2016-12-04, 15:23
Medlem
Awesomegreats avatar
Borde inte vänstern och antirasister rasa över detta? En sorts omvänd kulturell appropriering här...
Citera
2016-12-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag vill gärna förstå ditt synsätt. Vad tycker du att man skulle gjort annorlunda, om något? Tänker du att det helt enkelt "får kosta lite" och man står ut med alla näthatare och konsekvenserna därav (som kan bli ödesdigra och förstöra hela liv), eller vad ska man göra åt det? Jag förstår givetvis att du har en önskan (liksom jag sjläv) om att knäppa med fingrarna och trolla bort de som hatar, men det går inte. Så, vad gör vi? Jag tänker mig att man slutar provocera medvetet (jag har svårt att tänka mig att Åhléns inte var medvetna om detta som en tänkbar konsekvens) samt att man åtminstone håller sig till vuxna istället för barn.
Som sagt, gränsfall på OT. Efter detta får vi ta det i PM.

Åhlens och pojken skulle inte ha gjort något annorlunda. Åhlens anser det vara ett bra beslut för affärerna och pojken och hans familj tycker, utifrån min tolkning av Aftonbladet-artikeln, att det var roligt att äntligen få vara en del av svensk kultur.

Precis som i våldtäktsresonemanget så finns det bara en part som bär ansvar här, och det är förövarna, de som slänger ur sig rasistiskt hat mot en liten pojke. Det är förövarna och ingen annan som bär ansvaret och det är de och ingen annan som skall bekämpas.

Sen inser även jag, både här och i våldtäktsliknelsen, att det är skillnad på ideal och verklighet. En kvinna borde kunna, men kan inte, gå omkring naken och flörtande på stan utan att riskera våldtäkt. På samma sätt borde människor med invandrarbakgrund kunna synas i "traditionellt" svenska sammanhang utan att nätpöbeln får ett raseriutbrott, men de kan tyvärr inte det.

Det betyder dock inte att man ska beskylla någon annan än förövarna, för det är alltid förövarna som gör fel och ingen annan. Eftersom målet måste vara en värld där kvinnor kan gå nakna på stan om de vill, eller en mörkhyad pojke kan vara lucia om han vill, så finns det inget alternativ till att bekämpa förövarna och uppmuntra kvinnorna/pojkluciorna.
Citera
2016-12-04, 15:30
Medlem
Så var det flashbackianska julfirandet igång, slår aldrig fel att folk sitter och letar ickesaker att kunna tolka och hetsa upp sig över. Nu är det bara att räkna in någon skola som är ett hot mot sverige för att de inte gör det ena eller det andra och en tråd om varför någon förändring i kalle anka hotar nationens säkerhet.
Citera
2016-12-04, 15:31
Medlem
Displaceds avatar
Var är hatet på Facebook som aftonbladet skriver om?
Citera
2016-12-04, 15:31
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Eftersom målet måste vara en värld där kvinnor kan gå nakna på stan om de vill, eller en mörkhyad pojke kan vara lucia om han vill, så finns det inget alternativ till att bekämpa förövarna och uppmuntra kvinnorna/pojkluciorna.

Jag håller med, men jag tror däremot att det finns olika sätt att bekämpa det på - exempelvis hade jag hellre sett att man tagit en vuxen man istället för en pojke, som ju är mer motståndskraftig mot diverse hat än ett barn.

Jag tror att du miss en viktig poäng; ett barn som blir utsatt för hat kan bli traumatiserat, och i sin tur bli någon som hatar. Hur ser du på det? Vad hände om pojken växer upp och hatar svenskar och blir våldsam?

Vore det inte mer lämpligt att ta en vuxen man, förklara för honom i förtur vad som kommer att ske och se till att han är redo, och sedan använda det materialet istället? Det är en mycket mer ansvarsfull hållning i frågan, enligt mig.
Citera
2016-12-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag håller med, men jag tror däremot att det finns olika sätt att bekämpa den på - exempelvis hade jag hellre sett att man tagit en vuxen man istället för en pojke, som ju är mer motståndskraftig mot diverse hat än ett barn.

Jag tror att du miss en viktig poäng; ett barn som blir utsatt för hat kan bli traumatiserat, och i sin tur bli någon som hatar. Hur ser du på det? Vad hände om pojken växer upp och hatar svenskar och blir våldsam?

Vore det inte mer lämpligt att ta en vuxen man, förklara för honom i förtur vad som kommer att ske och se till att han är redo, och sedan använda det materialet istället? Det är en mycket mer ansvarsfull hållning i frågan, enligt mig.
Rimliga argument som jag ska fundera lite på när jag nu tänkt göra annat än sitta på Flashback hela söndagen. Men jag upplevde det inte som att det var dessa argument du förde fram i ditt första inlägg, hade du gjort det hade jag inte reagerat som jag gjort.
Citera
2016-12-04, 16:10
Medlem
Tammers avatar
Den här provokationen är väl i nivå med Lars Wilks nidbilder av profeten Muhammed. Visst kan Åhléns provocera oss genom att visa en av vår mest folkkära kulturella symboler, Lucia, som en negerpojke. Vi kommer inte göra som muslimerna, skjuta ihjäl de ansvariga, men vi behöver ta mig fan inte gilla det. Vi kan väl helt enkelt använda de demokratiska medel som finns, t ex som att vägra handla på Åhléns. Är vi tillräckligt många kanske vi slipper se liknade hån mot vår kultur i fortsättningen.
Citera
2016-12-04, 16:26
Medlem
vigillarfittas avatar
Eftersom blondiner är rödlistade som akut utrotningshotad enligt WWF så får man inte använda artens hondjur i olika annonssammanhang och kommersiella jippon.
Citera
2016-12-04, 16:35
Medlem
Naturligtvis är detta helt korkat. En till bottennapp för PK-Sverige.
Lucia var blond och en tjej. Punkt. Allt annat är imbecilla försök att anpassa landet till multi kulti eländet. Lite synd om pojken som blir påhoppad pga vuxnas PK-idioti. Naturligtvis är Åhlens nu struket bort fr min inköpslista före Jul.

Det är lika korkad som om en svart kvinna skulle spela Hitler eller om en vit kvinna skulle spela Mandela i ngn film. Bara för att visa att "alla har lika värde" och sånt trams.
Citera
2016-12-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt
Man undrar också om barnet bor med sina biologiska föräldrar eller om det är någon statusjägare som köpt barnet för att visa upp.
Det är nog exakt så det är också
Citera
2016-12-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Naturligtvis är detta helt korkat. En till bottennapp för PK-Sverige.
Lucia var blond och en tjej. Punkt. Allt annat är imbecilla försök att anpassa landet till multi kulti eländet. Lite synd om pojken som blir påhoppad pga vuxnas PK-idioti. Naturligtvis är Åhlens nu struket bort fr min inköpslista före Jul.

Det är lika korkad som om en svart kvinna skulle spela Hitler eller om en vit kvinna skulle spela Mandela i ngn film. Bara för att visa att "alla har lika värde" och sånt trams.

Lucia var en mörk tjej från Italien , men vad fan spelar fakta nån roll i ett land som Sverige va 😘😘😘
Citera
2016-12-04, 16:57
Moderator
Lobengulas avatar
Vidrigt av Åhléns att utnyttja ett oskyldigt barn för ett reklamjippo som det måste ha vetat om skulle röra upp känslor.

Sedan trummar media sedvanligt ut dessa känslor som "hat" och "rasism". Det är väl ingen som hatar den lilla pojken, han är ett oskyldigt barn. Hat är ett starkt ord som missbrukas av media.

Åhléns får tusentals likes på sin facebook och uppmärksamhet, så ja, reklamkuppen har lyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in