2017-09-08, 21:56
Medlem
Ber om ursäkt om frågan redan besvarats, har sökt men hittar inget.

Läste om SVT:s nya program "Arvinge okänd" där de söker upp okända arvingar till folk som gått bort. Hur går det till när bouppteckning ska göras efter en person utan kända arvingar? När träder Allmäna arvsfonden in? Varför har de inte gjort det i de fall som SVT presenterar? Finns det någon slags allmän preskriptionstid som måste löpa ut innan Arvsfonden får något?

Räcker det att någon hört att det kanske finns ett barn nånstans som svenska myndigheter inte känner till, och isåfall hur länge håller man på arvet?
Citera
2017-09-17, 10:16
Medlem
Motsätta sig bouppteckning, Hur går tillväga?

Hej.

Skrev för 2 veckor sedan om min vän Kalle vars morfar gått bort.
Kalles mor som egentligen skulle ärva är avliden sedan länge och var ett särkullebarn.

Kalle har alltså rätt till sin arvslott. Dvs 25%

Nu har bouppteckningen varit och enligt den så står allt av värde på morfars fru.
Hus och tillgångar.
Endast några få tusenlappar hade Morfar som gått till bouppteckning och begravning.
Allt är allmänt luddigt, ingen riktig bouppteckningsbyrå, en adress som går till en postbox, ett telefonnummer som man inte kommer fram på och så fortsätter det.
Allt känns som en bluff.

Hur går man tillväga för att gå vidare nu och motsätta sig bouppteckningen.

Uppskattar om de som verkligen kan svarar.
Tack
Citera
2017-09-17, 10:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Kalle ska vända sig till Skatteverket där bouppteckningen ska registreras. Förhoppningsvis har Kalle inte skrivit under bouppteckningen, men har han det finns det fortfarande en chans.

Ring Skatteverket direkt nu på måndag och prata med dem!
Citera
2017-09-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Kalle ska vända sig till Skatteverket där bouppteckningen ska registreras. Förhoppningsvis har Kalle inte skrivit under bouppteckningen, men har han det finns det fortfarande en chans.

Ring Skatteverket direkt nu på måndag och prata med dem!

Tack för ditt svar.
Kalle har inte skrivit under den, bouppteckningen skedde över telefon.
Så vet inte om han ens kommer behöva skriva under.
Citera
2017-09-17, 10:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playton
Tack för ditt svar.
Kalle har inte skrivit under den, bouppteckningen skedde över telefon.
Så vet inte om han ens kommer behöva skriva under.

Det där håller ju inte alls. Kalle hade ju inte ens en chans att kontrollera vad som var korrekt eller inte. Tyvärr är det många som blir blåsta i såna här sammanhang, ofta för att man är i sorg, men också för att de flesta finner sånt här rätt tråkigt.

Jag är ingen som helst expert på såna här frågor. Men att vända sig till Skatteverket är det första han ska göra. Sen kan en ordentlig bouppteckningsman utses på något sätt. Lycka till, och berätta gärna här hur det går!
Citera
2017-09-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det där håller ju inte alls. Kalle hade ju inte ens en chans att kontrollera vad som var korrekt eller inte. Tyvärr är det många som blir blåsta i såna här sammanhang, ofta för att man är i sorg, men också för att de flesta finner sånt här rätt tråkigt.

Jag är ingen som helst expert på såna här frågor. Men att vända sig till Skatteverket är det första han ska göra. Sen kan en ordentlig bouppteckningsman utses på något sätt. Lycka till, och berätta gärna här hur det går!

Tack ska du ha.
Ja det mesta tyder på att dom fifflat med pengar och boende innan hans död om ens bouppteckningen stämmer.

Kalle har funderat på både Jurist och advokat men bör kanske kolla med skatteverket först.
Men tror inte bouppteckningen nått dom ännu.
Citera
2017-09-17, 11:12
Medlem
Då Kalle har arvsrätt kan han kräva att en oberoende bouppteckningsman utses av tingsrätten. Han får dock själv betala då det ät är han som vill ha det.
Citera
2017-09-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Då Kalle har arvsrätt kan han kräva att en oberoende bouppteckningsman utses av tingsrätten. Han får dock själv betala då det ät är han som vill ha det.

Okej jag förstår.
Hur och var går man tillväga för att kräva en oberoende bouppteckningsman ?
Citera
2017-09-17, 12:32
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playton
Okej jag förstår.
Hur och var går man tillväga för att kräva en oberoende bouppteckningsman ?
Genom en ansökan till tingsrätten för den ort där den avlidne var folkbokförd den 1 november året innan han avled. Ansökan kostar 900 kr.

http://www.domstol.se/Familj/Dodsfall-och-arv/Boutredningsman/
Citera
2017-09-17, 13:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish

Jag tror att man har rätt att kräva att dödsboet betalar för detta.
Citera
2017-09-17, 13:47
Medlem
Jag är själv särkullsbarn och min pappa har sagt att han ska skriva över allt på sin fru (som han även har 3 barn med) så att hon ska få sitta i orubbat bo tills dess att hon avlider.
Jag är inte intresserad av att kräva nåt innan hon dör, men mitt ord är ju ingen garanti. Och med tanke på att de inte är täta och jag skulle få 1/8 av hans tillgångar så känns det inte speciellt lönt heller.

Men om han har rätt att göra så vet jag inte...
Citera
2017-09-17, 14:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dillar
Jag är själv särkullsbarn och min pappa har sagt att han ska skriva över allt på sin fru (som han även har 3 barn med) så att hon ska få sitta i orubbat bo tills dess att hon avlider.
Jag är inte intresserad av att kräva nåt innan hon dör, men mitt ord är ju ingen garanti. Och med tanke på att de inte är täta och jag skulle få 1/8 av hans tillgångar så känns det inte speciellt lönt heller.

Men om han har rätt att göra så vet jag inte...

Han kan testamentera över allt till frun, vilket det låter så som att han gjort. Det är helt lagligt. Det betyder att du inte får något innan hon avlider, men då ska du ha 1/8 av de tillgångar som din pappa lämnade efter sig. Men exakt hur det ska definieras har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in