Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Helt stupdumt. Nåt så störd kognitiv verksamhet och påföljande slutsatser får man leta efter:
Snacka om att inte ha nåt på fötterna när argumenten nu ska handla om vad pappan
borde ha sagt. Omg...
Xenia påstår nu att HAN ÄR MER UPPRÖRD över skändningen ÄN ATT HAN FÖRLORAT SIN DOTTER!
Det påstår jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Efter 1 timme och 10 minuter blir de oroliga. Förväntad restid är c:a 50 minuter. Det verkar dock ha tagit längre tid dit. Hon åkte hemifrån 08.20-08.30 och skriver in att hon är där kl 09.30.
Det är blåsigt och kan givetvis skapa längre restid.
Han hör att hon är lugn när hon talar kl 18.26. Sen ringer de hennes mobil.
Ljudfil TR:
Så kommer hon ju inte då, men så väntar vi väl tio minuter sådär, sen klarar inte mamma att vänta längre utan då ringer hon och då svarar hon ju inte. Då är hon utanför Timmerstala för där är det ju skugga där liksom där funkar inte telefon, det vet jag ju så lugna ner dig liksom.
Men hon kände ju nånting min fru där då, att det där var inget bra, så hon ligger på mig som en igel att nu får du minsann åka och möta henne, nu får du kolla.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg men hon var tre minuter över åtta, nåt sånt och då sätter jag mig i bilen och åker baklänges då vägen som vi har bestämt och pulsen steg ju allt eftersom, blicken vidgas ut efter dikena, jag letar efter en trafikolycka helt enkelt, vad kan ha hänt nu, och jag blir mer och mer nervös
Du anklagar pappan att ljuga; att inte bry sig om att dottern sagt att hon tänkt ta livet av sig.
Han ska enligt dig sitta hemma i godan ro, lugnar mamman om radioskugga.
Jag anklagade inte pappan.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Från att noggrant ha övat färdväg, ha erbjudit sig att köra hem mopeden pga av kastvindar så rycker han på axlarna när hon enligt dig säger typ:
- "Hej pappa, jag tänker ta livet av mig. "
Du har uppenbart ingen inlevelseförmåga om vad ett så extremt samtal från en dotter skulle medföra för en förälder.
Ingen som mottog ett sådant samtal oavsett vem som ringde skulle ignorera allvaret.
Pappan letar i dikena om hon skulle ha varit med om en trafikolycka och blir mer och mer orolig.
Det är inte uteslutet om det var tionde gången hon gjorde det.
Vargen kommer.
#develi, ta av dig skygglapparna en stund och fundera på varför beskrivningen av samtalet stämmer så exakt med hur det skulle ha låtit vid låsningen.
Citat:
Klockan 18.26 fick han ett samtal från Lisa där hon "ringer från fickan" sa Stefan. Han sa att
han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart" samtidigt som någon svarade något som han inte
hörde. Stefan ropade samtidigt "hallå" för att Lisa skulle höra honom. Han var då inte helt
fokuserad på de andra rösterna. Han var osäker på om det var han som tryckte av samtalet
men han trodde att det bara slutade eller att Lisa stängde av det.
Han hade också hört ett "metalliskt ljud" under samtalet. Det kunde ha låtit från det att Lisa
skulle kicka igång mopeden eller från en dörregel som stängdes.
Han hörde också andra röster än Lisas. En av rösterna kunde vara en ljusare mansröst men
Stefan var inte säker på detta. Han sa att det kunde ha varit två röster förutom Lisas. Han sa
att det kunde ha varit de andra tjejernas röster. Han störde sin egen hörsel då han ropade
"Hallå" under samtalet.Lisas tonläge var avslappnat när hon sa "det är klart".
Sannolikheten att beskrivningen skulle gälla något annat än låsningen är mikroskopisk. Om samtalet inte handlade om självmord, vad handlade det om då? Varför ljuger pappan i så fall?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Diskussionen här och nu handlar om att jag reflekterar kring resterande delar i möjligt förlopp på flashback - utifrån det trovärdiga förlopp som ÅK presenterat.
ÅK väljer precis vad han vill och ska man diskutera likt dig har du ingen back up för din tes.
Det finns inte på kartan att åklagaren inte skulle kalla det enda vittnet som såg mördaren på mordplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vad har du hittills? Påhittade polacker som du namngett Lech, lögnaktigt förtal om pappan och dess innan om Lisas vän Victor.
Polacken är inte mitt påhitt.
Citat:
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Med andra ord helt värdelöst juridiskt sett då rätten inte bryr sig ett skvatt om konsprationer via ett rikt och uppenbart stört fantasiliv.

Jag hade ingen aning om att det pågår en rättegång.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
... Tänk som du ältat denna promenad innan, överfixerad vid pappans ord och överbetonat att hon enbart skulle lämna mopeden om Lisa uppfattat honom i nöd.
Jaha, så nu ska jag helt plötsligt inte tro på pappan.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Han är nu hypotetiskt i nöd och då tvärbyter du fot.
Det är så pinsamt uppenbart att du är desperat då du nu argumenterar mot dig själv.
Nej, vem har påstått det?
Hon är i en för henne trygg miljö, en söndag i dagsljus - precis som jag förväntar mig då jag går på parkeringen hemma eller på jobbet.
Hon ser en man ropa och vinka, hon uppfattar det som en nödsituation.
Han lismar och berättar att han är AJs anställda, jobbar i ladan.
Hon uppfattar honom inte som hotfull öht - precis som Adriana berättar.
När hon tar upp mobilen så kastar han armen runt hennes hals och släpar in henne blixtsnab
Lisa är helt ensam för första gången någonsin utanför det stängda kaféet. Då vinkar en okänd man från andra sidan gatan utan att kunna göra sig hörd. Då skulle alltså den blyga flickan, enligt dig, släppa allt och rusa honom till mötes, helt oförberedd på attack. Glöm det.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Detta är så exceptionellt dålig motargumentation att jag helt ignorerar det och dessutom är det en ren lögn om rättsläkaren:
Han förklarar i rätten varför det saknas avvärjningsskador och ger olika exempel. Det är däremot du som sdvanlihgt inte förstår partier där emotioner beskrivs/tolkas.
Han säger
utanför arbetsplatsen som ett exempel på en trygg miljö, inte andra sidan gatan. Det är definitivt inte en trygg miljö.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Då repeterar jag frågan:
vad är det som skulle ta så lång tid om inte drygt en kvart är tillräckligt från att de hamnar i mjölkrummet.
Sju minuter dess innan är väl tilltagen tidsram för en aggressiv blixtattack.
Och jag repeterar svaret.
Citat:
Dessutom, fyra minuter är kortaste tiden från strypning till död. Han skulle locka en tveksam tjej över vägen, övermanna, fånga in henne igen, få henne att gå till mjölkrummet, hänga, tejpa, klä av mm.mm. Jag vill se en realistisk rekonstruktion innan jag tror att det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
I bilen.
Han rökte inte i bilen. Det hade upptäckts vid fordonsundersökningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vad försökte du att länka här?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Arrangerade självmord är inte enkla varken praktiskt eller via viktimologi - den narcissistiskt störda personen som hängde sitt ex var nära att komma undan men det sket sig via dotterns ord:
mamman skulle aldrig ha tagit livet av sig.
Jämfört med vad NB skulle ha gjort, enligt åklagaren, var ett arrangerat självmord enklare. Nu transporterade han kroppen i vilket fall som helst, men det var inte en del av en noga uttänkt plan.