2024-12-31, 18:19
Medlem
Nu är det ett antal år sedan!

Min farmors bror gick bort 1982 och jag fick ett brev från en advokatbyrå 2006 när han fru gått
bort och inget testamente var skrivet! inga barn.

först var det en vädjan/förfrågning om jag ville avstå min arvslott till förmån för en släkting som tagit hand om henne.

Min farmor hade fyra syskon , så först fick deras föräldrar ärva halva arvslotten och de är ju avlidna sen länge tillbaka.

så det gick till de fyra (fem syskon minus han som gått bort)

Min farmor som gått bort hade i sin tur tre barn, en av dem min avlida far som i sin tur hade tre barn därav jag så den lilla summan det handlade om blev det bara några procent till mig!

Min gissning är att om inga testamenten är skrivna så tillfaller arvet till båda sidor om det gifta paret utan barn när den sista avlider med reservation det kan ha ändrats lagmässigt

lite kuriosa är att efter ett år så råkade jag se brevet från advokatbyrån men inget hänt , så jag ringde upp och frågade!

De sa att jag var den sista och betala ut arvet till och det råkat fastna några ören för lite på kontot så därför gick inte pengarna fram till mig, tror nu med facit i hand efter så många år att det är något advokatbyråer gör med flit
Citera
2024-12-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 211375965
Ja dom va gifta och han ärvde hennes tillgångar. Då är frågan om hennes syskon nu när han också avlidit ärver från honom? (Hon hade inga barn heller)

Dom ärver från henne, ja. Hennes del, inte hans. Man får titta i den bouppteckningen. Googla efterarv.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/har-avliden-makes-syskon-ratt-till-efterarv-nar-efterlevande-make-dor/
Citera
2024-12-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Dom ärver från henne, ja. Hennes del, inte hans. Man får titta i den bouppteckningen. Googla efterarv.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/har-avliden-makes-syskon-ratt-till-efterarv-nar-efterlevande-make-dor/

Just det, efterarv kallas det!

Återstår att se.
Stort tack för hjälpen!
Senast redigerad av 211375965 2024-12-31 kl. 19:35.
Citera
2024-12-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 211375965
Ja dom va gifta och han ärvde hennes tillgångar. Då är frågan om hennes syskon nu när han också avlidit ärver från honom? (Hon hade inga barn heller)

Makans syskon ärver också.
Makans syskon får hälften att dela på och din farbrors syskon får den andra halvan att dela på. Du får din fars del.
Citera
2024-12-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Makans syskon ärver också.
Makans syskon får hälften att dela på och din farbrors syskon får den andra halvan att dela på. Du får din fars del.

Tack! Då har jag bättre koll på läget.
Citera
2025-01-03, 23:04
Medlem
På ett testamente står det att en stuga är privat egendom till 3 stycken syskon.

Ett av syskonen avlider i förtid.

Vad händer med dennes del i den privata egendomen?

Träder istadarätt in då, dvs barnet till den avlidne föräldern tar dennes plats?
Ponera då om barnet är minderårig (8 år), vem för isf dennes talan gällande stugan?

Mvh
Citera
2025-01-04, 03:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
På ett testamente står det att en stuga är privat egendom till 3 stycken syskon.

Ett av syskonen avlider i förtid.

Vad händer med dennes del i den privata egendomen?

Träder istadarätt in då, dvs barnet till den avlidne föräldern tar dennes plats?
Ponera då om barnet är minderårig (8 år), vem för isf dennes talan gällande stugan?

Mvh
Vem är testator? Är testamentet exekverat? Lite oklart i och med att du skriver att "syskonet avlider i förtid", men samtidigt anger "dennes del i den privata egendomen". Den har ju ingen del i egendomen såvida inte testamentet är exekverat.
Vidare är det viktigt att veta hur testamentet formulerats.

Gällande vem som företräder den minderåriga (om det är aktuellt) så ska kommunen utse en god man att ta vara på barnets rätt till arv, se 11 kap 2 § Föräldrabalken.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-04 kl. 03:29.
Citera
2025-01-04, 13:30
Moderator
sm910difs avatar
Trådar om arvsfrågor infogade.

/Mod
Citera
2025-03-01, 01:29
Medlem
Förälder 1 dör, frånskild från förälder 2 som lever.
Förälder 1 har två barn, inga barnbarn.
Inget testamente, barn 1 & 2 får 50% vardera, inget konstigt så långt.

Barn 2 dör innan arvskiftet hunnit ske, dock registrerat hos Skatteverket.

Går allt av barn 2's arv, 50% av totala arvet, tillbaka till förälder 1's dödsbo, och sen som arv till barn 1, som då får 100% av totala arvet..

..eller går 50% av barn's 2 arv till förälder 1's dödsbo, sen vidare till barn 1(som då får totalt 75%), medan övriga 50%(25% av ursprungliga 100%) går till levande förälder 2, som helt plötsligt de facto ärver från sin frånskilda partner?

Om så vore fallet, men om även förälder 2 dör innan arvskiftet skett, och sen dör barn 2 innan arvskiftet skett, kommer 25% av barn 2's arv då leta sig vidare till barn 3 som förälder 2 har vid sidan av, så barn 1 ärver 75% från förälder 1, plus 12.5% från förälder 2, totalt 87.5% medan halvsyskonet barn 3 får 12.5%?

Hoppas det är begripligt.
Citera
2025-03-01, 03:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Förälder 1 dör, frånskild från förälder 2 som lever.
Förälder 1 har två barn, inga barnbarn.
Inget testamente, barn 1 & 2 får 50% vardera, inget konstigt så långt.

Barn 2 dör innan arvskiftet hunnit ske, dock registrerat hos Skatteverket.

Går allt av barn 2's arv, 50% av totala arvet, tillbaka till förälder 1's dödsbo, och sen som arv till barn 1, som då får 100% av totala arvet..

..eller går 50% av barn's 2 arv till förälder 1's dödsbo, sen vidare till barn 1(som då får totalt 75%), medan övriga 50%(25% av ursprungliga 100%) går till levande förälder 2, som helt plötsligt de facto ärver från sin frånskilda partner?

Om så vore fallet, men om även förälder 2 dör innan arvskiftet skett, och sen dör barn 2 innan arvskiftet skett, kommer 25% av barn 2's arv då leta sig vidare till barn 3 som förälder 2 har vid sidan av, så barn 1 ärver 75% från förälder 1, plus 12.5% från förälder 2, totalt 87.5% medan halvsyskonet barn 3 får 12.5%?

Hoppas det är begripligt.
Arvskiftet gäller från den dag dödsbodelägarna undertecknat skifteshandlingarna.

Under förutsättning att barn 2 var ogift och inte hade några egna barn så går 50% av dennes kvarlåtenskap till dennes föräldrar vardera, 2 kap 2 § första stycket ÄB
Är föräldern redan död går syskon in som arvinge, 2 kap 2 § andra stycket ÄB

Därmed får barn 1 75% av arvet från förälder 1 och förälder 2 får 25% av arvet från förälder 1

Så ja, indirekt ärver förälder 2 sin frånskilda partner. Det kan bli lite lustigt ibland i den bemärkelsen.
Citera
2025-03-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Arvskiftet gäller från den dag dödsbodelägarna undertecknat skifteshandlingarna.

Under förutsättning att barn 2 var ogift och inte hade några egna barn så går 50% av dennes kvarlåtenskap till dennes föräldrar vardera, 2 kap 2 § första stycket ÄB
Är föräldern redan död går syskon in som arvinge, 2 kap 2 § andra stycket ÄB

Därmed får barn 1 75% av arvet från förälder 1 och förälder 2 får 25% av arvet från förälder 1

Så ja, indirekt ärver förälder 2 sin frånskilda partner. Det kan bli lite lustigt ibland i den bemärkelsen.
Om dessa ännu inte är undertecknade när barn 2 går bort? Spelar det in om barn 2 inte var närvarande vid mötet med juristen som har hand om bouppteckningen och genomgången av denna? Om barn 2 missar även mötet inför arvskiftet efter registreringen hos skatteverket, och underskrifterna(som kommer vid ett tredje skede?), och dessutom hinner gå bort, får barn 1 100% då?

Jag hade fått för mig att det som gällde var vilka som levde den faktiska dagen när förälder 1 avled, och att 50% av arvet låstes till barn 2(eller dess arvingar i form av levande föräldrar/syskon) redan den dagen.
Citera
2025-03-01, 13:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Om dessa ännu inte är undertecknade när barn 2 går bort? Spelar det in om barn 2 inte var närvarande vid mötet med juristen som har hand om bouppteckningen och genomgången av denna? Om barn 2 missar även mötet inför arvskiftet efter registreringen hos skatteverket, och underskrifterna(som kommer vid ett tredje skede?), och dessutom hinner gå bort, får barn 1 100% då?

Jag hade fått för mig att det som gällde var vilka som levde den faktiska dagen när förälder 1 avled, och att 50% av arvet låstes till barn 2(eller dess arvingar i form av levande föräldrar/syskon) redan den dagen.
Utgången blir densamma.

Förälder 1 dör. Barn 2 dör vid oskiftat bo. Därmed blir barn 2 ett successivt dödsbo i förälder 1:s dödsbo.
Eftersom förälder 2 är vid livet så ärver denne hela kvarlåtenskapen i det successiva dödsboet. Det är förälder 2 som signerar skifteshandlingen i förälder 1:s dödsbo i förening med barn 1.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-01 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in