inför lagen? När man skärskådar principen så kommer man tämligen omgående fram till problem som är avgörande, och av alla dessa problem vi kan identifiera, så finner jag att statschefens (även riksföreståndaren således) särställning är ett mycket litet problem i det stora hela, därtill en särställning som han delar med de flesta statschefer inte enbart monarker.
Citat:
Egendomlig premiss. Kungen skulle kunna låta bli att jobba alls, jobba minimalt, vara kompetensmässigt oförmögen att jobba för Sveriges bästa eller rentav bedriva subversiv verksamhet.
Hur vet du att kungen jobbar 365 dagar om året för Sveriges bästa och inte 364 dagar? Jobbade kungen för Sveriges bästa de dagarna han bedrog sin fru med Henemark?
Jag deltar inte i skvallerpressens ryktesspridning.
Det finns fö en kontrollmekanism härvid som republikanerna inte skulle vara sena att utnyttja om det fanns underlag:
RF, 5 kap:
Citat:
6 § Om konungen eller drottning som är statschef under en sammanhängande tid av sex månader inte har fullgjort eller kunnat fullgöra sina uppgifter, ska regeringen anmäla det till riksdagen. Riksdagen beslutar om konungen eller drottningen ska anses ha avgått.
Precis som för många andra chefer i Statsverket, så är statschefen kung året runt, dygnet runt. Det visades under tsunamijulen då Hovet fick väcka UD i frågan.
Citat:
Först vill jag har klarhet i om min åsikt i frågan är välgrundad. Detta samtal är en del av det projektet. När jag känner mig säker på min sak röstar jag därefter.
Som Du märker kan Du med förtroende vända Dig till mig i frågan.
Citat:
Jag har ingen ambition att sätta mig över demokratiskt fattade beslut.
Däremot anser jag att en fungerande demokrati förutsätter en välinformerad befolkning. Folket har full frihet att rösta irrationellt, men man ska veta att så är fallet.
Annars får man en Nordkoreansk demokrati, där väsentlig information undanhålls medborgarna.
Ja, det är starkt demokratiskt önskvärt med en välinformerad befolkning. Därför är det ett problem med den republikanskt anstuckna pressen som dels sprider illa underbyggt skvaller (och ibland rena lögner), dels att skolundervisningen om bl a den svenska monarkin håller så låg nivå. I skolorna förekommer det fortfarande att faktoiden att kungen inte skulle ha rösträtt sprids.
Citat:
Betyder det att du inte med säkerhet anser dig vara helhjärtad monarkist?
Hur vet man om man är "helhjärtad"? Som framkommer i mina inlägg anser jag att det finns möjligheter att förbättra den svenska monarkin och jag kan utan vidare acceptera saklig kritik av kungafamiljen om sådan framställs, men jag är övertygad om att den svenska representativa monarkin är en utmärkt konstitutionell lösning för Sverige. Denna övertygelse skall inte förväxlas med fanatism eller oförmåga att se andra lösningar. Det är bl a därför jag för diskussionen här.