2016-12-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur kan det vara oklart? Det är så klart de bara kan bli. Du har stått och stampat och inte gjort ett jota egentligen i ett helt år.

Det har jag inte alls.

Citat:
Du har inte skaffat jobb.

För det är ju så jävla lätt, eller hur?

Citat:
Du har inte börjat plugga.

Därför att jag skulle bli av med min aktivitetsersättning om jag gjorde det. Dessutom visste jag inte vad jag skulle plugga till, och i höstas var jag för deprimerad för att orka plugga.

Citat:
Du har inte gjort något mätbart av värde egentligen, bara snackat massor om vad du tänker göra.

Skitsnack. Jag har gjort en hel del.

Citat:
Därför säger jag att du nu borde lämna den här tråden, skriv ingenting här i 6 månader. Sen kommer du tillbaka och levererar rapport om riktiga resultat.

Jaha, det kan du fanimej bara glömma, ska du ha jävligt klart för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Man kan få studiemedel motsvarande studier på heltid under 6 år. Men det är ju beroende av att man pluggar i viss takt och tar poäng. Kolla upp det! Ring CSN och fråga.

Men jag kommer ju inte att plugga på heltid! Just nu verkar det mest troligt att jag bara kommer att plugga på kvartsfart.

Citat:
Det jag skrev var att oavsett om det du skulle plugga i vår inte är det som ska leda till jobb så kan det vara jättebra för dig att börja redan nu så att du klarar dina "riktiga" studier i höst bättre. Det är uppenbart att du ofta behöver ta små steg och komma igång, annars blir saker aldrig av eller dröjer väldigt länge, så skjut inte på det här skulle jag säga.

Okej, men vad ska jag göra när jag blir av med min aktivitetsersättning? Jag menar, det kommer ju funka så länge jag bor med mina föräldrar, men efter det?

Citat:
Jag skrev också att studentlivet kan vara ett sätt att träna din sociala förmåga. Helst får du även jobba med psykolog som ger dig hemövningar.

Vad menar du? Vilka hemövningar ska min psykolog ge mig?

Citat:
Men det finns massa sociala situationer och tillfällen. Jättebra även att komma in lite i detta innan hösten när plugget då är mer på "riktigt".

Jag kan ju gå till studentnationer även om jag inte studerar nåt just då...bara jag har medlemskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om studierna är till för att känna sig för, och se om man klarar av det, och inte skall leda till en utbildning så kan du få ha aktivitetsersättning ändå, är det besked jag fick för annan persons räkning.

Jag har redan studerat på universitetet. Så jag vet att jag kan studera, men jag vet ännu inte hur det är att studera på heltid.

Citat:
Även om du läser helfart så vistas man inte på Universitetet på dagarna, och går på olika lektioner som man gör på gymnasiet.

Inte om det är en dagskurs. Min kurs är visserligen en kvällskurs. Den som jag vet att jag har kommit in på, i alla fall.

Citat:
Medan om man läser ett sk. program så läser man med samma människor under en längre tid och har då mer sociala aktiviteter.

Okej, men det är ju inte relevant förrän i höst.
2016-12-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

Därför att jag skulle bli av med min aktivitetsersättning om jag gjorde det. Dessutom visste jag inte vad jag skulle plugga till, och i höstas var jag för deprimerad för att orka plugga.

Denna attityden är äcklig. Till att börja med så kallas det aktivitetsersättning för att det är en omskrivning för att man är en bidragsparasit.

Du har aldrig haft ett riktigt jobb, men anser dig vara för bra för att jobba som städare? Folk jobbar inte för att det råkar "passa" dem, utan för att försörja sig själva, sin familj. Sätta mat på bordet, värme i huset. Ett värdigt liv helt enkelt, samtidigt som dessa HÅRT arbetande personerna betalar in stora summor skatt för att parasiter som dig ska kunna leva ett gott liv.

Hur länge förväntar du dig få bidrag? Du inser att folk som jobbar inte får aktivitetsersättning? Kommer du någonsin skaffa ett jobb? Antar inte, eftersom du kommer förlora ditt bidrag då.
Senast redigerad av mrsteve2 2016-12-30 kl. 23:01.
2016-12-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

Men jag kommer ju inte att plugga på heltid! Just nu verkar det mest troligt att jag bara kommer att plugga på kvartsfart.

Okej, men vad ska jag göra när jag blir av med min aktivitetsersättning? Jag menar, det kommer ju funka så länge jag bor med mina föräldrar, men efter det?

Vad menar du? Vilka hemövningar ska min psykolog ge mig?

Jag kan ju gå till studentnationer även om jag inte studerar nåt just då...bara jag har medlemskap.

Ok, vi tar det igen, när du pluggar får du studiemedel, en del är lån en del är bidrag. Hur högt det blir beror på vilken takt du studerar. Min poäng var 1. du får troligen en del pengar även om du pluggar kvarsfart 2.eftersom man får pengar i 6 år så behöver du väl knappast vara rädd för att göra slut på CSN pengarna utan kan ta det du får nu även om du inte pluggar det du sen tror du får jobb på.

Vad studenter gör är att leva på CSN pengar. Många jobbar också o men lever snålt. Utbildning är tänkt att betala sig på sikt.

Du kan engagera dig i mycket mer än bara nationerna, plus lättare om du pluggar nått att gå dit eller göra andra saker med kursarna. Då är du en del av universitetslivet och naturligt att du gör sociala saker i den miljön. Uppsala har mycket sånt.

Jobbar du med psykolog är varje behandling unik, men några aspekter återkommer vanligtvis i alla behandlingskontakter:

En individuell analys med fokus på de specifika förutsättningar och möjligheter som gäller just för den specifika klienten och dennes en önskad livskvalitet.

Konkretisering av målsättande i sociala sammanhang.

Social färdighetsträning utifrån klientens egna mål.

Konkreta övningar, gärna med videoåterkoppling.

Fokus på emotionell bearbetning av relevanta aspekter.

Fokus på att utöka/fördjupa det egna livsutrymmet.

Behandling av sekundära ångest- och depressionsbesvär där så är relevant.

Läs mer tex här https://www.psykolog.nu/psykoterapi/...-vid-asperger/

Övningar kan handla om att utmana eller observera dig själv, kanske gör du något socialt med dina kursare. Hemuppgifter mellan gångerna man träffas uppföljs sedan med teraputen där ni kan diskutera hur hemuppgifterna har fungerat. Du behöver inte vara själv i att öva din sociala förmåga. Tror du behöver stöd och guidning.
2016-12-31, 16:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Denna attityden är äcklig. Till att börja med så kallas det aktivitetsersättning för att det är en omskrivning för att man är en bidragsparasit.

Du har aldrig haft ett riktigt jobb, men anser dig vara för bra för att jobba som städare? Folk jobbar inte för att det råkar "passa" dem, utan för att försörja sig själva, sin familj. Sätta mat på bordet, värme i huset. Ett värdigt liv helt enkelt, samtidigt som dessa HÅRT arbetande personerna betalar in stora summor skatt för att parasiter som dig ska kunna leva ett gott liv.

Hur länge förväntar du dig få bidrag? Du inser att folk som jobbar inte får aktivitetsersättning? Kommer du någonsin skaffa ett jobb? Antar inte, eftersom du kommer förlora ditt bidrag då.

Jag googlade aktivitetsersättkning, det är ju för sjuka och handikappade människor som inte kan, inte för de som inte vill. Det är en form av sjukersättning - det kommer från försäkringskassan. https://www.forsakringskassan.se/pri...tetsersattning

Citat:
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som inte har fyllt 30 år och inte kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning under minst ett år.

Citat:
Du kan få aktivitetsersättning i 1-3 år beroende på hur länge du inte kommer att kunna arbeta.

I dagens Sverige så missbrukas många förmåner och bara det hindrar folk att bli vuxna. Förr svalt man om man inte orkade jobba, nu kan man leva gott. Lägg till det bortskämd hemifrån och så har vi en primadonna som Markunator.
------------------------------
Markunator

OnTopic så om målet är sex och flickvän så har det påpekats att tjejer inte gillar killar som hänger mamma i kjolarna. Vi gillar killar som tar ansvar för sig själva och sin situation - dvs män - inte pojkar. Det är det mest avtändande som finns, vuxna som beter sig som barn, och ett bortskämt barn går deffintivt fetbort.

I verkliga verkligheten så handlar det om, att när man är vuxen är det dags att sluta vara egoistisk som ett barn och börja försörja och ta hand om sig själv.
Då sitter man inte på kammaren och väljer utifrån vad man vill, utan ifrån vad man måste. Särskilt inte när det är hög arbetslöshet utan man funderar på - vad har jag att bidra med - vilket arbete klarar jag av? Sedan lägger man ihop det med - vilket arbete kan jag få?

Vilken arbetsgivare vill ha mig? - inte vilken arbetsgivare vill jag ha?

Det är först när man är välutbildad och har speciell kompetens och gedigen erfarenhet som man kan välja arbetsgivare då man är ett tillgång för ett företag. Är man i den sitsen så har man jobbat i hop så mycket pengar att man kan försörja sig själv, medan man väljer. Där är inte du, utan du lever på skatt som folk betalar som går till de skitjobb som du är för fin för. Euw. Tjejer gillar inte bortskämda killar.

Daglig verksamhet är en konstgjord arbetsgivare för att de som inte klarar riktigt arbete skall få känna sig som en del av samhället. Man producerar inget av värde och verksamheten kostar staten mer pengar än vad de "arbetande" drar in. Så tro inte att du gör ett arbete som inte är värdigt dig när du skannar. Snarare är det så att om du klarar ett riktigt arbete så kostar du onödiga pengar där.

I den riktiga världen och inte den skyddade verkstaden som utgör din värld så är det sanningen. Jag tycker att det är helt okey att du kan få aktivitetsstöd som en övergång, då förändringar är svåra för er med AS. Som jag skrev så är det till för att kunna testa vad man klarar och få landa mjukare i verkligheten. Antingen så är man fit för att arbeta, eller inte för då klarar man bara låtsasjobb.
Aktivitetsersättning är inte en medborgarlön, dvs något man bara får som en månadspeng man får av staten, som Du och dina föräldrar verkar tro Markunator.
Det är en tillfällig hjälp till verkligheten - ingen rättighet.

Likaså med studier, du studerar inte vad du har lust med utan, du väljer studier utifrån vad du tror att du kommer klara av och vad som kan ge dig jobb i framtiden. Detta tar du med en studievägledare, inte med dina nya föräldrar i tråden.

Den oro du känner för din framtid skall du använda till att ödmjuka dig. Så som Sverige utvecklas i raskt nedåtstigande spiral så kommer pengarna ta slut.

Du kommer förr eller senare stå där där du inte kan välja, utan får vara glad om du får torka bajs för att försörja dig vilket vanliga människor utan utbildning får göra. I verkligheten så är det dock så att du inte ens är kvalificerad till att arbeta inom vården, då du inte kan föra dig bland folk, utan du får nog vara glad för ett ännu sämre jobb.

Dina föräldrar är heller inte unga. De kommer dö, det är ju bra om du har löst det här tills dess. Vilket de kommit på, men en lite väl sent kanske.

Se till att 2017 blir det år du skärper dig, och får det du vill och behöver.

Eller "får" se till att du blir kvalificerad för
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-31 kl. 16:29.
2016-12-31, 16:29
Medlem
Citat:
Jag googlade aktivitetsersättkning, det är ju för sjuka och handikappade människor som inte kan, inte för de som inte vill.

Fast markus är kapabel att arbeta. Att han inte ville jobba som exv städare var för att det inte passade honom.
2016-12-31, 17:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Fast markus är kapabel att arbeta. Att han inte ville jobba som exv städare var för att det inte passade honom.

Ja egoismen och självcentreringen är själva kärnpunkten i AS. Världen finns för dom, tror dom.
och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet.
2016-12-31, 17:34
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:

Citat:
Ja egoismen och självcentreringen är själva kärnpunkten i AS. Världen finns för dom, tror dom.
och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet.

Vi vet inte alls med säkerhet att Markus klarar av att arbeta. Hans kognitiva funktionsnedsättningar kan mycket väl göra det omöjligt för honom att fungera autonomt och/eller att kunna förstå och fullfölja muntliga instruktioner på en arbetsplats.
2016-12-31, 17:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Vi vet inte alls med säkerhet att Markus klarar av att arbeta. Hans kognitiva funktionsnedsättningar kan mycket väl göra det omöjligt för honom att fungera autonomt och/eller att kunna förstå och fullfölja muntliga instruktioner på en arbetsplats.

Fast när jag läste bakåt i tråden så har han på en direkt fråga från dig, sagt att han inte har några. Jag undrade också i början var han låg. Om han hade flera problem eftersom han hade daglig verksamhet och inte annat. När jag varit där så har det varit förståndshandikappade och människor som brummar.
Men det är kanske olika.

Klarar han av universitetstudier så kan det ju inte vara särskilt illa.
Bold =uppenbarligen så klarar han av att arbeta eftersom han scannar in grejer, frågan är inte om - utan vad han är kvalificerad för Samt vad som finns på marknaden.
Och fortfarande inte vad han vill - utan vad han duger till. Precis som för oss alla.

Nu nyår
2016-12-31, 18:03
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Fast när jag läste bakåt i tråden så har han på en direkt fråga från dig, sagt att han inte har några. Jag undrade också i början var han låg. Om han hade flera problem eftersom han hade daglig verksamhet och inte annat. När jag varit där så har det varit förståndshandikappade och människor som brummar.
Men det är kanske olika.

Klarar han av universitetstudier så kan det ju inte vara särskilt illa.
Bold =uppenbarligen så klarar han av att arbeta eftersom han scannar in grejer, frågan är inte om - utan vad han är kvalificerad för Samt vad som finns på marknaden.
Och fortfarande inte vad han vill - utan vad han duger till. Precis som för oss alla.

Nu nyår

Nej, det har han inte. En kognitiv störning är inte samma sak som en intellektuell funktionsnedsättning. Han svarade nej på det senare. Han har både själv erkänt samt visat att han t ex har markanta problem med minnet, vilket tveklöst påverkar hans förmåga att ta till sig och bearbeta information, samt att planera och utföra handlingar. Det är en kognitiv störning. Det vore inte orimligt om dessa funktionsnedsättningar negativt påverkar hans förmåga att sköta ett arbete. Ett riktigt arbete, alltså, inte något man gör på daglig verksamhet. Faktum är att vi vet inte om Markus ens skulle klara av att arbeta inom vården eller som städare. Till och med de enklaste jobben kräver att man kan följa instruktioner och har ett fungerande arbetsminne. Tro mig, jag vet, jag har haft en hel del "skitjobb" när jag var ung.

Jag tycker gott och kort att det är taskigt att hacka på honom för att han uppbär aktivitetsersättning när killen faktiskt har flera verkliga funktionsnedsättningar. Han är ingen bidragsfuskare; det sociala skyddsnätet är utformat med såna som han i åtanke. Faktum är att vi inte vet ett skit om ifall Markus faktiskt skulle kunna arbeta eftersom vi inte vet hur omfattande hans handikapp är och i vilken grad de begränsar honom i verkliga livet. Man kan ju undra varför Arbetsförmedlingen hänvisat honom till Daglig Verksamhet istället för att ha honom inskriven i det reguljära systemet.

Nu en fråga till TS: Markus, om du fick anställning, tror du att du skulle kunna klara av att dra egna slutsatser utifrån den information som ges av din arbetsledare och agera därefter? Om ett oförutsett problem skulle dyka upp, skulle du kunna ta tag i och lösa problemet utan att någon först visat dig exakt hur man gör? Kan du vara flexibel i ditt tänkande?

(Kort och gott, det krävs mer för att arbeta i butik än förmågan att kunna stapla varor.)
Senast redigerad av Mandy-Lee 2016-12-31 kl. 18:37.
2016-12-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee

Om du gör detta antagandet kommer markus ALDRIG klara av följande:
-plugga
-skaffa tjej
-ha sex
etc

Är han kapabel att gå gymnasiet så är man kapabel att sköta ett enklare jobb, exv. städjobb.
2016-12-31, 19:58
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Om du gör detta antagandet kommer markus ALDRIG klara av följande:
-plugga
-skaffa tjej
-ha sex
etc

Är han kapabel att gå gymnasiet så är man kapabel att sköta ett enklare jobb, exv. städjobb.

Ja, men hela hans skolgång har varit kravanpassad och miljön så "autismvänlig" som möjligt. En arbetsplats där man faktiskt förväntas fungera som en autonom individ är en annan sak. Klarar man inte av att resa själv så är det långt ifrån säkert att man klarar av att sköta t ex ett städjobb.
2016-12-31, 21:30
Medlem
Markus, har du haft ett sommarjobb någon gång?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in