2016-12-04, 11:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Vi kan helt skita i Sicilien. Den traditionella svenska Lucia är blond, och det är vad som räknas. Jultomten är en fet man och har vitt skägg... Värdet av traditioner ligger i att de inte förändras. Det har inget med rasism att göra att vara emot det...

Så är det.

Jag brukar handla en del på Åhléns inför julen, men det ska jag medvetet strunta i i år. Många bäckar små. Kanske kommer det kännas för dem. S, M, L, KD har ju tex straffats riktigt hårt när de gått ut och sagt att vi struntar i rasist-nazist-fascisterna.
Citera
2016-12-04, 11:41
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag tycker att vi helt ska sluta fira den fåniga Lucian!
Hon var , om hon nu fanns, ett sicilianskt katolskt "helgon" på trehundratalet vår tideräkning. Sverige är inte katolskt och vi har inte ett skvatt att göra med den här fåniga vidskepliga cirkusen.
Och beträffande "tradition", firandet av nattlinnetjejen är inte ett särskilt gammalt påhitt, det tog inte verklig fart förrän i början av 1900-talet

Hela historien är riktigt obehaglig, där det sägs att hennes ögon stacks ut respektive hon fick en kniv genom halsen och avrättades därför att tokan enligt sägnen vägrade gifta sig utan istället ville vara "Kristi brud".
I någon skröna beskrivs att hon tvingades prostituera sig som straff, en urgammal gubbdröm naturligtvis.
Jag tror att detta upptåg kom till därför att pilska farbröder ville få möjlighet att glo på unga flickor i bara nattsärken, en sorts gamla tiders porr.
Låt oss lysa upp vintermörkret på annat sätt.
Citera
2016-12-04, 11:43
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Det är bara och göra detsamma, förstör för dom! Spraybomba deras butiker, pissa på deras föräldrars gravar. Det ska bli mitt julnöje, mobba ocj förstöra för så många åhlens-arbetare som möjligt. Synd för dom antar jag.

Det är väl knappast vanliga Åhlensarbetare som varit med och bestämt det här. Det är ödlefolket i toppen. Sluta skriv sån där skit förresten du förstör bara för vår sak.
Citera
2016-12-04, 11:49
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blippbloppmusik
Men tror du på allvar att traditioner aldrig förändras? Hur länge tror du jultomten varit en fet gubbe med skägg?

Du har en poäng. Visst förändras traditioner men det går sakta. Det som ger trygghet och kontinuitet är att de firas på samma sätt år efter år. Att bara ändra saker för att ändra, är inget som går hem hos folk. Tror du Åhléns kommer våga satsa på en smal, svart kvinna som tomte i år? De vågar inte då de skulle få långt fler emot sig...
Citera
2016-12-04, 11:49
Bannlyst
Citat:
Lite förvånad att SD:arna här inne inte flippat totalt, mer lättkränkt Pöbel finns väl knappt, så bra där!
Den ursprungliga kristna Lucia vi firar den 13:e levde som nämnts tidigare i Sicilien. En stor del av befolkningen där har myyycket afrikanskt blod i sig, så den här bilden är antagligen långt mer historiskt korrekt än bilden av den blonda "ariska" Lucian... Är väl inte så mycket att hetsa upp sig över.
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Du vet att Lucia var från Sicilien eller trodde du på fullt allvar hon var blond och blåögd?
Sankta Lucia tillhörde aristokratin så det är ganska otroligt att hon skulle ha någon betydande afrikansk påbrå.

Tar ni en titt på italiensk konst så finner ni också att sankta Lucia tradtionellt även där porträteras som en ljushårig kvinna (det finns för övrigt gott om ljusa människor i Italien alla är inte svartmuskiga).

Argumentet att Lucia var från Sicilien och därför också svart torde bygga på missuppfattningen att det "afrikanska blodet" i Sicilien är från svarta Afrika (Afrika nedom Sahara). Det är den ju så klart inte utan den är ju från angränsande Nordafrika. Människor där är inte svarta utan olivfärgade.
Senast redigerad av Bajsbrevaren 2016-12-04 kl. 11:54.
Citera
2016-12-04, 11:51
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Hon var , om hon nu fanns, ett sicilianskt katolskt "helgon" på trehundratalet vår tideräkning. Sverige är inte katolskt och vi har inte ett skvatt att göra med den här fåniga vidskepliga cirkusen.
Och beträffande "tradition", firandet av nattlinnetjejen är inte ett särskilt gammalt påhitt, det tog inte verklig fart förrän i början av 1900-talet

Hela historien är riktigt obehaglig, där det sägs att hennes ögon stacks ut respektive hon fick en kniv genom halsen och avrättades därför att tokan enligt sägnen vägrade gifta sig utan istället ville vara "Kristi brud".
I någon skröna beskrivs att hon tvingades prostituera sig som straff, en urgammal gubbdröm naturligtvis.
Jag tror att detta upptåg kom till därför att pilska farbröder ville få möjlighet att glo på unga flickor i bara nattsärken, en sorts gamla tiders porr.

Nej, för fan. Unga brudar I vita skrudar. Ljus, glögg och pepparkakor. Det är vackert och mysigt...
Citera
2016-12-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Givetvis så är det sluthandlat på Ålens
Japp.
Det var sluthandlat efter förra medlemstidningen som dominerades av en muslimsk kvinna med hårtäckning och strypsnara, det "oskyldiga" attribut hon använder för att peka ut mig som horan.

Saud Ali var Sveriges enda representant på världens största forum för unga ledare, One young world 2012.
Det förefaller enbart vara 5:te kolonnare och quislingar som får representera Sverige.
Att en muslimsk kvinna företräder Sverige, det gör mig kräkfärdig.

Hon har av Veckans affärer utsetts till Årets opinionsbildare och av chefsorganisationens Ledarna till en av framtidens kvinnliga ledare.
Hon arbetar nära Migrationsverkets generaldirektör.

Hon har 10 syskon, mamman lärde henne att aldrig ta skit.
Som svensk kvinna tvingas jag böja mig för samma kvinnas äckliga söner.
Värdighet saknas helt, gökäggsläggandet är idealet.

Ali är mycket stolt över att hon lyckades sätta fyra byggjobbare från Jönköping på plats.

Byggjobbarna kritiserade sinsemellan flyktingsituationen i Sverige.
Hon kunde fråga hur dom kunde spy så mycket galla över något som dom uppenbarligen visste så lite om.
Inte konstigt, för det är så att svenska män inte föreställer sig hur vidriga andra kulturer är, för vilka skulle dom vara om dom kunde det.

Hon är så totalt uppfylld av sig själv att hon tar för givet att hon lyckades sätta de fyra svenska männen på plats när det säkerligen enbart handlade om hänsyn mot henne, som kvinna, från deras sida.

Hon, den muslimska kvinnan, ormen vi närt vid vår barm.
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Nästa år kommer lucia att bära slöja. Sanna mina ord!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Vi kan helt skita i Sicilien. Den traditionella svenska Lucia är blond, och det är vad som räknas. Jultomten är en fet man och har vitt skägg... Värdet av traditioner ligger i att de inte förändras. Det har inget med rasism att göra att vara emot det...

Det är klart de förändras. Det är inte länge sedan vi började fira Lucia.
Lucia firas med ett luciatåg, något för barnen alltså. Hur många vuxna, utan barn går upp i ottan och ser på luciatåg på teven. Knappast någon.

Till vårt underbara luciafirande hur ju traditionen av fylla och slagsmål natten till den 13 december.
Klart det ska värnas om den traditionen.
Citera
2016-12-04, 11:55
Medlem
sylvia.borins avatar
Är ni nöjda nu, ni som sprang rakt i fällan och gav Åhléns gratis reklam?

Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Veckans bästa inlägg! Låt oss skrota denna katolska gubbdrömstradition en gång för alla!
Citera
2016-12-04, 11:55
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Men tror du på allvar att traditioner aldrig förändras? Hur länge tror du jultomten varit en fet gubbe med skägg?

Vet du själv hur länge jultomten funnits? Vad var han innan enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Är ni nöjda nu, ni som sprang rakt i fällan och gav Åhléns gratis reklam?

Veckans bästa inlägg! Låt oss skrota denna katolska gubbdrömstradition en gång för alla!

Är du nu här igen och förgiftar forumet med dina antivita inlägg.
Senast redigerad av Mad monk 2016-12-04 kl. 11:58.
Citera
2016-12-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vet du själv hur länge jultomten funnits?
Det beror på vilken jultomte du menar? Tjockisen med skägg skapades väl på -50talet. De små med gråa luvor har funnits betydligt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in