Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Hon ägde alltså ingenting annat än pengarna på bankkontot och kläder, hygienartiklar etc.?
Efterarvingarna har rätt att få ut sitt arv innan en bodelning äger rum men då du inte vet hur stor del av sitt arv de redan har fått ut så är det svårt att säga något om fördelningen men vi kör ett exempel.
Om efterarvingarna fick ut halva sitt arv vid deras mors död så har de rätt till 1/4 av kvarlåtenskapen efter din far, i det här fallet 150 000 kronor, sedan är den delen klar. Återstående 450 000 kronor ingår i bodelningen och då den nya maken verkar ha varit utfattig så lägger denne endast in 3 000 kronor i bodelningen, det som ska delas är alltså 453 000 kronor, det ska delas lika om det inte finns äktenskapsförord eller liknande och nya frun får 226 500 kronor.
Då den nya frun inte har några barn med din far och det finns en bröstarvinge så ärver hon ingenting förutsatt att hon får tillgångar som var lika med eller överstiger 177 200 kronor. I vårt exempel får hon det och då ärver du 226 500 kronor om inte din far hade fler barn.
Sedan finns det en enorm mängd med saker som kan förändra läget men det är utgångspunkten.
Nu är det såhär, särkullsbarnen som när deras mamma gick bort för ca 10 år sedan fick ut mammans. enskilda egendom ca 450.000:- det var huvudsakligen fonder.
Kvar som efterarv har dom giftorättsgods efter mamman ca 250.000:-.
Juristen skall nu sammanställa fördelningen han skriver ungefär såhär i ett mejl till mej:
"Särkullsbarnens" efterlämnade kvotdel är ½ så de får även ta del av den värdeökning som skett därefter.
Hans senaste hustru får 4 ggr basbelopp och jag får återstoden."
Det jag undrar över är "kvotdel är 1/2" vad innebär det och är det rätt?
Kan också tillägga att jag skriver jag, jag har en syster att dela med,
men det påverkar väl inte sakfrågan.