Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-16, 11:07
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onugya
Kära Markus, du kan fortsätta umgås med 16 åringar, du kan till och med umgås med 10 åringar. Så länge det handlar om vänskapliga relationer så är det absolut inga problem. Du kan helt ignorera de korkade åsikter som några framför här om att det är "creepy" när en vuxen människa har kontakt med barn och ungdomar

Dessa företeelser måste givetvis sättas in i ett sammanhang, vilket du inte verkar ha förstått. I teorin "borde" vuxna självklart kunna ha rena vänskaprelationer med barn och tonåringar utan att det misstolkas, men verkligheten är att de flesta vuxna som dras till mycket yngre personer inte har ädla avsikter med kontakten, speciellt inte om kontakten skapats på nån shady internetsite. (Vad får en normalbegåvad vuxen ut av att "bara vara kompis" med en tioåring? Ja, just det.) Folk kommer alltså att döma Markunator utifrån dessa kriterier, och anta att han är ett creepo som raggar på tonåringar om dom ser honom umgås med den här killen och hans klasskompisar.
2017-01-16, 11:45
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Kära Markus, du kan fortsätta umgås med 16 åringar, du kan till och med umgås med 10 åringar. Så länge det handlar om vänskapliga relationer så är det absolut inga problem. Du kan helt ignorera de korkade åsikter som några framför här om att det är "creepy" när en vuxen människa har kontakt med barn och ungdomar
Jag skiter i om intentionerna är hederliga, ingen 25-åring ska umgås som kompis med min 10-åriga lillasyster. Jag är inte ensam om att känna så.
2017-01-16, 14:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Tycker du att det är okej att 26-åringar raggar på 16-åringar? Vems ansvar är det att sätta stopp i den situationen? 16-åringen eller 26-åringen?

Men fan skärp dig, du har reggat ett nick bara för att hacka på Markunator i den här tråden. Jag undrar vem som är predator här.

Markunator har klart och tydligt deklarerat att han hittat en vän och umgås med dem för att öva på att bli mer social.

Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Hej, allihopa! Först en uppdatering om mitt liv:

Jag har fått en ny kompis via den här tråden - en 16-årig kille som också har Asperger. Jag har träffat honom på Ungdomens Hus, och nyligen hans flickvän också!

Citat:
5. Han är gymnasieelev, och jag hänger med honom för att han vill vara min vän och att umgås med honom och hans klasskamrater kan hjälpa mig att bli mer social. Jag gör inte något som helst som är olagligt, så snälla: håll käften för helvete.
Markunator
Kör på - skit i dårarna i tråden, när jag var 16 hängde jag med tio år äldre människor. Men det var före världen blev såhär galen. Du behöver dina vänner, gläds åt dem och skit i folk i den här tråden som inte är dina vänner. Skit i mig också om du vill det.

De här rabiata människorna mår inte bra, och tycker det är skönt om någon annan mår sämre än dem. Därför hackar de på dig. Säger jag ifrån så flyttar de galna hundarna fokus.
Du är ett lätt byte eftersom du inte så lätt kan läsa av deras onda avsikter. Du kan inte lika lätt se igenom att de själva mår dåligt och använder dig för att få ut sin egen frustration.

Att hålla på att härja om att 25 åringar umgås med 16 åringar är relevant om den äldre har en baktanke, eller utnyttjar den yngre. Så är inte fallet med dig.

Däremot blir du utnyttjad i tråden. Ja du får hjälp också, men det är inte okey att hacka på dig eller vara taskig mot dig.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-16 kl. 15:10.
2017-01-16, 14:49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Dessa företeelser måste givetvis sättas in i ett sammanhang, vilket du inte verkar ha förstått. I teorin "borde" vuxna självklart kunna ha rena vänskaprelationer med barn och tonåringar utan att det misstolkas, men verkligheten är att de flesta vuxna som dras till mycket yngre personer inte har ädla avsikter med kontakten, speciellt inte om kontakten skapats på nån shady internetsite. (Vad får en normalbegåvad vuxen ut av att "bara vara kompis" med en tioåring? Ja, just det.) Folk kommer alltså att döma Markunator utifrån dessa kriterier, och anta att han är ett creepo som raggar på tonåringar om dom ser honom umgås med den här killen och hans klasskompisar.

Det är bara människor som själva inte är som man ska som dömer Markunator. Fan de har AS de förenar. Han har inte sagt att han skall ragga i det ålderspannet, han skrev att han umgicks med dem för att bli mer social.

Är det inte vad att hjälpa Markunator går ut på?
Man skulle nästan kunna tro att det finns en avundsjuka här. Ni är helt possesive.
2017-01-16, 15:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Poängen jag försöker få fram är för övrigt inte att Markunator har några dunkla avsikter med den här 16-åringen eller att just den här killen skulle ta skada, utan jag försöker påpeka att det är Markunator själv som kommer få ta smällen om föräldrarna får reda på att deras barn hänger med en 26-årig man. Oavsett vad man nu tycker om det (ja, vi har förstått att du är "för"), så är det en outtalad social kod/regel att man som vuxen inte stämmer träff med barn från nätet utan föräldrarnas vetskap. Den som kommer råka illa ut är inte killen, utan Markus som kommer få ett gäng arga brorsor/pappor på sig och riskerar att få sitt rykte förstört som ett totalt creep som hänger med ett 16-årigt gäng.

Vilket är en tanke att ta hänsyn till förvisso, att det kan vara så, men så länge det inte rör sig om brorsor, eller andra stollar så behöver det inte vara så alls.
Det sätt du får fram "dina poänger är rätt brutalt" slå först och fråga sedan.

Citat:
Vilken tvärvändning! Från att vara den i tråden som ständigt omyndigförklarar aspies genom att orera på om vilka empatilösa, emotionella cripples dom är, så är det helt plötsligt dina meningsmotståndare som bär ansvar för Markunators Dr. Jekyll & Mr. Hyde-utbrott. Om du nu ska sprida din "expertis" i tråden, så kan du väl åtminstone försöka hålla en rak linje så att vi vanliga dödliga som saknar din enorma kunskap inte blir... förvirrade?
Precis som det går att kolla din posthistorik så går det att kolla upp min. Jag klev in i tråden när ni hade huggsexa i Markunatorattacker.
Han är inte en Dr Jekykk och Mr Hyde, han är pressad från flera håll och har varit under månader. Klart han fräser i från.

Jag orkar inte ta ansvar för att svagbegåvade känslostyrda människor blir förvirrade. Jag är inte din habilitering eller din pedagog. Särskilt inte med den etter som kommer från dig.

Om Markunator ska fungera ute i samhället så fungerar det inte att ständigt brusa upp likt Kalle Anka Han klarar dessutom uppenbarligen inte av att ta acceptera "nej" från en kvinna, vilket kan bli förödande i kombination med bristande impulskontroll. [/quote]

Du måste skoja.
I vekliga livet så tar inte sig människor sådana friheter och går till brutal attack som folk gör på flashback. Du använder Markunators diagnos för att sätta dig på honom för att du själv inte mår bra.
Och sedan så härjar du med honom när han säger ifrån.
Att säga ifrån har inget med bristande impulskontroll, eller att säga nej till sex.
Med tanke på att du bara skriver i den här tråden så funderar jag ju på om du bara provocerar, eller om du verkligen mår så dåligt så du måste attackera allt som rör sig.

Citat:
Jag har förresten en fråga till Markus:

Du ville inte nappa på min utmaning att göra något omtänksamt för dina föräldrar.

Hur fan hade du tänkt dig att någon skulle göra något omtänksamt utan att kunna sätta sig in i andras känslor, han har ju inte en aning om vad de skulle bli glada för. Jag använder den sällan men i detta läge...

Citat:
Med tanke på vilka extrema svårigheter Markunator har att att läsa mellan raderna (vilket inte minst framgår av chatten, då han misstolkar henne totalt), så skulle jag vilja se ett färskt chattutdrag dom emellan eller få något mer konkrat exempel på vad exakt det är han tolkar som att "det går framåt".

Som jag har förstått det så har dom setts 2-3 gånger sen i somras, på hans initiativ, och att det först var nyligen som dom gav varandra sin första hej-och-hej då-kram (bara det är jävligt aspigt). Det låter inte direkt som att det osar intresse från hennes sida, men vad fan vet jag.
Okey så det är djävligt aspiegt eftersom Markunator har AS, men att tjejen har AS påverkar inte situationen?

Citat:
PS. Markunator - bjud över henne på "filmkväll" (använd just det ordet) och gör klart att dina föräldrar inte kommer vara hemma. Tackar hon nej eller kommer med bortförklaringar som att hon inte "har tid just nu" så är intresset obefintligt från hennes sida.

Okey så killen som inte kan läsa mellan raderna ska förstå innebörden i ordet "filmkväll" och även tjejen med AS. Har du alltid otur när du tänker, eller är det bara när du är i affekt?
2017-01-16, 15:27
Medlem
why123s avatar
En sak till Markunator syntaxx ville se utdrag från din chattkonversation med den tjejen som var hemma hos dig. Lägg för f*n inte ut den. Dessutom gör din facebook privat, det är jätteviktigt eller dölj åtminstone vänlistan.

Här sitter riktiga creep bakom en del konton. Förstår du hur gränslös en människa är som vill att du ska lägga ut dina privata chattkonversationer med en annan människa (tjej). Vem vågar dejta dig om de vet att du lägger ut konversationerna.

Sedan lägg märke till hur det du skriver förvrängs. Du skrev att du hade fått en 16 årig killkompis, vad händer, de snackar om att du raggar på 16 åriga tjejer.

Om du inte gör din facebook privat eller döljer vänlistan så sitter dessa creepen här och går igenom vilka nya vänner du har fått. Sedan ska de bedöma om det är lämpliga vänner eller inte..

Dessutom har Gertrud rätt i en sak, det finns en avundsjuka här. Det finns några i denna tråden som vill att du ska vara helt beroende av dem. Så se upp, detta är inga trevliga människor.

Vidare så behöver du inte svara på alla inlägg. Du är snäll och väluppfostrad och tror att du är tvungen att svara på alla inlägg, glöm det. Här finns extremt obehagliga människor som du inte ska svara. När du ser avataren så bläddra bara förbi.

När syntaxx blev alldeles utmattad och skulle ta paus från tråden höll det i 7 timmar, hon är fullständigt besatt av att styra ditt liv. Hon har troligen inget eget liv eller så mår hon så dåligt att det enda hon kan göra är att sitta och hacka på dig i tråden uppblandat med lite uppmuntran ibland så att du inte ska bryta kontakten med henne.

Sedan är det extremt obehagligt när hon skriver "nu fick du i uppgift av mig", alltså lägg av...
Senast redigerad av why123 2017-01-16 kl. 16:09. Anledning: ...
2017-01-16, 16:13
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är bara människor som själva inte är som man ska som dömer Markunator. Fan de har AS de förenar. Han har inte sagt att han skall ragga i det ålderspannet, han skrev att han umgicks med dem för att bli mer social.

Är det inte vad att hjälpa Markunator går ut på?
Man skulle nästan kunna tro att det finns en avundsjuka här. Ni är helt possesive.

Vi har inte dömt honom, vi har försökt påpeka att andra (möjligtvis AS pojkens föräldrar, och föräldrar till andra minderåriga som han råkar träffa genom den här pojken) kommer att göra det om de får veta att en vuxen man (om än med "oskyldiga avsikter") har försökt närma sig deras barn.

Citat:
Det är bara människor som själva inte är som man ska som dömer Markunator.

Vi säger såhär, om du hade en son/dotter på 16 år som plötsligt sade att de stämt träff med en 25-åring från Flashback, hur hade du reagerat då? Hur tycker du att man som förälder ska reagera?
2017-01-16, 16:44
Medlem
Citat:
Dessa företeelser måste givetvis sättas in i ett sammanhang, vilket du inte verkar ha förstått. I teorin "borde" vuxna självklart kunna ha rena vänskaprelationer med barn och tonåringar utan att det misstolkas, men verkligheten är att de flesta vuxna som dras till mycket yngre personer inte har ädla avsikter med kontakten, speciellt inte om kontakten skapats på nån shady internetsite. Vad får en normalbegåvad vuxen ut av att "bara vara kompis" med en tioåring? Ja, just det.) Folk kommer alltså att döma Markunator utifrån dessa kriterier, och anta att han är ett creepo som raggar på tonåringar om dom ser honom umgås med den här killen och hans klasskompisar.

Så du menar att majoriteten av alla vuxna människor som jobbar med barn är egentligen ute efter att skada barnen hahaha. Hör och häpna, jag har flera vuxna manliga vänner som jobbar på förskola med BARN.
En normalbegåvad vuxen människa kanske blir glad av att umgås med barnen. Precis som du blir glad av att umgås med dina vänner. Är det inte helt otroligt att den tanken aldrig har dykt upp i hjärnan på en "normalbegåvad" vuxen människa som dig.
2017-01-16, 16:45
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Så du menar att majoriteten av alla vuxna människor som jobbar med barn är egentligen ute efter att skada barnen hahaha. Hör och häpna, jag har flera vuxna manliga vänner som jobbar på förskola med BARN.
En normalbegåvad vuxen människa kanske blir glad av att umgås med barnen. Precis som du blir glad av att umgås med dina vänner. Är det inte helt otroligt att den tanken aldrig har dykt upp i hjärnan på en "normalbegåvad" vuxen människa som dig.

Läs om mitt inlägg och kom tillbaka när du förstått texten och dess innehåll istället för att omstrukturera den till en massa dynga som varken är sant eller relevant för tråden.
Senast redigerad av Mandy-Lee 2017-01-16 kl. 16:47.
2017-01-16, 17:25
Medlem
Jag ser att ett visst troll är i farten igen Jag kommer bara ignorera människans desperata försök att provocera.

För övrigt så verkar det gå över huvudet på somliga att tråden faktiskt handlar om Markunators önskan att få till det med en tjej. Då får vi ge relevanta tips, råd och förslag utifrån det perspektivet och ge honom råd utifrån hur verkligheten faktiskt fungerar - inte hur den borde fungera. För det är inte relevant i sammanhanget. Relevant är hur hans position på köttmarknaden ser ut och vad han kan göra för att förbättra sin position på den, så att han får sin önskan uppfylld.

Vi pushar inte på honom för att vara elaka, utan för att hans nuvarande livssituation/inställning leder till att han stöter bort tjejer, istället för att attrahera dom. Man kan väl lugnt konstatera att det inte har gått speciellt bra på egen hand hittills och då har han två val: fortsätta i sin tidigare takt och minska/grusa chanserna att träffa en tjej, eller jobba på områdena som tjejerna ser som problematiska i nuläget. Hans föräldrar, habiliteringen, psykiatrin, kusiner, etc, får hjälpa honom i övrigt.

Vi ger honom inte råd som att flytta hemifrån, träna på att åka tåg/buss själv, lära sig tvätta/städa, för att vi har något egetintresse av det, utan vi gör det i syftet att öka hans chanser att attrahera en tjej. Och här måste vi vara realistiska. Kommer det räcka att "vara sig själv"? Nej. Det är svårt nog även för vanliga killar att t ex nätdejta, vilket är forumet som Markunator främst använder sig av för att försöka träffa tjejer. Därför får vi ge adekvata tips och råd, som är verklighetsförankrade.

Gertrud1 blev t ex arg för att jag gav Markunator uppmaningen att göra något omtänksamt för sina föräldrar, eftersom han enligt henne inte har den kognitiva förmågan. Det är mycket möjligt (han kom inte på något och gjorde därför inget), men om han nu vill ligga med en tjej så kan vi inte säga "äh, skit i det där, var dig själv och lyssna inte på andra!", för det är i allra högsta grad relevant att han i så fall programmerar in att omtänksamma gester och handlingar är något grundläggande i en relation. Kommer det nu inte naturligt, så får vi försöka lära honom på konstgjord väg, genom att träna på att göra det.

Det är mycket möjligt att vi överskattat hans förmåga att tillgodogöra sig vissa saker och det kanske är så att takten inte kommer gå så mycket snabbare än den gör nu. Det är helt okej och fullt förståeligt, men det är inget som kommer få honom att ligga. Han har regelbundna självmordstankar på grund av sin oskuld och det verkar vara något som är extremt viktigt för honom, så då får vi helt enkelt fortsätta ge honom råd som kommer öka hans chanser att ligga.

Samma sak gäller diskussionen kring 16-åringarna. Vi kan bara ge råd utifrån hur samhället ser ut (och föräldrarnas synvinkel på saken) när det kommer till att en främmande 26-årig man från Flashback umgås med 16-åringar (eller ännu yngre - det kan mycket väl finnas tjejer under 15 i det gänget). Som sagt: vet föräldrarna om det och tycker att det är okej, så fine. Om en 14-årig NT-tjej däremot kommer hem från en tillställning där hon berättar att det var med en (ensam) vuxen man - hur tror ni att dom kommer reagera då? Inte så bra, antagligen. Eftersom Markunator är väldigt naiv och godtrogen av sig och har jättesvårigheter att läsa av sociala signaler så bör han också vara medveten om hur det kan uppfattas om han hänger med tio år yngre barn, som han träffat genom Flashback - där 16-åringar inte ens ska hänga.
2017-01-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Och du svarade inte på den delen av vad syntax skrev, men vad du än gör, ragga absolut inte på någon av tjejerna.

Ska inte det. Det kommer tjejer närmare min ålder till UH också.

Citat:
Jag skulle faktiskt råda dig att inte träffa någon annan utom möjligen din kompis. För det här kan bli struligt som fan.

Alltså, jag har ju ingen kontroll över huruvida de kommer till UH samtidigt som jag är där, men visst.

Citat:
Nu är det förstår jättebra att du hittat en kompis att umgås med, men jag måste stämma in i kören som påtalat att det är jävligt creepy med socialt missanpassade vuxna män som söker sig till tonåringar. Hitta en kompis i din egen ålder, eller i alla fall över 18! Seriöst nu.

Jag försöker. Jag kommer dock fortsätta vara kompis med 16-åringen.
2017-01-17, 21:13
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Vi
Vi säger såhär, om du hade en son/dotter på 16 år som plötsligt sade att de stämt träff med en 25-åring från Flashback, hur hade du reagerat då? Hur tycker du att man som förälder ska reagera?

Hade det varit min dotter, hade jag och mitt basebollträ dykt upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in