2016-11-27, 17:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Skräpkyckling kombinerat med bikarbonat är vanligt förekommande på asiatiska restauranger.
Vad fyller bikarbonaten för funktion?
Citera
2016-11-27, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Som svensk är man uppfostrad av genomkokt kyckling. Finns inte en enda svensk lunchrestaurang som vet hur kyckling skall tillagas.

Har du verkligen ätit kyckling på alla svenska lunchrestauranger?
Citera
2016-11-27, 17:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Som svensk är man uppfostrad av genomkokt kyckling. Finns inte en enda svensk lunchrestaurang som vet hur kyckling skall tillagas.

Av rädsla över en underkokt kyckling så är svenska kockar hårt styrda vilket gör att du får en garanterad torr bröstfilé på en svensk krog.

Asiater kan laga mat utan termometer. Därför får du helt plötsligt en känsla av mörat, mjukt kött i munnen, inte torra strimlor som du är uppfödd på i skolmaten.

Visst, finns de som fuskar.
En djungelhöna och liknande bjuder på tuggmotstånd. En gödkyckling är löjligt mjuk.

Bon apetit.
Det är dock en befogad rädsla, om du inte tror mig så varför inte fråga Guidetti, han har personlig erfarenhet.
Sen behöver man inte ta den till den tempen många gör, en del nöjer sig inte med mindre än 100 grader på sin kyckling.
Tar man den vid 70, så är den fortfarande rätt saftig.
Sen storkökstillagning har en jävla förmåga att köra allt för länge.
Har ett flertal ggr funderat på om detta är av okunskap eller lathet.

Sen undrar jag varför en asiat skulle använda en termometer i sin wok.
Sen varför deras kyckling är som den är, det är helt för deras mörningsmetoder, som jag personligen ingen större fan av.
tex kan jag inte köpa strimlad biff på de flesta ställen, just för de mörat den till i vad jag beskriver som lite slemmig konsistens.
Citera
2016-11-27, 17:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag läser alltid dina recept och så låter det jättegott, men det är så sjukt många olika ingredienser. Har lagat nån av dina nötkött schezuan några gånger men det är ett jävla meck att handla allt och sen har man halvfulla burkar som står och möglar i kylskåpet sen.

Ta det inte fel nu, jag uppskattar verkligen att du delar med dig och det var riktigt gott det jag lagade sist!
Ingen fara, så snarstucken är jag inte .

Faktum är dock att utom judasöronen, sherryn och eventuellt vattenkastanjerna så är det inget speciellt med de råvarorna som jag listar. Allt går att inhandla på din lokala ICA.

Det handlar således inte om några exklusiva råvaror/ingredienser. Har du inte tillgång till just de aktuella så kan du ersätta dem med andra. Som jag har skrivit många ggr tidigare: Inget recept är hugget i sten .

I övrigt så tillagas den här rätten på exakt samma sätt som så många andra kinesiska rätter, nämligen snabbt och utan krusiduller. Det viktiga är att man plockar ihop alltsammans och lägger ut det på diskbänken/arbetsbänken innan man sätter igång med själva maltagningen. När man nämligen tillagar maten så hinner man inte leta efter grejerna utan att riskera bränna alltsammans.

~Paul~
Citera
2016-11-27, 17:21
Medlem
Muwltipliers avatar
Frågade tanten på thairestaurangen en gång vart kycklingen kommer ifrån. Fick Brasilien som svar. Så en kombination av annan uppfödning (och allt vad det innebär) och tillagning är min gissning på vad som gör kycklingen annorlunda i dess konsistens.
Citera
2016-11-27, 17:31
Medlem
Kycklingen som kinesiska och thailändska restauranger använder är till 99% av fallen:

Kycklingfile från Brasilien eller Thailand.

Den Kycklingen packas 6x2kg / Kartonger och är väldigt torr. 1,2-1,8% vatten
endast. Att jämföra med kyckling från till exempel Kronfågel (Som vissa andra restauranger kör) den ligger på ca 35%.

Thailands kycklingen kommer i omgångar och det beror på hur läget är med fågelinfluensan där borta i Asien.

Kan tillägga att priset för den här kycklingen ligger på 30-35kr/kg innan moms för restaurangen.
Senast redigerad av Detendasvartafaret 2016-11-27 kl. 17:35.
Citera
2016-11-27, 17:50
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad fyller bikarbonaten för funktion?

Enligt Gordon Ramsey så skall den bryta ner kollagenet i köttet och göra det mjukt och lätt tuggat, i gengälld kommer köttet smaka lite åt lut hållet. Det försöker man ändra med att marinera det efter behandlingen. Ibland ingår även att "banka" köttet med kötthammare.

Har själv försökt använda bikarbonat men tycker köttet blir uppsvällt och får samma märkliga textur som en del kina restauranger har.

Bästa mörknepet hittills har varit Annanas och Kiwi.
Citera
2016-11-27, 18:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Enligt Gordon Ramsey så skall den bryta ner kollagenet i köttet och göra det mjukt och lätt tuggat, i gengälld kommer köttet smaka lite åt lut hållet. Det försöker man ändra med att marinera det efter behandlingen. Ibland ingår även att "banka" köttet med kötthammare.

Har själv försökt använda bikarbonat men tycker köttet blir uppsvällt och får samma märkliga textur som en del kina restauranger har.

Bästa mörknepet hittills har varit Annanas och Kiwi.
Ok, tack. Detta hade jag ingen aning om.
Citera
2016-11-27, 18:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du verkligen ätit kyckling på alla svenska lunchrestauranger?
Tack för ditt påpekande! Nej jag har verkligen inte det.

Om vi vänder på det: visa mig den svenska lunchrestaurang som inte har överkokt bröstet på kycklingen. Då är jag beredd att omvärdera min åsikt.
Citera
2016-11-27, 19:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detendasvartafaret
Kycklingen som kinesiska och thailändska restauranger använder är till 99% av fallen:

Kycklingfile från Brasilien eller Thailand.

Den Kycklingen packas 6x2kg / Kartonger och är väldigt torr. 1,2-1,8% vatten
endast. Att jämföra med kyckling från till exempel Kronfågel (Som vissa andra restauranger kör) den ligger på ca 35%.

Thailands kycklingen kommer i omgångar och det beror på hur läget är med fågelinfluensan där borta i Asien.

Kan tillägga att priset för den här kycklingen ligger på 30-35kr/kg innan moms för restaurangen.

Kineserna som har den lokala kinakrogen här, har jag sett storhamstra Eldorados kyckling på Willys, när den är på extrapris. Denna kyckling är från Thailand. Inget som jag själv köper, köper färska filéer i så fall, men det är rätt sällan eftersom jag tycker det är en tråkig styckdetalj. Även när den inte är torr, är den rätt torr ändå.
Citera
2016-11-27, 19:06
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är dock en befogad rädsla, om du inte tror mig så varför inte fråga Guidetti, han har personlig erfarenhet.
Sen behöver man inte ta den till den tempen många gör, en del nöjer sig inte med mindre än 100 grader på sin kyckling.
Tar man den vid 70, så är den fortfarande rätt saftig.
Sen storkökstillagning har en jävla förmåga att köra allt för länge.
Har ett flertal ggr funderat på om detta är av okunskap eller lathet.

Sen undrar jag varför en asiat skulle använda en termometer i sin wok.
Sen varför deras kyckling är som den är, det är helt för deras mörningsmetoder, som jag personligen ingen större fan av.
tex kan jag inte köpa strimlad biff på de flesta ställen, just för de mörat den till i vad jag beskriver som lite slemmig konsistens.
Finns ju självklart en hälsorisk att äta blodig kyckling. Detta gäller all mat, inklusive sushi. Lax t.ex kan ha parasit i köttet som kan drabba den som äter etc etc. Men. Det innebär inte att man behöver förstöra kycklingen som tycks vara praxis bland svenska lunchkockar.

Mitt nämnande om termometer var ett försök till att förtydliga den idioti som råder i Sverige m a p marginaler. Vi skall skyddas mot magsjuka med alla medel. Renlighet ska åtföljas punkt per punkt. Kylskåpet skall hålla givna grader. Om en 17-åring serveras en mellanöl så blir det krigsrubriker och självklara regler styr hela området. Inget går att kringå, inget utrymme för misstolkning finns.

Men om en 13-årig tjej våldtas runt hörnet, ja då upptäcks helt plötsligt tvetydigheter på lagområdet. Nu kan en hel kår böja på regelverket.
Citera
2016-11-27, 19:22
Medlem
Sunimods avatar
Jag har lösningen åt er, ät på Donken, Macks eller Burken King så blir ni nöjda. Endast genuina råvaror tillagade på absolut bästa sätt.

Nej det är nog vanlig kyckling ni får men tillagad på asiatiskt sätt för ett tag sedan och nu uppvärmd till dig käre gormet. Knappast katt för det är dyrare än kyckling, gris och nöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in