2016-12-08, 21:52
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Jag har funderat på en skillnad mellan "the deplorable" i USA och Sverige. I USA ser vi gigantiska landområden där nästan alla röstar på Trump - the heartland. Kuststaterna är progressiva fästen och det är där man ser etnisk splittring. De områden som röstade på Trump motsvarar väldigt väl de områden som är liljevita. Jag kan inte återfinna den karta som jag sett tidigare, men denna artikel visar ungefär samma sak:

https://www.bloomberg.com/politics/g...how-trump-won/

Citat:
Trump beat Clinton 62 to 33 in counties that are at least 85 percent white.

Dvs. vita amerikaner börjar bete sig och rösta som en egen minoritet och de lever i områden relativt oberörda av främmande element.

Så är inte fallet i Sverige. Sverigedemokrater är de som oftast känner någon med utomeuropeiskt ursprung, näst efter V-röstare (vilka inte så sällan själva är utomeuropéer), och miljöpartister minst ofta. Och de flesta svenskar ser sig (ännu) inte så hotade att de blockröstar på SD.

http://www.svd.se/vi-svenskar-ser-os...stormakt-start

Jag vet inte om det har någon betydelse men det nullifierar fullständigt påståendet att SD-väljare är folk som röstar utan att ha någon personlig erfarenhet av det de påstås vara så rädda för. Men hur är det med miljöpartisterna egentligen?
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-12-08 kl. 22:26.
Citera
2016-12-08, 22:32
Moderator
Meijis avatar
Andreas Johansson Heinö har humor! Här är en skiss, som analyserar svenska ledarskribenters hållning. (Ivar Arpi saknas.)

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Citera
2016-12-08, 23:47
Medlem
Kolla på det här klippet med Hillary Clinton om "fake news".

https://twitter.com/CBSNews/status/806976102837190656

Ingen kan tvivla på att hon hade avskaffat yttrandefriheten om hon hade vunnit. Jag har inte hört ett så här diktatoriskt uttalande från en politiker sedan kommunismen föll.

Frågan är vad republikanerna i kongressen gör. De är lika oroade av den folkliga vrede som tog Trump till Vita huset som Clinton är. Frågan är sedan om Trump kommer utnyttja sin vetorätt för att stoppa dem. Vi vet inte ännu om vi kan lita på Trump. Kanske är vi mer illa ute än vad jag trodde.

(Att svenska politiker kommer avskaffa yttrandefriheten i samma stund som de får klarsignal från USA hoppas jag alla förstår).
Citera
2016-12-09, 00:39
Medierna brukar förneka partiskhet i den politiska bevakningen. Trots att undersökningar visat att majoriteten av svenska journalister är tydligt vänsterorienterade, menar de ju att de förmår vara fria från subjektivitet i den politiska bevakningen. De är ju så professionella, bevars. I Expressens ledare idag erkänner man äntligen journalistkårens subjektiva rapportering. Det är visst inte så mycket bevänt med den där professionalismen. I förra mandatperioden var MP medias protege, nu befarar Expressen att C ska ges samma sikesvantsbehandling framöver:

Citat:
Framgångsvågen påminner om den som Miljöpartiet red på under förra mandatperioden: en liten uppstickare som får positiv medieuppmärksamhet, men som slipper den tuffare granskning som större partier utsätts för.

Jag vet inte om jag sett en tidning så tydligt erkänna vad svenska media sysslar med - propaganda.

http://www.expressen.se/ledare/sluta...or-annie-loof/
Citera
2016-12-09, 00:43
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Ingen kan tvivla på att hon hade avskaffat yttrandefriheten om hon hade vunnit. Jag har inte hört ett så här diktatoriskt uttalande från en politiker sedan kommunismen föll.

Frågan är vad republikanerna i kongressen gör. De är lika oroade av den folkliga vrede som tog Trump till Vita huset som Clinton är. Frågan är sedan om Trump kommer utnyttja sin vetorätt för att stoppa dem. Vi vet inte ännu om vi kan lita på Trump. Kanske är vi mer illa ute än vad jag trodde.

(Att svenska politiker kommer avskaffa yttrandefriheten i samma stund som de får klarsignal från USA hoppas jag alla förstår).
Tack för klippet. Hillary representerar bevisligen ren ondska...
Citera
2016-12-09, 11:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

(Att svenska politiker kommer avskaffa yttrandefriheten i samma stund som de får klarsignal från USA hoppas jag alla förstår). (min fetstil)

Mycket obehagligt att Hillary Clinton framför, att bipartisan lagstiftning - som alltså både demokrater och republikaner står bakom - "to boost the governments response to foreign propaganda" (läs begränsa yttrandefriheten) "is making its way through congress".

Betr. att "Silicon Valley is starting to grapple with the challenge of fake news" ... så verkar Tyskland ligga i framkant. Quelle surprise NOT.. att Angela Merkel från Östtyskland har framstått som den (hittills) mest hökaktiga för att begränsa yttrandefriheten i sociala media.

aug 2015: Tysk minister kräver censur på Facebook

Citat:
Utrikes. Tysklands justitieminister Heiko Maas kräver i ett öppet brev till Facebook att den sociala nätverkstjänsten ska börja systematiskt radera "främlingsfientligt" material, skriver Deutsche Welle. [LÄNK till Deutsche Welle]

jan 2016: Facebook ger vika: Byrå med hundratals anställda ska ta bort "främlingsfientliga" kommentarer

Citat:
Efter hårda påtryckningar från den tyska regeringen lovar Facebook nu att ta krafttag mot "främlingsfientlighet". Den sociala nätverksjätten lanserar nu en jättebyrå i Berlin där hundratals anställda ska ägna sig åt att censurera bland annat svenska användare.

juni 2016: Gaytidning spred milt islamkritisk artikel – spärrades av Facebook

Citat:
Den tyska webbsidan Gaystream.info, som drivs av fyra homosexuella tyskar, spärrades under veckan av Facebook.

Anledningen uppges vara att sajten efter terrordådet i Orlando länkade till en försiktigt islamkritisk krönika skriven av sajtens redaktör David Berger.

I krönikan kritiserar han bland annat Brigit Bosold, chef för ett HBTQ-museum i Köln, som i tysk media sagt att hon är mer rädd för "vita heterosexuella män" än för islamister och asylsökare. Berger är kritisk till det vänsterorienterade narrativ som går ut på att homosexuella alltid förväntas vara solidariska med de asylinvandrare som väller in i Tyskland och samtidigt se "heterosexuella vita män" som fiender.

----

[LÄNK till den länkade krönikan i Gaystream.info. Den har rubriken: "Kölner Berufs-Homos erklimmen neue Stufe des Islam-Masochismus" och avslutas:]

Citat:
Wer gedacht hatte, mit dem Islam-Appeasement linksgrüner Berufshomos sei schon der Höhepunkt des Masochismus erreicht, der wird nun eines besseren belehrt: es geht noch masochistischer und perverser.

juli 2016: Stort antal razzior mot invandringskritiker på Facebook

Citat:
Tysk polis slog under onsdagen till mot 60 personer som bland annat anklagas för att ha uttryckt sig "främlingsfientligt" och "rasistiskt" på sociala medier.

Enligt ett pressmeddelande från den federala polisen i Tyskland deltog 25 polisdistrikt i de landsomfattande razziorna.

[---]

Den federale polischefen Holger Münch säger idag att den typen av material har ökat kraftigt sedan asylkaoset inleddes förra året.

– Dagens åtgärder klargör att de federala och delstatliga polismyndigheterna med kraft kommer att bekämpa hat och hets på internet. Antalet fall av högerpolitiskt motiverade hatbrott på internet har ökat markant i spåren av den europeiska flyktingsituationen.

Attackerna mot mot yttrandefriheten - som demokrati- (!) och kulturminister Bah Kunke går i spetsen för (eller kanske snarare frontar?) i Sverige - och som uppmärksammats i tråden, ska ses i detta kontext.
Senast redigerad av Meiji 2016-12-09 kl. 11:41.
Citera
2016-12-09, 19:36
Medlem
Continental Ops avatar
Jag trodde först att Alice bara skulle igga DN:s idiotiska exposé i tre delar, det var ju nästan lite gymnasialt och inte värt uppmärksamheten. Det måste ha varit så svårt att bestämma hur och föraktet blev så överväldigande när man läste den. Sista delen var ju för övrigt mest lite oinspirerat ströplock från de värsta busarna, Bali och Arpi m.fl. med en avslutning som mest kändes som ett antiklimax.

nu kom den i alla fall!

DN på kollisionskurs med verkligheten
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-d...eten-1.4031463

Rätt bra twist på den ett riktigt fuck you din dumma jävel men ändå inte. Hoppas rubriken är ett riktigt bra bait på PW, då kanske det blir lite mediekrig.
Citera
2016-12-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op

nu kom den i alla fall!

DN på kollisionskurs med verkligheten
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-d...eten-1.4031463

Rätt bra twist på den ett riktigt fuck you din dumma jävel men ändå inte. Hoppas rubriken är ett riktigt bra bait på PW, då kanske det blir lite mediekrig.

Tycker både Anna och Alice bet ifrån riktigt föredömligt. Den mediala polariseringen ökar med varje hjärnsläpp från Wolo. Snart är det väl bara Expo som står handklappandes åt DN:s idiotier.

Westerholm analyserar DN:s agendasättande kampanj utifrån ett genusperspektiv. Ett kanske inte helt lyckat grepp enligt mig.

Citat:
Men frågan är och Dagens Nyheter och Mattias Hagberg är rätt forum respektive person att föra denna debatt. Fram träder en artikelserie på en liberal kultursida präglad av postmodern faktaförnekelse och, märkligt nog, ett gödande lågintensivt hat mot framgångsrika och starka kvinnor. Ett hat med spår av kvinnoförakt.

Hagbergs angrepp på vad han menar är någon form av högerpopulism inskränker sig i praktiken på ett frontalangrepp på framgångsrika kvinnor. Alice Teodorescu, Ann-Charlotte Marteus, Anna Dahlberg, Rebecca Weidmo Uvell, Paulina Neuding och Jenny Sonesson är de som Mattias Hagberg maniskt uppehåller sig vid. Docenten i Litteraturkunskap, Johan Lundberg, riksdagsledamoten Hanif Bali och SvD:s Ivar Arpi samt Dick Erixon nämns närmast som i förbifarten. För att vara en liberal kulturskribent visar Mattias Hagberg upp en märklig mixtur av kvinnofixering och, trots att han vill ge sken om motsatsen, faktaförnekelse. Hagberg menar att Expressen , med Anna Dahlberg vid rodret, blivit en röst som hellre försvarar gränser och byråkratiska beslut än individer.

DN, DN Kultur och kanske i synnerhet Mattias Hagberg gör sannolikt sig själva en otjänst med publiceringen av Hagbergs artikelserie. En artikelserie av kvinnohat och postmodern omskrivning av fakta i minst två fall. Där fakta blir relativt den egna agendan. Där starka kvinnor får smaka på en postmodern härskarteknik och piska kryddad med en dov och konstant ton av något som kan liknas vid ett grundmurat kvinnohat.

Att Dagens Nyheter, med denna artikelserie, nu tar en ny position i debatten med kvinnohat måste anses vara dagens nyhet. Men kanske inte på det sättet som Peter Wolodarski, ansvarig utgivare, hade tänkt sig med den agendasättande journalistiken i ett allt mer polariserat samtalsklimat.

Måste erkänna att jag inte i samband med någon av artiklarna kände av något grundmurat kvinnohat. Hade firma Anna & Alice hetat Anders & Anton istället hade texterna rimligen sett exakt likadana ut. Faktaförnekelsen hade under alla omständigheter kvarstått oförändrad i alla fall.

http://ledarsidorna.se/2016/12/dn-ku...och-kvinnohat/
Senast redigerad av Runningonempty 2016-12-09 kl. 20:18.
Citera
2016-12-09, 20:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Tycker både Anna och Alice bet ifrån riktigt föredömligt. Den mediala polariseringen ökar med varje hjärnsläpp från Wolo. Snart är det väl bara Expo som står handklappandes åt DN:s idiotier.

Westerholm analyserar DN:s agendasättande kampanj utifrån ett genusperspektiv. Ett kanske inte helt lyckat grepp enligt mig.

Måste erkänna att jag inte i samband med någon av artiklarna kände av något grundmurat kvinnohat. Hade firma Anna & Alice hetat Anders & Anton istället hade texterna rimligen sett exakt likadana ut. Faktaförnekelsen hade under alla omständigheter kvarstått oförändrad i alla fall.

Nja... Westerholm har en poäng. När det aviserades tre artiklar, så förväntade jag mig, att den tredje artikeln skulle handla om PM Nilsson, eftersom han också är chef för en ledarsida. Men så blev det inte...

I stället samlade Hagberg ihop ett knippe skribenter, där han bl.a. sköt in sig på "före detta chefredaktören för tidskriften Neo, Paulina Neuding".

Varför blev inte PM Nilsson utsatt för samma karaktärsmord som Dahlberg och Teodorescu?

-----

TILLÄGG

Expressens kultursida gör en parodi på DNs kultursida: "Dramatisk förändring av DN Kultur på 60 år". Kul!

Citat:
Bilden som framträder är tydlig. Något har förändrats i grunden.

Men vad?

För att ta reda på vad som har skett har vi granskat DN:s kultursida under perioden november-december 1956. Den 22 november 1956 bevakar sidan en festskrift till Erik Lindahl, "den svenska nationalekonomins grand old man", som nyss fyllt 65 år. Några få veckor senare, 7/12, ägnas lika stort utrymme åt en artikel av Helmer Ringgren, som recenserar två böcker om Dödahavsrullarna. Ytterligare två dagar senare, 9/12, är det Sven Lindqvists tur att recensera två böcker om djuphavsdykning.

Som kontrast ägnar exakt samma redaktion, exakt samma period, bara 60 år senare, ett antal artiklar om nationalism, liberalism och rasism. En dov känsla av undergång har smugit sig på, engagemanget för Lidingös svårt utsatta ungdomar är plötsligt som bortblåst. Även de en gång så fascinerande Dödahavsrullarna har helt hamnat i skymundan. Nu som då handlar det om publicistiska val.

Är det dags att tala om en nyorientering? Det är svårt att förstå varför Dagens Nyheters kultursida, som 1956 lät Kurt Samuelsson skriva en lång artikel (4/12) om Nils Ericson och järnvägarna för att fira SJ:s 100-årsjubileum, sidan där kritikern C G Bjurström ledigt kunde referera till författaren Édouard Glissant från Martinique som "negerdiktaren", så totalt har bytt inriktning med Björn Wiman vid rodret.

https://unvis.it/expressen.se/kultur...ultur-pa-60-ar
Senast redigerad av Meiji 2016-12-09 kl. 21:15.
Citera
2016-12-09, 20:30
Medlem
När man som bäst tänkte att Wolo kanske så smått insett vilken skitstorm han rört upp med "artikelserien" så toppar han laget och DN och släpper fram Lena Andersson. En jämförelse görs mellan stad och land. Vi skall föreställa oss hela Sverige som en enda stor, pulserande, brusande, fantastisk och levande kosmopolitisk storstad. Och i ett sådant paradis behöver ingen minsann oroa sig för invandring.

Citat:
Låt oss för ett ögonblick tänka att Sverige är en brusande storstad på tio miljoner invånare på liten yta i stället för ett vidsträckt land med samma befolkning. Såsom är fallet med storstäder blir det i samma stund geografiskt överblickbart men mentalt oöverskådligt. Landet Sverige upplevs på rakt motsatt sätt. Det är en illusion med påtaglig kraft.

I storstaden Sverige skulle invånarna inte slösa tanketid och debattutrymme på att söka och finna problemen som uppstått på grund av vilka som felaktigt släppts in i staden. Ytterst få skulle anse det tillåtet och acceptabelt att sortera vilka som fick bosätta sig där. Ingen skulle få för sig att hindra någons anhörig från att flytta in i staden; för på vilken grund skulle sådant bestämmas? I urbaniteten av i dag är småttiga tankar av det slaget så konstiga att den som hyser dem skäms eller betraktas som en stolle.

Det urbana livet flyter på. Man irriterar sig på parkeringsregler, trafikkaos och uppgrävningar av gatan, men tanken slår en inte att det är någon särskild grupp som orsakar eländet. Man förstår att man själv är med och bildar trängseln. Och varje dag kommer alla hem till sin boning trots trafiken, och en ny dag randas.
För den moderna storstaden finns inga föreställningar om en enhetlig anda som kan gå förlorad av att nya människor anländer till platsen; man märker inte ens rörelsen som pågår. Något kluster av urskiljbara värderingar som hör just denna storstad till och som måste bevakas och kringgärdas föreligger inte.

Ett land är en by, samtidigt en storvulen abstraktion. Storstaden är alltid konkret och fylld av ett vardagsliv som inte frammanar drömmar om enhetlighet och utestängning. Ingen missunnar någon annan att bo i staden, möjligen i kvarteret och huset, men inte i staden. Ingen har kollektiv besittningsrätt över den.

Med länder förhåller det sig annorlunda. De utgör ett mentalt väsen med en essentiell kärna och idéer om vad som inte ingår i kärnan. Så blir landet överblickbart och möjligt att styra och kontrollera. Storstaden saknar detta drag av tankeväsen. Där finns ingen föreställning om att dess framtid är för invånarna att råda över genom offensiv politik och stängda stadsportar.

Länder är en sorts dröm, en tankens abstraktion så stark att den utgör en av de oförstörbara eviga formerna, en produkt av föreställningsförmågan där den lever oanfrätt av tidens skiften.

Därför blir länder men aldrig städer en bas för folkstammen. Staden går inte att tänka på som ett enhetligt väsen vars förändring eller brist därpå någon är herre över. Vi har inte fostrats i tanken att storstaden är styrbar såsom landet tycks vara genom att majoriteten besegrar minoriteten och sedan firar möjligheten att köra över de besegrade.

Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska säga. Jag är mållös.

http://dn.se/ledare/kolumner/lena-an...e-en-storstad/
Citera
2016-12-09, 20:51
Medlem
Barbara Anns avatar
Angående Hagbergs artikelserie, har jag bara väntat på ett svar med vinkling: kvinnofientlig.

Inte för att jag vet om resonemanget riktigt håller, men för att det är den taktiken vänstern nu för tiden ALLTID använder sig av. Jag hoppas faktiskt att fler skribenter kommer med motattacker som tar avstamp i samma tes. Bara för att, liksom. Skiten från fläkten är på väg tillbaka.
Citera
2016-12-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
När man som bäst tänkte att Wolo kanske så smått insett vilken skitstorm han rört upp med "artikelserien" så toppar han laget och DN och släpper fram Lena Andersson. En jämförelse görs mellan stad och land. Vi skall föreställa oss hela Sverige som en enda stor, pulserande, brusande, fantastisk och levande kosmopolitisk storstad. Och i ett sådant paradis behöver ingen minsann oroa sig för invandring.

Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska säga. Jag är mållös.

http://dn.se/ledare/kolumner/lena-an...e-en-storstad/

Den moderna storstaden är om något kluster av urskiljbara värderingar som bevakas och kringgärdas.

Eller rättare sagt storligen bejakas.

Exempelvis hipsters på Söder och stekare på Stureplan.

För att inte tala om exempelvis bostadsrättsföreningar i innerstan visavi hyreskasernerna på Järvafältet.

Eller syrianerna i Södertälje...

Där kan man snacka kringgärdade och bevakade kluster av värderingar och normer....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in