2016-12-06, 11:31
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Hejsan alla!
Vi fick nyss ut betygen till europarätten. Jag pluggade mycket och jag blev besviken då jag var ett halvt poäng ifrån AB.

Jag vill därför fråga er som pluggar på juristprogrammet - har ni några bra tips på hur man får AB? Vad är era studiemetoder?

Jag vet att det har behandlats förr i tråden eftersom jag läst det, men ändå. Några idéer?

Börja med att begära ut en kopia på din tenta (viktigt att det är en kopia annars godkänner du betyget). Börja sedan med att räkna ihop poängen själv, det har hänt att examinatorn räknat fel. Stämmer poängen så får du jämföra dina svar med svarsmallen och där kan du säkert hitta något som borde fettsug en halv poäng till. Gör du det så är det bara att begära omprövning.
Citera
2016-12-06, 19:19
Medlem
Gruppval för associationsrätt SU, någon åsikt om vilken av desssa seminarielärare som är att föredra; Mark Kristoffersson, Daniel Sveen eller Alexander Besher ?7
Är tyvärr för sent ute för övriga alternativ.
Citera
2016-12-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
En massa hemtentor istället för en riktig tentamen? Jag uppmärksammar också bristen på uppsatser som ska skrivas samtidigt som alla andra studier och diverse PM pågår.

Varför denna degenerering av kraven? För många avhopp? Iof vet jag att det gjordes för T2 redan några år efter att denna dinosaur gick den terminen. Då var det nog bortåt 50 personer som försvann mellan starten av T1 och början av T3.

/det var "bättre" förr

Det kan tilläggas att tentamen i slutet av terminen står för omkring 2/3 av poängen som tillsammans med poäng från moment under kursen utgör terminsbetyget. Hemtentor och liknande är alltså inte examinerande i alltför stor utsträckning utan det är 30-poängsmonstret i slutet av terminen som avgör.
Citera
2016-12-06, 23:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Det kan tilläggas att tentamen i slutet av terminen står för omkring 2/3 av poängen som tillsammans med poäng från moment under kursen utgör terminsbetyget. Hemtentor och liknande är alltså inte examinerande i alltför stor utsträckning utan det är 30-poängsmonstret i slutet av terminen som avgör.

Trevligt med ett PM som ger 1/3 av totala antalet examinationspoäng på T1 dock. Om det alltid vore så väl.
Citera
2016-12-07, 10:29
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosroth
Gruppval för associationsrätt SU, någon åsikt om vilken av desssa seminarielärare som är att föredra; Mark Kristoffersson, Daniel Sveen eller Alexander Besher ?7
Är tyvärr för sent ute för övriga alternativ.

Har av dessa endast haft Besher vid ett par tillfällen, har inga dåliga minnen av honom vad jag vet.
Citera
2016-12-07, 15:56
Medlem
Någon som kan bekräfta att byråerna har börjat kräva listor av vilka klienter man arbetat med från tidigare sommarnotariet men som ingen byrå vill lämna ut inklusive byråerna som kräver listorna? Detta för anställning som biträdande jurist och mot bakgrund av disciplinärendet rörande sommarnotarier. Detta bör även påverka de som arbetar som "trainees" eller i studentpooler samt även uppsatspraktikanter.
Citera
2016-12-07, 19:25
Medlem
SamiFreys avatar
Tänkte bara slänga ut en fråga som säkerligen har varit uppe för diskussion tidigare, men där vissa som kanske inte har varit så aktiva i tråden innan eller som kanske har kommit ut i arbetslivet och därför har större erfarenhet skulle vilja sprid nytt ljus över.

Vilka arbeten är lättast att få som nyutexaminerad jurist av de som faller inom grupp 1 för tingsmeriterande arbete?
Citera
2016-12-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Någon som kan bekräfta att byråerna har börjat kräva listor av vilka klienter man arbetat med från tidigare sommarnotariet men som ingen byrå vill lämna ut inklusive byråerna som kräver listorna? Detta för anställning som biträdande jurist och mot bakgrund av disciplinärendet rörande sommarnotarier. Detta bör även påverka de som arbetar som "trainees" eller i studentpooler samt även uppsatspraktikanter.

Stämmer till viss del. Det uppmanas att lämna redogörelse för samtliga ärenden, vilket är omöjligt utan en fullständig lista, men som du säger är det ovanligt att det lämnas av den tidigare byrån.
Citera
2016-12-08, 16:15
Medlem
Vilken kurslitteratur bör köpas, vilken bör lånas och vilken kan man eventuellt strunta i, (om så är fallet)?

Har själv ingen aning om hur jag ska förhålla mig till kurslitteratur den första terminen.
Citera
2016-12-08, 16:17
Medlem
Måste man veta vad man vill bli inom juridiken innan man hoppar på programmet?
Citera
2016-12-08, 16:34
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb

Haha, verkligen inte! Jag går T6 och har fortfarande ingen aning om vad jag vill bli när jag blir stor
Citera
2016-12-08, 16:38
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Vilken kurslitteratur bör köpas, vilken bör lånas och vilken kan man eventuellt strunta i, (om så är fallet)?

Har själv ingen aning om hur jag ska förhålla mig till kurslitteratur den första terminen.
Ingen stress. Sådant kan du fråga faddrar när du börjat.
Citat:
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in