Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 08:53
  #5833
Medlem
Angel of Peaces avatar
Nu är det dags - SVT Granskning Sommar: Knutby
Onsdag den 13 juni i SVT 1, kl 20:00

https://www.svtplay.se/kanaler?date=2018-06-13

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Seriestart: Uppdrag granskning sommar: Knutby

Den lilla församlingen i det uppländska samhället Knutby förvandlades till ett helvete. Medlemmar och ledare träder fram och vittnar om psykisk och fysisk misshandel, tukt och social kontroll. Reportaget följs upp i ett samtal med reportern, om vad som har hänt sedan reportaget sändes första gången, den 14 februari 2018.

Visserligen repris, men uppföljning med reportern, om vad som hänt sedan sist.

Undrar hur det går med alla anmälningar?
__________________
Senast redigerad av Angel of Peace 2018-06-05 kl. 08:59.
Citera
2018-06-16, 11:53
  #5834
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
[b]Nu är det dags -
...
Undrar hur det går med alla anmälningar?
Kriminalvården har slutfört "en större utredning" angående Helge Fossmos kärleksrelation. En kriminalvårdare har avskedats efter att hon brutit mot yrkesansvaret:

Citat:
Fossmos kärleks-sms till kriminalvårdaren:
”Låt mig älska dig hämningslöst”

/.../
Kriminalvården har hittat bevis för att Fossmo haft en relation med en anställd vid anstalten. Enligt vad som framkommit har relationen pågått en längre tid, och Kriminalvården har hittat bevis för att att de båda umgåtts också utanför anstalten, när Fossmo haft permissioner.
I maj i år stängdes kvinnan av från sitt jobb under den tre månader långa uppsägningstiden. Hon fick alltså sparken.
Anledningen var att hon haft en ”otillbörlig relation” med en intagen – Helge Fossmo.
Men det finns också tecken som pekar mot att Helge Fossmo försökt utpressa och manipulera den kvinnliga vårdaren, inte minst genom de anonyma brev man tror att han skickat till kvinnans anhöriga där relationen avslöjas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...a-dig-hamnings
Citera
2018-06-16, 12:00
  #5835
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kriminalvården har slutfört "en större utredning" angående Helge Fossmos kärleksrelation. En kriminalvårdare har avskedats efter att hon brutit mot yrkesansvaret:


https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...a-dig-hamnings
Och "Aftonbladet söker kvinnan". Lycka till med det, vad ska hon säga? Han är knallpsykopat den karln, men grattis till honom som fått lite skoj i finkan...
Citera
2018-06-16, 13:30
  #5836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Nu är det dags - SVT Granskning Sommar: Knutby
Onsdag den 13 juni i SVT 1, kl 20:00
https://www.svtplay.se/kanaler?date=2018-06-13
Visserligen repris, men uppföljning med reportern, om vad som hänt sedan sist.
Undrar hur det går med alla anmälningar?

Suck. Tycker det var ganska mycket samma trams igen. Inget nytt precis. Eller? Jag tycker att det är svagt att en hel redaktionsgrupp med folk tydligen lägger ned en massa ork och betald arbetstid och det inte blir bättre än så. Har de verkligen inte bokstavligen luskat ut alla lik ur garderoberna vid det här laget? De liksom mjölkar efter att någon ska säga något ytterligare på band, så får folk som ljugit tidigare uttala sig osv. Däremot så skulle man ju gärna haft en redogörelse för vad som hände på riktigt i fråga om morden (vem sköt då det inte var Sara, var befann sig Åsa), den tidigare "drunkningen" etc.
Citera
2018-06-17, 17:55
  #5837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kriminalvården har slutfört "en större utredning" angående Helge Fossmos kärleksrelation. En kriminalvårdare har avskedats efter att hon brutit mot yrkesansvaret:


https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...a-dig-hamnings
Jag kunde inte läsa eftersom det var plus-artikel men misstänker att det var i samband med det han i ett brev till kriminalvården låtsades vara en "bekymrad tant" med dåliga grammatikkunskaper?

https://www.expressen.se/nyheter/fos...ligt-fangelse/

Eller har han skrivit flera låtsasbrev?

Han verkar ju kreativ om inte annat. Om jag inte minns fel tillverkade han väl en tv-antenn (?) av gaffel, spiralblock, gem eller liknande för ett antal år sedan?

Edit: Googlade ... Det var visst ett spiralblock och aluminiumfolie han knåpade ihop till tv-antenn för många år sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ang-pa-egen-tv
__________________
Senast redigerad av joannaw 2018-06-17 kl. 18:32.
Citera
2018-06-17, 19:52
  #5838
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag kunde inte läsa eftersom det var plus-artikel men misstänker att det var i samband med det han i ett brev till kriminalvården låtsades vara en "bekymrad tant" med dåliga grammatikkunskaper?

https://www.expressen.se/nyheter/fos...ligt-fangelse/

Eller har han skrivit flera låtsasbrev?

Han verkar ju kreativ om inte annat. Om jag inte minns fel tillverkade han väl en tv-antenn (?) av gaffel, spiralblock, gem eller liknande för ett antal år sedan?

Edit: Googlade ... Det var visst ett spiralblock och aluminiumfolie han knåpade ihop till tv-antenn för många år sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ang-pa-egen-tv

Jo, vet du vad? Jag kunde läsa Aftonbladets artikel först i Nabo's inlägg.
Hade lite tid på mig, så ögnade igenom snabbt. Kunde en stund senare läsa mer
noggrant, men behövde ytterligare en genomläsning.
Då, helt plötsligt var den lagd under Plus!

Var märkliga omständigheter och Aftonbladet tog chansen tjäna på att många ville läsa!

Verkade som han haft ett regelbundet förhållande till den anstaltsanställde.
Friat till henne och fått JA!!!

Man upphör aldrig att förvånas! Som Fruktis skrivit i sin profil.....
Citera
2018-06-17, 22:14
  #5839
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Jo, vet du vad? Jag kunde läsa Aftonbladets artikel först i Nabo's inlägg.
Hade lite tid på mig, så ögnade igenom snabbt. Kunde en stund senare läsa mer
noggrant, men behövde ytterligare en genomläsning.
Då, helt plötsligt var den lagd under Plus!

Här är artikeln i dess helhet:
Citat:
Fossmos kärleks-sms till kriminalvårdaren:
”Låt mig älska dig hämningslöst”

AB KRIM 2018-06-16

Skulle HF själv ha skickat sina och krimvårdarens kärleks-sms till varann samt foton på dem själva till Visbyfängelsets ledning?
Citat:
Sms-loggen och bilderna hamnade i Kriminalvårdens utredning efter att de skickats i ett brev till anstalten i Visby från en anonym avsändare, som påstår sig ha hittat dem på Darknet, en sorts laglöst internet.
Men, precis som med de tidigare breven, tror Kriminalvården att det är Helge Fossmo som skickat det.

Vad kunde HF vinna på att informera kriminalvården? Jag förstår inte. Kan någon förklara?
Citera
2018-06-18, 06:32
  #5840
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Här är artikeln i dess helhet:


Skulle HF själv ha skickat sina och krimvårdarens kärleks-sms till varann samt foton på dem själva till Visbyfängelsets ledning?


Vad kunde HF vinna på att informera kriminalvården? Jag förstår inte. Kan någon förklara?

Tack Nabo!

Verkar osannolikt att Helge skulle göra något sådant. Skicka från Darknet? Varför det?
Mycket har han gjort, men att skicka sms- konversation och bilder till den kvinna han friat till och fått JA från - nej det går inte ihop.

Skulle vara att gräva en grop till sig själv och det tror jag inte han gjort!

Snarare är avsändaren någon, som är starkt emot relationen ifråga. Av andra skäl.
__________________
Senast redigerad av Angel of Peace 2018-06-18 kl. 06:36.
Citera
2018-06-18, 07:54
  #5841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Här är artikeln i dess helhet:


Skulle HF själv ha skickat sina och krimvårdarens kärleks-sms till varann samt foton på dem själva till Visbyfängelsets ledning?


Vad kunde HF vinna på att informera kriminalvården? Jag förstår inte. Kan någon förklara?
Tack! Nej, jag har i gen aning om vad han skulle vinna på det eller om det verkligen är han.

Men det känns som mönstren gått igen hos HF OCH i Knutby. HF har väl skrivit brev i påhittade människors namn förr (Aronsson var det väl) samt skickat hysteriska kärleks-sms.

I Knutby har det fortsatt med slavar, lydnad och samlag för Guds segrar osv. Nu får man väl hoppas det är slut med sånt!
Citera
2018-06-18, 17:30
  #5842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Här är artikeln i dess helhet:


Skulle HF själv ha skickat sina och krimvårdarens kärleks-sms till varann samt foton på dem själva till Visbyfängelsets ledning?


Vad kunde HF vinna på att informera kriminalvården? Jag förstår inte. Kan någon förklara?
Nu har jag också hunnit läsa ordentligare. Nej, det är svårt att förstå vad HF skulle ha fått ut av det där. Jag får känslan av att kriminalvården och/eller kvällstidningarna har fler pusselbitar än vi men väljer att utelämna dem av någon anledning.

I den tidigare artikeln jag länkade till igår nämnde de ännu mindre, men att han skulle hittat på i ett brev att han var en "bekymrad tant" (inget om relation med kriminalvårdare). I mina öron låter det som något han skulle tänkas ta sig för men han kanske harnågon annan manipulativ like i sin omgivning som kände sig föranledd?
__________________
Senast redigerad av joannaw 2018-06-18 kl. 17:44.
Citera
2018-06-21, 16:15
  #5843
Medlem
Har det framkommit vem kvinnan är som haft relation med HF? Har letat i tråden men hittar inte.
Citera
2018-07-20, 12:48
  #5844
Medlem
fruktiss avatar
Låt oss hoppas att berörda personer läser, tar till sig och agerar!

http://www.dagen.se/nyheter/helene-f...dog-1.1174216#

Citat:
Tidigare i år kom beskedet att Filadelfiaförsamlingen i Knutby hade lagts ned. Samtidigt pågår en polisutredning där flera tidigare ledare i församlingen riskerar åtal. Inger konstaterar att ”det var för väl” att församlingen är upplöst. Samtidigt har händelseutvecklingen det senaste året inneburit ett ökat hopp om att någon tidigare medlem ska börja berätta om det som hände 1999.

– Att sanningen ska komma fram, det är det vi väntar på, säger Inger.

Att någon, eller några, vet mer om den aktuella decemberdagen än vad de tidigare har berättat är Inger och Ingvar helt övertygade om.

– Man hoppas att samvetet någon gång ska vakna hos någon som vet hur det gick till, säger Ingvar.

– Vi vill ha bekräftat hur vår dotter dog, det vill vi veta. Det är det vi kämpar för. Vi får henne inte tillbaka, men det skulle ge oss ro på ett annat vis att veta, säger Inger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback