Citat:
Ursprungligen postat av
Kliljeqvist
Ni som pluggar juridik, vad är planen för efter utbildningen? Tänker alla byrå eller finns det en värld bortom MHS?
Alla satsar på byrå, förutom de som inte gör det. Typ. Enligt de som läser på senare terminer så är det ganska många som ändrar sig under resans gång, vilket får ses som ganska logiskt. Många vill bli affärsjurister, men domstolsväsendet är ganska populärt det också (brottmålsadvokat, åklagare, domare).
Mest förvånande är det att så pass många tycks vilja jobba med familjerätt. Riktigt varför vet jag inte, då jag inte vågar dryfta frågan med dem av rädsla för att smittas av vad det nu är de lider av.
Citat:
Hur ser egentligen möjligheterna ut att ta sig utomlands via en svensk juristexamen? Är det möjligt att landa ett jobb som affärsjurist/arbeta inom företag i ett annat land eller är man i huvudsak begränsad till Sverige?
Omöjligt är det ju inte, men en svensk juristexamen är ju inte direkt gångbar utomlands. Det finns visserligen möjligheter att jobba på utlandskontor hos svenska byråer, men det är ju inga tjänster du får som nyexaminerad. Vill du söka dig utomlands bör du läsa till ekonom eller ingenjör.
Citat:
Hur bör man tänka kring valet Lund eller Uppsala? Är det nämnvärd skillnad på utbildningarna/status och möjligheterna de medför? (ja jag bortser från de andra juristutbildningarna i landet)
Vatten är vått, kvinnor ljuger, och vi är bättre än Uppsala. Förstås.