2016-11-29, 20:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Säg inte det; vi måste ju ersätta alla gamla stofiler med nydisputerade genusprofeter.

Mest för att förtydliga. Disputerad = person som har doktorerat, i detta fall alltså en juris doktor.
Citera
2016-11-29, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mest för att förtydliga. Disputerad = person som har doktorerat, i detta fall alltså en juris doktor.
Han/hon skulle ha skrivit nyutexaminerade genusprofeter vill jag tillägga.
Citera
2016-11-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Bra betyg + bättre betyg.

Arten dubbel examinus och dess status: Livslängden är på mellan fyra till sex år. Arten uppehåller sig inom sex väl avgränsade habitat enligt följande: Stockholm, Uppsala, Lund, Umeå, Örebro, och Göteborg. Den främsta födokällan är ångest. Den naturliga fienden är arbetslivet.

Med andra ord: Ja, dubbelexamina är onödigt, och speciellt om man inte pallar. Det är snarare så att först om man kommer plocka hem 100 % AB så kan det finnas anledning att börja fundera på dubbelexamina.

Ja.

Nej.

Om man är inriktad på en central byrå eller åklagare, möjligtvis.

Ska man in på exempelvis UD tyder mycket på att en dubbelexamina kan väga tyngre än många AB på jp. Att ha dubblat med statsvetenskap eller ett av de stora språken kommer väga tyngre än ett AB i immaterialrätt alla gånger om det är spåret man vill ta.
Citera
2016-11-29, 23:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Om man är inriktad på en central byrå eller åklagare, möjligtvis.

Ska man in på exempelvis UD tyder mycket på att en dubbelexamina kan väga tyngre än många AB på jp. Att ha dubblat med statsvetenskap eller ett av de stora språken kommer väga tyngre än ett AB i immaterialrätt alla gånger om det är spåret man vill ta.

Mitt svar var utifrån de två stora svarta hålen, dvs. advokatbyråerna och rättsväsendet, vilka slukar många unga jurister. UD slukar jämförelsevis en försvinnande andel, men visst, är det till UD man vill så kanske dubbelexamina är bättre, eller kanske något annat än en juristexamen.
Citera
2016-11-30, 08:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Mitt svar var utifrån de två stora svarta hålen, dvs. advokatbyråerna och rättsväsendet, vilka slukar många unga jurister. UD slukar jämförelsevis en försvinnande andel, men visst, är det till UD man vill så kanske dubbelexamina är bättre, eller kanske något annat än en juristexamen.

Slukar UD ö h t några nyutexaminerade jurister, oavsett antal examina?
Citera
2016-11-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Slukar UD ö h t några nyutexaminerade jurister, oavsett antal examina?

Slukar är nog fel ord i sammanhanget, men visst finns det en del nyexade som går in på UD direkt efter examen.
Citera
2016-12-03, 18:30
Medlem
anteri17s avatar
Några frågor med syfte att egentligen bara veta vad ni tycker: Vilken examinationsform tycker ni är enklast att nå höga poäng på? Vilken examinationsform passar er bäst?

Hur ser examinationsmomenten ut under de olika terminerna i Uppsala? T1 har jag av förklarliga skäl koll på.
Citera
2016-12-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Några frågor med syfte att egentligen bara veta vad ni tycker: Vilken examinationsform tycker ni är enklast att nå höga poäng på? Vilken examinationsform passar er bäst?

Hur ser examinationsmomenten ut under de olika terminerna i Uppsala? T1 har jag av förklarliga skäl koll på.
Går termin 5 just nu, hittills har vi haft följande;

T1 = 3 PM (varav sista betygsatt) + 1 Tenta
T2 = 2 PM (obligationsrätt) + 1 Hemtenta + 1 Tenta
T3 = 2 PM (2 ämnen varav antingen sakrätt, famrätt, immrätt) + 1 Hemtenta + 1 Tenta
T4 = 1 Dugga (Straffrätt) + 1 PM (straffrätt) + 1 "CasePM" (processrätt samt opponering) + 1 Tenta
T5 = 1 PM (Associationsrätt eller skatterätt) + Case (föredrag inför klass samt opponering) + 1 Tenta
T6 = 1 PM (I någon av slaskämnena samt opponering) + 1 Tenta
T7 = Avhängigt av vad du väljer för fördjupningskurs, kan va allt ifrån PM till hemtentan och/eller salstenta
T8 = ––//––
T9 = 30p Uppsats

Under de första 6 terminerna brukar antalet maxpoäng variera mellan 50 (T1,3,5?,6?) resp. 60 (T2,4).
50p terminer = 25 B, 32 BA, 38 AB
60p terminer = 30 B, 38 BA, 48 AB

Själv föredrar jag tentan, en extremt intensiv period på 5h som avgör 6 månader av slit - superkul!...
Senast redigerad av Maawaatow 2016-12-04 kl. 11:35.
Citera
2016-12-05, 16:59
Medlem
Någon som har betygsstatistiken för förvaltningsrätten (SU) för VT 2016 ordinarie tentamen?
Citera
2016-12-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Går termin 5 just nu, hittills har vi haft följande;

T1 = 3 PM (varav sista betygsatt) + 1 Tenta
T2 = 2 PM (obligationsrätt) + 1 Hemtenta + 1 Tenta
T3 = 2 PM (2 ämnen varav antingen sakrätt, famrätt, immrätt) + 1 Hemtenta + 1 Tenta
T4 = 1 Dugga (Straffrätt) + 1 PM (straffrätt) + 1 "CasePM" (processrätt samt opponering) + 1 Tenta
T5 = 1 PM (Associationsrätt eller skatterätt) + Case (föredrag inför klass samt opponering) + 1 Tenta
T6 = 1 PM (I någon av slaskämnena samt opponering) + 1 Tenta
T7 = Avhängigt av vad du väljer för fördjupningskurs, kan va allt ifrån PM till hemtentan och/eller salstenta
T8 = ––//––
T9 = 30p Uppsats

Under de första 6 terminerna brukar antalet maxpoäng variera mellan 50 (T1,3,5?,6?) resp. 60 (T2,4).
50p terminer = 25 B, 32 BA, 38 AB
60p terminer = 30 B, 38 BA, 48 AB

Själv föredrar jag tentan, en extremt intensiv period på 5h som avgör 6 månader av slit - superkul!...

En massa hemtentor istället för en riktig tentamen? Jag uppmärksammar också bristen på uppsatser som ska skrivas samtidigt som alla andra studier och diverse PM pågår.

Varför denna degenerering av kraven? För många avhopp? Iof vet jag att det gjordes för T2 redan några år efter att denna dinosaur gick den terminen. Då var det nog bortåt 50 personer som försvann mellan starten av T1 och början av T3.

/det var "bättre" förr
Citera
2016-12-06, 09:19
Medlem
JudgeBootys avatar
Hejsan alla!
Vi fick nyss ut betygen till europarätten. Jag pluggade mycket och jag blev besviken då jag var ett halvt poäng ifrån AB.

Jag vill därför fråga er som pluggar på juristprogrammet - har ni några bra tips på hur man får AB? Vad är era studiemetoder?

Jag vet att det har behandlats förr i tråden eftersom jag läst det, men ändå. Några idéer?
Citera
2016-12-06, 09:30
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Hejsan alla!
Vi fick nyss ut betygen till europarätten. Jag pluggade mycket och jag blev besviken då jag var ett halvt poäng ifrån AB.

Jag vill därför fråga er som pluggar på juristprogrammet - har ni några bra tips på hur man får AB? Vad är era studiemetoder?

Jag vet att det har behandlats förr i tråden eftersom jag läst det, men ändå. Några idéer?
Du är bara väldigt besviken just nu, med all rätt dessutom, därför tror du att du inte klurat ut hur du fixar ett AB. Du var ett halvt p ifrån, duvet hur man grejar ett AB. Plugga liiiite mer och lös mer övningstentor klassiska grejer helt enkelt, finns inga magiska tips.

Är du riktigt vrickad fejkar du att du är dyslektiker och får på så vis tillgång till Legimus och kan lyssna på böckerna via en DAISY spelare (många av böckerna är dock inlästa med en vidrig dataröst och kan vara jobbiga att lyssna på) medan du sover, diskar, joggar, knullar etc etc.
Senast redigerad av makaveli143 2016-12-06 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in