Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Tycker både Anna och Alice bet ifrån riktigt föredömligt. Den mediala polariseringen ökar med varje hjärnsläpp från Wolo. Snart är det väl bara Expo som står handklappandes åt DN:s idiotier.
Westerholm analyserar DN:s agendasättande kampanj utifrån ett genusperspektiv. Ett kanske inte helt lyckat grepp enligt mig.
Måste erkänna att jag inte i samband med någon av artiklarna kände av något grundmurat kvinnohat. Hade firma Anna & Alice hetat Anders & Anton istället hade texterna rimligen sett exakt likadana ut. Faktaförnekelsen hade under alla omständigheter kvarstått oförändrad i alla fall.
Nja... Westerholm har en poäng. När det aviserades tre artiklar, så förväntade jag mig, att den tredje artikeln skulle handla om PM Nilsson, eftersom han också är chef för en ledarsida. Men så blev det inte...
I stället samlade Hagberg ihop ett knippe skribenter, där han bl.a. sköt in sig på "före detta chefredaktören för tidskriften Neo, Paulina Neuding".
Varför blev inte PM Nilsson utsatt för samma karaktärsmord som Dahlberg och Teodorescu?
-----
TILLÄGG
Expressens kultursida gör en parodi på DNs kultursida: "Dramatisk förändring av DN Kultur på 60 år". Kul!
Citat:
Bilden som framträder är tydlig. Något har förändrats i grunden.
Men vad?
För att ta reda på vad som har skett har vi granskat DN:s kultursida under perioden november-december 1956. Den 22 november 1956 bevakar sidan en festskrift till Erik Lindahl, "den svenska nationalekonomins grand old man", som nyss fyllt 65 år. Några få veckor senare, 7/12, ägnas lika stort utrymme åt en artikel av Helmer Ringgren, som recenserar två böcker om Dödahavsrullarna. Ytterligare två dagar senare, 9/12, är det Sven Lindqvists tur att recensera två böcker om djuphavsdykning.
Som kontrast ägnar exakt samma redaktion, exakt samma period, bara 60 år senare, ett antal artiklar om nationalism, liberalism och rasism. En dov känsla av undergång har smugit sig på, engagemanget för Lidingös svårt utsatta ungdomar är plötsligt som bortblåst. Även de en gång så fascinerande Dödahavsrullarna har helt hamnat i skymundan. Nu som då handlar det om publicistiska val.
Är det dags att tala om en nyorientering? Det är svårt att förstå varför Dagens Nyheters kultursida, som 1956 lät Kurt Samuelsson skriva en lång artikel (4/12) om Nils Ericson och järnvägarna för att fira SJ:s 100-årsjubileum, sidan där kritikern C G Bjurström ledigt kunde referera till författaren Édouard Glissant från Martinique som "negerdiktaren", så totalt har bytt inriktning med Björn Wiman vid rodret.
https://unvis.it/expressen.se/kultur...ultur-pa-60-ar