Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Utan logik blir det svårt att föra någon form av diskussion. Om vi lättar på kravet att argument bör vara logiska skulle ett fullt acceptabelt svar på alla dina argument vara: Turkos.
Du har nog bara en för snäv definition på Din logik. Du utgår från att logiken måste baseras på ett materialistiskt förnuft och inte på kunskapsteoretisk idealism. Logiken blir märklig om den helt bortser från historiska och strukturella förhållanden. Ett statsskick mår bevisligen bra om det inte ändras i tid och otid, och om man nöjer sig med att förändra sådant som är uppenbart dåligt - inte att förändra småttigheter eller sådant som fungerar tillräckligt bra. Ibland får jag intrycket att republikanerna är litet som Jack Sparrow -
"But, why is the rum gone?"
Citat:
Stämmer det verkligen? Var inte republikerna USA och Frankrike före Storbritannien med en konstitution som påminner om en modern demokrati?
USA och Frankrike hade tvivelsutan moderna
konstitutioner före UK/Eng, men de senare hade i praktiken skapat institutioner som fungerade som proto-demokratiska redan i samband med Den Ärorika Revolutionen på 1600-talet. Ja, och så kan man förstås räkna Bill of Rights från 1689 som en form av förkonstitutionell urkund, fortfarande i kraft har jag för mig.
Citat:
Ärligt talat är jag osäker på vilken slags institution kungahuset är. Det är möjligt att du har en poäng, jag vet faktiskt inte (och Google är omedgörlig på denna punkt).
Kungahuset är en unicitet och anses vara statsrättsligt svårdefinierat. Så länge systemet fungerar har behovet att tydliggöra definitionen av den statsrättsliga ställningen vara litet. Såväl politiker som jurister inser att det besvär och de politiska riskerna med en allt för tydlig definition knappast motiveras av glädjen med en tydligare institutionell ställning.
Citat:
Cirkelargument/popularitetsargument. McDonalds är också populärt, men huruvida dess plats i samhället utgör ett behov som meriterar skattefinansiering är osannolikt.
Kan du beskriva vilka behov kungahuset tillfredställer?
Jag försöker hålla mig till monarki, där kungahuset är att betrakta som den tillfälliga innehavaren av tronen. Jag förenklar och förkortar litet:
1) Monarkin lyfter statschefsämbetet från de partipolitiska motsättningarna genom att kungen varken har politisk makt eller behöver väljas - det skapar stabilitet och kontinuitet. De europeiska monarkierna är i de flesta fall utmärkta exempel på detta. Denna stabilitet befordra sannolikt en demokratisk utveckling.
2) Monarkin står för en stor del av den historiska kontinuiteten i samhället, vilket är viktigt för att medborgarna skall känna samhörighet med såväl historia och samtid som framtid - att man upplever en gemensam "ödesgemenskap". Detta är också viktigt för det demokratiska samhället, där den medborgerliga sammanhållningen spelar mycket stor roll. Att i dagens Sverige erodera detta ytterliga skulle kunna bli både skadligt och farligt.
3) Trivselbehovet skall inte underskattas. Detta är känslomässigt, men inte mindre viktigt därför. Vi människor behöver symboler, ceremonier och meningsuppfattade institutioner. Monarkier tillhandahåller detta i högre grad en republiker. Vi kan förstås se att även republiker försöker:
https://www.youtube.com/watch?v=y5Po6QOGpng
Ett Nobelpris blir litet värdefullare om det delas ut av en kung än av en president, även om prissumman är identisk. Logiskt? Inte i alla avseenden, men så består vi människor av både förnuft och känsla.
Citat:
Intressant hållning.
Icke desto mindre något att fundera över, och ta ad notam.
Citat:
Tolkar det som ett ja på frågan om du förkastar principen om likhet inför lagen.
Man behöver inte förkasta principen, men man kan heller inte blunda för problemen med dess tillämpning. Anser Du att diplomaters immunitet bryter principen om likhet inför lagen och att denna immunitet borde avskaffas?
Citat:
Hur vet du att kungen arbetar varje dag för Sveriges bästa?
Personligen har jag inget intresse av varken boll- eller lagsporter, men att en svensk medborgare nått världseliten i planetens mest konkurrensutsatta sport är rimligtvis en större merit än att tilldelas ett visst efternamn.
Därför att det är vad monarker i demokratier gör - det finns inte så mycket annat för dem att arbeta med.
Citat:
Skillnaden är att när du ärver egendom eller ett familjejordbruk så kostar det inte mig pengar.
Kungen ärver rätten till min plånbok.
Det är Riksdagen som har den rätten - och kan varje år om den vill sätta apanaget till noll kronor. Men det gör den inte, så prata med Riksdagen om pengafrågan.
Citat:
Sant. Men det verkar inte skett på rationella grunder.
Det är faktiskt inte så viktigt. Den som tar sig rätten att sätta sig över demokratiskt fattade beslut t ex med argumentet att beslutet inte är rationellt grundat, har avskaffat demokratin. Demokrati är bl a rätten att fatta irrationella beslut. Vi bör inte ha något rationalistiskt Väktarråd som kan underkänna Riksdagen.
Citat:
Hahaha
Men det är tvärtom. Att göra oss av med kungahuset före dansken är inte att ge upp. Det är att vinna. Vi skulle ta det nordiska bronset efter Finland och Island och därmed knuffa bort Preben från prispallen.
Vi skulle bli ännu mer misslyckade som nation. Det vill jag inte medverka till.
Citat:
Känner att jag vill summera lite:
Hittills i vårt samtal har du tagit avstånd från meritokrati, mänskliga rättigheter, principen om likhet inför lagen, förnuft, logik(!), samt lovordat så kallade "känslobehov".
Jag börjar förstå varför du är monarkist.
Du är en smula dikotomisk. Ingen av dessa frågor behöver värderas som antingen-eller, utan bör istället ses som glidande. För att göra ytterligare en populärkulturell referens:
https://www.youtube.com/watch?v=wgpytjlW5wU