2016-12-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Det har vært et lignende fall på den samme øya i danmark i 2008. Moren skriver i denne artikkelen at hun tenkte på sin egen datter og hva som hendte med henne, da Emilie ble funnet

http://ekstrabladet.dk/112/taenkte-om-min-datters-morder-ogsaa-draebte-emilie/6470404
Vivi Andersen var 31 år då hon försvann i juli 2008, och 10 mån senare påträffades mördad i Valsømagle skov; vilket är ca 10 km fågelvägen från där Emilie Meng påträffades död. Här är en äldre tidningsartikel om ouppklarade mordfall i Danmark:

http://ekstrabladet.dk/112/article4000506.ece

Förmodligen kollar polisen upp några av dessa, utifrån t ex geografi eller brottsoffertyp för att se om det finns någon gemensam nämnare mer än det.
Citera
2016-12-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte om jag förstår dig rätt..... jag tänker att vissa kanske triggas till aggressivitett genom sexlusten kopplat med någon brist eller störning men du menar att det är aggressivitet som triggar sexlust?
Varför fungerar i såfall ofta kemisk kastrering på denna typ av brottslingar, de kan ju fortfarande bli arga?

Jag kommenterade Malin Kristiansens mördare. Jag tror inte hans motiv varit sexuella. Han verkar vara ganska lik Hagamannen. Jag vet inte om det är konstaterat att Hagamannen lider av någon brist eller störning. Jag följde inte det fallet så noga. Särskilt vanligt är det inte att en våldtäktsman dödar sitt offer eller använder mer våld än han behöver för att visa att det är han som har makten över sitt offer. Det ger väl honom ett kick. Där kan det förstås gå snett om offret gör för mycket motstånd. En "normal" våldtäktsman ger kanske upp då och flyr medan en mer aggressiv typ använder så mycket våld att offret i värsta fall dör. Såvitt jag har förstått så var varken Hagamannens eller Malin Kristiansens mördares problem att offren gjorde motstånd utan dessa män kanske blev upphetsade av våldet som de utövade. Men om vi återvänder till fallet Emilie. Det har väl fortfarande inte fastställts om hon blev våldtagen? Jag undrar om det ens kan fastställas efter så lång tid. Det ligger förstås nära till hands att misstänka att hon blev våldtagen och mördad av en okänd med tanke på att hon var en ung och vacker flicka som var ute ensam på natten. Men teoretiskt sett kan hon lika gärna blivit överkörd av en rattfull politiker som velat dölja brottet för att inte riskera sin karriär. Du behöver inte ta detta bokstavligt, jag ville bara visa att så länge vi inte vet mer så kan det finnas flera teorier som inte kan avfärdas.
Citera
2016-12-29, 18:29
Medlem
Citat:
I og med at dødsårsaken ikke er bekreftet, men de vet med sikkerhet at et brott har skjedd, tyder ikke det på at hun antakeligen var dekket med plast, eller hun har blitt førsøkt stykket?

Lite så har min tankegång varit med, oklart vad men det måste iaf vara nåt som uppenbarligen tyder på att hon utsatts för ett brott.

Styckning, plast eller liknande, eventuella tyngder för att sänka kroppen osv.
Citera
2016-12-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är skillnad att ljuga genom att låtsas inte veta dödsorsak och att veta men helt enkelt inte yppa den, pga FU-sekretess. Jag tror FU-ledaren är ärlig, när han säger att det ännu inte är fastställt vilken dödsorsaken är. Man måste förstå att det förmodligen är långt svårare att sluta sig till sannolik dödsorsak - kanske det inte ens går med visshet - hos Emilie Meng, än det var beträffande Lisa Holm som påträffades redan efter 5 dgr (?). LH hade väl dessutom en bit av snaran kvar runt halsen och tejp för munnen (?), om jag inte missminner. Grymma öden.
Citera
2016-12-29, 18:40
Medlem
Citat:
Japp, jag vet det, men som sagt, de går inte ut med det pga sekretess, de säger så för att lugna pressen. Tror det tog någon vecka i LH-fallet t.ex, för utredarna att veta vad som var den exakta dödsorsaken, men det var aldrig säkert förrän FUP var släppt. Vill minnas att det tjatades om dödsorsak från det att LH hittades tills dess att FUP släpptes, dock så var det mest gissningar och teorier utifrån tidigare "liknande" fall. Samma orsak har tagits upp här, vilket är strypning/kvävning. Trots att en kniv hittats i anslutning till fyndplatsen.

Sekretessen är som du säger pga att inte färga vittnen och det förstår vem som helst.
Det hindrar dock inte polisen från att säga att de inte vet vad dödsorsaken är redan nu.
Vi vet att det gjorts en undersökning för att bestämma kön iaf, så rättsläkaren har tillgång till kroppen och är antagligen färdig med sin utredning.

Håller inte riktigt med, man var väldigt snabba med att konstatera att Emilie utsatts för brott.
Ett konstaterat brott kan ju handla om brott mot griftefrid som anses uppenbar men det betyder inte att man vet vad dödsorsaken är.

Jag har svårt att tro att man kunde konstatera dödsorsaken så snabbt.
Citera
2016-12-29, 18:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
I og med at dødsårsaken ikke er bekreftet, men de vet med sikkerhet at et brott har skjedd, tyder ikke det på at hun antakeligen var dekket med plast, eller hun har blitt førsøkt stykket?

Kroppen kan ha haft skador, till exempel skär och sticksår, strypskador eller kulhål, det talar för brott, dock så måste en detaljerad undersökning göras för att kunna bestämma vilken skada som orsakade döden.

Dödsorsaken kan vara till exempel kvävning, blodförlust, bland flera.
Citera
2016-12-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är skillnad att ljuga genom att låtsas inte veta dödsorsak och att veta men helt enkelt inte yppa den, pga FU-sekretess. Jag tror FU-ledaren är ärlig, när han säger att det ännu inte är fastställt vilken dödsorsaken är. Man måste förstå att det förmodligen är långt svårare att sluta sig till sannolik dödsorsak - kanske det inte ens går med visshet - hos Emilie Meng, än det var beträffande Lisa Holm som påträffades redan efter 5 dgr (?). LH hade väl dessutom en bit av snaran kvar runt halsen och tejp för munnen (?), om jag inte missminner. Grymma öden.

Ja, det får du absolut tro Men trots att snaran satt runt halsen så sade man sig inte veta dödsorsaken. Det går att säga så när man inte fått en slutgiltig rapport. Som i LH-fallet.
En vit lögn kanske låter bättre då? Man har fått veta en dödsorsak, men tack vare att inte den slutgiltiga rapporten är klar så kan man säga att dödsorsaken inte är fastställd.
Citera
2016-12-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Håller inte riktigt med, man var väldigt snabba med att konstatera att Emilie utsatts för brott.
Ett konstaterat brott kan ju handla om brott mot griftefrid som anses uppenbar men det betyder inte att man vet vad dödsorsaken är.

Jag har svårt att tro att man kunde konstatera dödsorsaken så snabbt.

Att någon man hittat utsatts för brott kan vara lätt att avgöra... Speciellt om personen försvunnit som den gjort. Tror inte polisen antar att hon gått 65km själv och sen stupat just i detta vattenhålet. Allt talar för att ett brott begåtts, redan 2-3 dagar efter försvinnandet. (Om det varit en naturlig död/olycka så hade, utan tvekan, MP och polis hittat henne i Korsör)

LH och EM-fallen skiljer sig endast på hur lång tid det tar för att hitta kroppen att hittas och avståndet mellan var personen sågs vid liv senast och var kroppen påträffas.
Att det rör sig om ett brott har varit klart sedan länge egenligen, antingen det eller självmant försvinnande. När man sen hittar en kropp som visar sig vara EM så är det rätt så lätt att dra slutsatsen.

Edit, stavfel: "anar" = "antar"
Citera
2016-12-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ja, det får du absolut tro Men trots att snaran satt runt halsen så sade man sig inte veta dödsorsaken. Det går att säga så när man inte fått en slutgiltig rapport. Som i LH-fallet.
En vit lögn kanske låter bättre då? Man har fått veta en dödsorsak, men tack vare att inte den slutgiltiga rapporten är klar så kan man säga att dödsorsaken inte är fastställd.
Då är det i sin ordning. Är det inte slutgiltigt fastställt i ett rättsmedicinskt utlåtande så är det inte formellt fastslaget. Det kan ju finnas multipla skador och påverkan av droger/gifter som bidrar till ett dödligt utfall. Viktigt också att sluta sig till vad som är pre- respektive postmortala förändringar.
Citera
2016-12-29, 18:53
Medlem
Citat:
Att någon man hittat utsatts för brott kan vara lätt att avgöra... Speciellt om personen försvunnit som den gjort. Tror inte polisen antar att hon gått 65km själv och sen stupat just i detta vattenhålet. Allt talar för att ett brott begåtts, redan 2-3 dagar efter försvinnandet. (Om det varit en naturlig död/olycka så hade, utan tvekan, MP och polis hittat henne i Korsör)

LH och EM-fallen skiljer sig endast på hur lång tid det tar för att hitta kroppen att hittas och avståndet mellan var personen sågs vid liv senast och var kroppen påträffas.
Att det rör sig om ett brott har varit klart sedan länge egenligen, antingen det eller självmant försvinnande. När man sen hittar en kropp som visar sig vara EM så är det rätt så lätt att dra slutsatsen.

Edit, stavfel: "anar" = "antar"

Nej, man kan inte konstatera brott bara för att en person försvinner några dagar, det trodde jag alla förstod?

Dessutom dyker försvunna människor upp döda på de mest märkliga ställen efter att ha varit saknade och det utan att brott har begåtts.
Citera
2016-12-29, 18:59
Medlem
Citat:
Men här finns nog något mer med liket och/eller fyndplatsen som talar för ett brott, mer än blotta omständigheten att EM hittades där. Visst vore det suspekt redan det, att skiljas från sina vänner efter en festnatt, förmodligen vid gott mod, och sedan hittas flera mil därifrån död, låt vara nästan ett halvår senare. Det var en omedelbar utsaga i medierna att hon hade utsatts för en förbrytelse.
Citera
2016-12-29, 19:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Är det kräftor i de danska dammarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in