Jag är Ingrid (2015):
http://www.imdb.com/title/tt4621016/?ref_=nv_sr_1
Det här är en dokumentär, mer än en spelfilm... Men då den lanserats som en spelfilm får den slinka med här.
En biografi om Ingrid Bergman baserad på mycket material av stillbilder och live-kamera. Uppläsande ur hennes personliga dagbok. Hennes barn som främst intervjuobjekt och mindre scener ifrån hennes filmer. Spontant gillar jag denna stil av "att berätta ett liv" bättre än dagens Edward Snowden/Jimi Hendrix/Steve Jobs/Sully-filmer som gjorts. Det här känns mer äkta och då liven inte alltid är intressanta nog (eller görs intressanta nog för filmduken) för att göra en riktig spelfilm faller dom ofta relativt platt.
Filmen handlar mest om Ingrid Bergmans resande i livet samt om hennes barn. Då det är en film om en kvinna, berättad av kvinnor och främst om "relationer" känns det här mest som en film för en viss typ av kvinna.
Däremot har den några poänger ifrån hennes liv som många kan tycka vara värt att fungera över. Man inser även hur stor Ingrid Bergman faktiskt var. Jag kanske är för ung eller så är det "Jante" som slagit till, men Ingrid Bergman jobbade med många av tidernas största och blev personlig vän med dessa. Tyvärr är det alldeles för lite intervjuer med karaktärer ifrån hennes liv (många är kanske för gamla / döda visserligen), det hade kunnat bli mycket intressant för filmintresserade.
Bonus-materialet är 50 % givande och intressant. Det andra känns som utfyllnad endast till för extremt stora fans av henne. Svartvita scener utan ljud där hon är statist... Kanske inte så lockande för alla.
Med tanke på hur dom gjort dokumentären är den ändå lyckad och spelar på bra. Inte som många andra dokumentärer vilka bara är ihopklippta intervjuer och annat likt en halvdan video på youtube.
Betyg?
3 / 5