2016-11-21, 23:12
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Han saktar ner och har sedan inte högsta speed i sista sekvensen, det stämmer nog. Det kan ev vara i linje med vad han orkar med. Hastigheten innan kommer ut ur byggnaden tyder på full panik.

Men något mål måste han ju ändå ha? En riktning? Dvs, om han inte är alldeles utom sig eller psykotisk.

Om han lämnar kvar sitt bagage för att kunna springa fortare (rationellt inslag), eller glömmer det, så har han utan tvekan bråttom.

Ja, när han stannar upp efter att ha kommit ut tror jag att han försöker få en uppfattning om vart han ska. Dock så hoppar han väl över ett stängsel och in i buskaget, vilket är för mig märkligt.

La också märke till att han sträcker sig efter något i fickan i en sekvens, vilket jag förmodar är telefonen. Kanske ville han ringa morsan? Eller polisen? Frågorna är många. Och svaren lär vi aldrig få..
Citera
2016-11-21, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget rationellt tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Han springer dock mer eller mindre för fullt i den sista sekvensen där han ses på avstånd.
https://youtu.be/GqCokFceWTw
Riktningen är troligen västerut, dvs bort från stan och utfarten från flygplatsen.

Det mest rationella om han glömt något hade nog varit att ta en taxi (om han inte var pank förstås) och då tagit med sig bagaget.

Jag tror inte att han var rationell i det läget.

Nej han tänkte absolut inte rationellt när han försvinner från flygplatsläkarens mottagning.
Citera
2016-11-21, 23:36
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett verkligen märkligt försvinnande. Här finns saker som tyder på vanföreställningar likaväl som det inte gör det.

Mittank började redan då han och hans båda reskamrater befann sig vid Goldstrand att uppföra sig märkligt.

Natten innan hemresan var han på Hotel Color. Även där beter han sig mycket märkligt och försvinner därifrån mitt i natten. Han verkar även här paranoid.

När Mittank med full fart springer ut från flygplatsbyggnaden så verkar han fly i panik. Väl strax utanför lugnar han ner sig, stoppar sin vänstra hand i vänster byxficka precis som han kände efter något och därefter fortsätter han joggande bort från den byggnad som han i rasande fart precis hade lämnat.

Jag anser att efter att han hade besökt flygplatsläkaren och i rasande fart springer iväg så gör han detta i panik. Åtminstone ser det ut på det sättet när man tittar på övervakningsfilmerna. Dessutom lämnade han kvar både sin ryggsäck och bagen/väskan som han bar i sin högra hand.

Precis tvärtom är han när han ankommer 46 minuter innan. Han går då lugnt med sitt bagage, frågar en anställd kvinna antagligen var flygplatsläkaren håller till och går vidare.

Har du några teorier vad det var som han ev. hade glömt.

Ja, han ska enligt sina kamrater uppfört sig väldigt märkligt efter vad jag förstår incidenten där han blev misshandlad. Men om han nu var så paranoid eller rädd att folk förföljde honom, varför stannade han kvar medan vännerna åkte hem? Han borde ju egentligen velat åka hem så fort som möjligt. Det är här jag misstänker att han kanske har varit i lag med kriminella. Någonting höll honom kvar i Bulgarien.
En annan teori är att han kanske träffat en tös på semestern? Som han smög iväg mitt i natten för att träffa. Egentligen lite svårt att spekulera i när man inte har sådär överdrivet mycket information att gå på.
Citera
2016-11-22, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga mera samtal till modern.

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Ja, när han stannar upp efter att ha kommit ut tror jag att han försöker få en uppfattning om vart han ska. Dock så hoppar han väl över ett stängsel och in i buskaget, vilket är för mig märkligt.

La också märke till att han sträcker sig efter något i fickan i en sekvens, vilket jag förmodar är telefonen. Kanske ville han ringa morsan? Eller polisen? Frågorna är många. Och svaren lär vi aldrig få..

Som jag fattar det så klättrar han över detta höga stängsel.

Kan mycket väl ha varit telefonen som kände efter. Kanske ville han ringa hem till mamma igen?

Just detta är också märkligt. Han har hållit kontakt med sin mamma en del under vistelsen där. Han ringde henne både från Hotel Color och efter att han hade lämnat hotellet natten mot hemresedagen. Ändå ringer han inte upp henne igen efter att han lämnade flygplatsen fastän de verkar att ha stått varandra nära.

Detta tycker jag kan tyda på att Lars kom att avlida kort tid efter att han befann sig på andra sidan stängslet.

Hade han varit i livet så hade han säkert ringt henne. Den enda ev. orsaken att han aldrig har gjort så, om fortfarande skulle befinna sig bland de levades antal, under dessa ca 2½ är att han skulle ha drabbats av en total minnesförlust.

Nej jag tror inte att han är i livet tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-22 kl. 16:14.
Citera
2016-11-22, 16:11
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag fattar det så klättrar han över detta höga stängsel.

Kan mycket väl ha varit telefonen som kände efter. Kanske ville han ringa hem till mamma igen?

Just detta är också märkligt. Han har hållit kontakt med sin mamma en del under vistelsen där. Han ringde henne både från Hotel Color och efter att han hade lämnat hotellet natten mot hemresedagen. Ändå ringer han inte upp henne igen efter att lämnade flygplatsen fastän de verkar att ha stått varandra nära.

Detta tycker jag kan tyda på att Lars kom att avlida kort tid efter att han befann sig på andra sidan stängslet.

Hade han varit i livet så hade han säkert ringt henne. Den enda ev. orsaken att han aldrig har gjort så, om fortfarande skulle befinna sig bland de levades antal, under dessa ca 2½ är att han skulle ha drabbats av en total minnesförlust.

Nej jag tror inte att han är i livet tyvärr.

Satt under gårdagen och letade upp mer information om fallet och hittade den här videon -
https://www.youtube.com/watch?v=Kc-3dR8R7lI

Om man ska lita på informationen här så verkar Lars har varit övertygad om att någon ville honom illa. De samtalen han ringde till sin mor var minst sagt panikartade och märkliga. Han bad henne bland annat att spärra kreditkortet, och att boka en hemresa till honom.
Det andra samtalet han ringer är väldigt kort, och det ända han säger är att han lämnat Hotel Color då någon var efter honom. Kort därefter lägger han på. Det sista samtal han gör är just före han anländer till flygplatsen, där han nänmner att han är där.

Och enligt tysk media så fick Lars panik och sprang när en uniformerad vakt gick in på läkarens kontor, och då lämnar han tydligen också kvar mobilen där. Det vittnar om att Lars möjligtvis har haft något otalt med myndigheterna. Och stängslet han flög över skall tydligen varit runt två meter och försedd med taggtråd. Alltså måste han varit väldigt rädd då han väljer att klättra över där.

Det finns dock minst ett vittnesmål några månader efter försvinnandet där en lastbilschaffis skall ha haft Lars som liftare. Inget som kan bekräftas till 100% däremot.

Jag är nästan övertygad om att någon har mördat och gömt undan hans kropp. Skulle han ha avlidit av en olycka eller att han svalt ihjäl i skogen skulle han ha hittats. Dessutom är jag övertygad om att det finns folk som sitter på mer information, men som väljer att vara tysta.
Citera
2016-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Satt under gårdagen och letade upp mer information om fallet och hittade den här videon -

Om man ska lita på informationen här så verkar Lars har varit övertygad om att någon ville honom illa. De samtalen han ringde till sin mor var minst sagt panikartade och märkliga. Han bad henne bland annat att spärra kreditkortet, och att boka en hemresa till honom.
Det andra samtalet han ringer är väldigt kort, och det ända han säger är att han lämnat Hotel Color då någon var efter honom. Kort därefter lägger han på. Det sista samtal han gör är just före han anländer till flygplatsen, där han nänmner att han är där.

Och enligt tysk media så fick Lars panik och sprang när en uniformerad vakt gick in på läkarens kontor, och då lämnar han tydligen också kvar mobilen där. Det vittnar om att Lars möjligtvis har haft något otalt med myndigheterna. Och stängslet han flög över skall tydligen varit runt två meter och försedd med taggtråd. Alltså måste han varit väldigt rädd då han väljer att klättra över där.

Det finns dock minst ett vittnesmål några månader efter försvinnandet där en lastbilschaffis skall ha haft Lars som liftare. Inget som kan bekräftas till 100% däremot.

Jag är nästan övertygad om att någon har mördat och gömt undan hans kropp. Skulle han ha avlidit av en olycka eller att han svalt ihjäl i skogen skulle han ha hittats. Dessutom är jag övertygad om att det finns folk som sitter på mer information, men som väljer att vara tysta.

Du har skrivit ett par ganska korkade inlagg pa kort tid - som avslojar att du ar daligt insatt i fallet. Han kunde inte resa - flyga med kompisarna for hans trumhinna var skadad - det har du missat! Och han verkar absolut ha varit paranoid - narkotikapaverkad - hans fiender fanns bara i hans fantasi.
Citera
2016-11-22, 18:38
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Du har skrivit ett par ganska korkade inlagg pa kort tid - som avslojar att du ar daligt insatt i fallet. Han kunde inte resa - flyga med kompisarna for hans trumhinna var skadad - det har du missat! Och han verkar absolut ha varit paranoid - narkotikapaverkad - hans fiender fanns bara i hans fantasi.

Du har rätt i att det första inläggen skrevs när jag var egentligen dåligt insatt i fallet. Mycket pga att informationen angående försvinnandet ofta är tillgängligt i utländsk media. Blir svårt att sitta och köra google translate på massa tyska sidor. Men jag har nu försökt utvinna så mycket information som möjligt.

Om han var påverkad av narkotika utöver medicinen som skrevs ut av läkaren kan ingen veta. Att han var paranoid däremot är det ingen fråga om, men vad har du för belägg att rädslan han kände var irrationell? Det rör sig mycket kriminella i Bulgarien som livnär sig på att utpressa eller blåsa turister. Lars kan mycket väl ha hamnat med fel människor som ville honom ont.

Och om han nu bara inbillade sig, vart har han då tagit vägen? En ensam paranoid utlänning i Bulgarien kan knappast gå under jorden utan vidare. Och om han avlidit av en olycka borde kroppen ha återfunnits redan. Såvida han inte begått självmord genom att dränka sig i havet kanske.

Du vet förmodligen lika lite som alla andra om det här fallet.
Citera
2016-11-22, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände vid Goldstrand och i Varna?

Citat:

Ja han var övertygad om att någon var efter honom. Dessutom föreföll det, enligt honom, att det var något egendomligt och konstigt med Hotel Color. Det var någonting som inte stämde.

Det andra samtalet han gör till modern så befinner han sig högt upp någonstans och får vara försiktig så att han inte skulle ramla ner enligt henne.

Den person som öppnade dörren till flygplatsläkarens mottagning var en flygplatsanställd. På flera ställen omnämns det att det skall ha varit en byggnadsarbetare.

Att han känner i vänstra fickan efter att han hade sprungit ut kan ha varit telefonen. I sitt upprörda och eller paranoida tillstånd kom han inte ihåg var han hade lagt den. Vad det än kan ha varit så verkar det ha varit betydelsefullt/viktigt att han hade något med sig på sin flykt.

När han klättrar över detta höga staket med taggtråd så kan Mittank ha skadat t. ex. sina händer.

Kan mycket väl vara som så att det finns folk i Varna som besitter information om vad som hände den försvunne.

Det är det som är den stora frågan som har fascinerat en hel värld: Vad hände med Lars Mittank efter att han klättrade över staket?

Eftersom ingen vet något så kan ett flertal orsaker vara orsaken till hans försvinnande och död. Kan han ha blivit mördad? Visst den möjligheten finns. Kan han ha begått självmord? Visst den möjligheten finns också? Kan han råkat ut för en olycka? Samma sak här. Hade han använt droger under sin vistelse vid Goldstrand och i Varma? Min personliga uppfattning är att han hade gjort detta.
Citera
2016-11-23, 12:03
Medlem
Citat:
Du har rätt i att det första inläggen skrevs när jag var egentligen dåligt insatt i fallet. Mycket pga att informationen angående försvinnandet ofta är tillgängligt i utländsk media. Blir svårt att sitta och köra google translate på massa tyska sidor. Men jag har nu försökt utvinna så mycket information som möjligt.

Om han var påverkad av narkotika utöver medicinen som skrevs ut av läkaren kan ingen veta. Att han var paranoid däremot är det ingen fråga om, men vad har du för belägg att rädslan han kände var irrationell? Det rör sig mycket kriminella i Bulgarien som livnär sig på att utpressa eller blåsa turister. Lars kan mycket väl ha hamnat med fel människor som ville honom ont.

Och om han nu bara inbillade sig, vart har han då tagit vägen? En ensam paranoid utlänning i Bulgarien kan knappast gå under jorden utan vidare. Och om han avlidit av en olycka borde kroppen ha återfunnits redan. Såvida han inte begått självmord genom att dränka sig i havet kanske.

Jag har sett båda dokumentärerna - och jag talar tyska flytande. Så jag kan nog tvivelsutan anses vara bättre insatt än många andra i det här fallet.

Ja, han kan mycket väl ha drunknat i havet - det ligger väl nära till hands. Hans beteende talar för att han var paranoid och narkotikapåverkad.
Senast redigerad av har-analys 2016-11-23 kl. 12:03. Anledning: skrivfel
Citera
2016-11-23, 14:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen skribent vet någonting alls.

Citat:

När det gäller den medicin han erhöll så verkar han inte tagit den. Det var den medicinen som han ringde till sin mamma från Hotel Color och undrade över vad det var för slags medicin.

Att Mittank hade fått kontakt med fel människor redan vid Goldstrand är fullt möjligt.

Ja det är den stora frågan! Vart tog han vägen? I Bulgarien var han en utlänning som inte var van vid förhållandena där. Han kunde heller inte tala landets språk. Om han kom att avlida genom en olycka så är det inte så säkert att kroppen skulle ha återfunnits. Skulle han t. ex. ha blivit påkörd av en bilist så kan föraren ha tagit med sig den och gömt kroppen på ett säkert ställe.

Ingen av oss vet någonting. Vi får hålla oss till att spekulera.

Att någon, eller några, person i Bulgarien vet vad som hände med Lars Mittank och hur han avled tror jag på.
Citera
2016-11-23, 21:56
Medlem
BAB7s avatar
Det spekuleras mycket i att Lars skulle ha simmat rakt ut i havet och därmed drunknat, men för min del så låter det som ett väldigt märkligt agerande, oavsett om vederbörande är narkotikapåverkad eller psykiskt sjuk.
Finns det överhuvudtaget dokumenterade fall där personer simmat rakt ut i havet och drunknat pga av sinnesförvirring?
Som sagt, jag tycker det låter extremt långsökt, men har såklart ingen statistik på det.

Då tycker jag det låter rimligare att Lars har tagit sin tillflykt till närmsta skogs eller bergsområde, där han i sitt sinnesförvirrade tillstånd tar skydd och känner sig säker från sina förföljare.

En annan möjlighet kan ju vara en kombination av flera olyckliga omständigheter, kanske hade Lars använt narkotika där nere i Bulgarien och fått någon form av narkotikarelaterad psykos, samtidigt som han kommit i konflikt med kriminella som han kanske köpt narkotikan av, kanske flippade han helt ur och hotade att döda de typer som han köpt narkotikan av, eller sa att han skulle kontakta polisen eller något annat helt vansinningt, vad som helst kan ju hända om ett narkotikarus "slår snett".
Om så skett, kan han mycket väl ha blivit ihjälslagen.
Citera
2016-11-23, 23:36
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det spekuleras mycket i att Lars skulle ha simmat rakt ut i havet och därmed drunknat, men för min del så låter det som ett väldigt märkligt agerande, oavsett om vederbörande är narkotikapåverkad eller psykiskt sjuk.
Finns det överhuvudtaget dokumenterade fall där personer simmat rakt ut i havet och drunknat pga av sinnesförvirring?
Som sagt, jag tycker det låter extremt långsökt, men har såklart ingen statistik på det.

Då tycker jag det låter rimligare att Lars har tagit sin tillflykt till närmsta skogs eller bergsområde, där han i sitt sinnesförvirrade tillstånd tar skydd och känner sig säker från sina förföljare.

En annan möjlighet kan ju vara en kombination av flera olyckliga omständigheter, kanske hade Lars använt narkotika där nere i Bulgarien och fått någon form av narkotikarelaterad psykos, samtidigt som han kommit i konflikt med kriminella som han kanske köpt narkotikan av, kanske flippade han helt ur och hotade att döda de typer som han köpt narkotikan av, eller sa att han skulle kontakta polisen eller något annat helt vansinningt, vad som helst kan ju hända om ett narkotikarus "slår snett".
Om så skett, kan han mycket väl ha blivit ihjälslagen.
Givetvis..Men, det finns flera fall..kanske inte just simmat ut, men där man säkerhet vet att folk hamnat i havet och försvunnit. Och aldrig återfunnits. Ligger strömmar på ett visst sätt så kan mycket hända.

Självklart han kan ha mördats, eller råkat ut för en olycka, och att kroppen sedan gömts. Men även här får man ju gå efter statistiken. Mycket annat går ju inte. Och då är det rätt otroligt att inte ett enda spår finns.

Kan för övrigt nämna som kuriosa att jag själv har varit på den aktuella flygplatsen. Men det var 1990! Det såg helt annorlunda ut då. Men jag minns att det var rätt öppet runt. Och det verkar det vara nu med. Jag begriper inte alls hur man kan försvinna bara sådär. Än mindre klättrat över stängslet. Man vet väl inte ens om det skett? Kameraövervakningen lämnar mycket i övrigt att önska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in