2016-12-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Själv så skiter jag i Lucia men förstår inte mig på Åhlens agerande. Man väljer medvetet en svart Lucia för att hetsa mot människor som förståeligt vill bevara högtidliga traditioner.

På vilket sätt hindras personer att bevara högtidliga traditioner på grund av den här bilden?
Citera
2016-12-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botolf
Vänstern försöker normalisera att svarta är lika mycket europeer och svenskar som vita. Dem spyr konstant ut hat mot vita männisor och anklagar vita män för precis allting de kan komma på.

Vad har detta att göra med en liten Lucia att göra?

Vad anklagas vita män för i den här annonsen med den lilla Lucian?
Citera
2016-12-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Vad är det för fel på alla svenska stora företag?! Ikea och H&M bedriver samma propaganda. Kulturmarxisterna verkar inte bara ockuperat media och myndigheter, men även ledningen i näringslivet.

Varför håller de på såhär?! Jag har ju inga problem med mörkhyade, men eftersom jag vet att de driver propaganda, tvingar de mig att ta ställning mot dem.

På vilket sätt tvingas du att ta ställning MOT mörkhyade på grund av den här lilla Lucian?
Citera
2016-12-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror du missförstår mig. Åhléns är inte ett offer i min upplevelse; de visste vad som skulle ske av detta.

På samma sätt är Åhléns inte ett offer om de skickar en svensk, naken tjej till en strand i Saudi någonstans - utan är snarare att betrakta som förövare. Förstår du mitt resonemang bättre då?

Jag gjorde precis motsatsen till detta, eftersom jag påpekade att pojken inte ska hållas ansvarig. Eftersom det verkar svårt för dig att överföra på din liknelse så gör jag det åt dig: Det är ekvivalent med att jag påpekar att kvinnan som blev våldtagen inte ska hållas ansvarig, utan snarare de som försatte henne i den situationen.

Jag upplever att du bara försöker smutskasta mig på ett otillbörligt sätt just nu - jag har faktiskt inte ens gett en tillstymmelse av indikation på att tycka så som du beskriver. Du måste ha missförstått mitt inlägg totalt.

Nej, det är inte samma tankestruktur - det är Åhléns som försatte någon annan i en viss situation, inte sig själva. Hade lucian i fråga händelsevis varit Åhléns VD som dessutom råkade vara svart, så hade jag hållit med dig.

Om man klär sin dotter i trosor och behå och skickar henne till Saudiarabien så är man på samma vis som i detta fall en förövare, inte ett offer. Jag tycker att du ska sluta försöka jämföra detta med våldtäkt nu då du framstår som oseriös i min upplevelse.

Du sätter alltså likhetstecken mellan våldtäktssomalier och vita män i Sverige hur illa ni beter er mot dem ni utsett till era offer.

Intressant tolkning faktiskt.
Citera
2016-12-04, 17:07
Medlem
Citat:
Jag vill gärna förstå ditt synsätt. Vad tycker du att man skulle gjort annorlunda, om något? Tänker du att det helt enkelt "får kosta lite" och man står ut med alla näthatare och konsekvenserna därav (som kan bli ödesdigra och förstöra hela liv), eller vad ska man göra åt det? Jag förstår givetvis att du har en önskan (liksom jag sjläv) om att knäppa med fingrarna och trolla bort de som hatar, men det går inte. Så, vad gör vi? Jag tänker mig att man slutar provocera medvetet (jag har svårt att tänka mig att Åhléns inte var medvetna om detta som en tänkbar konsekvens) samt att man åtminstone håller sig till vuxna istället för barn.

Ditt sätt att sätta likhetstecken mellan somaliska män som beter sig illa mot en vit flicka i trosa och behå som vita män i Sverige beter sig mot människor med svart hud är rätt talande.
Citera
2016-12-04, 17:10
Medlem
Citat:
Jag håller med, men jag tror däremot att det finns olika sätt att bekämpa det på - exempelvis hade jag hellre sett att man tagit en vuxen man istället för en pojke, som ju är mer motståndskraftig mot diverse hat än ett barn.

Jag tror att du miss en viktig poäng; ett barn som blir utsatt för hat kan bli traumatiserat, och i sin tur bli någon som hatar. Hur ser du på det? Vad hände om pojken växer upp och hatar svenskar och blir våldsam?

Vore det inte mer lämpligt att ta en vuxen man, förklara för honom i förtur vad som kommer att ske och se till att han är redo, och sedan använda det materialet istället? Det är en mycket mer ansvarsfull hållning i frågan, enligt mig.

Så svenskar är så hatfulla att ett litet barn inte kan få ha på sig något angående Lucia?

Du menar att folk i Sverige är så hemska att hela livet blir förstört för ett barn för att det har svart hud och firar Lucia?

Din beskrivning av Sverige eller svenska män är rätt ruskig.

Och din inställning är då att svarta barn ska ha burka på sig så att man inte ser deras hud när de firar Lucia?
Citera
2016-12-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blim
På vilket sätt hindras personer att bevara högtidliga traditioner på grund av den här bilden?

Nu har jag inte påstått att de hindras men det är klart att om det offentliga, framstående företag och liknande i Sverige degenererar svenska högtider och hetsar mot de som försöker upprätthålla dem så försvagas gemensamma svenska traditioner och på sikt blir det helt till enskilda att upprätthålla traditionerna istället. Jag kan tycka att det är bra att upprätthålla gemensamma traditioner men bryr mig inte speciellt mycket.
Citera
2016-12-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den här provokationen är väl i nivå med Lars Wilks nidbilder av profeten Muhammed. Visst kan Åhléns provocera oss genom att visa en av vår mest folkkära kulturella symboler, Lucia, som en negerpojke. Vi kommer inte göra som muslimerna, skjuta ihjäl de ansvariga, men vi behöver ta mig fan inte gilla det. Vi kan väl helt enkelt använda de demokratiska medel som finns, t ex som att vägra handla på Åhléns. Är vi tillräckligt många kanske vi slipper se liknade hån mot vår kultur i fortsättningen.

Hån?

På vilket sätt är det här ett hån? Går det att beskriva eller är det bara någon slags apreaktion du får här?
Citera
2016-12-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nu har jag inte påstått att de hindras men det är klart att om det offentliga, framstående företag och liknande i Sverige degenererar svenska högtider och hetsar mot de som försöker upprätthålla dem så försvagas gemensamma svenska traditioner och på sikt blir det helt till enskilda att upprätthålla traditionerna istället. Jag kan tycka att det är bra att upprätthålla gemensamma traditioner men bryr mig inte speciellt mycket.

Så en annons i Åhléns försvagar gemensamma svenska traditioner så att det blir enskilda som ska upprätthålla traditionerna i stället. Här förstår jag inte hur du menar, i stället för vilka?

Vilka är de som sköter de gemensamma svenska traditionerna som inte sker av enskilda nu då?
Citera
2016-12-04, 17:30
Medlem
UlphSvensons avatar
Livets Hårda Skola visar som vanligt upp sina stjärnelever, de som inte drar sig för att mobba barn över en icke-svensk, icke-vit, icke-kristen gammal oviktig tradition. Men visst, det är ju inte de som hatar, det är ju media eller vänstern eller tomten eller fan vet
Citera
2016-12-04, 17:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blippbloppmusik
Men tror du på allvar att traditioner aldrig förändras? Hur länge tror du jultomten varit en fet gubbe med skägg?

Jag skiter personligen i traditioner, det enda som sker dock är att traditioner urvattnas när företag får handskarna på att leka med dem.

Ingen kommer vilja titta på Lucia med en skäggig arab som vandrar omkring med ljus på huvudet. Den estetiska upplevelsen är då död, samt känslan av identitet i en kollektiv som uppkommer därigenom. Den som inte kan se det förstår troligen ingenting.

Lucia är iförsig död sedan längesedan, vi kan lägga ner det mesta av vad vi varit, och ingen känner någon anknytning till något alls.
Citera
2016-12-04, 17:36
Medlem
Antagonist88s avatar
Åhléns spelar den nationella oppositionen i händerna IGEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in