Citat:
Ursprungligen postat av
Otto48
Antalet fattiga i världen växer. Ingen politiker eller FN bryr sig.
"Vilken är den mest underskattade risken?
–Befolkningstillväxten. De senaste hundra åren
har vi fyrfaldigats. Det ligger bakom många av miljö
– och klimatproblem vi har i dag. Även om andelen
fattiga har sjunkit har det totala antalet fattiga ökat
markant så jag tror inte man kan se det som en stor
framgång. Men det talas väldigt lite om detta, vilket
för mig är obegripligt, säger László Szombatfalvy."
Är rätten till många barn en mänsklig rättighet?
Det är lätt att få intrycket att många, inte minst bland de som kommer till uttryck i media, tycker så. Inte minst om man lyssnar till hur kinas försök att hejda landets befolkningsexplosion beskrivits hos oss.
Jag undrar ofta över varför det förefaller svårt att diskutera problem relaterade till befolkningsutvecklingen.
Jag har några hypoteser:
– Det är inte PK att diskutera befolkningsutvecklingen som ett problem.
– Marknaden växer och försäljningen ökar om befolkningen växer. Inte minst globalt. För många är det bra.
– Skatteunderlaget växer, så länge de flesta får jobb. Politiker får mer pengar "att leka med".
– Att beskriva överbefolkning som ett problem jämställs med att beskriva människor som problem.
– En felaktig övertro på individers förmåga att se och anpassa sig till en global verklighet.
– En felaktig övertro på att ekonomisk utveckling ska minska befolkningsutvecklingen.
Det finns säkert fler orsaker.
Befolkning, miljö och resurser
Visst finns det en direkt koppling mellan antal individer och miljöproblem.
Några exempel:
–
WWF uppger att det behövs 4,2 jordklot om alla skulle ha den levnadsstandard som vi har. Med 1,8 miljarder människor räcker det med ett jordklot.
– En siffra som används ibland är att det behövs 1 HA odlingsbar areal per capita. Det blir 1,5 miljarder människor. Den kan ökas några procent, bl.a. genom avverkning av skog.
– Om vi räknar all energi som produceras, utom fossila bränslen, så utgör den "icke-fossila" energin ca 10% av all energi som produceras. Det blir "nästan förnyelsebart" om det fanns 700 miljoner människor på jorden.
Alla former av miljöproblem som vi människor orsakar genom utsläpp, utfiskning, utsläpp, avfall etc. skulle reduceras om antalet människor vore mindre.
Alla begränsade resurser, som fossila bränslen, fosfor, färskvatten, ja alla naturresurser och råvaror, skulle räcka längre om det inte fanns så många förbrukare.
Länkar:
Markanvändningen i världen
http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/MI0803_2010A01B_BR_04_MI03BR1301.pdf
–