Citat:
Ursprungligen postat av
Morgonrodnad
Problemet är ju att ni anser er ha rätten att definiera vad hat är.
Kärnan av problemet med #jagärhär. Och jag kan ha missat det, men jag tycker mig inte se något bemötande på detta från någon av förespråkarna för organisationen. För det är ett problem. Att ta tolkningsföreträde är ett problem, speciellt här, i en demokrati med yttrandefrihet.
Metoderna som #jagärhär använder sig av kan man väl säga både det ena och det andra om, men de problemen är sekundära, och ändå inte nödvändigtvis unika för #jagärhär (även om det är en intressant metod i förhållande till just det syfte #jagärhär säger sig ha).
Och syftet i sig är väl nobelt, kan i alla fall jag tycka, men det det blir ju grumligt redan när man tittar på metoden och den påstådda genomskinligheten, som väl ändå får ses som i bästa fall på giltiga grunder ifrågasatt, om inte rent av motbevisad här i tråden bland annat av citerad skribent ovan. Syftet blir inte mindre grumligt när man sen lägger till kärnan av problemet, det vill säga att man i organisationen tar tolkningsföreträdet som självklart.
Skulle någon förespråkare för organisationen kunna nämna ett par ord som det? Tolkningsföreträdet? Det av Morgonrodnad citerade ovan?
Tack =)