2016-11-27, 19:28
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har lösningen åt er, ät på Donken, Macks eller Burken King så blir ni nöjda. Endast genuina råvaror tillagade på absolut bästa sätt.

Kyckling pressad till mos och formad till nuggets?

Tror nog jag föredrar den asiatiska mysteriekycklingen som legat och gottat sig i Tor vet vad och sedan serveras dränkt i currysås.
Citera
2016-11-27, 19:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Kyckling pressad till mos och formad till nuggets?

Tror nog jag föredrar den asiatiska mysteriekycklingen som legat och gottat sig i Tor vet vad och sedan serveras dränkt i currysås.

Själv älskar jag asiatisk mat och gärna kyckling. Har dock aldrig upplevt den smaka konstigt. Gärna direkt vid stånd längs gatorna i Thailand, grillad på spett och gärna satay sås. Även i Kina har jag enbart positiva erfarenheter av kyckling. Smakar den dåligt på restaurang här i Sverige ska man nog undvika det stället innan magsjuka blir resultatet.
Citera
2016-11-27, 19:36
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Själv älskar jag asiatisk mat och gärna kyckling. Har dock aldrig upplevt den smaka konstigt. Gärna direkt vid stånd längs gatorna i Thailand, grillad på spett och gärna satay sås. Även i Kina har jag enbart positiva erfarenheter av kyckling. Smakar den dåligt på restaurang här i Sverige ska man nog undvika det stället innan magsjuka blir resultatet.

Då är vi helt överens
Citera
2016-11-27, 20:04
Medlem
arnold2k5s avatar
Testa koka kycklingfiléerna i t.ex. curry och kokosmjölk så får du en liknande konsistens.
Citera
2016-11-27, 20:14
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Frågade tanten på thairestaurangen en gång vart kycklingen kommer ifrån. Fick Brasilien som svar. Så en kombination av annan uppfödning (och allt vad det innebär) och tillagning är min gissning på vad som gör kycklingen annorlunda i dess konsistens.

Man behöver inte heta Leif GW Persson för att förstå att kinesesen ljög dig rätt upp i ansiktet. Fråga henne om vilken hundras hon kallar för "kyckling" nästa gång du besöker den där syltan. Då kanske hon svrarar chi hua hua
Citera
2016-11-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illmaticnyc123
Satt och åt på lokala kinesiska / thailändska resturangen och kom och tänka på en grej som jag tänkt fråga om förut. Nämligen att kycklingen alltid har en annan konsistens än kyckling tillagad på andra ställen, eller lagade hemma.

Alltid på asiatiska restauranger har jag märkt detta. Kycklingen är liksom slibbigare och har nästan inget tuggmotstånd alls.

Någon som vet vad detta beror på? Hur tillagas kycklingen osv? Är det ens kyckling jag äter?

Jobbat på en restaurang som använder (gissar jag) samma kyckling.

Kycklingen skickas från Kina i påsar, där den redan är färdigstekt en gång innan. Sen värms den upp ytterligare när maten tillagas på restaurangerna i Sverige.

För övrigt, den kycklingen smakar så jävla äckligt, vilket man inte känner när den blandas ner i någon sås.
Citera
2016-11-27, 20:39
Medlem
hedinos avatar
Den kinarestrurangen som jag alltid besökt har ganska torr men mör kyckling som passar sig väldigt bra till sås , gärna jordnötsås med grillad kyckling mums.
Citera
2016-11-27, 21:06
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
De skär den dels med fibrerna, sedan är det en tre stegs marinering. Det blir som en panering, det där tunna lite slemmiga på utsidan. Jag har själv gjort det. Det mödrar köttet och det behåller saftigheten.
Det är bara fast fond ställen som kör köttet i förväg. Det har en annan textur.

Det här med att man "mödrar" kött. Kan du förklara det lite mer ingående?
Föder du upp "köttet" själv eller ammar du enbart?
Senast redigerad av JamSanchez 2016-11-27 kl. 21:09.
Citera
2016-11-27, 21:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Det här med att man "mödrar" kött. Kan du förklara det lite mer ingående?
Föder du upp "köttet" själv eller ammar du enbart?

Det får du be autocorrect om, men vill ni veta hemligheten så kommer den här

Marinad:
Lägg de strimlade kycklingbitarna i en skål och salta (ca ½ tsk)
Häll över ½ msk Japansk soja och till sist 1 kryddmått vitpeppar.
Rör om köttbitarna.
Därefter så pudrar du på potatismjölet och rör om igen.
Häll på vatten och sist olja.
Det är viktigt att göra detta i rätt ordning annars fungerar inte marinaden som det är tänkt.

Potatismjölet gör att köttet blir mört! Låt kycklingen stå och marinera medan du skär grönsakerna.

Det skulle gå lite tid mellan momenten men hittade inte mitt recept. så ni får det här.
Citera
2016-11-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
De skär den dels med fibrerna, sedan är det en tre stegs marinering. Det blir som en panering, det där tunna lite slemmiga på utsidan. Jag har själv gjort det. Det mödrar köttet och det behåller saftigheten.
Det är bara fast fond ställen som kör köttet i förväg. Det har en annan textur.

Mot fibrerna. Man skär kött (allt kött) mot mot fibrerna och bryter dem.
Skär man längs med fibrerna blir kött lätt segt och mer svårtuggat.

Men det vet väl alla som lagar mat hemma och har läst några rader i en kokbok eller sett fem minuter på ett matprogram.. Inte något som är en Kinarestaurang-grej.
Senast redigerad av M.J.A 2016-11-27 kl. 21:37.
Citera
2016-11-27, 21:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mot fibrerna. Man skär kött (allt kött) mot mot fibrerna och bryter dem.
Skär man längs med fibrerna blir kött lätt segt och mer svårtuggat.

Men det vet väl alla som lagar mat hemma och har läst några rader i en kokbok eller sett fem minuter på ett matprogram.. Inte något som är en Kinarestaurang-grej.

Ja så har vi lärt oss, men kolla på hur de skär kyckling den knorvar ihop sig. Jag personligen delar filen i två delar på längden där de två musklerna möts, och skär sedan som man skär lax i skivor dvs på skrådden.

Om man gör kuber av kyckling, eller skivar den som man skivar annat kött så drar den ihop sig och blir lite som gummi.

Ett annat tips jag kom på om man bara wokar kyckling rakt av, så värm upp oljan, och alldeles innan man häller i kycklingen så häll en halv deciliter vatten i woken (den måste vara riktigt het) och snabbt i med kycklingen, men akta er för oljan skvätter när man gör sådär.
Citera
2016-11-27, 22:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Tack för ditt påpekande! Nej jag har verkligen inte det.

Om vi vänder på det: visa mig den svenska lunchrestaurang som inte har överkokt bröstet på kycklingen. Då är jag beredd att omvärdera min åsikt.
Ska vi bevisa DINA åsikter, det var otroligt tokigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Finns ju självklart en hälsorisk att äta blodig kyckling. Detta gäller all mat, inklusive sushi. Lax t.ex kan ha parasit i köttet som kan drabba den som äter etc etc. Men. Det innebär inte att man behöver förstöra kycklingen som tycks vara praxis bland svenska lunchkockar.

Mitt nämnande om termometer var ett försök till att förtydliga den idioti som råder i Sverige m a p marginaler. Vi skall skyddas mot magsjuka med alla medel. Renlighet ska åtföljas punkt per punkt. Kylskåpet skall hålla givna grader. Om en 17-åring serveras en mellanöl så blir det krigsrubriker och självklara regler styr hela området. Inget går att kringå, inget utrymme för misstolkning finns.

Men om en 13-årig tjej våldtas runt hörnet, ja då upptäcks helt plötsligt tvetydigheter på lagområdet. Nu kan en hel kår böja på regelverket.
Där valde du "två-fel-blir-ett-rätt", sedan när har den funkat?
Risken med för dåligt tillagat kött är för stor, och det du försöker dig på är att förminska denna risk.
Så ni som läser detta, för guds skull lyssna inte på denna människa, om ni nu inte gillar bli sjuka av mat.

Man använder inga termometrar i wokar, så varför ta upp detta?
Och sen är självklart en termometer mycket bra i köket, då det finns många bitar som aldrig går laga utan en termometer och träffa rätt temp varje gång.

Och vad nu våldtäkt har med övertillagat kött, det lär jag aldrig lista ut.
För mer bisarrt är nog svårt att hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in