Citat:
De senaste två inläggen här på tråden fick mig att tänka igenom och ställa följande frågor:
Ponera att jag pluggar juristprogrammet och vill arbeta med ett utav de "bättre" jobben. Hur blir jag attraktiv i dagens halvdåliga arbetsmarknad? Ska jag kombinera Jp med något annat program eller andra kurser? Eller ska jag enbart fokusera på Jp och se till att nå AB i alla kurser? (Har nämligen hört att det krävs många AB:n (ca 70%) genom programmets gång om jag vill landa något toppjobb för att inte hamna på typ försäkringskassan. Är det sant?
Stor del av tråden (och ett antal andra i arbetsliv och arbetsmarknad) handlar om detta, så sök lite så hittar du fler inlägg. Men kort: betyg är viktigast, andra studier, sommarnotarietjänster och övrigt hjälper också. Det finns inte ett rakt svar.
Jag har vänner som fått jobb på MSA och liknande med ca 50 % AB (och en del relevanta extrameriter).
För att sitta ting krävs i teorin Ba i snitt, om du är villig att sitta i Norrland. Den vägen kan du bli domare. Vad man anser är toppjobb varierar. Ett nyktert sätt att se på saken tycker jag är att biträdande jurist på en affärsjuridisk byrå inte är detsamma som toppjobb (om än vägen till ett sådant). Ett annat är att handläggare på försäkringskassan kanske inte är så dumt att göra ett år (det ger dig arbetslivserfarenhet och meritpoäng till ting).
Citat:
Mina funderingar bottnar i att jag har det så svårt att veta om jag vill bli åklagare, domare eller försvarsadvokat men tänker att det är bäst att ha sådana dörrar öppna så att jag bara kan välja och vraka när jag väl vet vad jag vill bli.
För att bli åklagare eller domare behöver man sitta ting, och det garanterar inte att man får fortsätta på banan. Välja och vraka får nog få - men vill vara en sådan bör man ivf plugga hårt.
Citat:
Redigering #1: Vill även tillägga att jag på senaste tid läst lite om notarietjänstgöring. Insåg precis att det är (eller kanske verkar?) vara vårt att antags och därmed sitta ting i t.ex. Stockholm. Det krävdes ca 337.5p (någon gång) och vad jag förstår det får man ca 280p på Jp. Hur når man då 337.5p (eller mer)? Man läser då extra kurser? Har svårt att förstå mig på det, kan någon förklara?
Du kan få 310p på juristprogrammet och sedan upp till 36 extra meritpoäng. Allt detta finns bra förklarat här:
http://www.notarie.se/ samt i tråden här på flashback, länkad i min signatur.