2022-04-09, 21:18
Medlem
Tror de flesta kan hålla med mig om att Tsiruj inte är en sådan som man vill ha som framtida kollega
Citera
2022-04-09, 21:22
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Tror de flesta kan hålla med mig om att Tsiruj inte är en sådan som man vill ha som framtida kollega

Det var lite att ta i, minsann.

Håll dig gärna till ämnet, annars låt bli kommentera osmakliga kommentarer.
Citera
2022-04-09, 21:41
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsiruj
En slump att alla nuvarande justitieråd kommer från tre universitet: Lund, Uppsala och Stockholm?

Coincidence? I think not!

Varför är i princip majoriteten av advokater som fakturerat mest 2021 från Lund, Uppsala och Stockholm?

JO & JK: Uppsala & Stockholm

Talmannen: Stockholm

Hela lagrådet, också glöm ej.

Alla högt uppsatta jurister i vårt land, tillhör tre universitet.
Samtliga justitieråd tog sin examen innan Göteborg, Umeå, Örebro och Karlstad ens hunnit examinera sin första kull, vilket visar vilken gedigen erfarenhet det krävs snarare än att det finns en elitistisk dold agenda och korruption. Liknande tycks råda för JO och JK, och lagrådet utgörs ju av justitieråd eller f.d. justitieråd. Alltså är talmannen den enda personen du hänvisat till som tog sin examen under en tidsperiod då Göteborg och Umeå utexaminerade juriststudenter.

Citat:
Alla dessa ledamöter kommer från tre lärosäten och om man följer deras karriärer, är det ingen slump varför de hamnade just där.

De hamnade där för det fanns inga andra universitet som hade juristprogrammet då de började studera.
Senast redigerad av unrecognized 2022-04-09 kl. 21:43.
Citera
2022-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Betyg är dessvärre den avgörande faktorn i juristbranschen. Ingen har påstått annat.

När det gäller rekrytering, som sagt, väljer rekryterarna, från vad jag hört och läst, de klassiska universitet före alla andra.

Undantag sker, givetvis.

Men låt oss leka med tanken: Två likvärdiga studenter (betyg, erfarenhet, osv) söker till affärsbyrå. Ena studenten från Lund, andra Karlstad.

I ärlighetens namn, vem prioriterar man av dessa studenter?

Nu är jag generös, då vissa rekryterare inte ens kollar åt vissa universitets håll,

Det finns ingen anledning att leka med tanken eftersom ur byråernas synvinkel finns inga helt likvärdiga kandidater. Något kommer alltid skilja sig, sidomeriter som uppfattas som mer eller mindre intressanta, olika bra betyg i olika faser av juristprogrammet eller rent av sådant som ålder, personlighet och tidigare erfarenheter. Om, och jag menar om, du hamnar i en sån rekryteringsprocess kommer du fatta detta utifrån frågorna som ställs. Andra saker avgör så bara lägg ner. Dina frågor och tankeexperiment är irrelevanta.
Citera
2022-04-09, 23:15
Medlem
timeistheseasons avatar
Funderar fortsatt på Juristprogrammet (börjar bli dags ), vet inte om jag är lämpad dock. Är typ en trött bonde som skrivit hyfsat högskoleprov. Har aldrig studerat hårt och har inte heller någon hög social kompetens. Får typ intrycket att man behöver vara lite av en elit för att komma någonvart i humanjuridik? Har inget ekonomiskt intresse vilket verkar bra för affärsjuridik.
Senast redigerad av timeistheseason 2022-04-09 kl. 23:28.
Citera
2022-04-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Samtliga justitieråd tog sin examen innan Göteborg, Umeå, Örebro och Karlstad ens hunnit examinera sin första kull, vilket visar vilken gedigen erfarenhet det krävs snarare än att det finns en elitistisk dold agenda och korruption.

Case closed.
Citera
2022-04-10, 00:34
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Funderar fortsatt på Juristprogrammet (börjar bli dags ), vet inte om jag är lämpad dock. Är typ en trött bonde som skrivit hyfsat högskoleprov. Har aldrig studerat hårt och har inte heller någon hög social kompetens. Får typ intrycket att man behöver vara lite av en elit för att komma någonvart i humanjuridik? Har inget ekonomiskt intresse vilket verkar bra för affärsjuridik.

Värt att prova. Du har egentligen inget att förlora. 4,5 år kommer passera varken du hoppar på JP eller inte.

Elit tycker jag inte man behöver för att lyckas, dock är kontakter viktiga. Finns flera exempel på framgångsrika jurister som lyckats göra kometkarriär, många utländska också.

Då Sociala kompetensen är en av dina svaga sidor, gör något som inte kräver det, fokusera kanske på att bli domare, vad vet jag?

Och ryck upp dig, allt i livet är möjligt, med rätta inställningen.

Lycka till
Citera
2022-04-10, 02:35
Medlem
Lite trist att studieortsdiskussioner tenderar att rendera i enkla slutsatser.

Med en tämligen grund slutledningsförmåga går det utan svårighet att se att de större Sthlms-byråerna har en klar övervikt av anställda från tre universitet. Sambandet är så uppenbart att viss grad av kausalitet måste finnas.

Det finns också rent logiska förklaringar som stödjet ett kausalt samband. Dels befolkas generellt de större universiteten av bättre studenter då intagningspoängen är högre, dels torde undervisningen vara skarpare pga metoder och/eller läraruppsättningen samt av högre intellektuellt utbyte från skarpare studenter. Andra förklaringspunkter kan vara närheten till extrajobb (sthlm och uppsala).

Också lite kul att de som självsäkert hävdar att institution inte spelar roll hänvisar till HR. HR har vid sista rekryteringssteget för associate-roller en marginell påverkan.

Av egna erfarenheter vet jag flera praktiserande partners med en väldigt bestämd uppfattning i frågan. Dvs att som huvudregel anställa från de tre stora institutionerna. Lägg till andra som säkert tycker liknande utan att vilja stämplas som elitistiska - det är ju en inte alldeles politiskt korrekt hållning.

Tycker att trådens medlemmar gärna kan upphöra med att ge verklighetsfrånvända råd. Det finns ingen karriärsmässig fördel för gemene jurstud att inte plugga på LU, UU eller SU. Hur <stor> nackdelen är till följd av studier i exempelvis Karlstad eller Örebro är en mer intressant fråga.
Senast redigerad av Lundensarn 2022-04-10 kl. 02:38.
Citera
2022-04-10, 08:55
Medlem
Icke att förglömma är att faktorer som kontakter, lärosäte med mera har sin största betydelse när man söker första jobbet efter examen. Därefter är det klart viktigaste vad du har jobbat med och om du kan åberopa bra referenser därifrån.
Citera
2022-04-10, 12:25
Medlem
Citat:

Det är mycket viktigare att inte vara ett ufo, än att vara ett socialt fenomen.

Och skulle du vara ett ufo kan du som sagt bli domare eller doktorand.
Citera
2022-04-10, 13:38
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Det är mycket viktigare att inte vara ett ufo, än att vara ett socialt fenomen.

Och skulle du vara ett ufo kan du som sagt bli domare eller doktorand.

Har autism så kanske är ett UFO. Vet ju hur man beter sig men det här med kontaktnätsbyggande känns spontant som det kan bli en riktigt tuff del.
Citera
2022-04-10, 14:14
Medlem
Citat:
Har autism så kanske är ett UFO. Vet ju hur man beter sig men det här med kontaktnätsbyggande känns spontant som det kan bli en riktigt tuff del.

Du behöver inte bygga ett stort nätverk, lovar.

Vad jag menade med att "inte vara ett ufo" är mest att du ska kunna framstå som en rimlig person på en arbetsintervju. Men det gäller ju egentligen för alla utbildningar och branscher.

En utbildning där det är betydligt viktigare att faktiskt nätverka är ekonomi. Håll dig borta därifrån och se till att bli en juriststudent med goda betyg så ska det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in