2016-12-13, 08:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Bara när det gäller SD. Och då endast i och med att gruppen tagit det ställningstagandet att vi ska motverka SD. Vilket jag inte har något problem med alls. Men det har ju aldrig varit något som gruppen hymlat om heller.
Fast där faller ju logiken som en pannkaka igen. Man drar helt enkelt alla med vissa sympatier över en kam, men när det gäller medlemmarna i denna gruppen så tar man inget som helst ansvar för vad de tycker och gör. Man uppmuntrar till och med näthatare från vänster genom att låta dem vara välkomna på grund av sin politiska åsikt då den uppenbarligen trumfar det som sägs vara gruppens kärnverksamhet.

Du tycks ju vara förnuftig. Kan du inte se hur ihåliga resonemangen är?
Citera
2016-12-13, 08:33
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Sista svaret idag: Som sagt. Gruppen vill motverka näthatet. Näthatet kommer oftast från den s.k extremhögern. Företrädare för ex. SD eller NMR har åsikter vi aldrig skulle stå bakom i stort. Därför går de bort. Jag anser ex. att SD är extremhöger i kostym.
Och jag anser att alla som är med i gruppen är en Schwartswaldtårta.

Nej, det håller inte va? Det är ju enskilda individer med olika åsikter sägs det. Står du då bakom t ex Henrik Schyfferts eller Kakan Hermanssons näthat?
Citera
2016-12-13, 09:16
Medlem
Att försöka cencurera andras åsikter är odemokratiskt. #Jag är här är i det närmaste jämförbart med åsiktsdiktatur. Självständigt tänkande människor accepterar inte att en grupp regisserar deras åsikter. Var och en i #jagärhär som deltar i kommenderade attacker måste inse att de verkar odemokratiskt. Det har blivit ordentligt brunt i debatten när människor ägnar sig åt åsiktsförtryck på detta sätt.

Vi får hoppas att andra grupper inte tar efter och att de som lånar ut sin röst till odemokratiska ändamål så småningom inser att de blir utnyttjade av odemokratiska individer.

Det är viktigt att inse att regisserade grupper aldrig kan ersätta ett demokratiskt system där varje röst är lika stark. #jagärhär kommer givetvis att påstå att deras ändamål är gott och därför har de rätt att åsidosätta demokratin. Det samma skulle Mao tze Tung och Adolf Hitler påstå.

#jagharrätt
Citera
2016-12-13, 09:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Jag representerar gruppen här på Flashback kanske (bland andra) men jag är ingen admin eller moderator
Hur admins disskuterar kring offentlighet eller ej lägger jag mig inte i. Jag litar helt och fullt på att de vet vad som är bäst och vad som funkar.

Att det finns politiker och journalister i gruppen ser jag bara som ett plus.

Låt säga att du vill starta en grupp med liknande budskap eller helt annat budskap. Hur skulle du göra? Det är många aspekter att tänka på, eller hur?
Jag efterfrågade inte en offentlig ståndpunkt utan om du såg en demokratisk problematik i att en grupp ledd av journalister med en rad makthavare bland medlemmarna inte är öppna med vilka sidor de kommer att agera emot. Frågan ter sig mer angelägen nu när ledningen dessutom vill att medlemmarna mörkar med sin tillhörighet för att ge intryck av en folklig reaktion snarare än en uppifrån organiserad kampanj.

Ditt svar illustrerar det jag tyvärr befarar. Det finns en stor mängd medlemmar som utan att ifrågasätta eller reflektera marscherar när ledaren lyfter armen.
Citera
2016-12-13, 09:38
Medlem
nidbilds avatar
När de rasistiska rösterna på internet blev för högljudda bestämde sig Mina för att nog var nog.
Hon startade en Facebookgrupp –*och nu är kollektivet starkare än någonsin.
–*Den här empatilösheten, den sprider sig som ett gift, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article23967515.ab

Påvisar man att Sverige har reglerad invandring=rasist
Påvisar man att våldtäktsmän skall utvisas=rasist
Att ge IS bostad och jobb är fel, då fiskar man i bruna vatten=rasist
Citera
2016-12-13, 10:02
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Problemet är ju att ni anser er ha rätten att definiera vad hat är.

Kärnan av problemet med #jagärhär. Och jag kan ha missat det, men jag tycker mig inte se något bemötande på detta från någon av förespråkarna för organisationen. För det är ett problem. Att ta tolkningsföreträde är ett problem, speciellt här, i en demokrati med yttrandefrihet.

Metoderna som #jagärhär använder sig av kan man väl säga både det ena och det andra om, men de problemen är sekundära, och ändå inte nödvändigtvis unika för #jagärhär (även om det är en intressant metod i förhållande till just det syfte #jagärhär säger sig ha).

Och syftet i sig är väl nobelt, kan i alla fall jag tycka, men det det blir ju grumligt redan när man tittar på metoden och den påstådda genomskinligheten, som väl ändå får ses som i bästa fall på giltiga grunder ifrågasatt, om inte rent av motbevisad här i tråden bland annat av citerad skribent ovan. Syftet blir inte mindre grumligt när man sen lägger till kärnan av problemet, det vill säga att man i organisationen tar tolkningsföreträdet som självklart.

Skulle någon förespråkare för organisationen kunna nämna ett par ord som det? Tolkningsföreträdet? Det av Morgonrodnad citerade ovan?

Tack =)
Citera
2016-12-13, 12:04
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Men jagärhär är förmodererat, ni medlemar kan Inte posta eller starta en ny tråd Utan ledningens godkännande.
Ni är toppstyrda och ledningen bestämmer Vem som får sin sak offentlig gjord inom gruppen.

Ser du inga problem i det? De hindrar medlemmarnas yttrandefrihet.
Och det senaste är att ni blivit tillsagda att INTE använda hashtaggen, för den har använts i andra syften.
Faller inte hela konceptet då, nu när ni inte ska tapetsera Facebook med jagärhär överallt?!

#jagärhär är inte Flashback BlackBooks
Nej, ser inga problem med att admins/moderatorer väljer aktioner som medlemmar föreslår.
Vi har fullständig yttrandefrihet.
Att inte använda hashtaggen är en teknikalitet

F.ö är jag glad att hashtaggen "tapetserat" lite sunt debattklimat istället för rasistiska oneliners.
Citera
2016-12-13, 12:16
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Jag tror faktiskt att du har rätt i att näthat från höger sker mer frekvent och omfattande, av den enkla anledning att högern överlag dominerar sociala medier, kommentarsfält och forum i Sverige. Det är dock långtifrån sant att de skulle uppbära monopol i att skriva osmakliga kommentarer på Internet. Inte minst dök det upp en hel del osmakligheter riktade mot Trump och amerikaner i gemen efter valet senast.

Vidare syftade jag inte på företrädare eller ens uttalade sympatisörer av ett parti eller en organisation gällande min fråga om man vad som ryms inom ramarna för medlemskap, utan snarare hur stort svängrum som ges till egna åsikter vid diverse aktioner. Jag hade gärna verkat för ett bättre internetklimat, men inte till priset av att ändra ståndpunkt i exempelvis migrationsfrågor. Skulle jag fortfarande vara välkommen i gruppen?

Absolut är det som du skriver i 1:a stycket.

Svängrummet ang egna åsikter är stort. Men som du förstår är det här också bl.a en antirasistisk grupp.
Om man ska gå med i en sån här grupp och har åsikter närmare SD än ex. Centern så har man nog inget där att göra. Du får väl ansöka om du anser du står för värdegrunden och vill ha ett bättre debattklimat på nätet.

Tack för en respektfull ton btw
Citera
2016-12-13, 12:18
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Och jag anser att alla som är med i gruppen är en Schwartswaldtårta.

Nej, det håller inte va? Det är ju enskilda individer med olika åsikter sägs det. Står du då bakom t ex Henrik Schyfferts eller Kakan Hermanssons näthat?

Står inte bakom något näthat.
Citera
2016-12-13, 12:19
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Att försöka cencurera andras åsikter är odemokratiskt. #Jag är här är i det närmaste jämförbart med åsiktsdiktatur. Självständigt tänkande människor accepterar inte att en grupp regisserar deras åsikter. Var och en i #jagärhär som deltar i kommenderade attacker måste inse att de verkar odemokratiskt. Det har blivit ordentligt brunt i debatten när människor ägnar sig åt åsiktsförtryck på detta sätt.

Vi får hoppas att andra grupper inte tar efter och att de som lånar ut sin röst till odemokratiska ändamål så småningom inser att de blir utnyttjade av odemokratiska individer.

Det är viktigt att inse att regisserade grupper aldrig kan ersätta ett demokratiskt system där varje röst är lika stark. #jagärhär kommer givetvis att påstå att deras ändamål är gott och därför har de rätt att åsidosätta demokratin. Det samma skulle Mao tze Tung och Adolf Hitler påstå.

#jagharrätt

Hat är inte en åsikt. Det är bara hat
Citera
2016-12-13, 12:21
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag efterfrågade inte en offentlig ståndpunkt utan om du såg en demokratisk problematik i att en grupp ledd av journalister med en rad makthavare bland medlemmarna inte är öppna med vilka sidor de kommer att agera emot. Frågan ter sig mer angelägen nu när ledningen dessutom vill att medlemmarna mörkar med sin tillhörighet för att ge intryck av en folklig reaktion snarare än en uppifrån organiserad kampanj.

Ditt svar illustrerar det jag tyvärr befarar. Det finns en stor mängd medlemmar som utan att ifrågasätta eller reflektera marscherar när ledaren lyfter armen.

Nej, ser inga problem med det. Alla som vill motverka näthat och medverka till ett bättre klimat på nätet är välkomna.
Citera
2016-12-13, 12:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
När de rasistiska rösterna på internet blev för högljudda bestämde sig Mina för att nog var nog.
Hon startade en Facebookgrupp –*och nu är kollektivet starkare än någonsin.
–*Den här empatilösheten, den sprider sig som ett gift, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article23967515.ab

Det här är ju absurt. I gruppen försöker man ständigt avhumanisera meningsmotståndarna. Empati för "hatarna" saknas fullständigt. Har aldrig sett en enda aktivist i gruppen försöka problematisera att man försöka tysta sina medmänniskor.

Inte en enda gång i samband med anmälningsaktioner har jag sett minsta tecken på att någon aktivist är medveten om att det är levande, tänkande människor som man försöker skada. Inte att sidan de försöker stänga av kanske är personens enda kanal att uttrycka sig via. Inte att personen kanske bara har kontakt med familj och vänner via det kontot man försöker få bort. Bara skratt, flams och skämt när man lyckats få en sida eller person avstängd.

Empatilösheten finns inom eder, #jagärhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in