Citat:
Det vi kan vara relativt säkra på i detta fallet är att fordon användes.
Jag vet inte speciellt många fall där GM drar in, lockar eller erbjuder skjuts för att sen ha som plan att våldta släppa BO vid liv. Just kidnappnings-delen leder oftast till att BO dör så att säga. Det är i stor sett likadant i hela världen.
Speciellt om det är en yrkeschaufför som många tror, då det är lättare att identifiera företaget för BO. Detsamma gäller egentligen med vanliga bilar där färg etc är väldigt lätt att minnas. Även om bilen är stulen så är det relativt lätt att BO förr eller senare kan komma med så pass bra vittnesmål att man kan säkra DNA från denna specifika bil.
De fall du syftar på är där GM förföljer och sen drar in offret i ett buskage eller en gränd och våldför sig på denne. Där överlever oftast BO, kanske pga att något stör dem eller så.
Störningsmomentet händer inte om de har offret i sitt fordon och de kan ställa sig på valfri plats, vilket lätt leder till att GM går på tok för långt.
Jag vet inte speciellt många fall där GM drar in, lockar eller erbjuder skjuts för att sen ha som plan att våldta släppa BO vid liv. Just kidnappnings-delen leder oftast till att BO dör så att säga. Det är i stor sett likadant i hela världen.
Speciellt om det är en yrkeschaufför som många tror, då det är lättare att identifiera företaget för BO. Detsamma gäller egentligen med vanliga bilar där färg etc är väldigt lätt att minnas. Även om bilen är stulen så är det relativt lätt att BO förr eller senare kan komma med så pass bra vittnesmål att man kan säkra DNA från denna specifika bil.
De fall du syftar på är där GM förföljer och sen drar in offret i ett buskage eller en gränd och våldför sig på denne. Där överlever oftast BO, kanske pga att något stör dem eller så.
Störningsmomentet händer inte om de har offret i sitt fordon och de kan ställa sig på valfri plats, vilket lätt leder till att GM går på tok för långt.
Först vill jag säga att inte är så insatt i detta fall. Jag vet till exempel inte om det har konstaterats att BO blivit våldtagen eller om det är uteslutet att BO dödades av någon som står henne nära.
Jag känner inte till många fall i Sverige där yrkeschaufförer mördat en kvinna som de kidnappat eller erbjudit skjuts för, för att sedan våldta henne. Anders Eklund är den enda som jag kommer på just nu. Och det var ett barn som han våldtog och mördade på detta vis. När det gäller just honom kan mörkertalet vara stort, ifråga om våldtäkt. Långt ifrån alla kvinnor anmäler våldtäkter som de varit utsatta för. Men jag har sett notiser i tidningar om anmälda våldtäkter där MGM uppges varit en svarttaxichaufför, till exempel. Många fall har inte någon vart eftersom MGM inte kunnat identifieras. Eller också har "ord stått mot ord" när det gäller om frivilligheten i sexet i bilens baksäte. Jag tror faktiskt att det är en mycket högre tröskel för att mörda än vad det är för att våldta.