2021-12-02, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju mera som framkommer desto märkligare blir fallet Lars Mittank.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Jag tittade på Insolito’s video som du länkade till, Skaraborg2. Måste ha missat det första gången eller så var jag inte tillräckligt uppmärksam. När man gick igenom övervakningsfilmerna från flygplatsen så hade vissa ”kritiska” delar tagits bort!
Bland annat så hade det varit fullt möjligt att se (och identifiera) personen som öppnade dörren till Dr Kostovs mottagning. Utrymmet precis vid dörren utifrån var ingen blind spot!! För mig betyder detta att detta påstående var en ren lögn. (Dessa detaljer berättades av Sandra och någon som heter Rainer, som jobbar med fallet -båda fick tillgång till dessa manipulerade videoupptagningar).

Man hade även kunnat se om och när Lars gick för att tvätta av sig. Även detta ”var borta”. Betyder det, som jag nämnt tidigare, att Lars i själva verket var inne hos Dr Kostov när Sandra hörde ljudet av rinnande vatten och ett konstigt mumlande…? Vad tusan var det som hände därinne egentligen?!?

Lars var hela 3 timmar på flygplatsen innan han gick till läkaren. På övervakningsvideon som finns på Youtube ser det ut som han precis har anlänt då han går med sina väskor. Vad gjorde han innan - och varför finns inte detta att se?

Detta fall är liksom mystiskt på fler än ett sätt. Flygplatsen som döljer. Sandra som också döljer och förnekar saker om Lars.
De som verkar ärligast i denna historia är kompisarna…och möjligtvis också hotel Color. De kunde ju i alla fall visa från övervakningen att Lars hade gömt sig i en hiss samt gått fram och tillbaka i en hotellkorridor. Samt hade koll på att han lämnade hotellet under en timme mitt i natten. (Vad gjorde han då, måntro)?

Tack för synnerligen intressanta uppgifter.

Detta fall blir allt märkligare ju mera som framkommer. Jag trodde att då LM kom med sitt bagage så trodde jag att han då nyligen hade kommit flygplatshallen. Vad kunde han ha gjort där under hela tre timmar? Det finns ingen rim och reson. Träffade han någon/några under den här tiden?

Varför har dessa s. k. kritiska delar blivit borttagna? Kan det ev. berott på att LM sågs tillsammans med andra personer som de bulgariska myndigheterna ville skydda? Dr Kostovs mottagning var alltså ingen "blind spot" som det tidigare har sagts. Jag tror att den här personen som tittade in på mottagningen och pratade med honom skulle skyddas samt att det inte fick komma fram vad de båda hade pratat med varandra om. LM kunde ju inte förstå bulgariska men hade detta avsnitt visats så hade deras samtal översatts och vi hade med stor sannolikhet fått reda på vem den här mystiske mannen var. Kanske var han klädd i uniform av något slag? Vi har ju bara Dr Kostovs tre olika uppgifter vem denne var.

Då Sandra ringde upp honom för sista gången hörde rinnande vatten och ett konstigt mumlande så tror jag att LM redan var inne på Dr Kostovs mottagning. Hade Lars kunnat så hade han svarat Sandra. Vad exakt som hände där mellan de tre som befann sig på mottagningen vet vi inte men jag tror vad än detta var så skrämde det Lars så att han i panik sprang därifrån utan sitt bagage.

Jag tror att Mittanks försvinnande handlar om "tre delar". Han var själv inblandad i något som inte fick komma fram. Sandra ville inte att det skulle skrivas något negativt om sonen. De bulgariska myndigheterna ville inte heller att det skulle skrivas om hans försvinnande men då av helt andra orsaker.

Lars Mittank kan mycket väl efter att han klättrade över det höga staketet blivit mördad av personer från någon bulgarisk myndighet.
Citera
2021-12-02, 16:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ja, alla kommentarer och yttranden på fb-sidan som inte var positiva om Lars' karaktär, raderades. Det var tydligen så att -citat från tyskan- "Lars hat jeden angepöbelt" Översatt till svenska betyder det att han muckade med allt och alla...
Vidare bekräftade kompisen (som var med på resan) att de alla drack rejält varje dag.

Såå...medan mamma Sandra skriver om Lars som naturälskande friluftsfantast, säger slltså kompisarna något annat.
Personligen anser jag att man kan vara lite av båda. Han kan mycket väl ha passat på och festat loss på semestern.

Kompisarna tyckte ju att historien med hur öronskadan uppstod, verkade osannolik. Å andra sidan (mina tankar) är det väl inte helt konstigt att han själv hamnar "i onåd" om det var så att han gick runt och muckade, provocerade folk.
Detta får mig verkligen att tro att det finns åtskilligt mer med Lars' försvinnande än vad som hittills kommit fram.

Ganska förståeligt om anhöriga velat ge en viss bild av LM men det har knappast gjort gåtan enklare att lösa. Inlägget skrevs inte lång tid efter försvinnandet och det framkom att han blivit varnad av kompisarna att inte hamna i svårigheter med fel person.
Senast redigerad av pudellus 2021-12-02 kl. 17:20.
Citera
2021-12-02, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Råkade Mittank på fel person?

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ganska förståeligt om anhöriga velat ge en viss bild av LM men det har knappast gjort gåtan enklare att lösa.[/b] Inlägget skrevs inte lång tid efter försvinnandet och det framkom att han blivit varnad av kompisarna att inte hamna i svårigheter med fel person.

I o f s är det så men jag antar att hans anhöriga vill få försvinnandet uppklarat.

Att agera på det sätt som Sandra har gjort så försvårar det ju allt. LM blev varnad för att gå omkring och mucka gräl med folk men det verkar som om han inte slutade med detta. Råkade han då på fel person?
Citera
2021-12-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s är det så men jag antar att hans anhöriga vill få försvinnandet uppklarat.

Att agera på det sätt som Sandra har gjort så försvårar det ju allt. LM blev varnad för att gå omkring och mucka gräl med folk men det verkar som om han inte slutade med detta. Råkade han då på fel person?
Nej det är riktigt, jag delar din uppfattning..han verkar ha provocerat oupphörligen. Kvällen då han fick sin skada började med att han bytte flaggor på bordet - något som inte blev speciellt uppskattat. Frågan är om det verkligen var nägot fotbollsrelaterat som utlöste vad som sedan hände. Tveksamt. Det var VM. En stor del av det tyska landslaget kom från FC Bayern. Då är det väl naturligt att man ser till det nationella och inte hakar upp sig på enskilda lag just under ett VM. Annars vet jag att FC Bayern München inte är överdrivet populära i resten av Tyskland:-)
Personligen tror jag att han hamnade i helt andra svårigheter än något så trivialt som fotboll...
Ja Sandra gör sig själv en björntjänst genom att förneka sonens uppträdande. Jag vet att de letar bland hemlösa både i Bulgarien och Tyskland. Så sorgligt det än låter, tror jag inte att Lars är kvar i livet. Och jag tror att hans bortgång skedde relativt snart efter hans flykt frän flygplatsen i Varna.
Citera
2021-12-02, 22:27
Medlem
Läst denna tråd i många år och funderat mycket. Vad skulle skrämma mig till den grad att jag flyr hals över huvud utan bagage? Hot mot mitt liv från kriminella, ett livstids straff eller psykos är vad jag har kommit fram till.

Jag funderar på om Lars kan ha haft någon form av drogrelaterade bekymmer i livet tidigare. Kanske en nykter missbrukare som trillade dit igen på resan och hamnade i skuld? För att lösa skulden behövde han smuggla droger i magen. På flygplatsen får han ordentligt ont i magen eller så spricker en kondom med droger i magen på honom. Han besöker läkaren som antingen förklarar att han måste anmäla detta (och vilka risker detta innebär för Lars liv) eller så får Lars en drogutlöst psykos av överdosen och flyr hals över huvud. Personen som tittade in kanske var tull eller flygplatspolis.

Låter som manuset till en film men något åt det hållet tror jag är vad som hänt.

Edit: ser att detta redan spekulerats om i tråden.
Senast redigerad av Orkanuz 2021-12-02 kl. 22:32.
Citera
2021-12-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Läst denna tråd i många år och funderat mycket. Vad skulle skrämma mig till den grad att jag flyr hals över huvud utan bagage? Hot mot mitt liv från kriminella, ett livstids straff eller psykos är vad jag har kommit fram till.

Jag funderar på om Lars kan ha haft någon form av drogrelaterade bekymmer i livet tidigare. Kanske en nykter missbrukare som trillade dit igen på resan och hamnade i skuld? För att lösa skulden behövde han smuggla droger i magen. På flygplatsen får han ordentligt ont i magen eller så spricker en kondom med droger i magen på honom. Han besöker läkaren som antingen förklarar att han måste anmäla detta (och vilka risker detta innebär för Lars liv) eller så får Lars en drogutlöst psykos av överdosen och flyr hals över huvud. Personen som tittade in kanske var tull eller flygplatspolis.

Låter som manuset till en film men något åt det hållet tror jag är vad som hänt.

Edit: ser att detta redan spekulerats om i tråden.
Ja jag tror faktiskt jag var inne på ämnet droger (närmare bestämt Crystal meth) beträffande Lars redan 2017 om jag inte minns fel.

Öronskadan med spräckt trumhinna är ju ett faktum som kanske inte riktigt kan förklaras med drogfyllda kondomer i magen; hur tänker du där? Annars har du helt rätt, någon av alternativen du räknade upp känns som mycket sannolik. Totalt livrädd för något som, tror jag, nådde sin höjdpunkt hos läkaren. På något sätt hade det som utspelade sig där, att göra med hela händelseutvecklingen innan. Och det förklarar också varför denne tredje person (som tittade in genom dörren) inte får avslöjas!!

Helt klart, en drogutlöst psykos med stark paranoia känns inte fel. Fast jag kan personligen inte bli kvitt känslan av att Lars hade ett reellt, verkligt hot mot sig.
Citera
2021-12-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ja jag tror faktiskt jag var inne på ämnet droger (närmare bestämt Crystal meth) beträffande Lars redan 2017 om jag inte minns fel.

Öronskadan med spräckt trumhinna är ju ett faktum som kanske inte riktigt kan förklaras med drogfyllda kondomer i magen; hur tänker du där? Annars har du helt rätt, någon av alternativen du räknade upp känns som mycket sannolik. Totalt livrädd för något som, tror jag, nådde sin höjdpunkt hos läkaren. På något sätt hade det som utspelade sig där, att göra med hela händelseutvecklingen innan. Och det förklarar också varför denne tredje person (som tittade in genom dörren) inte får avslöjas!!

Helt klart, en drogutlöst psykos med stark paranoia känns inte fel. Fast jag kan personligen inte bli kvitt känslan av att Lars hade ett reellt, verkligt hot mot sig.

Är dödstrött så svarar kort. Citera mig gärna igen. Så spännande och mystiskt fall detta.
Stimulanter tror jag också, det förklarar avsaknaden av aptit, vila och hans udda beteende dagarna innan.
Tänker att öronskadan kan ha skett i samband med att drogerna togs emot och skulle sväljas. Antingen var han skyldig dem pengar och ville naturligtvis inte göra detta eller så kanske han försökte signalera att han inte längre ville när det väl var dags. Ett hårt slag utdelades i samband med massor av andra hot varpå han kände sig tvungen att genomföra det.
Vad tror du?
Citera
2021-12-02, 23:15
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Sist jag skrev här bodde jag i Varna och undersökte försiktigt hotellet i fråga och stora delar av historien. Jag tänker på fallet fortfarande ibland.

Han verkar som ni varit inne på inte varit den helyllessnubbe mamman ville ge sken av. Han kunde ha hamnat i nåt trubbel.

Intressant med det "nytillkomna" här i tråden.
Citera
2021-12-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Är dödstrött så svarar kort. Citera mig gärna igen. Så spännande och mystiskt fall detta.
Stimulanter tror jag också, det förklarar avsaknaden av aptit, vila och hans udda beteende dagarna innan.
Tänker att öronskadan kan ha skett i samband med att drogerna togs emot och skulle sväljas. Antingen var han skyldig dem pengar och ville naturligtvis inte göra detta eller så kanske han försökte signalera att han inte längre ville när det väl var dags. Ett hårt slag utdelades i samband med massor av andra hot varpå han kände sig tvungen att genomföra det.
Vad tror du?

Ja detta fall är väldigt mystiskt och spännande - och sorgligt.
Att Lars varit inblandad i annat än fotbollsbråk verkar vara helt klart. Den dåliga aptiten och lite sömn tyder på att det kan handla om stimulanter. Det är riktigt som du skriver, man får inte glömma att han faktiskt betett sig avvikande från första dagen. Det är lätt att bara tänka på händelserna från och med smällen och framåt...men det började ju flera dagar tidigare.

Bulgarien har haft en och annan stor amfetaminfabrik med omfattande tillverkning, så visst kan Lars ha hamnat på fel person(er) där han fick skulder som han sen inte kunde betala. För att det ska ha gått så långt som till planering och utförande av smuggling med kondomer i magen, kan han knappast ha varit en oskuldsfull 28-åring hemma i Tyskland.
Det fanns ju vissa rykten om att han hade "försvunnit" under en annan semester också..vilket kan betyda att han passade på att syssla med annat en tid. Detta förnekar dock Sandra.

Tidsmässigt skulle dina tankar om detta också passa. Timmen (om det nu bara var en timme) han var borta från hotell Color mitt i natten...
3 timmar på flygplatsen kl 06.00 och gick till dr Kostov runt 09.00. Samt när han uppgav under veckan att han spelade fotboll med killar i gymnasieåldern, medan de andra låg vid hotellpoolen och njöt av hotellets All inclusive. Då kanske han också hade annat för sig.

Frågan är också vem som kan verifiera vad när det gäller Lars'förehavanden. Det skulle vara intressant att prata med den kompisen som Lars delade rum med. (De sov ju två och två i 3 rum). Han kanske knappt var där.
Dessutom skulle hans insisterande på att alla åker hem, förklaras. Lite svårt att fixa med drogkontakter om man har en person med sig som ser och hör allt.
Citera
2021-12-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
Sist jag skrev här bodde jag i Varna och undersökte försiktigt hotellet i fråga och stora delar av historien. Jag tänker på fallet fortfarande ibland.

Han verkar som ni varit inne på inte varit den helyllessnubbe mamman ville ge sken av. Han kunde ha hamnat i nåt trubbel.

Intressant med det "nytillkomna" här i tråden.
Låter intressant att du så att säga var på plats i Varna och kunde kolla lite ställen. Vad var ditt intryck av hotellet?

Nej, helylle kan nog strykas ur protokollet:-) Som mamma vill man väl kanske inte se det så...dock i en situation där det är oerhört viktigt att HELA sanningen kommer fram -hur obehagligt det än är- så blir det bara fel om man försöker försköna och förbjuda reskamrater att prata.
Citera
2021-12-03, 17:04
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Citat:
Låter intressant att du så att säga var på plats i Varna och kunde kolla lite ställen. Vad var ditt intryck av hotellet?

Nej, helylle kan nog strykas ur protokollet:-) Som mamma vill man väl kanske inte se det så...dock i en situation där det är oerhört viktigt att HELA sanningen kommer fram -hur obehagligt det än är- så blir det bara fel om man försöker försköna och förbjuda reskamrater att prata.
Är det fetade bekräftat? Jag har följt fallet dåligt senaste året men undrar om det framkommit någonting nytt som gjort att man mer anar att det kan vara fulspel bakom?

"Sist" jag var inne i den här snurren tydde jag mig till gruppen som ansåg det sannolikt att en befunnit sig i någon form av psykos efter våld mot huvudet/eventuellt drogkombo. Finns det anledning att revidera, som du anser det?

Hotellet låg inte vackert till, i utkanten av stadskärnan. Otrevligt område men mest på grund av det nedgångna intrycket(som dock dominerar staden och landet i övrigt). Det blev säkert extra obehagligt för att jag "läst in mig" på ett fall där det utgjorde en signifikant roll.
Citera
2021-12-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
Är det fetade bekräftat? Jag har följt fallet dåligt senaste året men undrar om det framkommit någonting nytt som gjort att man mer anar att det kan vara fulspel bakom?

"Sist" jag var inne i den här snurren tydde jag mig till gruppen som ansåg det sannolikt att en befunnit sig i någon form av psykos efter våld mot huvudet/eventuellt drogkombo. Finns det anledning att revidera, som du anser det?

Hotellet låg inte vackert till, i utkanten av stadskärnan. Otrevligt område men mest på grund av det nedgångna intrycket(som dock dominerar staden och landet i övrigt). Det blev säkert extra obehagligt för att jag "läst in mig" på ett fall där det utgjorde en signifikant roll.

https://www.allmystery.de/themen/km113211-57
Här skriver signaturen ramone (en av reskompisarna) att han och de andra inte ligger bra till hos familjen Mittank -då de anses som medskyldiga till Lars försvinnande. Vidare skriver han att familjen inte ville att de skulle fortsätta med sidan Findet Lars Mittank på facebook. Den konversationen som tog fart där innehöll förstås också detaljer som inte uppskattades av framför allt Sandra. Faktum är ju att hon tog över sidan och raderade allt som inte ”passade”. Därav tog bl a ramone (som heter Tim eller Paul i verkligheten) steget och registrerade sig på Allmystery istället. I ett tidigare inlägg har jag skrivit att han/de gjorde det efter ett par års tystnad, nu ser jag att det gjordes typ 6 veckor efter Lars’ försvinnande. Vilket ju passar bra in på tiden de först hade med sidan på fb-innan den togs över av Sandra i censurerad form. Därav mitt uttryck munkavel.

Youtubern Insolito har lagt upp några videos om fallet som är mellan 6 månader och 1 år gamla (en på engelska) där han går igenom en hel del. Bl annat om de mystiska övervakningsklippen..och läkarens olika versioner. Vet inte om själva orsaken till flykten kan revideras; den är lika mystisk som tidigare. Psykos, droger, kriminell inblandning verkar vara de gängse teorierna. En del pratar om att han reagerade på penicillinet han fick för örat.

Det knepiga här är att det inte tillkommit något nytt förutom att man med noggrann analys av övervakningsklippen tenderar att tro att det ligger något större (med fler inblandade) än man kanske trodde från början.

Ok då delar du samma uppfattning som detektiven Gütig (som hyrdes in av famijen eller Lars arbetsplats). Han sa att det var nedgånget och i närheten av mycket fattiga kvarter. Han påstod även att det fanns misstanke om droghandel på hotellet. Vilket ju i och för sig inte behöver ha med Lars att göra. Men här vet man inte, allt är liksom möjligt… För övrigt skriver denne detektiv också i Allmystery ett tag under 2014 och 2015. Kanhända i syfte att göra lite ”damage control”…
(Allt på tyska förstås…:-( men naturligt eftersom Lars nu ändå är/var tysk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in