2016-11-27, 22:56
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Redigering #1: Vill även tillägga att jag på senaste tid läst lite om notarietjänstgöring. Insåg precis att det är (eller kanske verkar?) vara vårt att antags och därmed sitta ting i t.ex. Stockholm. Det krävdes ca 337.5p (någon gång) och vad jag förstår det får man ca 280p på Jp. Hur når man då 337.5p (eller mer)? Man läser då extra kurser? Har svårt att förstå mig på det, kan någon förklara?
Det är inte högskolepoäng som avses. Läs mer här: (FB) Stora tråden om att sitta ting och här: http://notarie.se/
Citera
2016-11-27, 23:14
Medlem
Okej, tack för infon! Några följdfrågor:
Hur pass avgörande är det att ha erfarenhet från att sitta ting när man är ute i arbetsmarknaden? Är det på något sätt meriterande för annat än åklagare/domare?

Och, är den erfarenheten bra att ha när man jobbar med något juridiskt?
Senast redigerad av allstar1 2016-11-27 kl. 23:19.
Citera
2016-11-27, 23:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Okej, tack för infon! En följdfråga: Hur pass avgörande är det att ha erfarenhet från att sitta ting när man är ute i arbetsmarknaden? (Och, är det en bra erfarenhet att ha med sig när man jobbar med något juridiskt?)

Det är alltid en bra merit. Det är ett uttryckligt krav för att bli domare, kronofogde eller åklagare (förutom vissa långväga omvägar).

Om du surfar runt lite på byråerna ser du att ganska många suttit ting.
Citera
2016-11-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är alltid en bra merit. Det är ett uttryckligt krav för att bli domare, kronofogde eller åklagare (förutom vissa långväga omvägar).

Om du surfar runt lite på byråerna ser du att ganska många suttit ting.

Gjort det, därav min fråga! Många som har en jur.kand från UU dessutom. Inte där jag tänkt studera (om jag nu ska plugga på Jp)
Citera
2016-11-27, 23:21
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Gjort det, därav min fråga! Många som har en jur.kand från UU dessutom. Inte där jag tänkt studera (om jag nu ska plugga på Jp)

Spelar ingen roll var du studerar. Välj den ort du trivs bäst med. (Det är trådens vanligaste ämne).
Citera
2016-11-27, 23:24
Bannlyst
Citat:
Stor del av tråden (och ett antal andra i arbetsliv och arbetsmarknad) handlar om detta, så sök lite så hittar du fler inlägg. Men kort: betyg är viktigast, andra studier, sommarnotarietjänster och övrigt hjälper också. Det finns inte ett rakt svar.

Jag har vänner som fått jobb på MSA och liknande med ca 50 % AB (och en del relevanta extrameriter).

För att sitta ting krävs i teorin Ba i snitt, om du är villig att sitta i Norrland. Den vägen kan du bli domare. Vad man anser är toppjobb varierar. Ett nyktert sätt att se på saken tycker jag är att biträdande jurist på en affärsjuridisk byrå inte är detsamma som toppjobb (om än vägen till ett sådant). Ett annat är att handläggare på försäkringskassan kanske inte är så dumt att göra ett år (det ger dig arbetslivserfarenhet och meritpoäng till ting).

För att bli åklagare eller domare behöver man sitta ting, och det garanterar inte att man får fortsätta på banan. Välja och vraka får nog få - men vill vara en sådan bör man ivf plugga hårt.

Du kan få 310p på juristprogrammet och sedan upp till 36 extra meritpoäng. Allt detta finns bra förklarat här: http://www.notarie.se/ samt i tråden här på flashback, länkad i min signatur.
Finns det inget sätt att nå rättsväsendet på om man skulle slacka igenom juristlinjen och bara erhålla B på samtliga kurser?
Citera
2016-11-27, 23:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Finns det inget sätt att nå rättsväsendet på om man bara skulle slacka igenom juristlinjen och bara erhålla B på samtliga kurser?

Du kan bli extra åklagare eller adjungerad domare efter en lång karriär. Det finns inga betygskrav för att bli försvarare (sedan kan man diskutera hur lätt det är att få anställning som kan leda till att du blir advokat med raka B; men å andra sidan tror jag det är svårare att få raka B än raka AB..)

ed: det är möjligt att även extraåklagare/adjungering har krav på tingsmeritering. osäker faktiskt.
Citera
2016-11-27, 23:30
Bannlyst
Citat:
Du kan bli extra åklagare eller adjungerad domare efter en lång karriär. Det finns inga betygskrav för att bli försvarare (sedan kan man diskutera hur lätt det är att få anställning som kan leda till att du blir advokat med raka B; men å andra sidan tror jag det är svårare att få raka B än raka AB..)

ed: det är möjligt att även extraåklagare/adjungering har krav på tingsmeritering. osäker faktiskt.
Tack för att du belyste det
Frågar eftersom att jag i en sorts naiv villfarelse begrundar det faktum att ett välsmort munläder ibland kanske kan hjälpa mer än betyg. Då tänker jag att det kanske vore värt att satsa mer på studentlivet än studierna eftersom att jag är fåordig och lite socialt handikappad, även om det börjat lossna och blivit ljusare på den fronten den senaste tiden. Är medveten om att advokatämbetet fordrar plugg.
Citera
2016-11-27, 23:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack för att du belyste det
Frågar eftersom att jag i en sorts naiv villfarelse begrundar det faktum att ett välsmort munläder ibland kanske kan hjälpa mer än betyg.

Som du säger fungerar det säkert så även i vår bransch ibland. Christer van der Kwast blev överåklagare.

Citat:
Då tänker jag att det kanske vore värt att satsa mer på studentlivet än studierna eftersom att jag är fåordig och lite socialt handikappad, även om det börjat lossna och blivit ljusare på den fronten den senaste tiden. Är medveten om att advokatämbetet fordrar plugg.

Det här tror jag dock alltid är en dålig idé, men någon som anser sig lyckats mestadels på informell väg får gärna utveckla.
Citera
2016-11-27, 23:36
Bannlyst
Citat:
Som du säger fungerar det säkert så även i vår bransch ibland. Christer van der Kwast blev överåklagare.

Det här tror jag dock alltid är en dålig idé, men någon som anser sig lyckats mestadels på informell väg får gärna utveckla.
Varför tror du att det är en dålig idé? Menar du att man kan utveckla social kompetens ändå, under tiden man pluggar stenhårt?
Citera
2016-11-27, 23:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Varför tror du att det är en dålig idé? Menar du att man kan utveckla social kompetens ändå, under tiden man pluggar stenhårt?

Klart, jag är en social gud med 70 % AB.

Mer seriöst - eftersom betyg är det enskilt viktigaste generellt, bör man fokusera på det. Jag säger inte att man inte kan få en fet anställning genom att till exempel ligga med rätt person, men det verkar vara en betydligt osäkrare väg. En kombination är nog bäst!
Citera
2016-11-27, 23:43
Bannlyst
Citat:
Klart, jag är en social gud med 70 % AB.

Mer seriöst - eftersom betyg är det enskilt viktigaste generellt, bör man fokusera på det. Jag säger inte att man inte kan få en fet anställning genom att till exempel ligga med rätt person, men det verkar vara en betydligt osäkrare väg. En kombination är nog bäst!
Vi får se om jag börjar plugga juridik eller medicin då. Har fått för mig att det är mindre krav på att man måste vara extrovert som läkare än som jurist inom rättsväsendet. Jag tycker dock att bägge utbildningarna ser intressanta ut på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in