2016-12-28, 23:19
Medlem
L.Kollbergs avatar
Hemskt. Halva Danmark har varit med och sökt Emilie. Och med varje dag som gick minskades hoppet att hon skulle finnas kvar i livet. Vi vet inte mycket. Hennes kropp har transporterats till stället hon hittades. Det utesluter en av föregående talares hypotes att det kan ha varit självmord. Hur skulle hon åka 6 mil efter självmordet? Jag hoppas att de snabbt får tag i svinet.
Citera
2016-12-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så vi talar om närapå en närapå anomitet.

Nu utgår alla ifrån att hon blev utsatt för dödligt sexuellt våld.
Men om så INTE var fallet.

Självmord känns lite långsökt men kan inte uteslutas helt än innan vi får ta del av rapporten.
Men statistiskt skulle vara den naturligaste förklaringen.

Hjärtstopp eller olycka under en simtur känns också lite otroligt.

Vad skulle då kunna ligga bakom en kidnappning och mord/dråp?

Svartsjuka?
Familjegräl?
Hämd?
Heder?
Misstag, fel på person?
Sinnesförvirring ho GM?
Hon såg något hon inte skulle sett (var på fel plats vid fel tid).

Och om hon blev våldtagen och mördad som tycks vara den vanligaste uppfattningen.
Går det fortfarande att se?
Hur mycket DNA kan man bärga från ett 6 månader gammalt vattenlik?
Har vi något att hoppas på där?

Den stora frågan:
Vad är oddsen för att GM kommer att göra om det?

Familjegräl tycker jag verkligen inte känns sannolikt med tanke på vart hon hittas, i vattendrag/sjö/damm/vad-fn-det-heter.

Svartsjuka, hämnd, heder tycker jag inte är sannolika motiv eftersom EM väljer att gå hem i ställer för att åka med i taxin, den svartsjuka/hämndlystna måste haft en jäkla tur att EM valde att gå hem den natten i så fall, dock en orimlig tur tycker jag.
Citera
2016-12-28, 23:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, sadomasochistiska lekar kan i sällsynta fall leda till döden men då är båda med iaf. Mer som ett olycksfall. Våldtäkt kan också leda till död om BO är en bebis eller om hen t.ex. blir våldtagen med föremål som trasar sönder underlivet så att hen blöder ihjäl. Om fallet Malin Kristiansen vet jag inte så mycket om jag minns rätt blev hon våldtagen och dödad av en kompis, alltså inte av en okänd som dök upp från busken. Att hans motiv skulle ha varit lusten att göka med henne tror jag inte på.

Fast Malin Kristansens mördare var för ett år sedan misstänkt för grov våldtäkt på Cypern där offret blev misshandlad och hon låtsades vara medvetslös för han skulle sluta att slå.
http://www.expressen.se/gt/malins-mordare-ar-misstankt-for-valdtakt/
Citera
2016-12-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast Malin Kristansens mördare var för ett år sedan misstänkt för grov våldtäkt på Cypern där offret blev misshandlad och hon låtsades vara medvetslös för han skulle sluta att slå.
http://www.expressen.se/gt/malins-mordare-ar-misstankt-for-valdtakt/

Det tyder verkligen på att han drivs av annat än ren sexlust.
Citera
2016-12-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Familjegräl tycker jag verkligen inte känns sannolikt med tanke på vart hon hittas, i vattendrag/sjö/damm/vad-fn-det-heter.

Svartsjuka, hämnd, heder tycker jag inte är sannolika motiv eftersom EM väljer att gå hem i ställer för att åka med i taxin, den svartsjuka/hämndlystna måste haft en jäkla tur att EM valde att gå hem den natten i så fall, dock en orimlig tur tycker jag.

Jaa fast motivet kan väl vara detta även om tillfället är slumpmässigt? Men det är ju isåfall någon hon känner. Rån förutsätter väl att det mest sannolikt är någon helt obekant (men peppar peppar, en del ungdomsgäng just riktar väl in sig på sådana som de känner till även om de inte är kompisar). Sexuellt motiv kan väl vara okänd eller bekant.
Citera
2016-12-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ja, sadomasochistiska lekar kan i sällsynta fall leda till döden men då är båda med iaf. Mer som ett olycksfall. Våldtäkt kan också leda till död om BO är en bebis eller om hen t.ex. blir våldtagen med föremål som trasar sönder underlivet så att hen blöder ihjäl. Om fallet Malin Kristiansen vet jag inte så mycket om jag minns rätt blev hon våldtagen och dödad av en kompis, alltså inte av en okänd som dök upp från busken. Att hans motiv skulle ha varit lusten att göka med henne tror jag inte på.

fp
Citera
2016-12-28, 23:31
Medlem
Citat:
Det tyder verkligen på att han drivs av annat än ren sexlust.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt..... jag tänker att vissa kanske triggas till aggressivitett genom sexlusten kopplat med någon brist eller störning men du menar att det är aggressivitet som triggar sexlust?
Varför fungerar i såfall ofta kemisk kastrering på denna typ av brottslingar, de kan ju fortfarande bli arga?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 23:55.
Citera
2016-12-28, 23:41
Medlem
Citat:
Jag tar tillbaks vad jag skrev och håller med dig.
Alltid trevligt att argumentera.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tror du verkligen själv att en finnig (osnuten) tonåring, eller för den delen medelålder/äldre man, därtill oskuld, skulle våga och/eller klara av att våldta en ung tjej för att få sexdebuten avklarad och när denne ändå var på gång så debuterade han som mördare, också...

Hell of a debutant!
Varför inte? Jag vet att libido kan vara starkt och medföra brutala handlingar. Exemplet du tar upp var bara ett av flera tänkbara, med libido som gemensam nämnare. Vi behöver inte spekulera om kompulsiva och hypersexuella pervon, som har både stegrat libido och tvångsmässiga fixeringar. Det finns alla möjliga sorter. Jag menar att även ett icke perverterat libido, i viss ålder, i förening med t ex bristande konsekvenstänkande eller empatisk omognad eller impulskontrollstörning, med eller utan påverkan av psykotropa substanser, kan begå våldtäkt, om tillfället yppar sig.

Det är inte säkert att det är ett sexuellt motiverat dråp/mord i detta case, men det är en rimlig misstanke utifrån BO:s kön, ålder och utseende. (Jag nämnde tidigare norska tjejen Sigrid som ett undantag, som hade bragts om livet av en psyksjuk man, utan att ha utsatts för sexuella övergrepp - såvitt känt.)
Citera
2016-12-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Alltid trevligt att argumentera.

Varför inte? Jag vet att libido kan vara starkt och medföra brutala handlingar. Exemplet du tar upp var bara ett av flera tänkbara, med libido som gemensam nämnare. Vi behöver inte spekulera om kompulsiva och hypersexuella pervon, som har både stegrat libido och tvångsmässiga fixeringar. Det finns alla möjliga sorter. Jag menar att även ett icke perverterat libido, i viss ålder, i förening med t ex bristande konsekvenstänkande eller empatisk omognad eller impulskontrollstörning, med eller utan påverkan av psykotropa substanser, kan begå våldtäkt, om tillfället yppar sig.

Det är inte säkert att det är ett sexuellt motiverat dråp/mord i detta case, men det är en rimlig misstanke utifrån BO:s kön, ålder och utseende. (Jag nämnde tidigare norska tjejen Sigrid som ett undantag, som hade bragts om livet av en psyksjuk man, utan att ha utsatts för sexuella övergrepp - såvitt känt.)

I vissa länder har man ju haft manliga idrottare i något slags karantän före och under viktiga tävlingar då de inte ens fått träffa fruarna.
Citera
2016-12-28, 23:47
Medlem
Citat:
Jaa fast motivet kan väl vara detta även om tillfället är slumpmässigt? Men det är ju isåfall någon hon känner. Rån förutsätter väl att det mest sannolikt är någon helt obekant (men peppar peppar, en del ungdomsgäng just riktar väl in sig på sådana som de känner till även om de inte är kompisar). Sexuellt motiv kan väl vara okänd eller bekant.

Jo, det klart att det kan trots att jag inte tycker att det är sannolikt Jag tycker bara att slumpen att någon som vill döda EM befinner sig vid stationen eller ser henne på väg hem vid 4-tiden på morgonen inte är särskilt rimlig, inte heller att den som är svartsjuk/hämndlysten tar tillfället i akt. Men visst, det kan vara så.
Citera
2016-12-28, 23:53
Medlem
Citat:
Jo, det klart att det kan trots att jag inte tycker att det är sannolikt Jag tycker bara att slumpen att någon som vill döda EM befinner sig vid stationen eller ser henne på väg hem vid 4-tiden på morgonen inte är särskilt rimlig, inte heller att den som är svartsjuk/hämndlysten tar tillfället i akt. Men visst, det kan vara så.

Och apropå familjegräl så drar jag mig till minnes ett fall från USA där en pojke försvunnit. Modern grät i tv, fadern blev misstänkt för att han verkade stel och konstig. De hittade pojken ihjälslagen efter en tid, gömd i skogen en bit från hemmet och de kunde binda just modern till det. Så nog verkar det hända att familjegräl kan involvera att man dumpar kroppen i terräng även om det oftare verkar att man har dem i frysen eller garaget.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 23:56.
Citera
2016-12-28, 23:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag förstår dig rätt..... jag tänker att vissa kanske triggas till aggrisivitet genom sexlusten men du menar att det är aggressivitet som triggar sexlust?
Varför fungerar i såfall ofta kemisk kastrering på denna typ av brottslingar, de kan ju fortfarande bli arga?
Kemisk kastrering dämpar/utsläcker nämligen libido. Jag låter det vara osagt om den kemiskt kastrerade får en nedsättning av driven i största allmänhet eller om det begränsar sig till könsdriften. Har man ingen eller minskad könsdrift så dämpas rimligtvis det sexuella beteendet. Finns det kompulsiva inslag, fixeringar, så kan man dämpa det med vanliga antidepressiva, som SSRI (som också kan försämra erektionsförmågan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in