2016-12-12, 23:34
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Again this is Asperger for you.

Om man inte har theory of mind, så kan man inte förstå hur ens ord landar.
Han kommer aldrig att förstå något av det genom reflektion.

I övrigt har Dora F förklarat väldigt bra.

Det är bara väldigt lågfungerande/begåvningshandikappade autister som inte alls har ett theory of mind. I likhet med ett ungt barn så finns fröet till reflektion där, men eftersom TS aldrig har haft några krav på sig eller sporrats till att lära sig så har han heller aldrig nått sin fulla potential.
2016-12-12, 23:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Det är bara väldigt lågfungerande/begåvningshandikappade autister som inte alls har ett theory of mind. I likhet med ett ungt barn så finns fröet till reflektion där, men eftersom TS aldrig har haft några krav på sig eller sporrats till att lära sig så har han heller aldrig nått sin fulla potential.

Vägen till full potential är ju inte att kräva, utan att visa vägen. Och det måste gå via den väl utvecklade systemizingfunktionen.

https://pdfs.semanticscholar.org/0b3...348b40e940.pdf
2016-12-12, 23:44
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Jo om man är en systemizer så kan man göra en manual för hur man blir omtyckt.

Om jag ska pinpointa det, så blir man omtyckt om man får andra att må bra. Så visst går det. Det kommer bara ta lite tid.

På ett ytligt plan kanske; om det ska bli något mer än ytlig kontakt så krävs individanpassning. Jag ser även en baksida med detta; någon med TS problematik kan t ex lätt råka ut för någon som kommer att utnyttja honom om han erbjuder praktisk hjälp för att bli omtyckt.

Om jag ändå skulle föreslå nåt så skulle jag säga att människor av alla slag - men speciellt kvinnor - tycker om att få förutsättningslösa komplimanger. Men även det måste sättas in i ett sammanhang. Att gå fram till en random tjej och säga "vad fin du är" eller liknande kommer knappast att tolkas positivt.
2016-12-12, 23:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
På ett ytligt plan kanske; om det ska bli något mer än ytlig kontakt så krävs individanpassning. Jag ser även en baksida med detta; någon med TS problematik kan t ex lätt råka ut för någon som kommer att utnyttja honom om han erbjuder praktisk hjälp för att bli omtyckt.

Om jag ändå skulle föreslå nåt så skulle jag säga att människor av alla slag - men speciellt kvinnor - tycker om att få förutsättningslösa komplimanger. Men även det måste sättas in i ett sammanhang. Att gå fram till en random tjej och säga "vad fin du är" eller liknande kommer knappast att tolkas positivt.

Så - vad är ditt förslag?
2016-12-12, 23:59
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Så - vad är ditt förslag?

Mitt förslag generellt för TS situation, eller som ett specifikt svar på frågan om hur man blir omtyckt?

Rent generellt så tycker jag att TS ska satsa på att hitta en riktigt nära vän som han delar flertalet intressen med, och via den vägen får tillgång till vänners vänner och bekantas bekanta, etc. Det skulle ge honom en betydligt längre positiv upplevelse än några minuter dåligt sex med en tjej som han kanske inte ens känner något för. Det här har upprepats med jämna mellanrum av flera användare.

Jag anser inte att det går att skala bort det känslomässiga från ett fenomen som att "bli omtyckt" eftersom det är så intimt sammankopplat med just en känsla. Och vad som väcker den här känslan hos en människa går inte att systematisera på ett givande sätt. Försökte inte Sheldon göra just det och hamnade i en sk. infinity loop? :P
2016-12-13, 00:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Mitt förslag generellt för TS situation, eller som ett specifikt svar på frågan om hur man blir omtyckt?

Rent generellt så tycker jag att TS ska satsa på att hitta en riktigt nära vän som han delar flertalet intressen med, och via den vägen får tillgång till vänners vänner och bekantas bekanta, etc. Det skulle ge honom en betydligt längre positiv upplevelse än några minuter dåligt sex med en tjej som han kanske inte ens känner något för. Det här har upprepats med jämna mellanrum av flera användare.

Jag anser inte att det går att skala bort det känslomässiga från ett fenomen som att "bli omtyckt" eftersom det är så intimt sammankopplat med just en känsla. Och vad som väcker den här känslan hos en människa går inte att systematisera på ett givande sätt. Försökte inte Sheldon göra just det och hamnade i en sk. infinity loop? :P

Andra stycket är vi överens.

Men du glömmer bort att vi är en nivå lägre. Markunatur vet inte hur man får vänner, han har heller inga.

Det som brukar hända med aspiesar i skolan är att de blir utstötta. Just för att de gör fel.
NT's blir frustrerade och aggressiva precis som i den här tråden.

Jag har inte klurat färdigt, men någonstans hamnar vi på den basala nivån att bli accepterad.

(Sheldon gjorde sin karta, den modifierades av Wolowitz och gick på Bergsklättring med Kripke. Anledningen att han fastnade var ju att de inte hade något gemensamt. Och det var ju mer ett dateschema)

https://www.youtube.com/watch?v=k0xgjUhEG3U
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-13 kl. 00:09.
2016-12-13, 00:23
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Andra stycket är vi överens.

Men du glömmer bort att vi är en nivå lägre. Markunatur vet inte hur man får vänner, han har heller inga.

Det som brukar hända med aspiesar i skolan är att de blir utstötta. Just för att de gör fel.
NT's blir frustrerade och aggressiva precis som i den här tråden.

Jag har inte klurat färdigt, men någonstans hamnar vi på den basala nivån att bli accepterad.

(Sheldon gjorde sin karta, den modifierades av Wolowitz och gick på Bergsklättring med Kripke. Anledningen att han fastnade var ju att de inte hade något gemensamt. Och det var ju mer ett dateschema)

https://www.youtube.com/watch?v=k0xgjUhEG3U

Att hålla sig till och respektera informella samtalsregler är väl en bra början. Som t ex:

- Var artig (aspies har lätt att falla in i ett närmast tölpaktigt beteende eftersom de är så inne i sin egen värld)
- Avbryt inte den/de andra
- Håll er till topic. (Här fallerar många med autism. De börjar prata om nånting som inte alls har med samtalsämnet att göra och det slutar med att neurotypa blir irriterade eller helt enkelt tröttnar och går därifrån. Kopplingen "made sense" i deras huvud, och de tänker inte på att andra inte har tillgång till deras inre upplevelser)

Som sagt, funkar för ytligt kontaktskapande. För att kunna få till något mer krävs personkemi, och det finns inget recept för det. Man brukar märka rätt omgående om man tycker om någon eller inte.
2016-12-13, 00:52
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
TS kan inte ta till sig det där.

Föräldrar är nog de minst lämpliga. De är fyllda av känslor av frustration, vanmakt och tillkortakommanden.

Det är inte helt lätt att titta in i en AS hjärna. Du måste själv vara en sk Systemizer för att kunna anpassa ditt tankesätt till AS "style" Det är nog bara INTJ's som kan det, eftersom vi också organiserar i förståelsen av vår omvärld.

TS är den som minst kan be om hjälp. Ingen vet vad den inte har.
Om en människa är blind och inte har något begrepp om vare sig det är att vara blind eller seende, så kan den inte be någon lära den se.
TS är mottaglig.
Som det stod i min länk. Man måste bemöta Aspiesar på en strukturell, organisatorisk nivå.

Det är svårt för man måste tänka om. Alla vi NT's kommunicerar per automatik, ganska så likt våra föräldrar, och vi har tillgång till alla fyra delarna av "four sides of a message" https://en.wikipedia.org/wiki/Four-sides_model

En Aspie har bara tillgång till 1 sida/kanal, både in och ut.

Med andra ord, om du skall blir förstådd så måste du översätta de tre övriga sidorna - så allt går via text, dvs de konkreta ordens betydelse.

Det är väldigt svårt.

Ja borde och borde, Aspiesar kan inte dra slutsatser baserade på tidigare erfarenheter som vi gör.
Jag vet inte varför du klumpar ihop så olika begrepp?

Konkreta flödessheman är vad TS behöver.

Aspiesar har svårt med ironi, och sarkasmer, de tar orden bokstavliga, så den där slängen är helt bortkastad på TS

Det är också en del av diagnosen att se människor utifrån vilken nytta de har för en själv. Narcissistisk personlighetsstörning är en differentialdiagnos till AS. Men skillnaden i det här fallet är att TS genom sitt handikapp inte kan tolka en "gest"
Han kan alltså inte se avsikten bakom någon handling, därför kan han inte bli rörd över att någon är snäll. Och heller så biter inte sådana här "sting" för han förstår inte avsikten där heller.

Avsikten är att tala om att TS är en egoist, men så länge du inte skriver "Du är en egoist" så kommer det inte nå in.

Om vi pratar om narcissismen som är en egoist på riktigt så ser ju denne andra som möbler beroende på sin grandiosa föreställning om sig själv. Autisten gör det eftersom de inte kan se det som skiljer oss från möblerna dvs vår sociala kommunikation. Vi är helt obegripliga för dem om vi inte tydliggör oss genom språket.

Du pratar strunt! Jag har själv Aspergers Syndrom och ADHD. Det du skriver här är at best välvilliga klichéer från "sakkunniga". Du ställer AS och autism sida vid sida. Du generaliserar om differentialdiagnoser.

Aspiesar har svårt med ironi, och sarkasmer, de tar orden bokstavliga, så den där slängen är helt bortkastad på TS

Suck! Ja, precis va? Du har nyligen sett Rainman, eller? Du har aldrig reflekterat över vilka som kläcker de bästa ordvitsarna?

Oj, vänta... Det där var ju både ironiskt och sarkastiskt. Det kan ju inte jag, för då måste bryter jag ju mot min diagnos. Jag får skylla på att någon har lånat mitt konto.

Men det har tar nog priset:

Aspiesar kan inte dra slutsatser baserade på tidigare erfarenheter som vi gör.

Tänkte du överhuvudtaget innan du skrev det där?
2016-12-13, 02:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Ja borde och borde, Aspiesar kan inte dra slutsatser baserade på tidigare erfarenheter som vi gör.
Aspisar brukar utveckla tekniker för att framhålla ett socialt acceptabelt beteende, även om en del av dem (inte alla, du generaliserar på tok för mycket) inte förstår varför vissa beteendet inte är acceptabla medan andra är önskvärda så har de via trial and error hittat adekvata responser.

Vidare överdriver du en hel del om det mesta. Jag och ett litet aspo brukade sitta och kalla varandra för dumma saker för att det var kul. Han kallade mig cirkusclown och jag kontrade med cirukusdvärg. Han förstod mycket väl att det handlade om SAMMANHANG och kunde även läsa av mitt KROPPSSPRÅK. Han förstod helt enkelt att vi skojade och han kunde även göra det själv. Däremot fanns det gånger, särskilt med okända personer, som han misstolkade saker etc. Alltså, ja, de har svårare för den där typen av kommunikation, men det innebär inte att de inte kan läsa den, eller för lära sig läsa den.

Detta går igen med i princip alla jag jobbat med även om de kommit olika långt. Många får sin diagnos först i vuxen ålder och det finns vänner som aldrig märkt att något varit knasigt, så duktiga har de varit på att anpassa sig.
2016-12-13, 09:47
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Aspisar brukar utveckla tekniker för att framhålla ett socialt acceptabelt beteende, även om en del av dem (inte alla, du generaliserar på tok för mycket) inte förstår varför vissa beteendet inte är acceptabla medan andra är önskvärda så har de via trial and error hittat adekvata responser.

Vidare överdriver du en hel del om det mesta. Jag och ett litet aspo brukade sitta och kalla varandra för dumma saker för att det var kul. Han kallade mig cirkusclown och jag kontrade med cirukusdvärg. Han förstod mycket väl att det handlade om SAMMANHANG och kunde även läsa av mitt KROPPSSPRÅK. Han förstod helt enkelt att vi skojade och han kunde även göra det själv. Däremot fanns det gånger, särskilt med okända personer, som han misstolkade saker etc. Alltså, ja, de har svårare för den där typen av kommunikation, men det innebär inte att de inte kan läsa den, eller för lära sig läsa den.

Detta går igen med i princip alla jag jobbat med även om de kommit olika långt. Många får sin diagnos först i vuxen ålder och det finns vänner som aldrig märkt att något varit knasigt, så duktiga har de varit på att anpassa sig.

+1
2016-12-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag tänkte väl på lite mer övergripande mål, inte att du gillar att kolla på TV.

Alltså, om jag kommer in på nån utbildning jag gillar i höst, så kanske jag kommer att ha det. Jag vet inte vad mer du vill att jag ska säga.

Citat:
Det var alltså bara ett talande exempel. Jag hade sagt åt dig att börja lugnt och känna efter om det faktiskt ger dig någonting, fast du gör som du vill.

Hurdå "börja lugnt"?

Citat:
Det låter ju spännande. Du kanske kunde göra något inom detta om du ska börja studera på heltid senare? Det är väl ingen lysande arbetsmarknad inom något av områdena, men du kan ju undersöka om det finns några yrken inom dessa områden där arbetsmarknaden är större.

Det här är de program jag har funderat på att studera i höst:
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...am/?pKod=HSV1K
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...am/?pKod=BASTE
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...&lasar=17%2F18
http://www.uu.se/utbildning/utbildni...1K&lasar=17/18
https://sisu.it.su.se/search/info/FV1001

Jag hittar säkert några fler när det faktiskt blir dags. Har du också några tips?

Citat:
Det gör du visst om du bara tänker efter själv istället för att vänta på att någon ska säga åt dig vad du ska göra.

Nej, det vet jag inte. Jag har tänkt mycket på det, men det finns ingenting som är praktiskt som jag faktiskt vill försörja mig med.

Citat:
Vill du sluta vara en samhällsparasit så kan du själv räkna ut att du måste bli självförsörjande genom att skaffa ett jobb. Om du verkligen ville detta så hade du också lagt av att ursäkta dig med "jag vet inte vad jag vill göra" utan fokuserat på att du måste skaffa ett jobb för att du vill uppnå ditt mål att bli självförsörjande.

Att gå på Daglig Verksamhet och MISA har varit mitt sätt att försöka hitta ett jobb. Så säg för fan inte att jag inte har försökt.

Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ja, tillbaka till ruta ett. Eller också läser du igenom den här tråden och funderar på vad den handlar om.

Det där betyder ingenting alls för mig.

Citat:
Dina föräldrar borde ha gjort det. Därefter borde de ha hjälpt dig att få hjälp. Därefter borde du själv ha sett till att få hjälp. Fast innan hjälp kan nå fram måste den kunna tas emot.

Den kan tas emot, men varför tror du att mina föräldrar (eller någon annan) inte har hjälpt mig med det här?

Citat:
Det är precis just därför som minnesregler, flödesscheman och visuella sociala berättelser är så bra.

Inte för mig. Det kommer nog inte att funka; jag förstår inte ens hur det skulle kunna funka för mig. Jag vet inte ens vad alla de där grejejerna är.

Citat:
Man kanske inte förstår varför det funkar som det gör, men man blir ständigt påmind om hur det funkar. Och en dag kommer man ihåg hur det funkar samtidigt som man har en chans att tillämpa det. Och se - erfarenheter börjar byggas, minnen formas, instinkter bildas. Du borde inse potentialen i detta.

Du har fortfarande inte sagt någonting. Du har inte förklarat det här på ett sätt som jag kan förstå.

Citat:
Men... Betyder detta att skälet till att du vill ha en flickvän är att du inte vågar köpa sex och att du inte har råd?

Hur lockande tror du att ett sånt förhållande ter sig för den andra parten?

Jag vet inte vad fan jag kan göra annars. Vad menar du att jag ska göra? Säg nåt konkret för en gångs skull!

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Har nu inte läste hela tråden och upprepar säkert det andra sagt MEN, TS, det du behöver är att först själv må bra och trivas med dig själv och ditt liv. Du lägger fokus fel. Börja med vänner och söka en tillvaro där en tjej blir ett guldkant.

Då har du mycket bättre chanser att få en tjej och endast då kommer relationen av vara sund.

Okej, hur skaffar jag vänner, då? Vem skulle nånsin vilja hänga med mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Okej, det har jag till viss del - men det kanske inte räcker?

Citat:

Jag kan förstå när nåt är ett skämt (för det mesta).

Citat:

Jaha, och den här informationen hjälper mig...hur, exakt?

Citat:
+1

Vad var det som var "+1" med det där, om jag får fråga?
2016-12-13, 15:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du pratar strunt! Jag har själv Aspergers Syndrom och ADHD. Det du skriver här är at best välvilliga klichéer från "sakkunniga". Du ställer AS och autism sida vid sida. Du generaliserar om differentialdiagnoser.
Tony Attwood, Baron - Cohen och Ingrid Norrö, är väl de experter som finns på området.
I övrigt så har AS diagnosen tagits bort och man pratar om högfungerande Autism

Citat:
Vilket skulle bevisas.

Citat:
Suck! Ja, precis va? Du har nyligen sett Rainman, eller? Du har aldrig reflekterat över vilka som kläcker de bästa ordvitsarna?

Oj, vänta... Det där var ju både ironiskt och sarkastiskt. Det kan ju inte jag, för då måste bryter jag ju mot min diagnos. Jag får skylla på att någon har lånat mitt konto.
Nja ordvitsar är inte sarkasm, och bästa ordvitsas kan man diskutera. Dina är extremt töntiga.
Och du sysslar med öppet hån.

Citat:
Men det har tar nog priset:

Aspiesar kan inte dra slutsatser baserade på tidigare erfarenheter som vi gör.

Tänkte du överhuvudtaget innan du skrev det där?

Nu är det här inte en tråd om vare sig dig eller Asperger. Däremot är det med AS som med utvecklingsstörning att ens profil är individuell. Varje hjärna är unik. Diagnoserna är bara ett försök att strukturera.
I just den här tråden har jag påpekat att det är meningslöst att begära att TS skall klara det han inte klarar. Och sedan bli arg på honom för att han inte gör det. Eller som du spydig.
Med tanke på din historia skall du nog hålla en låg profil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in