Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Bulgarisk TV 15 oktober 2014.
Här medverkar också Sandra Mittank. Tyvärr är nästan allt på bulgariska.
Artikel 4 juni 2015.
I denna artikel kan man se fru Mittank sittande vid sin dator med ett antal foton som hänger på väggen.
När det gäller Lars Mittanks klättrande över det höga staketet så fanns det vittnen på detta. De såg honom sedan springa in i närmaste skogsdunge. Åtminstone enligt bloggen Misterica.
Det var länge sedan tyska tidningar skrev nagot om fallet. Och nu har det ju gatt lang tid. Ingen ny information av vikt har inkommit pa länge.
Kan han ha överlevt försvinnandet? Jag bedömer chanserna som mycket sma. Det sociala skyddsnätet i öst är uselt. Möjligen, om han tagit sig till Österrike t. ex., men det verkar inte troligt.
Det finns ju inga uppgifter om att han hamnat i trubbel i Tyskland - i slagsmal eller liknande. Vilket dock inte utesluter, att sa kan ha skett. Av modern beskrivs han som ett dygdemönster, ett omdöme man kanske inte ska lita hundraprocentigt pa. I Varna hamnar han i brak nästan omgaende, och blir misshandlad. Jag tror, att det finns mycket vi inte vet om honom. Bilden skulle behöva kompletteras. Vem var flickvännen - om hon nu fanns?
Han jobbade skift pa ett kolkraftverk, vilket nog kan ha varit rätt pafrestande. Dessutom vardade han sin sjuke far regelbundet. Kontakten med modern verkar ha varit onaturligt tät för en man pa 28 ar. Kanske han kände sig instängd i det liv han levde? Möjligen hade han börjat ta droger i Tyskland, för att orka med rutinerna och tillvaron.
En del spekulerar i att han skulle ha iscensatt alltsammans, för att avsiktligen försvinna. Jag tvivlar pa att han skulle varit kapabel till att avsiktligen ga igenom sa mycket av besvär och konstiga manövrer för det. Däremot kan det handla om nagon slags psykologisk reaktion, kalla det flyktmekanism, som trätt i funktion. Vistelsen i Varna, där han kunde uppleva nagra dagars frihet fran alla plikter och rutiner, utlöste ett uppdämt behov av flykt? En flykt, som skedde i ett tillstand av sinnesförvirring.