2016-12-09, 13:44
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är nog snarare så att det är Ljunghusen som är jäkligt dyrt. Sen känns detta huset nog väl dyrt, det är ändå en bit till vattnet. Jämför med http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hollviken-vellinge-kommun-anders-olsvagen-56-9311715

Toppenläge och en fantastisk trädgård men hu vilket hemskt hus. Hade hellre bott i det andra som diskuteras i tråden men inte velat betala 15 plus mille för något av dem.
Citera
2016-12-09, 16:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
http://www.ahre.se/till-salu/4IKSM55SCPLN0P4C

Jag blir aldrig klok på sådana här loft. Tänk att bo med sin partner i denna lägenhet, och den ena behöver gå upp tidigare än den andra. Kul för den som ligger kvar i sängen och får upp frukostoset, allt ljud och ljus osv...
Det är en kombination av svår bostadsbrist, svår brist på bygg-/ inredningsbara vindar samt svår brist på bra arkitekter/inredningsarkitekter.
Citera
2016-12-09, 17:10
Medlem
Citat:
Det är nog snarare så att det är Ljunghusen som är jäkligt dyrt. Sen känns detta huset nog väl dyrt, det är ändå en bit till vattnet. Jämför med http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hollviken-vellinge-kommun-anders-olsvagen-56-9311715
Du länkar till ett fantastiskt hus med ett fantastiskt läge som i mitt tycke är överlägset det jag länkade, och till och med det är redan sänkt med en miljon kronor. Det blir intressant att se var priset slutar. Jag kanske är för subjektiv för att bedöma det här på ett bra sätt.
Citera
2016-12-09, 18:15
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Kunde först sätta k*ken i pant på att det där huset låg i Bjärred. Finns ett hus som ser väldigt väldigt likadant ut i Bjärred, samma lösning med carporten etc.
Citera
2016-12-10, 09:35
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Den öppna planlösningen har blivit religion. Bostadsytorna minskar, medan de öppna ytorna ökar. Då måste fler och fler utrymmen infogas i det öppna. Först blev matplatsen en del av vardagsrummet. Sedan anslöts köket. Hallutrymmen har nu nästan försvunnit. Funktionella utrymmen minimeras, försvinner eller blir en tvättpelare inklämd nånstans. Nu börjar sovrummen förena sig med resten. Snart också toalett och badrum, som kommer kallas "öppen spa-avdelning". Allt för att skapa tomma svårmöblerade mingelytor.

Blir inte klok på denna utveckling heller. I synnerhet då det är väl känt att folk i storstäder som bor i normala (dvs små) lägenheter i princip aldrig umgås hemma utan träffas på stan med vänner, kollegor osv. Det är ju en ganska begränsad skara som äger paradvåningar på Östermalm och kan ha stora mingelfester hemma. Med tanke på prisutvecklingen och trångboddheten så borde utvecklingen gå mer mot att mindre lägenheter utrustas med bättre compact-livinglösningar, där fler väggar innebär mer att möblera mot.

Här är ett hus där ägarna uppenbarligen är frusna om fötterna- eller har bott i England. Heltäckningsmattor överallt.

http://www.husmanhagberg.se/alla-bilder/?objectid=OBJ10982_1523627644
Citera
2016-12-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Blir inte klok på denna utveckling heller. I synnerhet då det är väl känt att folk i storstäder som bor i normala (dvs små) lägenheter i princip aldrig umgås hemma utan träffas på stan med vänner, kollegor osv. Det är ju en ganska begränsad skara som äger paradvåningar på Östermalm och kan ha stora mingelfester hemma. Med tanke på prisutvecklingen och trångboddheten så borde utvecklingen gå mer mot att mindre lägenheter utrustas med bättre compact-livinglösningar, där fler väggar innebär mer att möblera mot.

Här är ett hus där ägarna uppenbarligen är frusna om fötterna- eller har bott i England. Heltäckningsmattor överallt.

http://www.husmanhagberg.se/alla-bilder/?objectid=OBJ10982_1523627644
Jag får tyvärr inte länken att fungera. Har du möjlighet att länka Hemmet-annonsen istället?

Jag tycker det är så sorgligt denna uppstyckning av normala lägenheter till minimala små ettor (som inte ens är ettor utan bara ett kök med hall och sovrum). Jag tror att man i framtiden kommer att se tillbaka på den här tiden och uppstyckningen av lägenheter på samma sätt som vi idag ser på rivningen av Klara-kvarteren och liknande. Vi kommer att fråga oss själva hur fan man tänkte. Tänk hur många fina sekelskifteslägenheter (normalstora tvåor, treor, fyror, femmor) som styckas till obeboeliga små krypin. Det gör ont varje gång jag ser en lägenhet med en stenplatta utstickande från en av lägenhetens ytterväggar och man vet att det en gång har varit ett större rum med kakelugn som sen styckats upp i två minimala lägenheter.

Och som om det inte vore nog så tror jag att hela grejen med att skapa små ettor bara är en ytterst kortsiktig lösning. Det fungerar idag när inflytandet till Stockholm är unga 20-åringar som accepterar att bo så, men vad händer om 10 år när alla som idag bor på 22 kvadrat vill skaffa familj och köpa en "normal" lägenhet? Eftersom man nu har styckat alla lägenheter så finns det färre normala treor och fyror kvar så de kommer att bli galet eftertraktade och priserna kommer att skjuta i höjden. Jag tror att man som ägare av en "normal" lägenhet idag gör bäst i att behålla dess nuvarande storlek. Man kanske förlorar kortsiktigt då två ettor är dyrare än en trea men när dagens köpare av ettorna om 10 år skaffar barn så kommer det skapa enorm efterfrågan på normalstora lägenheter som det faktiskt går att bo i och då kommer det knappt att finnas några kvar om nuvarande trenden fortsätter.

Ber om ursäkt för att inlägget kanske är något OT men var tvungen att få ur mig lite frustration angående hur marknaden förstör gamla fina lägenheter...
Citera
2016-12-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Hatar insyn :/

Hur är det med er andra - hur stor roll spelar insyn/ej insyn för er när ni köper hus/lägenhet?

Det är i princip punkt ett på min lista - obefintlig insyn! Jag känner en stress av att veta att grannar och förbipasserande kan se mig närsomhelst.
Samma här, men gardiner/persienner är uppfunna sedan länge; och det finns trädgårdshäckar/buskar/plantor som växer upp förvånansvärt fort. Har man bråttom kan man ju bygga en vitkalkad mur runt bygget eller nåt. Alla har insyn i början...om man inte bor i en kartong.

Sen finns det ju dom som gillar att visa upp sig också, kallas exhibitionism. Själv fick jag lära mig av mina föräldrar att det är oartigt att titta in i andras fönster.
Citera
2016-12-10, 14:05
Medlem
Hit0mis avatar
Inte en tidskapsel, men lite av en tidsresa. Stämmer ju med byggår osv så inte helt fel ute:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-kabo-uppsala-kommun-dobelnsgatan-26a-10560515?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_cam paign=tipsa
Citera
2016-12-10, 14:21
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hit0mi
Inte en tidskapsel, men lite av en tidsresa. Stämmer ju med byggår osv så inte helt fel ute:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-kabo-uppsala-kommun-dobelnsgatan-26a-10560515?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_cam paign=tipsa

Hela huset får mig att känna mig stressad med ett undantag. Balkongen ser ett lugnt intryck. I övrigt så händer det så mycket i alla rum. Assymetriska fönster, eldstaden med sitt golv, rum som antingen är helvita eller i väldigt många färger. Superordning (tex på skorna) kombinerat med oordning (snett draperi) gör mig helt snurrig.
Citera
2016-12-10, 14:43
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Hela huset får mig att känna mig stressad med ett undantag. Balkongen ser ett lugnt intryck. I övrigt så händer det så mycket i alla rum. Assymetriska fönster, eldstaden med sitt golv, rum som antingen är helvita eller i väldigt många färger. Superordning (tex på skorna) kombinerat med oordning (snett draperi) gör mig helt snurrig.

Håller helt med! Tegelväggen i sovrummet kändes också lite huttrig.
Citera
2016-12-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hit0mi

I tidningsurklippen kan man se att de hade draperi att dra för köksbänkarna, man ser en kornisch som är kvar. Tror aldrig jag sett den lösningen förut?!
Måste säga att jag gillade ingenting med huset, varken planlösning, ytskikt, möblering, färgval. Varför har man en rullgardin för dörren i uthyrningsdelen, hur jäklars praktiskt är det, ett draperi/gardinlängd hade varit både snyggare och enklare men de gillar tydligen rullgardiner, finns bara gardiner i ett fönster.

Återigen, planlösningen är märklig, vad ska man använda alla kvadratmeter till i entrehallen och det som kallas sovrum mot baksidan med ytterst konstig layout, hur möblerar man det på ett vettigt sätt och varför ser det ut som en dubbeldörr på gaveln vid entren, syns inte på ritningen men på fotot. Lite märkligt att det bara finns en tv i masterbedroom, ska barnen se på barnprogram och filmer i sängen med föräldrarna? Syns inga datorer heller som brukar vara typiskt i tonårsrum åtminstone, men det kan ju vara bortplockat och stylat.
Citera
2016-12-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Håller helt med! Tegelväggen i sovrummet kändes också lite huttrig.

För att inte tala om alice i underland-köket med sitt schackrutiga golv och konstiga tapeter. Väntade bara på att få se en kanin och ett par klädda kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in