Citat:
Ursprungligen postat av
Karl.Andersson
Har ni några tips avseende sommarjobb för någon som kommer ha två terminer från SU bakom sig till sommaren? Genom att läsa sommarnotarieannonser har jag förstått att det inte blir aktuellt förrän efter T6. Försöker leta efter jobb med någon som helst juridisk anknytning/framtida relevans. Hoppas ha OK betyg, men det återstår givetvis att se. Har en del erfarenhet från vanliga kneg (tänk ICA), om det mot förmodan spelar någon roll.
Problemet på de lägre terminerna är ofta att hitta något juridiskt relevant som dessutom är betalt. Om du mailar en massa humanjuridiska byråer får du säkert följa med någon/praktisera, men det är oklart om någon är villig att betala. Särskilt om du bara är villig att stanna över sommaren.
Överlag har som bekant affärsjuridiska byråer en mängd studentpooler/receptionisttjänster, men återigen misstänker jag att de helst ser att man stannar längre än ett par månader.
De här vet jag anställde ett gäng jurstuds över somrarna:
https://www.tff.se/ .
Det kan vara värt att gå igenom myndighetsregistret och höra av sig till de du tycker verkar intressanta. Kolla särskilt försäkringskassan.
Jag fick jobb på en mindre byrå på T2; deltid under terminerna och heltid på sommaren. I det fallet berodde det enbart på kontakter. Odla ditt nätverk!