2016-12-13, 00:34
Medlem
Nu har jag fått hans fördelning, jag och min syster förlorar vars 50.000:- så som han räknar.
Han har debiterat 100.000:- till sej själv, det är ju åt helvete, men nog inget att göra åt.
Boet har sjunkit så mycket i värde så särkullsbarnen får ungefär vad dom fått om dom tagit ut pengarna när deras mamma avled.

Det jag undrar är om jag tar kontakt med tingsrätten för ett nytt ombud kommer det också att kosta en väldig massa pengar, eller är det som jag läste någonstans.

"Boutredningsmannen ska vara neutral. Om en dödsbodelägare är missnöjd kan han eller hon begära hos tingsrätten att en god man förordnas för att utöva tillsyn på boutredningsmannens förvaltning."

Någon som har koll på vad detta kan kosta, jag har naturligtvis inte lust att ta fighten med honom om det skall kosta kanske 70-80.000:-, eller ens 30-40.000:-
Jag vet att det är en sådan där "det beror på" fråga, men ändå.
Citera
2016-12-14, 19:34
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag lever ensam. Har föräldrar och ett par syskon. När jag dör vill jag att mina syskon ska ärva mig.
Det jag äger av värde är min bostadsrätt och värdepapper (aktier+fonder). Vad händer med det? Lägenheten ligger i ett väldigt attraktivt läge mitt i stan och det känns dumt att sälja den om någon av dom (eller deras barn längre fram) vill ha den.
Även värdepapprena skulle jag vilja att dom behöll om dom gått bra historiskt.

Ärver mina syskon mig per automatik? Den ena är ett halvsyskon om det spelar någon roll.
Jag vill inte att mina föräldrar ärver mig.
Bör jag gå till jurist och finns det något mer jag bör tänka på?
Citera
2016-12-15, 08:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag lever ensam. Har föräldrar och ett par syskon. När jag dör vill jag att mina syskon ska ärva mig.
Det jag äger av värde är min bostadsrätt och värdepapper (aktier+fonder). Vad händer med det? Lägenheten ligger i ett väldigt attraktivt läge mitt i stan och det känns dumt att sälja den om någon av dom (eller deras barn längre fram) vill ha den.
Även värdepapprena skulle jag vilja att dom behöll om dom gått bra historiskt.

Ärver mina syskon mig per automatik? Den ena är ett halvsyskon om det spelar någon roll.
Jag vill inte att mina föräldrar ärver mig.
Bör jag gå till jurist och finns det något mer jag bör tänka på?

Grundregeln är att dina föräldrar ärver om de fortfarande är vid liv vid ditt frånfälle. Har dina föräldrar avlidit så står dina syskon på tur automatiskt.

Så vill du ge direkt till syskonen ska du skriva ett testamente, annars får de vänta tills föräldrarna dör.

Halvsyskon hanteras som syskon men ärver ju dock bara den del de delar med er gemensamma förälder i scenariot att dina föräldrar ärver ditt först. Om du testamenterar kan du utan problem likställa ditt halvsyskon med helsyskon eftersom de inte är bröstarvingar ändå.
Citera
2016-12-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag har släktforskat lite, och hittade då en relativt avlägsen släkting (kusin till min farmor), som jag aldrig hade hört talas om. Jag ringde upp henne, och hon visade sig vara en mycket trevlig kvinna. Vi har talats vid flera gånger, och hon har då sagt att hon har ett par fotoalbum och några buntar brev, som jag gärna kan få.

Det var meningen att jag skulle besöka henne till sommaren, men nu fick jag veta att hon nyligen har avlidit. Det är väl allmänna arvsfonden som får hennes kvarlåtenskap, men vad händer med foton och brev, som inte har något värde i sig? Slängs de med en gång, eller har jag någon möjlighet att få dem?

Jag vet bara hur Cancerfonden resonerar men rimligtvis borde allmäna arvsfonden göra ungefär likadant. Anhöriga brukar iaf ha rätt att begära ut minnessaker och få dessa tilldelade till sig. Kravet är dock att saken saknar ekonomiskt värde för annars kommer saken att säljas och omvandlas till pengar.

Det lättaste är väl helt enkelt att höra av sig till allmänna arvsfonden och fråga hur de ställer sig till en begäran om att få fotoalbum.
Citera
2016-12-15, 16:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Grundregeln är att dina föräldrar ärver om de fortfarande är vid liv vid ditt frånfälle. Har dina föräldrar avlidit så står dina syskon på tur automatiskt.

Så vill du ge direkt till syskonen ska du skriva ett testamente, annars får de vänta tills föräldrarna dör.

Halvsyskon hanteras som syskon men ärver ju dock bara den del de delar med er gemensamma förälder i scenariot att dina föräldrar ärver ditt först. Om du testamenterar kan du utan problem likställa ditt halvsyskon med helsyskon eftersom de inte är bröstarvingar ändå.
Tack, då får jag göra det - skriva testamente.
Citera
2016-12-30, 10:29
Medlem
Vi är två bröder. Jag bor hemma och hjälper min far. Mor är borta. Då jag har dåligt med pengar, så har min far hjälpt mig att tex kunna köpa en bil och annat som vi köpt gemensamt. Nu säger min bror att dessa saker ska räknas som förskott på arv. Kan min far skriva att detta är gåvor till mig och att det inte räknas bort från mitt arv?
Citera
2016-12-30, 10:52
Medlem
KalleXLs avatar
Utesluta Bröstarvinge

Jag hoppar på i tråden om det är lagligt att "Glömma/Utesluta" en av 4 bröstarvingar i bouppteckningen som hen upptäckte flera år senare när hen kom tillbaks från utlandet där hen arbetat flera år.
Om boupptäckaren inte får kontakt med bröstarvingen ligger väl beslutet hos myndigheten tills hen kan hämta sin del av arvet.
Om man utesluter en av 4 så får de dela på en större summa, går det i efterhand åberopa detta och kräva sin rättmätiga del.

Någon som vet.
Tack.
Senast redigerad av KalleXL 2016-12-30 kl. 10:57. Anledning: Tillägg
Citera
2016-12-31, 00:18
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vi är två bröder. Jag bor hemma och hjälper min far. Mor är borta. Då jag har dåligt med pengar, så har min far hjälpt mig att tex kunna köpa en bil och annat som vi köpt gemensamt. Nu säger min bror att dessa saker ska räknas som förskott på arv. Kan min far skriva att detta är gåvor till mig och att det inte räknas bort från mitt arv?

Om ni köper bilen gemensamt (och äger den gemensamt) är det inte fråga om en gåva och därför inte förskott på arv. Om din far istället har gett dig pengar för att du ska kunna köpa bilen till dig själv är pengarna en gåva som enligt huvudregeln ses som förskott på arv. Det han skulle ha gjort när han gav dig pengarna var att han skulle ha skrivit ett gåvobrev där han uttryckligen anger att gåvan inte ska utgöra förskott på arv, med effekten att det ses som en vanlig gåva och inte förskott (6:1 1 stycket 1 meningen ärvdabalken). När gåvan redan är fullbordad är det för sent att skriva en sådan föreskrift i ett gåvobrev. Din enda chans för att gåvan inte ska ses som förskott på arv i detta läge är att du i en eventuell senare tvist kan bevisa att gåvan inte är förskott på arv om annat "med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett" (6:1 1 stycket 1 meningen ärvdabalken). För att du ska kunna bevisa detta kan din far förslagsvis skriftligen intyga att han vid gåvotillfället inte avsåg att ge dig pengarna som förskott på arv, trots att han inte skrev något om det när han gav dig pengarna.
Citera
2016-12-31, 00:58
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Om ni köper bilen gemensamt (och äger den gemensamt) är det inte fråga om en gåva och därför inte förskott på arv. Om din far istället har gett dig pengar för att du ska kunna köpa bilen till dig själv är pengarna en gåva som enligt huvudregeln ses som förskott på arv. Det han skulle ha gjort när han gav dig pengarna var att han skulle ha skrivit ett gåvobrev där han uttryckligen anger att gåvan inte ska utgöra förskott på arv, med effekten att det ses som en vanlig gåva och inte förskott (6:1 1 stycket 1 meningen ärvdabalken). När gåvan redan är fullbordad är det för sent att skriva en sådan föreskrift i ett gåvobrev. Din enda chans för att gåvan inte ska ses som förskott på arv i detta läge är att du i en eventuell senare tvist kan bevisa att gåvan inte är förskott på arv om annat "med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett" (6:1 1 stycket 1 meningen ärvdabalken). För att du ska kunna bevisa detta kan din far förslagsvis skriftligen intyga att han vid gåvotillfället inte avsåg att ge dig pengarna som förskott på arv, trots att han inte skrev något om det när han gav dig pengarna.
Jag har för mig att gåvor som ges exempelvis på dödsbädden dvs i nära anslutning till personens död ändå kan räknas som förskott på arv. Stämmer det eller är jag ute och cyklar (inte ovanligt...)?
Citera
2016-12-31, 01:22
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag har för mig att gåvor som ges exempelvis på dödsbädden dvs i nära anslutning till personens död ändå kan räknas som förskott på arv. Stämmer det eller är jag ute och cyklar (inte ovanligt...)?

Nej, det räknas inte som förskott på arv bara av den anledningen, men gåvor på dödsbädden kan aktualisera det förstärkta laglottsskyddet i 7:4 ärvdabalken som får samma effekt för laglotten som förskott på arv, d.v.s. att det avräknas från gåvotagande bröstarvinges laglott enligt 7:2 ärvdabalken. Innan avräkningen ska gåvans värde läggs till kvarlåtenskapen.
Citera
2016-12-31, 01:35
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Nej, det räknas inte som förskott på arv bara av den anledningen, men gåvor på dödsbädden kan aktualisera det förstärkta laglottsskyddet i 7:4 ärvdabalken som får samma effekt för laglotten som förskott på arv, d.v.s. att det avräknas från gåvotagande bröstarvinges laglott enligt 7:2 ärvdabalken. Innan avräkningen ska gåvans värde läggs till kvarlåtenskapen.
Tack (tror jag ).

Tolkar jag det rätt att om det t.ex. finns två helsyskon A och B och en förälder C som avlider utan skrivet testamente, så kan inte C i anslutning till döden skriva ett gåvobrev och ge bort allt den äger till A för att göra B arvslös utan det skulle kunna ogillas?
(Väldigt förenklat, jag vet.)
Citera
2016-12-31, 01:53
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Tack (tror jag ).

Tolkar jag det rätt att om det t.ex. finns två helsyskon A och B och en förälder C som avlider utan skrivet testamente, så kan inte C i anslutning till döden skriva ett gåvobrev och ge bort allt den äger till A för att göra B arvslös utan det skulle kunna ogillas?
(Väldigt förenklat, jag vet.)

Precis, det skulle vara svårt att genomföra eftersom det med ganska stor sannolikhet kan ogillas på två grunder (1. att det är ett förskott på arv och 2. att det förstärkta laglottsskyddet är tillämpligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in