2016-12-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Haha, verkligen inte! Jag går T6 och har fortfarande ingen aning om vad jag vill bli när jag blir stor

Exad och jobbar, men heller fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir "stor".
Citera
2016-12-09, 19:45
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
När man läser om juristprogrammet, hur byråerna rekryterar, vad som krävs, hur folk pratar om det osv, så framstår verkligen kulturen runt juristyrket som väldigt pressande. Vet inte om det är ens egna fördomar som talar eller om det faktiskt är så. Hur ser kulturen ut egentligen? Är den lika pressande och elitistisk som det ibland framstår?
Mitt intryck är att det är så. Juridiken som sådan och studierna är inga problem men individerna som utbildar sig till och arbetar som jurister är överlag jobbiga idioter (vilket i och för sig är naturligt då trevliga människor inte väljer att ägna sitt liv åt ett evigt gräl om hur regelboken ska tolkas i IRL-rollspelet som kallas juridik).
Citera
2016-12-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Mitt intryck är att det är så. Juridiken som sådan och studierna är inga problem men individerna som utbildar sig till och arbetar som jurister är överlag jobbiga idioter (vilket i och för sig är naturligt då trevliga människor inte väljer att ägna sitt liv åt ett evigt gräl om hur regelboken ska tolkas i IRL-rollspelet som kallas juridik).

Så juridiken och studierna i sig är inte studiernas motsvarighet på "The Hunger Games" i form av utsållning, men ens studiekamrater kommer vara otrevliga idioter?
Citera
2016-12-10, 14:11
Medlem
Hur ser det ut med sommarjobb under tiden som student? Och hur ser det ut direkt efteråt med möjligheterna till att kunna arbeta för att få tingspoäng? Kan alla få ett jobb, eller vad krävs?
Citera
2016-12-10, 14:33
Bannlyst
Citat:
Så juridiken och studierna i sig är inte studiernas motsvarighet på "The Hunger Games" i form av utsållning, men ens studiekamrater kommer vara otrevliga idioter?
Nejdå, det kommer absolut finnas schyssta och trevliga människor, bland andra jag som börjar nu till våren också. Idioter och bra människor finns i alla yrkeskårer.
Nu generaliserar jag mycket, men tror att de som går natur ofta är mer avslappnade och mindre statusfixerade än de som gick ekonomi eller samhälle på gymnasiet. Det märktes bland annat i skolkatalogen där killarna stolt poserade med sina Morris-tröjor och Gant-klockor. Detta förekom i mindre utsträckning på natur där jag gick.
Citera
2016-12-10, 15:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nejdå, det kommer absolut finnas schyssta och trevliga människor, bland andra jag som börjar nu till våren också. Idioter och bra människor finns i alla yrkeskårer.
Nu generaliserar jag mycket, men tror att de som går natur ofta är mer avslappnade och mindre statusfixerade än de som gick ekonomi eller samhälle på gymnasiet. Det märktes bland annat i skolkatalogen där killarna stolt poserade med sina Morris-tröjor och Gant-klockor. Detta förekom i mindre utsträckning på natur där jag gick.

Min T1-klass är bra. Knappast något problem med oskönhet.
Citera
2016-12-10, 16:54
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Hur ser det ut med sommarjobb under tiden som student? Och hur ser det ut direkt efteråt med möjligheterna till att kunna arbeta för att få tingspoäng? Kan alla få ett jobb, eller vad krävs?

97% av alla med juristexamen har jobb inom en månad efter examen. Ca 40% redan innan examen.
Citera
2016-12-10, 19:19
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Har ni några tips avseende sommarjobb för någon som kommer ha två terminer från SU bakom sig till sommaren? Genom att läsa sommarnotarieannonser har jag förstått att det inte blir aktuellt förrän efter T6. Försöker leta efter jobb med någon som helst juridisk anknytning/framtida relevans. Hoppas ha OK betyg, men det återstår givetvis att se. Har en del erfarenhet från vanliga kneg (tänk ICA), om det mot förmodan spelar någon roll.
Citera
2016-12-10, 19:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Har ni några tips avseende sommarjobb för någon som kommer ha två terminer från SU bakom sig till sommaren? Genom att läsa sommarnotarieannonser har jag förstått att det inte blir aktuellt förrän efter T6. Försöker leta efter jobb med någon som helst juridisk anknytning/framtida relevans. Hoppas ha OK betyg, men det återstår givetvis att se. Har en del erfarenhet från vanliga kneg (tänk ICA), om det mot förmodan spelar någon roll.

Problemet på de lägre terminerna är ofta att hitta något juridiskt relevant som dessutom är betalt. Om du mailar en massa humanjuridiska byråer får du säkert följa med någon/praktisera, men det är oklart om någon är villig att betala. Särskilt om du bara är villig att stanna över sommaren.

Överlag har som bekant affärsjuridiska byråer en mängd studentpooler/receptionisttjänster, men återigen misstänker jag att de helst ser att man stannar längre än ett par månader.

De här vet jag anställde ett gäng jurstuds över somrarna: https://www.tff.se/ .

Det kan vara värt att gå igenom myndighetsregistret och höra av sig till de du tycker verkar intressanta. Kolla särskilt försäkringskassan.

Jag fick jobb på en mindre byrå på T2; deltid under terminerna och heltid på sommaren. I det fallet berodde det enbart på kontakter. Odla ditt nätverk!
Senast redigerad av Sobofied 2016-12-10 kl. 19:46.
Citera
2016-12-11, 12:09
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:

Jag går 1:a terminen på juristprogrammet vid SU, och jag kan säga att de flesta är trevliga. Klart så finns det undantag, lika som på varje linje, men jag är faktiskt överraskad av hur trevliga människorna på juristlinjen är. Jag trodde nämligen också att juristlinjen skulle bestå av snobbiga individer med läderportföljer typ. I min grupp har vi god stämning, vi hjälps åt och har roligt. Älskar juristprogrammet!
Citera
2016-12-11, 16:01
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson

Byråerna brukar behöva receptionister. Annars kan du ju söka någon administrativ roll på domstol, förvaltningsmyndighet eller liknande. Allmänt adminjobb på valfritt företag kan även vara bra.
Citera
2016-12-11, 18:48
Medlem
ArkadSs avatar
Behöver tips och råd inför Internationell Privaträtt

Behöver tips och råd inför Internationell Privaträtt på SU (IP)

Vad rekommenderar ni för tentaplugg inför IP?

Är det nödvändigt att läsa boken (Michael Bogdan)? Läser den just nu men känner att den känns ganska segflytande. Känns som att en del även är överkurs eller glider in på ett annat område som inte kommer att tenteras (familjerätt etc)? Har jag rätt eller fel?

Skulle ni säga att boken är viktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in