2016-12-15, 21:41
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag märker att inte vissa inte skriver ett betyg. Vilket står att man ska göra. I recensionen/bedömningen om filmen skulle jag gärna vilja se ett betyg i fortsättningen om jag får önska det.

Beror väl på hur man väljer att tolka inlägget. Känns märkligt att tvinga fram en siffra ur folk.
Citera
2016-12-15, 21:58
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag märker att inte vissa inte skriver ett betyg. Vilket står att man ska göra. I recensionen/bedömningen om filmen skulle jag gärna vilja se ett betyg i fortsättningen om jag får önska det.

Åsikterna som står i användarens textstycke räcker gott och väl, betygsiffror är helt ointressant.
Citera
2016-12-15, 22:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Åsikterna som står i användarens textstycke räcker gott och väl, betygsiffror är helt ointressant.
Knappast helt ointressanta, men med det sagt inte alltid nödvändiga.
Citera
2016-12-15, 23:28
Medlem
Geomeisters avatar
Jag är Ingrid (2015): http://www.imdb.com/title/tt4621016/?ref_=nv_sr_1

Det här är en dokumentär, mer än en spelfilm... Men då den lanserats som en spelfilm får den slinka med här.

En biografi om Ingrid Bergman baserad på mycket material av stillbilder och live-kamera. Uppläsande ur hennes personliga dagbok. Hennes barn som främst intervjuobjekt och mindre scener ifrån hennes filmer. Spontant gillar jag denna stil av "att berätta ett liv" bättre än dagens Edward Snowden/Jimi Hendrix/Steve Jobs/Sully-filmer som gjorts. Det här känns mer äkta och då liven inte alltid är intressanta nog (eller görs intressanta nog för filmduken) för att göra en riktig spelfilm faller dom ofta relativt platt.

Filmen handlar mest om Ingrid Bergmans resande i livet samt om hennes barn. Då det är en film om en kvinna, berättad av kvinnor och främst om "relationer" känns det här mest som en film för en viss typ av kvinna.

Däremot har den några poänger ifrån hennes liv som många kan tycka vara värt att fungera över. Man inser även hur stor Ingrid Bergman faktiskt var. Jag kanske är för ung eller så är det "Jante" som slagit till, men Ingrid Bergman jobbade med många av tidernas största och blev personlig vän med dessa. Tyvärr är det alldeles för lite intervjuer med karaktärer ifrån hennes liv (många är kanske för gamla / döda visserligen), det hade kunnat bli mycket intressant för filmintresserade.

Bonus-materialet är 50 % givande och intressant. Det andra känns som utfyllnad endast till för extremt stora fans av henne. Svartvita scener utan ljud där hon är statist... Kanske inte så lockande för alla.

Med tanke på hur dom gjort dokumentären är den ändå lyckad och spelar på bra. Inte som många andra dokumentärer vilka bara är ihopklippta intervjuer och annat likt en halvdan video på youtube.

Betyg? 3 / 5
Citera
2016-12-15, 23:52
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Cobra. Verkligen dödsusel. Kass regi, idiotiskt manus och amatörmässig (och tråkig) action. Sylvester Stallone är liiiiiite cool, men resterande skådespelare är hemska. Värst är såklart Brigitte Nielsen, som är supersämst.
Äsch, tycker den håller som snygg, rå actionunderhållning. Sly är ju fan skithäftig. "I don't deal with psychos. I put em away." and so on.

___

Sen om betyg, hellre att man skriver ett par rader utan betyg, än typ..
Titanic
1 av 5.

Helt meningslöst. Man kan ungefär räkna ut betyget, när man läser omdömet oftast.
Senast redigerad av sim-man92 2016-12-15 kl. 23:55.
Citera
2016-12-16, 00:56
Medlem
Situationss avatar
"Det är synd om människorna", skrev August Strindberg i Ett drömspel, och aldrig har väl detta mantra så väl överförts till filmmediet som i Ingmar Bergmans kärva och existentiella drama Nattvardsgästerna.

Trots att det är blott andra gången jag ser den, så är detta än sådan sällsamt mästerlig film där varje scen - ja, nästintill varenda bildruta - etsar sig fast på näthinnan, och låter vissa särskilt lysande (och smärtsamma) stunder att obönhörligt repriseras i kristallklara minnesbilder så fort jag sluter ögonen.
Citera
2016-12-16, 00:58
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Äsch, tycker den håller som snygg, rå actionunderhållning. Sly är ju fan skithäftig. "I don't deal with psychos. I put em away." and so on.

Tyckte inte att den var speciellt rå, faktiskt. Mer fånig och parodisk. När jag tänker på råa actionfilmer, från 80-talet, så tänker jag snarare på filmer som To Live and Die in LA och Robocop.
Citera
2016-12-16, 01:30
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Tyckte inte att den var speciellt rå, faktiskt. Mer fånig och parodisk. När jag tänker på råa actionfilmer, från 80-talet, så tänker jag snarare på filmer som To Live and Die in LA och Robocop.
Jo det är ju en råhet man kan skratta bort om man säger, hela filmen i sig är ju väldigt laughable. Skurken Night Slasher t.ex. är ju upphöjd till max, visst fånig, men ändå jävligt creepy och ja rå.
Citera
2016-12-16, 02:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
"Det är synd om människorna", skrev August Strindberg i Ett drömspel, och aldrig har väl detta mantra så väl överförts till filmmediet som i Ingmar Bergmans kärva och existentiella drama Nattvardsgästerna.

Trots att det är blott andra gången jag ser den, så är detta än sådan sällsamt mästerlig film där varje scen - ja, nästintill varenda bildruta - etsar sig fast på näthinnan, och låter vissa särskilt lysande (och smärtsamma) stunder att obönhörligt repriseras i kristallklara minnesbilder så fort jag sluter ögonen.
Instämmer. Synnerligen stark film och jag älskar symboliken. Min favorit av Bergman.
Citera
2016-12-16, 03:30
Medlem
Jag såg precis actionthrillern "Speed" från 1994 med Keanu Reeves, den var jäkligt bra.
Handlingen är ganska intressant, en stor del av mitten av filmen utspelas på en skenande buss som måste hålla sig på minst 80 km/h för att inte en kraftfull bomb ska explodera, och det är ett allmänt högt tempo.
Senast redigerad av Peter_18 2016-12-16 kl. 03:33.
Citera
2016-12-16, 07:37
Bannlyst
Citat:
Där har vi olika åsikter om betyg. Om jag ser ett betyg får jag en klarare bild om vad de vill ha sagt och det blir roligare att läsa inlägget då.

Ett betyg är inte svårt att sätta.
Citera
2016-12-16, 11:28
Bannlyst
The Man In The Iron Mask (1998)

Verkligen bra! Jag gillar handlingen i filmen och den är inte självklar utan man fick tänka lite och spännande var hela filmen. Man blev nästan lite rörd av några scener i filmen och fylld med känslor och förräderi.
Mycket bra som sagt och mörk!

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in