2017-05-30, 17:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Vilket juristprogram tillämpar detta?

Jag kunde möjligen ha förtydligat att det inte är specifikt juristprogram jag tänkte på när jag skrev den formuleringen utan snarare civilingenjörsutbildningar (vilket förvisso inte är topic i tråden men kanske i någon mening ändå intressant att ta upp i jämförelsesyfte).
Citera
2017-05-30, 21:26
Medlem
Tjena!

Då det ser ut som jag löser betygen för en plats på juristprogrammet till hösten dyker lite frågor/tankar upp i skallen. Hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på följande:

Ni som pluggar juridik, vad är planen för efter utbildningen? Tänker alla byrå eller finns det en värld bortom MHS?

Hur ser egentligen möjligheterna ut att ta sig utomlands via en svensk juristexamen? Är det möjligt att landa ett jobb som affärsjurist/arbeta inom företag i ett annat land eller är man i huvudsak begränsad till Sverige?

Hur bör man tänka kring valet Lund eller Uppsala? Är det nämnvärd skillnad på utbildningarna/status och möjligheterna de medför? (ja jag bortser från de andra juristutbildningarna i landet)

Tack på förhand, ha de
Citera
2017-05-30, 21:49
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
Ni som pluggar juridik, vad är planen för efter utbildningen? Tänker alla byrå eller finns det en värld bortom MHS?

Alla satsar på byrå, förutom de som inte gör det. Typ. Enligt de som läser på senare terminer så är det ganska många som ändrar sig under resans gång, vilket får ses som ganska logiskt. Många vill bli affärsjurister, men domstolsväsendet är ganska populärt det också (brottmålsadvokat, åklagare, domare).

Mest förvånande är det att så pass många tycks vilja jobba med familjerätt. Riktigt varför vet jag inte, då jag inte vågar dryfta frågan med dem av rädsla för att smittas av vad det nu är de lider av.

Citat:
Hur ser egentligen möjligheterna ut att ta sig utomlands via en svensk juristexamen? Är det möjligt att landa ett jobb som affärsjurist/arbeta inom företag i ett annat land eller är man i huvudsak begränsad till Sverige?

Omöjligt är det ju inte, men en svensk juristexamen är ju inte direkt gångbar utomlands. Det finns visserligen möjligheter att jobba på utlandskontor hos svenska byråer, men det är ju inga tjänster du får som nyexaminerad. Vill du söka dig utomlands bör du läsa till ekonom eller ingenjör.

Citat:
Hur bör man tänka kring valet Lund eller Uppsala? Är det nämnvärd skillnad på utbildningarna/status och möjligheterna de medför? (ja jag bortser från de andra juristutbildningarna i landet)

Vatten är vått, kvinnor ljuger, och vi är bättre än Uppsala. Förstås.
Senast redigerad av CaveatLector 2017-05-30 kl. 21:55.
Citera
2017-05-30, 21:50
Medlem
at95s avatar
Citat:
Tjena!

Då det ser ut som jag löser betygen för en plats på juristprogrammet till hösten dyker lite frågor/tankar upp i skallen. Hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på följande:

Tack på förhand, ha de

Vill börja med att säga att du har gjort ett bra val när du valde att läsa juridik. Grattis till det

Planen (eller snarare drömmen) för min del är just nu att gå domarbanan i allmän domstol, så jag råkar vara en av de som inte suktar efter sjuttiotimmarsveckorna på Norrlandsgatan. Det är klart att det finns en värld utanför storbyråerna, juristutbildningen ger ju hur stora möjligheter som helst till att få andra yrken, både rent juridiska sådana och andra yrken där juristexamen är meriterande.

Det är ingen hemlighet att en juristutbildning inte alls är lika gångbar internationellt som t.ex. ekonomutbildningar eller ingenjörsutbildningar, men det betyder inte att det är omöjligt att jobba utomlands med en svensk juristexamen. EU och FN behöver mängder med jurister och det finns också möjligheter att jobba på svenska advokatbyråers utländska kontor.

Det enda jag kan säga om valet mellan Lund och Uppsala är att det inte spelar någon roll i statushänseende. De har väl båda två terminstentor också om jag inte missminner mig. Studentlivet är också likvärdigt skulle jag tro. Den största skillnaden är förmodligen att Uppsala använder PBL (problembaserat lärande) och en stor mängd seminarium och grupparbeten mer än vad Lund gör (?).
Citera
2017-05-30, 21:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Det är ingen hemlighet att en juristutbildning inte alls är lika gångbar internationellt som t.ex. ekonomutbildningar eller ingenjörsutbildningar, men det betyder inte att det är omöjligt att jobba utomlands med en svensk juristexamen.

Det där är ju dock väldigt varierande beroende på vilken inriktning man väljer på programmet, där vissa inriktningar är väldigt starkt nationellt kopplade och vissa är internationella med goda möjligheter att jobba utomlands. Men tex. straffrätt, processrätt och familjerätt är ju väldigt "låst" till just Sverige, ja.
Citera
2017-05-30, 22:06
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Tjena!

Tack på förhand, ha de

Skrev nyss färdigt min T2-tenta, så jag hinner säkert ändra mig. Mitt mål är att först och främst få så bra betyg som möjligt med en rimlig ansträngning. Jag har haft extremt mycket sidoprojekt under mitt första läsår, men hittills har det rullat bra. Jag skulle tycka det vara extremt kul att gå Carl Faghers bana där idrott och juridik kan kombineras. Att jobba en del "ojuridiskt" skulle inte vara mig emot - sportchef eller agent vore drömmen en bit in i karriären. http://maqs.com/medarbetare/carl-fhager/

Om utlandsarbete har folk pratat väl i tråden tidigare, både som direkt och indirekta svar på din fråga.

Välj vad du vill. Jag är inte besviken på Uppsala iaf.
Citera
2017-05-30, 22:08
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det där är ju dock väldigt varierande beroende på vilken inriktning man väljer på programmet, där vissa inriktningar är väldigt starkt nationellt kopplade och vissa är internationella med goda möjligheter att jobba utomlands. Men tex. straffrätt, processrätt och familjerätt är ju väldigt "låst" till just Sverige, ja.

Det är klart att vissa ämnen är mera internationella än andra, men man har knappast grusat sina möjligheter att läsa utomlands om man läser specialkurser i straffrätt eller familjerätt (om det är det du menar). En annan sak är att den EU-rättsliga eller folkrättsliga kompetensen kanske inte är lika hög hos en sådan person. Mer troligt är att den som är intresserad av straffrätt eller familjerätt inte vill jobba internationellt.
Citera
2017-05-30, 22:09
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tjena!

Då det ser ut som jag löser betygen för en plats på juristprogrammet till hösten dyker lite frågor/tankar upp i skallen.

Grattis! Du kan ha nytta av min guide och att läsa tråden från något år tillbaka.

Citat:

Det är en minoritet som senare börjar arbeta med affärsjuridik.

Jag sitter ting - https://sv.wikipedia.org/wiki/Tingsnotarie - och sedan får vi se. Jag inbillar mig att jag är straffrättare i grunden, men jag är en smula sugen på tvist & process på byrå också.

Citat:

Som svaren ovan; svårare än andra utbildningar men långt ifrån omöjligt.

Citat:

Nej. Om de två är enda alternativen bör du välja efter vilka du tror har bäst fester och om du föredrar Köpenhamn över Stockholm. Största fördelen med båda hålorna är ju att det inte är så långt till civilisationen.
Citera
2017-05-31, 00:17
Medlem
Tackar och bockar för svaren ovan! Responsen gav svar på det jag ville och så det blev över. Lutar åt Uppsala för min del då det är förstahandsvalet i min ansökan, sen får vi se hur allt utkristalliserar sig.
Citera
2017-06-01, 09:38
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Du kan i alla fall göra utbyte i en till två terminer utomlands vid slutet av utbildningen, alla som kör ett år utomlands upplever jag som väldigt mättade efteråt. Jag gjorde en termin och reste runt efteråt och kände mig väldigt glad när jag var i Sverige igen.
Citera
2017-06-01, 10:37
Medlem
anteri17s avatar
Projekt: läsa tråden från start till slut. Tittar man bak i tråden har det förekommit massor av bra inlägg och diskussioner.
Citera
2017-06-01, 22:28
Medlem
Varför är det så poppis bland juriststudenter att jobba på kriminalvården? Mer än att det är meriterande. Får man jobba administrativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in