2016-11-27, 15:50
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Edit - jag är två på bollen men Per-Arne Waldau bör citeras en gång till, många gånger till!

Första sidan Aftonbladet idag:
Sidan 14-15:

Per-Arne Waldau:

Starkt av Per-Arne Waldau!
Med detta hjälper han många skadade medlemmar och exmedlemmar att få perspektiv på sin förljugna tillvaro i sekten.

Verkligen bra gjort av Per-Arne Waldau!

Någon måste sätta stopp och berätta sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Kristi brud, Åsa Waldau, lämnade Knutby för några veckor sedan.

Nu talar hennes före detta svärfar ut om livet i sekten.

– Maktmissbruk, mobbning, psykisk terror och bestraffningar – rena skräckväldet. Det har varit verkligheten i församlingen, säger Per-Arne Waldau.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23996934.ab

Ovanstående "Maktmissbruk, mobbning, psykisk terror och övrigt i Aftonbladets artikel är väl straffbart?

Denna beskrivning av livet i församlingen/sekten med hjärntvätt styrker också att det inte var Saras egen idé, att hon måste ta livet av sina kamrater för att få Nåd.
Senast redigerad av Angel of Peace 2016-11-27 kl. 15:53.
Citera
2016-11-27, 17:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
---Ovanstående "Maktmissbruk, mobbning, psykisk terror och övrigt i Aftonbladets artikel är väl straffbart?---
Skulle alla självutnämnda frireligiösa förebilder kunna straffas i domstol för att deras myndiga efterföljare utövar sin fria vilja i ett demokratiskt samhälle så översvämmades domstolarna snart med allehanda mål utan tillstymmelse till objektiv bevisning... d.v.s. ord står mot ord...
Vem skulle t.ex. kunna tänka sig att i Sverige driva ett mål mot Amma... trots att hon omskrivs så här i en avslöjande bok...;
Citat:
“Those who dared to speak out were immediately blacklisted, deemed a traitor, and looked upon as a threat to the preservation of faith among her disciples. This life was more than just grueling,” she wrote.
http://indianexpress.com/article/india/india-others/ammas-ex-aide-alleges-sexual-abuse-at-ashram/

Kristi brud förordade ju sin religionsvariant i Knutby med samma feminina känslobaserade logik som Amma fortfarande driver sin, och det finns dessutom otaliga fler frireligiösa möjligheter för de dogmatiskt religiösa att låta sig frivilligt utnyttjas ekonomiskt och moraliskt utan att detta är straffbart enligt jordisk lag...

Mobbning på arbetsplatser är en annan sak än inom religiösa samfund, men det verkar heller inte vara straffbart än...

Det verkar nog istället som att församlingen själv i detta fallet har straffat sina egna medlemmar med den urgamla sociala/religiösa formen av bestraffning kallad "uteslutning" eller "shunning" när de på ett stormöte med c:a 80 personer närvarande kom fram till att U.F. måste lämna gemenskapen...
Citat:
I själva verket var det sluten omröstning på ett församlingsmöte, bland församlingens medlemmar, som till slut fällde avgörandet.
– I det här fallet var det en sluten omröstning, säger Peter Gembäck. Jag tror att ett 80-tal personer var med i omröstningen.
En tydlig majoritet – närmare hundra procent av de som röstade – la sin röst på att Urban Fält skulle avsättas som pastor.
http://www.expressen.se/nyheter/waldau-lamnade-efter-hemliga-omrostningen/
Senast redigerad av studentroland 2016-11-27 kl. 17:21.
Citera
2016-11-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Skulle alla självutnämnda frireligiösa förebilder kunna straffas i domstol för att deras myndiga efterföljare utövar sin fria vilja i ett demokratiskt samhälle så översvämmades domstolarna snart med allehanda mål utan tillstymmelse till objektiv bevisning... d.v.s. ord står mot ord...
Vem skulle t.ex. kunna tänka sig att i Sverige driva ett mål mot Amma... trots att hon omskrivs så här i en avslöjande bok...;

Kristi brud förordade ju sin religionsvariant i Knutby med samma feminina känslobaserade logik som Amma fortfarande driver sin, och det finns dessutom otaliga fler frireligiösa möjligheter för de dogmatiskt religiösa att låta sig frivilligt utnyttjas ekonomiskt och moraliskt utan att detta är straffbart enligt jordisk lag...

Mobbning på arbetsplatser är en annan sak än inom religiösa samfund, men det verkar heller inte vara straffbart än...

Det verkar nog istället som att församlingen själv i detta fallet har straffat sina egna medlemmar med den urgamla sociala/religiösa formen av bestraffning kallad "uteslutning" eller "shunning" när de på ett stormöte med c:a 80 personer närvarande kom fram till att U.F. måste lämna gemenskapen...
Hej!
Tillför något nytt, inte bara gammal statistik!
Det tråden just nu behöver är fräscha uppslag som är till hjälp för en skakad grupp människor, ochförmodligen knappt tror på sig själva, efter att totalt har blivit upplurade på läktaren!
O du reagera positivt, skäl inte ut mig!
Nedslepp.
Citera
2016-11-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Hej!
Tillför något nytt, inte bara gammal statistik!
Det tråden just nu behöver är fräscha uppslag som är till hjälp för en skakad grupp människor, ochförmodligen knappt tror på sig själva, efter att totalt har blivit upplurade på läktaren!
O du reagera positivt, skäl inte ut mig!
Nedslepp.

Efter att ha råkat ut för psykopater(här verkar det ha varit flera stycken) så behöver man normalt långvarig terapi. Dessutom behöver ju andra församlingar etc akta sig för dessa personer framgent.
Citera
2016-11-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cikadan
Efter att ha råkat ut för psykopater(här verkar det ha varit flera stycken) så behöver man normalt långvarig terapi. Dessutom behöver ju andra församlingar etc akta sig för dessa personer framgent.
Hej!
Bra mata på med mera!
Citera
2016-11-27, 18:13
Medlem
Citat:
Hej!
Bra mata på med mera!

Jag hade t ex krävt skadestånd för psykisk misshandel och yrkat på att pengarna skulle användas till duktiga psykologer för adekvat terapi. Sedan hade jag krävt tillbaka pengar för det här "tiondet" ( mera tjungondet) som alla skulle betala till dessa Tjuvar och lurendrejare. Jag hade varit helt ursinnig över att ha blivit lurad på detta sätt både mentalt men även materiellt.
Vilket toppenliv för dessa pastorer att glida runt utan att jobba och prata en massa smörja. Det här är miljöer som psykopater älskar, utnyttja och manipulera andra. Jag föreslår att alla som har råkat ut för dem läser på(det finns mycket bra litteratur om psykopater) och sedan ber om hjälp.
Citera
2016-11-27, 18:19
Medlem
Citat:
Jag hade t ex krävt skadestånd för psykisk misshandel och yrkat på att pengarna skulle användas till duktiga psykologer för adekvat terapi. Sedan hade jag krävt tillbaka pengar för det här "tiondet" ( mera tjungondet) som alla skulle betala till dessa Tjuvar och lurendrejare. Jag hade varit helt ursinnig över att ha blivit lurad på detta sätt både mentalt men även materiellt.
Vilket toppenliv för dessa pastorer att glida runt utan att jobba och prata en massa smörja. Det här är miljöer som psykopater älskar, utnyttja och manipulera andra. Jag föreslår att alla som har råkat ut för dem läser på(det finns mycket bra litteratur om psykopater) och sedan ber om hjälp.

De som har råkat illa ut skulle ju kunna gå ihop som grupp och begära skadestånd så kan man dela på advokatkostnader. Det måste finnas rättshjälp att tillgå på hemförsäkringar.
Det är ju en bra början att undersöka om detta är möjligt, också ett bra sätt att få upprättelse på. Sedan tror jag ju att det ligger mycket mer bakom Knutby-morden. Det var nog inte bra lilla Helge som var anstiftare. Nu kanske det kan komma fram lite mer när medlemmar inte behöver vara rädda längre.
Citera
2016-11-27, 18:21
Medlem
Citat:
Hej!
Nu snackar vi!
Suveränt meeeeeeera
Citera
2016-11-27, 18:27
Medlem
Citat:
Hej!
Nu snackar vi!
Suveränt meeeeeeera

Nu får någon annan tycka något också , medlemmarna kanske kan anlita någon bra advokat....?!
Citera
2016-11-27, 18:59
Medlem
Bra gjort av PA Waldau!

Nu är jag ingen jurist men psykisk misshandel kan väl inte vara helt lagligt? Fysisk misshandel av torped vet jag att det var tal om för längesedan (något med MÅ väl?) Känns inte heller lagligt?

Att hota med Djävulen och Gud för att få in tionde kanske kan betecknas som utpressning?

Tukt och hot och allt de hållit på med? Lagligt?

Har inte någon/några ljugit under ed också?

---

I övrigt undrar jag vem som satte bollen i rullning för allt som händer? Jag gissar på PaWa men har ingen aning egentligen.
Citera
2016-11-27, 19:11
Medlem
Citat:
Nu får någon annan tycka något också , medlemmarna kanske kan anlita någon bra advokat....?!
Hej!
Många bra förslag från dig!
Det finns en kategori i denna soppa som är extra drabbade BARNEN till alla Knutbymedlemmar, dom har genom hela sin uppväxt blivit lurade I GUDS NAMN!
ÅW har hela tiden planterat LÖGNER i lättlurade barn!
Barn som har sparat sin veckopeng till att köpa hennes värdelösa konst!
HUR KAN MAN HÄLPA DESSA BARN!?
Finns det någon av följande uti Cyber rymden:
Socialtjänsteman.
Barnläkare.
Polischef.
Psykolog.
Chefredaktör.
Hjälporganisation.
Miljonär.
Affärskedja.
Storindustri.
etc, etc, listan går förmodligen att göra väldigt lång, o alla kunde vi tillsammans jobba för att dessa barn får en någorlunda normal fortsatt uppväxt!
Hur sån välgörenhet startas o går oklanderligt tillväga, det har jag inte kunskap om, men ett tips är att Nabo får ett finger med i ett sådant projekt!
Detta är bara en första trevare från oss som vill hjälpa!
Tänk riktigt till, det finns så mycket gott ibland oss VI SKA PLOCKA FRAM DET NU!!!!!!!!!!!!
Med vänlig hälsning Nedslepp
Citera
2016-11-27, 20:23
Medlem
Citat:
Hej!
Många bra förslag från dig!
Det finns en kategori i denna soppa som är extra drabbade BARNEN till alla Knutbymedlemmar, dom har genom hela sin uppväxt blivit lurade I GUDS NAMN!
ÅW har hela tiden planterat LÖGNER i lättlurade barn!
Barn som har sparat sin veckopeng till att köpa hennes värdelösa konst!
HUR KAN MAN HÄLPA DESSA BARN!?
Finns det någon av följande uti Cyber rymden:
Socialtjänsteman.
Barnläkare.
Polischef.
Psykolog.
Chefredaktör.
Hjälporganisation.
Miljonär.
Affärskedja.
Storindustri.
etc, etc, listan går förmodligen att göra väldigt lång, o alla kunde vi tillsammans jobba för att dessa barn får en någorlunda normal fortsatt uppväxt!
Hur sån välgörenhet startas o går oklanderligt tillväga, det har jag inte kunskap om, men ett tips är att Nabo får ett finger med i ett sådant projekt!
Detta är bara en första trevare från oss som vill hjälpa!
Tänk riktigt till, det finns så mycket gott ibland oss VI SKA PLOCKA FRAM DET NU!!!!!!!!!!!!
Med vänlig hälsning Nedslepp

Kanske Filadelfia centralt kan göra något och ställa upp för sina medlemmar. De har ju sagt ifrån vad de tycker och har haft civilkurage att säga vad de tycker. Kan ju tycka att de borde kunna göra något nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in