2016-11-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det spekuleras mycket i att Lars skulle ha simmat rakt ut i havet och därmed drunknat, men för min del så låter det som ett väldigt märkligt agerande, oavsett om vederbörande är narkotikapåverkad eller psykiskt sjuk.
Finns det överhuvudtaget dokumenterade fall där personer simmat rakt ut i havet och drunknat pga av sinnesförvirring?
Som sagt, jag tycker det låter extremt långsökt, men har såklart ingen statistik på det.

Då tycker jag det låter rimligare att Lars har tagit sin tillflykt till närmsta skogs eller bergsområde, där han i sitt sinnesförvirrade tillstånd tar skydd och känner sig säker från sina förföljare.

En annan möjlighet kan ju vara en kombination av flera olyckliga omständigheter, kanske hade Lars använt narkotika där nere i Bulgarien och fått någon form av narkotikarelaterad psykos, samtidigt som han kommit i konflikt med kriminella som han kanske köpt narkotikan av, kanske flippade han helt ur och hotade att döda de typer som han köpt narkotikan av, eller sa att han skulle kontakta polisen eller något annat helt vansinningt, vad som helst kan ju hända om ett narkotikarus "slår snett".
Om så skett, kan han mycket väl ha blivit ihjälslagen.

Det finns ju t. ex. fallet med teknologen Lindqvist, som simmade ut och försvann i Stockholmsområdet -66 -se sep tråd.

Statistik lär dock knappast finnas - men varför skulle scenariot vara osannolikt? Inte alls!
Citera
2016-11-24, 15:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Det spekuleras mycket i att Lars skulle ha simmat rakt ut i havet och därmed drunknat, men för min del så låter det som ett väldigt märkligt agerande, oavsett om vederbörande är narkotikapåverkad eller psykiskt sjuk.
Finns det överhuvudtaget dokumenterade fall där personer simmat rakt ut i havet och drunknat pga av sinnesförvirring?
Som sagt, jag tycker det låter extremt långsökt, men har såklart ingen statistik på det.

Då tycker jag det låter rimligare att Lars har tagit sin tillflykt till närmsta skogs eller bergsområde, där han i sitt sinnesförvirrade tillstånd tar skydd och känner sig säker från sina förföljare.

En annan möjlighet kan ju vara en kombination av flera olyckliga omständigheter, kanske hade Lars använt narkotika där nere i Bulgarien och fått någon form av narkotikarelaterad psykos, samtidigt som han kommit i konflikt med kriminella som han kanske köpt narkotikan av, kanske flippade han helt ur och hotade att döda de typer som han köpt narkotikan av, eller sa att han skulle kontakta polisen eller något annat helt vansinningt, vad som helst kan ju hända om ett narkotikarus "slår snett".

Som tidigare kanske tagits upp finns det en sorts smal havsvik söder om flygplatsen, där han ev. skulle kunna ha drunknat. Det får nog bedömas som mer sannolikt än att han skulle gjort en långpromenad till en badstrand och resolut gått rakt ut i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Givetvis..Men, det finns flera fall..kanske inte just simmat ut, men där man säkerhet vet att folk hamnat i havet och försvunnit. Och aldrig återfunnits. Ligger strömmar på ett visst sätt så kan mycket hända.

Självklart han kan ha mördats, eller råkat ut för en olycka, och att kroppen sedan gömts. Men även här får man ju gå efter statistiken. Mycket annat går ju inte. Och då är det rätt otroligt att inte ett enda spår finns.

Kan för övrigt nämna som kuriosa att jag själv har varit på den aktuella flygplatsen. Men det var 1990! Det såg helt annorlunda ut då. Men jag minns att det var rätt öppet runt. Och det verkar det vara nu med. Jag begriper inte alls hur man kan försvinna bara sådär. Än mindre klättrat över stängslet. Man vet väl inte ens om det skett? Kameraövervakningen lämnar mycket i övrigt att önska.

Finns vittnesmål om staketklättring, eller är det mer vad man tror med tanke på hans riktning västerut längs terminalens nordsida (?) dvs det allra sista som kamerorna registrerar?
Citera
2016-11-24, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars Mittanks tragiska och besynnerliga öde.

Citat:

Jag känner faktiskt till ett fall där en person gjorde på detta sätt för att begå självmord. H*n var levnadstrött. Personen i fråga var dock betydligt äldre än Mittank.

Skribenten har-analys tar upp fallet med teknologen Bengt Lindkvist som i augusti 1966 simmande begav sig iväg från Grindaön. Denne begick dock inte självmord under själva simturen.

Bengt Lindkvist, Grindaön, 1966.

Detta är i a f ett högst ovanligt sätt att begå självmord. Personligen tror jag inte att Mittank gjorde detta. Däremot kan han mycket väl ha drunknat men inte på detta sätt.

Jag tror att det var en kombination av olyckliga omständigheter som gjorde att han försvann permanent och att han avled 2014-07-08 eller kort tid därefter.

Han kan ha blivit ihjälslagen. Det scenariot går inte heller att bortse ifrån.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-24 kl. 16:33.
Citera
2016-11-25, 04:13
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Urlaub = semester!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den översättningen.

Läste någonstans, bland allt jag har läst, att detta var första gången som Lars hade åkt på en sådan här slags semester som denna. Detta enligt modern.

Vill tipsa om att man kan översätta ord och meningar på bla translate.google.se
Användbart när man hittat en intressant artikel, men inte förstår..

Angående försvinnandet. Visst kan han ha blivit misshandlad och i chocken efteråt agerat irrationellt. Det är fullt möjligt, liksom att han kan ha fått psykos (vanföreställningar). Många gånger är detta just drogutlöst. Att han är förföljd av ett antal män och att han flydde i panik från läkarmottagningen och flygplatsen är tecken på psykos. Lars trodde att även läkaren och flygplatspersonalen var ute efter honom? Helt absurt!!
Citera
2016-11-26, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ond bråd död.

Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Vill tipsa om att man kan översätta ord och meningar på bla translate.google.se
Användbart när man hittat en intressant artikel, men inte förstår..

Angående försvinnandet. Visst kan han ha blivit misshandlad och i chocken efteråt agerat irrationellt. Det är fullt möjligt, liksom att han kan ha fått psykos (vanföreställningar). Många gånger är detta just drogutlöst. Att han är förföljd av ett antal män och att han flydde i panik från läkarmottagningen och flygplatsen är tecken på psykos. Lars trodde att även läkaren och flygplatspersonalen var ute efter honom? Helt absurt!!

Är osäker om detta inslag har lagts ut i tråden tidigare? Jag känner i a f inte igen det.

Vermissten 14.09.19

Jag tror att Mittank kom att drabbas av en psykos. Hans vanföreställningar kan mycket väl ha varit kopplat till droger.

Ja, alla verkar ha varit efter honom om man skall utgå från hans märkliga beteende. Gällande Hotel Color så stod heller inte rätt till med hotellet. Det var ingenting som stämde där.

Jag tror att han kom att avlida genom ond bråd död antingen detta kom att ske genom mord, olycka eller självmord.
Citera
2016-11-28, 00:45
Bannlyst
Citat:

Jag tror att han kom att avlida genom ond bråd död antingen detta kom att ske genom mord, olycka eller självmord.

Du helgarderar ju rätt ordentligt där...
Citera
2016-11-28, 12:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helgardering.

Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Du helgarderar ju rätt ordentligt där...

Ja, jag gör det verkligen.

Varför jag gör en ordentlig helgardering är att inga kända observationer har gjorts av Mittank, vare sig död eller levande, efter att han klättrade över det höga staketet.

De flesta orsaker kan ha varit fullt möjliga. Att han avled är högst troligt men på vilket sätt är omöjligt att uttala sig om med säkerhet.
Citera
2016-11-28, 13:17
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Är osäker om detta inslag har lagts ut i tråden tidigare? Jag känner i a f inte igen det.

Vermissten 14.09.19

Jag tror att Mittank kom att drabbas av en psykos. Hans vanföreställningar kan mycket väl ha varit kopplat till droger.

Ja, alla verkar ha varit efter honom om man skall utgå från hans märkliga beteende. Gällande Hotel Color så stod heller inte rätt till med hotellet. Det var ingenting som stämde där.

Frågan är ju dock vilka droger man ska ha pillat i sig för att uppnå total psykos. Mittank var aktiv inom idrottsvärlden och hade ingen känd historia av drogbruk, alltså förefaller det för mig föga troligt att han skulle varit och pillat i sig några större mängder. Men visst, det var en partyresa och knark brukar förekomma på sådana. Man kan inte heller utesluta att han ofrivilligt fått i sig något genom en spetsad drink t.ex

Men under förutsättningarna att man är ensam i Bulgarien med skador på trumhinnan och ska flyga hem inom någon dag känns inte droger som något som borde vara aktuellt. Om han nu befann sig i någon slags psykos är det troligare att det triggats igång av skador mot huvudet.
Citera
2016-11-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Frågan är ju dock vilka droger man ska ha pillat i sig för att uppnå total psykos. Mittank var aktiv inom idrottsvärlden och hade ingen känd historia av drogbruk, alltså förefaller det för mig föga troligt att han skulle varit och pillat i sig några större mängder. Men visst, det var en partyresa och knark brukar förekomma på sådana. Man kan inte heller utesluta att han ofrivilligt fått i sig något genom en spetsad drink t.ex

Men under förutsättningarna att man är ensam i Bulgarien med skador på trumhinnan och ska flyga hem inom någon dag känns inte droger som något som borde vara aktuellt. Om han nu befann sig i någon slags psykos är det troligare att det triggats igång av skador mot huvudet.

Hur tror du dig veta att han inte missbrukade? Du kan inte utgå ifrån att vittnesmålen återger en helt korrekt bild av hans person.
Citera
2016-11-28, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket litet känt om personen Lars Mittank.

Citat:

Det är helt riktigt att Mittank inte hade någon känd drogmissbruk. Vi vet dock inte om han hade använt droger, i mindre omfattning, hemma i Tyskland? Jag säger nu inte att han gjorde det utan enbart att vi inte vet.

Jag tror ändå att hans försvinnande på något sätt hade att göra med att han hade använt droger redan i Goldstrand. Han behöver inte ha gjort detta frivilligt utan som du själv skrev. Han kan ha fått en spetsad drink med något skit i som gjorde att han kom att bli paranoid.

Naturligtvis kan hans psykos även ha uppstått via hans huvudskador.

Tyvärr är det verkligen inte mycket som vi känner till om personen Lars Mittank. Det vi har att gå efter är mestadels vad hans mamma har berättat. Vad var han för en slags person?
Citera
2016-11-28, 22:34
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Det är helt riktigt att Mittank inte hade någon känd drogmissbruk. Vi vet dock inte om han hade använt droger, i mindre omfattning, hemma i Tyskland? Jag säger nu inte att han gjorde det utan enbart att vi inte vet.

Jag tror ändå att hans försvinnande på något sätt hade att göra med att han hade använt droger redan i Goldstrand. Han behöver inte ha gjort detta frivilligt utan som du själv skrev. Han kan ha fått en spetsad drink med något skit i som gjorde att han kom att bli paranoid.

Naturligtvis kan hans psykos även ha uppstått via hans huvudskador.

Tyvärr är det verkligen inte mycket som vi känner till om personen Lars Mittank. Det vi har att gå efter är mestadels vad hans mamma har berättat. Vad var han för en slags person?

Det stämmer att vi inte vet mycket om Lars som person. Han kan ha varit glad i knarket, det kan inte uteslutas. Men det verkar ändå som att många här inne utgår ifrån att han bestämt måste ha varit påverkad för att kunna bete sig såhär. Däremot ska det ganska mycket till för att enbart droger ska trigga igång en panikartad psykos av det här laget. Det är faktiskt inte speciellt vanligt. Men visst kan det hända, det kan t.om varit en kombination av rationell rädsla som späds på av att han under några dagar knarkat.
Citera
2016-11-30, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket ovan utlandsresenär.

Citat:
Det stämmer att vi inte vet mycket om Lars som person. Han kan ha varit glad i knarket, det kan inte uteslutas. Men det verkar ändå som att många här inne utgår ifrån att han bestämt måste ha varit påverkad för att kunna bete sig såhär. Däremot ska det ganska mycket till för att enbart droger ska trigga igång en panikartad psykos av det här laget. Det är faktiskt inte speciellt vanligt. Men visst kan det hända, det kan t.om varit en kombination av rationell rädsla som späds på av att han under några dagar knarkat.

Mittank kan redan hemma i Tyskland ev. ha använt droger. Detta är inget vi vet men om han ev. gjorde detta så använde han nog droger inte så ofta. Tror nog att han i s f var försiktig.

Om han sedan gjorde detta vid Goldstrand eller i Varna vet vi inte heller men mycket märkligt betedde han sig. Som jag förut har skrivit så kan han ha fått detta i någon drink.

Detta var första gången som 28-åringen var på semester utomlands. Åtminstone i egen regi. Han var med andra ord ingen van utlandsresenär. Detta tror jag kan ha kommit att göra honom osäker och orolig. Helt ny miljö med ett språk som han inte förstod.

Jag vidhåller att jag tror, kan inte göra annat efter vad som har framkommit, att varför han kom att bete sig på det sätt han gjorde var en kombination av att vara en mycket ovan utlandsresenär samt att han fick i sig något skit. Vare sig frivilligt eller ofrivilligt. Han flyr ju i panik från flygplatsläkarens mottagning och försvinner sedan ut i tomma intet.

Även om det inte behöver vara så, så har jag svårt att se några andra orsaker med tanke på de uppgifter vi har fått.

Det är synd att vi inte har mer uppgifter om personen Lars Mittank. Hur var han som person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in