Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag tänkte väl på lite mer övergripande mål, inte att du gillar att kolla på TV.
Alltså, om jag kommer in på nån utbildning jag gillar i höst, så kanske jag kommer att ha det. Jag vet inte vad mer du vill att jag ska säga.
Citat:
Det var alltså bara ett talande exempel. Jag hade sagt åt dig att börja lugnt och känna efter om det faktiskt ger dig någonting, fast du gör som du vill.
Hurdå "börja lugnt"?
Citat:
Det låter ju spännande. Du kanske kunde göra något inom detta om du ska börja studera på heltid senare? Det är väl ingen lysande arbetsmarknad inom något av områdena, men du kan ju undersöka om det finns några yrken inom dessa områden där arbetsmarknaden är större.
Det här är de program jag har funderat på att studera i höst:
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...am/?pKod=HSV1K
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...am/?pKod=BASTE
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...&lasar=17%2F18
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...1K&lasar=17/18
https://sisu.it.su.se/search/info/FV1001
Jag hittar säkert några fler när det faktiskt blir dags. Har du också några tips?
Citat:
Det gör du visst om du bara tänker efter själv istället för att vänta på att någon ska säga åt dig vad du ska göra.
Nej, det vet jag inte. Jag har tänkt mycket på det, men det finns ingenting som är praktiskt som jag faktiskt vill försörja mig med.
Citat:
Vill du sluta vara en samhällsparasit så kan du själv räkna ut att du måste bli självförsörjande genom att skaffa ett jobb. Om du verkligen ville detta så hade du också lagt av att ursäkta dig med "jag vet inte vad jag vill göra" utan fokuserat på att du måste skaffa ett jobb för att du vill uppnå ditt mål att bli självförsörjande.
Att gå på Daglig Verksamhet och MISA har varit mitt sätt att försöka hitta ett jobb. Så säg för fan inte att jag inte har försökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
deBKatzenbach
Ja, tillbaka till ruta ett. Eller också läser du igenom den här tråden och funderar på vad den handlar om.
Det där betyder ingenting alls för mig.
Citat:
Dina föräldrar borde ha gjort det. Därefter borde de ha hjälpt dig att få hjälp. Därefter borde du själv ha sett till att få hjälp. Fast innan hjälp kan nå fram måste den kunna tas emot.
Den
kan tas emot, men varför tror du att mina föräldrar (eller någon annan) inte har hjälpt mig med det här?
Citat:
Det är precis just därför som minnesregler, flödesscheman och visuella sociala berättelser är så bra.
Inte för mig. Det kommer nog inte att funka; jag förstår inte ens
hur det skulle kunna funka för mig. Jag vet inte ens vad alla de där grejejerna är.
Citat:
Man kanske inte förstår varför det funkar som det gör, men man blir ständigt påmind om hur det funkar. Och en dag kommer man ihåg hur det funkar samtidigt som man har en chans att tillämpa det. Och se - erfarenheter börjar byggas, minnen formas, instinkter bildas. Du borde inse potentialen i detta.
Du har fortfarande inte
sagt någonting. Du har inte förklarat det här på ett sätt som jag kan förstå.
Citat:
Men... Betyder detta att skälet till att du vill ha en flickvän är att du inte vågar köpa sex och att du inte har råd?
Hur lockande tror du att ett sånt förhållande ter sig för den andra parten?
Jag vet inte vad fan jag kan göra annars. Vad menar du att jag ska göra? Säg nåt konkret för en gångs skull!
Citat:
Ursprungligen postat av
Aryt
Har nu inte läste hela tråden och upprepar säkert det andra sagt MEN, TS, det du behöver är att först själv må bra och trivas med dig själv och ditt liv. Du lägger fokus fel. Börja med vänner och söka en tillvaro där en tjej blir ett guldkant.
Då har du mycket bättre chanser att få en tjej och endast då kommer relationen av vara sund.
Okej, hur skaffar jag vänner, då? Vem skulle nånsin vilja hänga med mig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Imiron
Aspisar brukar utveckla tekniker för att framhålla ett socialt acceptabelt beteende, även om en del av dem (inte alla, du generaliserar på tok för mycket) inte förstår varför vissa beteendet inte är acceptabla medan andra är önskvärda så har de via trial and error hittat adekvata responser.
Okej, det har jag till viss del - men det kanske inte räcker?
Citat:
Vidare överdriver du en hel del om det mesta. Jag och ett litet aspo brukade sitta och kalla varandra för dumma saker för att det var kul. Han kallade mig cirkusclown och jag kontrade med cirukusdvärg. Han förstod mycket väl att det handlade om SAMMANHANG och kunde även läsa av mitt KROPPSSPRÅK. Han förstod helt enkelt att vi skojade och han kunde även göra det själv. Däremot fanns det gånger, särskilt med okända personer, som han misstolkade saker etc. Alltså, ja, de har svårare för den där typen av kommunikation, men det innebär inte att de inte kan läsa den, eller för lära sig läsa den.
Jag
kan förstå när nåt är ett skämt (för det mesta).
Citat:
Detta går igen med i princip alla jag jobbat med även om de kommit olika långt. Många får sin diagnos först i vuxen ålder och det finns vänner som aldrig märkt att något varit knasigt, så duktiga har de varit på att anpassa sig.
Jaha, och den här informationen hjälper mig...
hur, exakt?
Citat:
Ursprungligen postat av
deBKatzenbach
+1
Vad var det som var "+1" med det där, om jag får fråga?