2016-12-10, 15:39
Medlem
Jag har släktforskat lite, och hittade då en relativt avlägsen släkting (kusin till min farmor), som jag aldrig hade hört talas om. Jag ringde upp henne, och hon visade sig vara en mycket trevlig kvinna. Vi har talats vid flera gånger, och hon har då sagt att hon har ett par fotoalbum och några buntar brev, som jag gärna kan få.

Det var meningen att jag skulle besöka henne till sommaren, men nu fick jag veta att hon nyligen har avlidit. Det är väl allmänna arvsfonden som får hennes kvarlåtenskap, men vad händer med foton och brev, som inte har något värde i sig? Slängs de med en gång, eller har jag någon möjlighet att få dem?
Citera
2016-12-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det beror på hur stor del 250k var av din fars tillgångar vid tidpunkten. Hade inte din far någon enskild egendom utan endast 250k i giftorättsgods så stämmer det. Då utgör det belopp som efterarvingarna avstod för hälften av din fars förmögenhet. Man talar i delar och de har rätt att ta del i värdeökning om en sådan har skett, har pengarna minskat hade de ändå bara fått hälften av kvarlåtenskapen.

Senaste hustrun har rätt till 4 x prisbasbeloppet, hon ska alltså minst äga saker till ett värde av 177200 kronor när allting är klart förutsatt att det är möjligt.

Giftorättsgods, min far ca 260.000:-, hans avlidna hustru ca 250.000:-.
Enskild egendom, min far ca 280.000:-, hans avlidna hustru ca 450.000:-
Detta alltså 2004.

Hennes barn tog ut hennes enskilda egendom som arv när hon dött,
men inte hennes giftorättsgods.

Påverkar min fars enskilda egendom 2004 utfallet idag?
Kan säga att idag finns ca 600.000:- att fördela.
Citera
2016-12-10, 23:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentapenta
Giftorättsgods, min far ca 260.000:-, hans avlidna hustru ca 250.000:-.
Enskild egendom, min far ca 280.000:-, hans avlidna hustru ca 450.000:-
Detta alltså 2004.

Hennes barn tog ut hennes enskilda egendom som arv när hon dött,
men inte hennes giftorättsgods.

Påverkar min fars enskilda egendom 2004 utfallet idag?
Kan säga att idag finns ca 600.000:- att fördela.

Ja det förändrar läget, din fars totala egendom efter arvskiftet var alltså 790 000 kronor. 250 000 kronor var den del som arvingarna avstod vilket utgör cirka 1/3 av din fars tillgångar. De har alltså endast rätt till den cirka tredjedelen idag med. Då din fars tillgångar har minskat i värde sedan dess får de ut cirka 200 000 kronor.

Då det finns cirka 400 000 kronor kvar efter att man har lagt undan efterarvingarnas del så får hustrun (som saknar egna tillgångar) 200 000 kronor i bodelningen och då blir regeln om 4 prisbasbelopp inte tillämplig. Du och din syster får då de kvarvarande 200 000 kronorna.
Citera
2016-12-11, 11:11
Medlem
Jag kan bara säja tusen tack, detta svar betyder så mycket för mej.
Det som är så uppenbart när man läser svaret,
det är inte så uppenbart när man som totalt novis försöker få ordning på tankarna.
Återigen tack, tack, tack.
Citera
2016-12-11, 13:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jag kan bara säja tusen tack, detta svar betyder så mycket för mej.
Det som är så uppenbart när man läser svaret,
det är inte så uppenbart när man som totalt novis försöker få ordning på tankarna.
Återigen tack, tack, tack.

Ingen fara, jag hoppas att det löser sig för er och att det blir riktigt gjort.
Citera
2016-12-11, 22:27
Medlem
Jag fick nu ett mejl från juristen där han säger att " Enskild egendom ligger utanför beräkningen av kvotdelen." Vad gör jag nu? Finns det någon paragraf i ärvdabalken jag kan luta mej åt?
Citera
2016-12-11, 23:07
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jag fick nu ett mejl från juristen där han säger att " Enskild egendom ligger utanför beräkningen av kvotdelen." Vad gör jag nu? Finns det någon paragraf i ärvdabalken jag kan luta mej åt?

Är du verkligen säker på att personen har någon juridisk utbildning? Vilket jävla mähä, hade inte tänkt kommentera dennes insats mer men jag hade inte betalat honom någonting för arbetet eftersom han inte vet vad han sysslar med.

Aktuell paragraf är 3 kap. 2 § i Ärvdabalken, grundregeln om hälftendelning tas upp i första stycket. Att man ska dra av den del som arvingarna redan har fått ut framgår av andra stycket. Att din fars enskilda egendom ska tas med i beräkningarna framgår av tredje stycket då den ingår i:
Citat:
den efterlevandes egendom efter bodelningen

Om "juristen" (är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig det.) ändå inte förstår att enskild egendom ska tas med i beräkningen så be honom att lära sig svenska samt att läsa den mest grundläggande juridiska litteraturen på området.
Citera
2016-12-12, 00:50
Medlem
Till och med jag som inte har någon juridisk utbildning fattar nu när du visar vilken paragraf som gäller.
Tack för ett snabbt svar, han skall skicka papper för underskrift i morgon.
Jag har nu bett honom läsa lagen som står på klar och tydlig svenska.
Om han inte tar reson vänder jag mej till tingsrätten, så får dom utse ett nytt ombud.
Hoppas jag slipper, det tar tid och kostar onödiga pengar.
Citera
2016-12-12, 08:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Till och med jag som inte har någon juridisk utbildning fattar nu när du visar vilken paragraf som gäller.
Tack för ett snabbt svar, han skall skicka papper för underskrift i morgon.
Jag har nu bett honom läsa lagen som står på klar och tydlig svenska.
Om han inte tar reson vänder jag mej till tingsrätten, så får dom utse ett nytt ombud.
Hoppas jag slipper, det tar tid och kostar onödiga pengar.

Logik är annars ett bra sätt, låt säga att vi har en miljonär och en fattig make, de skriver äktenskapsförord vilket medför att miljonärens egendom är dennes enskilda. Den fattiga dör först och dennes barn avstår arv (säg 10 000 kronor) till förmån för miljonären. När miljonären dör så består 100% av dennes egendom efter första dödsfallet av de 10 000 kronorna om man inte räknar med enskild egendom. I sådana fall skulle efterarvingarna ärva alla miljoner och miljonärens barn helt bli utan vilket förstås vore absurt.

Den som ansvarar för ert arv verkar så otroligt dålig på juridik att det i det närmaste börjar likna bedrägeri.

Lycka till!
Citera
2016-12-12, 11:16
Medlem
Tack!
Nu har jag bearbetat den där skitgubben ordentligt.
Nu har han fått två alternativ, göra rätt eller bli utbytt.
Citera
2016-12-12, 12:44
Medlem
Nu fick jag detta svar av honom.
"Upplysningsvis vill jag säga att du har fel i ditt resonemang. Det du har uppgett gäller bröstarvingar och inget annat.

Som jag informerade tidigare kommer jag att under dagen skicka mailledes en arvskifteshandling som är upprättat efter lagens alla regler och intentioner, för påseende.
Jag kommer även skicka en sådan arvskifteshandling per brev för delgivning och godkännande. Med tanke på dina invändningar skickas dessa brev med mottagningsbevis. Vilket onekligen även kommer att öka kostnaderna i boet. Det vore kanske bäst om du går igenom ärendet med någon juridiskt skolad person.

Blir du missnöjd med detta arvskifte får du klandra det i enlighet med bifogade besvärsanvisningar.
Du vet säkert att juridiska processer brukar vara långdraga och dyra. Det kan kosta klaganden hela arvet och mer därtill."

Trött man blir på sådant trams, prata om juridiska processer.
Tingsrätten skall ha 900:- och ombudet skall ha skälig ersättning som skall belasta dödsboet.
Citera
2016-12-12, 19:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Nu fick jag detta svar av honom.
"Upplysningsvis vill jag säga att du har fel i ditt resonemang. Det du har uppgett gäller bröstarvingar och inget annat.

Som jag informerade tidigare kommer jag att under dagen skicka mailledes en arvskifteshandling som är upprättat efter lagens alla regler och intentioner, för påseende.
Jag kommer även skicka en sådan arvskifteshandling per brev för delgivning och godkännande. Med tanke på dina invändningar skickas dessa brev med mottagningsbevis. Vilket onekligen även kommer att öka kostnaderna i boet. Det vore kanske bäst om du går igenom ärendet med någon juridiskt skolad person.

Blir du missnöjd med detta arvskifte får du klandra det i enlighet med bifogade besvärsanvisningar.
Du vet säkert att juridiska processer brukar vara långdraga och dyra. Det kan kosta klaganden hela arvet och mer därtill."

Trött man blir på sådant trams, prata om juridiska processer.
Tingsrätten skall ha 900:- och ombudet skall ha skälig ersättning som skall belasta dödsboet.

Endast andra stycket i paragrafen gäller bröstarvingar vilket framgår tydligt av paragrafen (det beror på att det endast är bröstarvingar som har den möjligheten), att hela paragrafen gäller särkullbarn (som är fallet här) framgår ännu tydligare av 3 kap. 9 § ÄB som lyder:
Citat:
3 kap. 9 §
Om vid den först avlidna makens död någon som är bröstarvinge till denne men inte till den efterlevande maken avstår från sitt arv efter den först avlidna maken till förmån för den efterlevande maken, har bröstarvingen i stället rätt att ta del i dennes bo enligt bestämmelserna i 2 §.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in