Citat:
Ursprungligen postat av
Imiron
Självständig blir du genom att t.ex. handla kläder själv, betala räkningar, handla och laga mat etc. Be din mamma om hjälp på traven men låt henne inte göra sakerna åt dig.
Okej, jag ska jobba på det.
Citat:
Be om hjälp för att träna på hur man pratar med andra. Hur mycket ögonkontakt man har (du har för lite), röstläge (du pratar pipigt), samtalsflöder, informella samtalsregler etc. Jag fattar inte varför ni inte tränat på sånt.
Jag tycker att ögonkontakt är pinsam och obehaglig om det blir för mycket av den. Hur pratar jag pipigt? Det är min röst, jag kan inte prata på nåt annat sätt! De andra problemet förstod jag inte ens!
Varför skulle mina föräldrar har tränat mig i något av det här? Jag har inga problem med att prata med folk. Vilka har du hört det här ifrån, förresten? Hur känner de mig? Var har de träffat mig?
Citat:
Som hjälp tycker jag du ska köpa och läsa de böckerna jag länkat. EddieCabots böcker vet jag inte vilka de är, men du kan ju se över dem med. De böckerna jag länkat till dig bör du hinna läsa på en vecka om du ligger i, vilket du bör göra.
Jag läser jävligt långsamt, jag kan inte koncentrera mig och jag har ytterst svårt för att få saker gjorda. Det finns inte en chans i hela världen att jag kommer att läsa ens
en enda bok på bara en vecka, bara så du vet.
Kanske. Jag vet inte om jag ens vill läsa de där böckerna. Hur fan kan de lösa mina problem?
Citat:
Eller gått ned själv (utan mamma, pappa eller någon kusin, helt själv) och köpt ett plagg du själv valt (din mamma får inte ens ha en åsikt) på valfri klädbutik. Jag hade valt HM.
Det gör jag nästa månad. Måste bara gå ner lite mer i vikt först.
Citat:
Ursprungligen postat av
syntaxxxerror
1. Vad är det för form av ersättning du får i nuläget? Jag gissar på aktivitetsersättning och då är du berättigad till bostadstillägg när du flyttar hemifrån.
Jag får både aktivitetsersättning och bostadstillägg i nuläget.
Citat:
Men du verkar inte direkt vara någon shopoholic eller lägga större summor på nöjen, så det här kommer inte bli något problem. Budget kan du få hjälp av boendestödet att lägga upp!
Nej, jag är väl ingen "shopaholic", men jag gör faktiskt av med en hel del pengar på nöjen under ett år...
Citat:
2. Kommer din ersättning in på ett konto du själv hanterar i nuläget, eller ett konto som dina föräldrar förfogar över?
Den kommer in på mitt personkonto, men över hälften av pengarna förs över till min pappa, som lägger in dem på ett sånt där sparkonto där man får betalt av banken för att de får ha ens pengar (jag vet inte vad ett sånt sparkonto heter).
Citat:
3. Klarar du av att handla och laga mat själv i nuläget? Ungefär hur många måltider i veckan tillreder du åt dig själv eller hela familjen? Det spelar ingen roll om din repertoar är max fem rätter. Så ser det ut för dom flesta ungkarlar och det överlever man gott på. Men i framtiden kanske en matlagningskurs kan vara något? Då träffar du dessutom nya människor, inklusive tjejer! Och vi tjejer uppskattar när vi blir bjudna på gott käk
Jo, jag kan handla, och gör det ganska ofta. Laga mat? Eeehhh...inte precis. Jag tillreder inte många måltider, för jag kan bara göra några få väldigt enkla rätter. Jag ska lära mig att göra fler.
Det är möjligt att jag överväger en matlagningskurs nästa år, ja.
Citat:
4. Jag har förstått att ni har ett städschema hemma. Scheman och struktur är en skitbra grej om man har Aspergers syndrom, men här tycker jag allt att du kan lägga manken till och ta över majoriteten av städningen/tvättandet. Dina föräldrar är gamla och jobbar dagtid om jag förstått saken rätt?
Min mamma har alldeles nyligen gått i pension och min pappa går snart i pension, han också. Dock så vill jag säga att han inte bor i lägenheten de dagar han arbetar, utan i vår gamla villa.
Citat:
Städar du ditt rum själv helt och hållet? Om inte; DIN MAMMA SKA INTE STÄDA DITT RUM EN ENDASTE GÅNG TILL! Förstått?
Det är inte så det funkar. Hon städar hela lägenheten varannan helg (inklusive mitt rum), jag städar hela lägenheten varannan helg (inklusive mitt rum). De helger som hon städar dammar jag dessutom av i mitt rum.
Citat:
Du sköter även din egen tvätt helt och hållet. Sängkläder, din handduk, kalsonger och strumpor tvättar du en gång i veckan i 60 grader.
Det är inte så vi sköter tvättet här i lägenheten. Mina kläder tvättas tillsammans med mina föräldrars. Jag byter dessutom bara sängkläder var tredje vecka.
Jag tänker nonschalera resten av dina tips angående städning.
Citat:
Det är MYCKET viktigt att dina föräldrar samarbetar med dig här och inte stretar emot eller säger att du inte kan eller att det inte är någon idé att du inte lär dig. Om så är fallet så kör du mantrat i huvudet "jag kommer aldrig få ligga, jag kommer aldrig få ligga, jag kommer aldrig få ligga, om jag inte lär mig det här" och står på dig, eftersom det är sant. Du kommer verkligen aldrig få en tjej om du inte kan städa själv.
Jag kan städa själv, men jag tänker
inte städa så där mycket eller ofta, i alla fall inte så länge jag bor i den här lägenheten!
Citat:
5. Anser du att du har rapporteringsplikt till dina föräldrar? Att du t ex behöver säga till när du ska ut och var du har varit någonstans? För det som dom skita fullständigt i. Du är 25 år gammal!
Jo, det känner jag att jag har, men jag kan väl lägga av med det...fast jag förstår inte riktigt vad du menar här, menar du att jag aldrig ska berätta var jag är? Nånsin?
Citat:
Ursprungligen postat av
negermjau
Du är extra deprimerad nu för att du vet att det kommer krävas sån stor ansträngning för att komma dit du vill vilket känns oöverkomligt. Känns det som att du aldrig kommer att kunna klara en så stor ändring av hela dig och din personlighet?
Jo, precis så känns det.
Citat:
Det är jobbigare för dig än för de flesta människor att göra de här förändringarna, men du är villig att göra förändringar oavsett. Det gör dig till en stark människa. Fortsätt kämpa så kommer det att bli bättre. Du kommer att lära dig att förändringar inte är så jobbigt som du tycker nu, och du kommer att se resultat.
Tack, jag hoppas att du har rätt.
Citat:
Jag erbjuder min hjälp till att skriva detaljerade och logiska delmål till den sak du själv önskar. Eftersom du är deprimerad just nu kan det vara svårt att tänka vad du helst skulle vilja göra nu. Vad tror du att du hade tänkt om du inte var deprimerad? Vad är viktigast? Jag tänker mig att jag hjälpa dig att hitta en kurs eller ett program du kan studera i din egen takt? Detta kommer kanske inte ge dig ett jobb precis efteråt, men du får testa och blir mer förberedd för HUR man pluggar när du har kommit på din "riktiga" utbildning. Eller hur man flyttar hemifrån? Hur man hittar nytt umgänge eller lär sig nya intressen? Hur du ska hitta ett jobb som passar dig? Välj själv, annars väljer jag! Vi gör det stegvis och i detalj, och du får ställa hur många frågor du vill
Tack, jag skulle verkligen uppskatta att du hjälpte mig.
Jag tror inte riktigt att jag fattar vad du vill veta, men just nu så vill jag hitta ett jobb, flytta hemifrån (det kommer redan att hända i februari eller i mars, troligtvis!) och hitta en tjej att bli ihop med. Jag skulle vilja plugga (i höst) till typ litteratur eller nåt. Det som Imiron länkade till verkar som att det skulle kunna vara något. Frågan är bara vilka andra och hur många program jag ska söka till?
Citat:
En liten sidnot är att jag tänkte tipsa dig om sammanhang i Uppsala där man kan träffa andra människor och umgås, och samtidigt lära sig något om det man är intresserad av. Detta kanske gör att du blir lite gladare och samtidigt tränar din sociala kompetens.
Första länken går till ett language meetup i Uppsala. Du måste signa upp dig på sidan först. Många människor i Uppsala vill lära sig svenska, och vill gärna prata med olika typer av människor. Tror du att det kan vara roligt för dig? I länken kan du trycka på deras kalender och se när de träffas.
https://www.meetup.com/intercambio2/
Länk nummer två går till ett board game meetup i Uppsala. Jag vet inte om du gillar brädspel, men det brukar oftast locka många människor (aspies också) och de tar gärna emot nybörjare. Vad tror du om det? I länken kan du trycka på deras kalender och se när de träffas. Samma här, att du måste signa upp på sidan.
https://www.meetup.com/Uppsala-Board-Gamers/
TACK! Wow, vad jag önskar att jag hade stött på den sajten tidigare!