Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Jag vill gärna förstå ditt synsätt. Vad tycker du att man skulle gjort annorlunda, om något? Tänker du att det helt enkelt "får kosta lite" och man står ut med alla näthatare och konsekvenserna därav (som kan bli ödesdigra och förstöra hela liv), eller vad ska man göra åt det? Jag förstår givetvis att du har en önskan (liksom jag sjläv) om att knäppa med fingrarna och trolla bort de som hatar, men det går inte. Så, vad gör vi? Jag tänker mig att man slutar provocera medvetet (jag har svårt att tänka mig att Åhléns inte var medvetna om detta som en tänkbar konsekvens) samt att man åtminstone håller sig till vuxna istället för barn.
Som sagt, gränsfall på OT. Efter detta får vi ta det i PM.
Åhlens och pojken skulle inte ha gjort något annorlunda. Åhlens anser det vara ett bra beslut för affärerna och pojken och hans familj tycker, utifrån min tolkning av Aftonbladet-artikeln, att det var roligt att äntligen få vara en del av svensk kultur.
Precis som i våldtäktsresonemanget så finns det bara en part som bär ansvar här, och det är förövarna, de som slänger ur sig rasistiskt hat mot en liten pojke. Det är förövarna och ingen annan som bär ansvaret och det är de och ingen annan som skall bekämpas.
Sen inser även jag, både här och i våldtäktsliknelsen, att det är skillnad på ideal och verklighet. En kvinna borde kunna, men kan inte, gå omkring naken och flörtande på stan utan att riskera våldtäkt. På samma sätt borde människor med invandrarbakgrund kunna synas i "traditionellt" svenska sammanhang utan att nätpöbeln får ett raseriutbrott, men de kan tyvärr inte det.
Det betyder dock inte att man ska beskylla någon annan än förövarna, för det är alltid förövarna som gör fel och ingen annan. Eftersom målet måste vara en värld där kvinnor kan gå nakna på stan om de vill, eller en mörkhyad pojke kan vara lucia om han vill, så finns det inget alternativ till att bekämpa förövarna och uppmuntra kvinnorna/pojkluciorna.