2016-12-05, 20:48
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Så att rasismen främst riktades mot den rappande ungen, tyder på att pratet om rasism är överdrivet? Förstår jag dig rätt då?
Jag tror att kritiken hade varit något liknande om det varit en svensk rappare som uppträtt. Artisten Petter hade varit exakt lika malplacerad i den produktionen.

Vad jag menar, om än kanske lite dåligt och krasst uttryckt, är att folk nog reagerade mer på uppträdandet än vem som uppträdde. "Artistens" ursprung var nog dock en språngbräda för en del okvädningsord från flertalet kritiker.
Citera
2016-12-05, 20:59
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ansvaret för det här ligger på Åhlens som medvetet har valt att provocerat , genom att klä ut en neger unge hanne till Lucia. Åhléns kan försöka Lars Viks Rondell hundar till Ramadan, så får ni se vad som händer.

Är det verkligen så svårt att skriva på traditionell svenska?🙄
Vem är Lars Viks Rondell?
Vilken ung hanne har Åhléns klätt ut till Lucia, är det där Ramadans hundar kommer in i bilden?🤔
Citera
2016-12-05, 21:00
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Åhléns skändar årets Lucia-tradition med homoerotisk invandrar HEN

http://www.svt.se/kultur/jag-blir-sa-fruktansvart-illa-berord

Flashback nämns Vilken rolig rubrik.

Nu har jag inget emot en mörkhyad Lucia med svart hår. Det rör mig inte. Känns dock suspekt med en pojke som Lucia. Antog att killen var en tjej.
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-12-05 kl. 21:02.
Citera
2016-12-05, 21:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nja, ser det snarare som en win-win-situation. Åhléns tjänade självfallet några slantar på denna kampanj tack vare rasisterna. Å andra sidan kommer Åhléns förmodligen inte att anlita en svart hen-lucia nästa jul, vilket rasisterna tackar för.

Slutet gott, allting gott. Eller hur?

Som vanligt orkar ytterst få föra en saklig debatt och anstränga sig ens en smula för att förstå motpartens argument. I stället så dras alla som irriterar sig/upprörs över detta märkliga spektakel över en kam och förminskas till "rasister".

Det som upprör de flesta är knappast varken att pojken är färgad eller att han ska vara Lucia, utan det är framför allt det planerade, i detalj uttänkta tillvägagångssättet för att få maximal uppmärksamhet som upprör, samtidigt som man försöker plocka billiga PK-poäng genom att visa hur "hatiska och rasistiska" alla som protesterar är.

Dessutom reagerar många på att just svenska och kristna traditioner ständigt ska ifrågasättas och dissekeras, medan man tassar på tå för andra kulturer och religioner trots att dessa borde vara ett lämpligare mål om man nu verkligen anser att "normkritik" är så viktigt. En bild på en homosexuell Mohammed som hånglar upp ett barn vore väl ett bra sätt att visa hur tuffa och modiga man är på reklambyråerna och dess uppdragsgivare.

Att driva med Sverige, svenskarna och kristendomen kräver just inget mod alls, det är snarare väldigt förutsägbart. Rentav politiskt korrekt. Att man utnyttjar människor, även barn, för detta ändamål är dock riktigt svinigt, vilket många också har påpekat.
Citera
2016-12-05, 21:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Flashback nämns Vilken rolig rubrik.

På samma hederliga sätt som när det gällde tråden om Behring Breivik - "den är si och så lång". Givetvis inte en stavelse om att den innehåller argument från bägge sidor - nej det betydelsefulla är ju att antyda att alltsammans minsann bara är "hat", till skillnad från den s.k. kärlek som lovebombas på Facebook.

SVT Kultur - hur känns det att aldrig agera hedervärt och ärligt?
Citera
2016-12-05, 21:32
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det som upprör de flesta är knappast varken att pojken är färgad eller att han ska vara Lucia, utan det är framför allt det planerade, i detalj uttänkta tillvägagångssättet för att få maximal uppmärksamhet som upprör, samtidigt som man försöker plocka billiga PK-poäng genom att visa hur "hatiska och rasistiska" alla som protesterar är.

Ja, det är skäligen magstark cynism. Man är givetvis iskallt medveten om att det skall uppstå en "hatstorm", men sedan när det väl händer så beskärmar man sig och försäkrar att det här att vi verkligen aldrig kunnat ana, vi ville ju bara visa en gullig bild osv. Nog vänder det sig i magen minst lika mycket av sånt som av själva hatet.
Citera
2016-12-05, 21:35
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Aftonbladet?....Kenan Habul menar du väl?! dom är överallt numera överallt infiltrerar de

Klart att det skall kryddas med mångkultur men jag ställer mig lite frågande för på Svinet Helins tid så jobbade inte en enda invandrare på Aftonbladet kan det vara så att redaktionen har plockat fram sitt 1% vapen Kenan Habul för så att drevet åtminstone ser legit ut på ytan? Du kan ge dig fan på att det inte tar slut här hela redaktionen sitter nog i telefonkedja med offret Åhlens Diskrimineringsombudsmannen lokala imamen och svenska Neger förbundet och smider ihop en plan om hur man skall kunna kavla detta guldkorn till en säck pengar och ändlösa löp.

ska bli spännande att följa
Citera
2016-12-05, 21:48
Medlem
Helt oförstående för bildens uppmärksamhet. Ett barn är ett barn, inget mer med det.
Citera
2016-12-05, 21:53
Medlem
990099s avatar
Jag börjar misstänka att det ligger hund begravd här det är ett par namn som dyker upp i bla SVT citat:"SVT:s reporter Simon Sarnecki har träffat Lina Söderqvist, Åhléns marknadschef. Foto: TT"

Och vi alla känner till jubel nyttig idioten Jerzy Sarnecki och Simon Sarnecki är Jerzy´s odugliga dutting till son. Kenan Habul och ett par namn till dyker upp i rapporteringen har dessa figurer någon koppling. skulle inte förvåna mig om detta är en false flag operation med syfte om att piska upp en folkstorm som resulterar i artiklar SVT´s morgonsoffa generösa forskningsbidrag?

givetvis är detta spekulationer från min sida men jag tror att en närmare granskning skulle sitta fint

Nog bara en tidsfråga innan Henrik Arnstad slänger sig över detta!

Just saying
Citera
2016-12-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Jag börjar misstänka att det ligger hund begravd här det är ett par namn som dyker upp i bla SVT citat:"SVT:s reporter Simon Sarnecki har träffat Lina Söderqvist, Åhléns marknadschef. Foto: TT"

Och vi alla känner till jubel nyttig idioten Jerzy Sarnecki och Simon Sarnecki är Jerzy´s odugliga dutting till son. Kenan Habul och ett par namn till dyker upp i rapporteringen har dessa figurer någon koppling. skulle inte förvåna mig om detta är en false flag operation med syfte om att piska upp en folkstorm som resulterar i artiklar SVT´s morgonsoffa generösa forskningsbidrag?

givetvis är detta spekulationer från min sida men jag tror att en närmare granskning skulle sitta fint

Nog bara en tidsfråga innan Henrik Arnstad slänger sig över detta!

Just saying

Just saying what?

Ja klart som fan det kommertas upp i media, massor fok attackerade en pojke pga hans hudfärg..

Och folk som säger att föräldrarna borde ha fattat, är det verkligen så en förälder ska vara? Nej min son du får inte vara lucia för att du är en svart pojke? Vafan är det för integration? Är inte hela debatten om invandrare grundat på att dem inte integrerar sig? och så fort en pojke med invandrar bakgrund gör något som är mega svenskt blir rasisterna förbannade? Vafan bli glad att det finns invandrare som integrerar sig, det hjälper ju Sverige i längden.
Citera
2016-12-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Varför är jag inte förvånad att du inte förstod?

Hon, du och jag vet att det finns gott om idioter. Att då försätta ett barn i en situation som hon VISSTE var utsatt enbart för marknadsförings skull är som att parkera en lyxbil olåst i Rosengård över natten för att sedan bli förvånad att den stjäls. Eller brinner upp.
Ingen kan bli förvånad ifall det händer något med den. Ingen blir förvånad att folk har åsikter om en svart pojke som lucia. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.
Men man utsätter inte barn för något som man VET är kontroversiellt. Och absolut inte bara för reklamens skull. Det är väldigt lågt.

Mycket bra skrivet. Denna reklam är enbart provokativ och det vet Åhléns redan från början.

Skämmes att utsätta ett oskyldigt barn för detta!
Citera
2016-12-05, 22:20
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ansvaret för det här ligger på Åhlens som medvetet har valt att provocerat , genom att klä ut en neger unge hanne till Lucia. Åhléns kan försöka Lars Viks Rondell hundar till Ramadan, så får ni se vad som händer.

Har du själv blivit mobbad eller nedvärderar någon gång?

Ansvaret skulle jag nog säga ligger hos de vuxna människor som väljer att inte respektera andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in