Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-12, 04:55
Avslutad
De senare dagarna har det blivit kallare i mitt kyllskåp, tänkte först inte så mycket på det. Men saften blev kallare. Sen märkte jag att salladen frysit till is, o i en saftflaska hade saftkoncentratet frusit.

Så, nä... Det är för kallt i kylen! Men vilka rattar ska jag ratta på? Postar en bild:
http://oi51.tinypic.com/28v3wj5.jpg

Det ska tydligen föreställa uppe (kylen) o nere (frysen), då de styrs från de reglagen. Men jag vet ju inte om grått eller vitt betyder uppe eller nere! Sen begriper jag inte heller termostaterna...

Alltså om man vill ha varmare i kylen ska man då vrida mot min eller max? Menar man min, med minus = kallt, eller betyder det max kyltemperatyr?

Jag kanske är dum, men så är det iaf...
Citera
2011-03-12, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
De senare dagarna har det blivit kallare i mitt kyllskåp, tänkte först inte så mycket på det. Men saften blev kallare. Sen märkte jag att salladen frysit till is, o i en saftflaska hade saftkoncentratet frusit.

Så, nä... Det är för kallt i kylen! Men vilka rattar ska jag ratta på? Postar en bild:

Det ska tydligen föreställa uppe (kylen) o nere (frysen), då de styrs från de reglagen. Men jag vet ju inte om grått eller vitt betyder uppe eller nere! Sen begriper jag inte heller termostaterna...

Alltså om man vill ha varmare i kylen ska man då vrida mot min eller max? Menar man min, med minus = kallt, eller betyder det max kyltemperatyr?

Jag kanske är dum, men så är det iaf...

Min är mindre kyla, alltså varmare och max är mer kyla.
Om du drar ner reglagen i botten så kan du kolla vilket som stänger av sig och då vet du vilket reglage som hör till kyl alt frys. (så funkar iaf mina reglage)
Jag fick upp en konstig bild när jag tryckte på länken som jag inte kan se några reglage/knappar på så jag hoppas att mitt svar går att förstå ändå.

edit: jag har liknande problem med min kyl och när jag reglerar den om så bara med en mm så går den från djupfryst till att smöret blir alldeles mjukt. kolla efter en stund så du inte har samma fel så du får sakerna förstörda i kylen. jag kan bara ha vissa saker hemma eftersom min kyl bara har två lägen.
Senast redigerad av frukostmackan 2011-03-12 kl. 05:17.
Citera
2011-03-12, 05:48
Medlem
MulleMecK.s avatar
lite offtopic men jag har likadant kylskåp
Citera
2011-03-12, 05:48
Medlem
MulleMecK.s avatar
Men ingen aning om vilken du ska "ratta" på dock
Citera
2011-03-12, 13:42
Medlem
Asgarvads avatar
Det är den högra ratten som styr kylen och en vridning motsols mot "min" minskar kyleffekten om nu inte termostaten packat ihop och kylen går på max kyla utan avbrott.
Citera
2011-03-12, 14:02
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Det är den högra ratten som styr kylen och en vridning motsols mot "min" minskar kyleffekten om nu inte termostaten packat ihop och kylen går på max kyla utan avbrott.

Helt rätt!

Kan tillägga en sak : Det kan vara så att givaren ( till termostatstyrningen) är sönder i kyldelen och då blir det djupfryst även om du ställer ratten på minium kyla inträffar detta får du beställe en servicefirma för vitvaror.
Citera
2011-03-12, 15:24
Medlem
Är givaren sönder så sätt koppla in en timer så kylen går t:ex 15min på / 15 min av om du inte har råd att byta på stört..
Citera
2011-03-13, 03:55
Medlem
Ils avatar
Det ser ut som att kylskåpet och frysen är uppskruvade till maximal kylning.

http://oi54.tinypic.com/28k11fs.jpg
Citera
2011-03-13, 13:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Det ser ut som att kylskåpet och frysen är uppskruvade till maximal kylning.

http://oi54.tinypic.com/28k11fs.jpg

Nej ! på hans kylsskåpsvred ser jag att den står på "klockan 5" ,frysvredet går inte att se.

tyvärr har Elecxtrolux gjort gjort "osynliga" markeringar på dessa vred på just dessa modeller men själva "pilen" på vredet är alltså den del som är knappt synligt tunnare.

Idiotisk man kunde väl kostat på sig att lackera en svart punkt eller markering på vreden istället .
Många äldre pensionärer har stora problem med att ställa in dessa rätt.
Citera
2011-03-13, 15:19
Medlem
Tullamores avatar
Prova att frosta av skåpet.Fungerar det inte efter det är det byte av termostat som gäller.
Citera
2011-03-13, 19:56
Medlem
Kylsensorn är mest troligt paj, då blir det kallt i kyldelen även om du har på lägsta läget.
Citera
2016-11-28, 16:25
Avslutad
Nu är det samma sak igen... (Jag är samma person som TS).

Avfrostade kylskåpet i fredags, eftersom det var en massa is i det. Har ratten till höger på min;

En del vatten rann ut på parketten så min vattenskada på golvet blev värre. Har ringt mitt försäkringsbolag, men de säger att det är hyresvärdens försäkringsbolag som ska stå för det. Men min hyresvärd är inte glada på mig (de har försökt vräka mig), o jag är redan psykiskt nere så jag orkar inte hålla på o bråka.

Ja, nu kom jag lite OT, men efter avfrostningen, så är det svinkallt i kylskåpet. Det går inte att ha nått där utan att det fryser till is, saft, öl, energidryck, sallad, ketchup o jag har dyra cheddarostar där som troligen har blivit förstörda.

Så jävla jobbigt... Fick en ny kyl o frys (de sitter ihop) eftersom frysen hade gått sönder, runt 2009. Så jag vill absolut inte ringa hyresvärden o kräva en ny...

Vad beror det hela på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in