Citat:
Ursprungligen postat av
Kryzek
Sätt och tänkte lite på hur det blir i framtiden när min mor dör och jag ska ärva henne. Situationen ser ut såhär: min mamma var gift med min pappa som dog för några år sedan, hon har från ett tidigare äktenskap/relation en dotter.
Min mamma har ca 700 000 i direkt tillgångar och en lägenhet som är inköpt för 70 000kr och i nuläget är värd runt 1,5, så det är ganska mycket pengar.
Efter att pappa dog så fick jag 100 000 av min mor, ett par år senare så fick jag 300 000 till kontantinsatsen på en lägenhet, så jag har mottagit totalt 400 000 som gåva.
Jag antar att detta kommer att dras från mitt arv mellan mig och min halvsyster sedan när min mamma dör? Finns inga formella papper eller något sådant utan det har bara varit en banköverföring utan någon som helst överenskommelse ang. framtida arv.
Det jag har tänkt på är att i praktiken så kommer min halvsyster ärva min pappa också vilket hon egentligen inte har rätt till, i och med att hans tillgångar gick till mamma när hon dog. Är detta något jag kan ta upp om hon vill ha ut större arvsdel än mig på grund av gåvorna eller är det juridiskt helt betydelselöst?
Det bör ha upprättats en bouppteckning när din pappa gick bort och där framkommer vad parterna ägde och hur mycket som stod i din pappas namn (tillgodohavande på konton, värdepapper, del i fastighet etc). Allt tillföll naturligtvis din mamma eftersom de var gifta och testamente saknades antar jag. Jag är ingen expert när det gäller arv men det som kom från pappan bör du kunna undanhålla din halvsyster.
Normalt sett när man överlåter stora gåvor skrivs papper där det stipuleras att gåvan är enskild egendom (betyder din fru kommer inte åt pengarna i händelse av skilsmässa) och att gåvan inte är förskott på arv. Saknas papper kan hon mycket väl hävda det var förskott på arv. Har du bra relation med henne tycker jag du ska godta det eftersom ni kommer få dela på betydande belopp i alla fall och familj / släkt är viktigt. Du bör vidare behålla en kopia av bouppteckningen i din ägo (kan beställas från skatteverket).
Du kan också prata med din mamma och fråga om din halvsyster fått liknande belopp. Halvsystern är ju hennes barn och hon bör ha älskat er båda lika mycket och därför behandlat er rättvist. Har hon också fått betydande belopp i gåva så faller hennes argumentation om förtida arv helt eller delvis.