Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-29, 05:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Snälla hjälp mig snabbt...

(FB) Vad har nu hänt med mitt kylskåp?

Det är svinkallt i kylskåpet, även om det står på min. Det är lite grejer som jag undrar hur jag ska förvara när inte kylen funkar som den ska.

Flytande smör? Står ju i kylen i affären, men det har jag tagit ut det i rumstemperatur.
Sallad? Ska använda salladen i morgon kväll, o har den i rumstemperatur. Ligger svalt i affären.
Baconskivor? Ligger i en kylig disk i affären.
Hamburgerost? Ligger i kylen i affären.

Tycker ni att jag bör ställa ut detta på balkongen? Hur kallt blir det i Skåne?
Om smöret flyter så har det varit varmt väldigt länge... Flera dygn...

Ut på balkongen med det, så klarar det sig någon dag.

Jag tror inte din fråga är seriös, men om: Inget av det du nämner måste vara kylförvarat totalt. Du kan använda det även efter kanske ett dygn i rumstemperatur. Smöret betydligt längre, men att det flyter... Smör flyter inte i rumstemperatur. Du hittar på.
Senast redigerad av constant 2016-11-29 kl. 05:27.
Citera
2016-11-29, 08:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Jag tror inte din fråga är seriös, men om: Inget av det du nämner måste vara kylförvarat totalt. Du kan använda det även efter kanske ett dygn i rumstemperatur. Smöret betydligt längre, men att det flyter... Smör flyter inte i rumstemperatur. Du hittar på.

Det finns en produkt som kallas just flytande smör. Det är inget påhitt från postarens sida.
Citera
2016-11-29, 14:53
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Nä, jag är seriös! Du har väl ändå inte missat flytande smör o flytande margarin.
https://static.mathem.se/shared/images/products/medium/culinesse-flytande-margarin-750ml-milda.jpg

Sprutsmör kallar en del det...
Citera
2016-11-29, 14:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, jag är seriös! Du har väl ändå inte missat flytande smör o flytande margarin.
https://static.mathem.se/shared/images/products/medium/culinesse-flytande-margarin-750ml-milda.jpg

Sprutsmör kallar en del det...
Aha, inte riktigt bara-smör. Men då visar det väl inget fel på kylen, om det i normalfall ska flyta?
Citera
2016-12-01, 20:57
Medlem
Vad är det för slags chili i "standard" thai sweet chili-sås typ https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7318690068938.jpg

Jag tycker de röda chilifrukter man kan köpa i butik är relativt starka. Har man på för mycket kan det bli för starkt.
Men thaichilisås kan jag ösa på i mängder och ibland innehåller de rätt stora bitar röd chili, ändå kan jag mumsa i mig allt utan att få för mycket hetta.
Det är alldeles lagom, lite hetta men inte så det bränner på tungan.
Citera
2016-12-02, 14:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Vad är det för slags chili i "standard" thai sweet chili-sås typ https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7318690068938.jpg

Jag tycker de röda chilifrukter man kan köpa i butik är relativt starka. Har man på för mycket kan det bli för starkt.
Men thaichilisås kan jag ösa på i mängder och ibland innehåller de rätt stora bitar röd chili, ändå kan jag mumsa i mig allt utan att få för mycket hetta.
Det är alldeles lagom, lite hetta men inte så det bränner på tungan.
Det är såklart en svagare chilisort med en massa frön.
Skulle gissa på nått liknande som vad vi kallar "Spansk peppar", som har en styrka men inte så mycket.
Stark chili har dom såklart inte i, då dessa mängder som är i en sådan här sås, skulle göra den galet stark.
Citera
2016-12-02, 15:07
Medlem
jag har tänkt göra en gryta eller något i den stilen med kyckling men jag har ingen hönsbuljong, kommer det smaka skumt med köttbuljong? jag kan inte så mycket om buljonger men höna och (vad det nu är i köttbuljong) är ju ganska olika djur så är jag rädd för att deras respektive buljonger är som bensin vs diesel.
Citera
2016-12-02, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag har tänkt göra en gryta eller något i den stilen med kyckling
......kommer det smaka skumt med köttbuljong?
Det funkar. Faktum är att det många gånger kan vara bättre att bryta av huvudingrediensens/råvarans smak och konsistens med något helt annat. Ett klassiskt exempel är att använda kalvfond till kyckling.

~Paul~
Citera
2016-12-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är såklart en svagare chilisort med en massa frön.
Skulle gissa på nått liknande som vad vi kallar "Spansk peppar", som har en styrka men inte så mycket.
Stark chili har dom såklart inte i, då dessa mängder som är i en sådan här sås, skulle göra den galet stark.
Ja precis, det kan inte va vanlig chili.
Jag skulle älska att få tag på den där pepparn, vad det nu är.
För jag totaldiggar smaken av chilifrukter men har svårt med styrkan annars.
Citera
2016-12-04, 14:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Ja precis, det kan inte va vanlig chili.
Jag skulle älska att få tag på den där pepparn, vad det nu är.
För jag totaldiggar smaken av chilifrukter men har svårt med styrkan annars.
Njo, vanlig chili är det nog, men inte så stark.
Vill du palla starkare, så är det bara börja träna.
Det dröjer inte så länge innan du plockat upp dig ett par snäpp i att klara hettan ifrån chilin.
Citera
2016-12-04, 17:41
Medlem
irrblosss avatar
Fick gratis risgrynsgröt (i "korv") på ICA. Funderar på om man kan äta denna kall eller om man måste värma? Står att den ska värmas 2-3 minuter i mikro. Gillar min gröt kall med mjölk och mycket kanel på. Tänker på om det mer är en smaksak eller om de där 2-3 minuterna krävs för att ta död på eventuella bacilusker som kan finnas i gröten?
Citera
2016-12-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fick gratis risgrynsgröt (i "korv") på ICA. Funderar på om man kan äta denna kall eller om man måste värma? Står att den ska värmas 2-3 minuter i mikro. Gillar min gröt kall med mjölk och mycket kanel på. Tänker på om det mer är en smaksak eller om de där 2-3 minuterna krävs för att ta död på eventuella bacilusker som kan finnas i gröten?

Har ätit sådan gröt kall massor med gånger utan att bli sjuk. Innehåller ju bara ris, gröt, socker och säkert lite E-nummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in