2016-11-25, 12:37
Medlem
GustafKroons avatar
Tidningen Dagen
Citat:
Josef Östby, pastor, som under lång tid engagerat sig för Knutby Filadelfia

– Jag kan bekräfta den berättelse som Peter Gembäck har kommit med, att det som avslutats nu sker med nämnda personer, som inte fungerar i församlingen längre. Det osunda representerar inte församlingens totala kultur, utan det är vissa personer det handlar om. Församlingen i övrigt har haft flera fantastiska år, de har ett fint barn- och ungdomsarbete och har konserter som har samlat många, med tanke på ortens storlek.
Citera
2016-11-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Tidningen Dagen
Det känns som Östby vill släta över ännu mera än Gembäck. Enstaka personer? Lite som när de pratade om den "enstaka personen" Helge Fossmo på den tiden. Gembäck antyder iallafall lite att det är hela deras kultur som varit ett problem - att medlemmarna varit för beroende av sina ledare.

Jag hoppas folk inte förlåter för mycket! Om det är rena olagligheter som skett ska det förstås utredas av polis.

Sedan undrar jag hur människor som så länge varit vana att inte tänka själva plötsligt uppmanas göra det (om det nu är så i realiteten)? Kan de inte bli så där som Sara som verkade jagsvag och förvirrad?

Lite lustigt också med den där omröstningen om UF där "nästan 100 procent" tyckte likadant. Var det en enda person som vågade tycka annorlunda än fårskocken? Och hur ska röstetalet se ut när de röstar om att ha Pege kvar? Vågar man gissa att 100 procent kommer rösta likadant som varandra?

Edit: stravfel.
Senast redigerad av joannaw 2016-11-25 kl. 16:03.
Citera
2016-11-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland

För övrigt har jag inte koll på alla initialer...förut i ett inlägg sa du att ÅW, PG, ÅG, KN for till Canada, och nu säger du att det var ÅW, PeGe, KN, CK...det får vara hur det vill, jag antar att fem personer for och vilka det var spelar mindre roll för min del... men det händer ju uppenbarligen saker i Knutby... igen...
Jag gissar att det är Chri*tina Ku*ing som åsyftas. Jag vill minnas att hon var Tirsas "presstaleskvinna"
Citera
2016-11-25, 21:02
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag gissar att det är Chri*tina Ku*ing som åsyftas. Jag vill minnas att hon var Tirsas "presstaleskvinna"
Aha... ja, bor man inte i närheten av Knutby eller upprätthåller intresset konstant, så faller ju vissa bitar lätt ur minnet liksom...en blogg i ämnet säger dock att ett utmärkande tema för "den inre kretsen" har varit, citat:"Svårt att fatta egna beslut, man är livrädd för att göra fel.", slut citat... denna rädsla verkar dock ha brutits nu, så det är ju verkligen intressant att utreda vad som krävdes för att spräcka denna rädslobarriär...

I NordKorea lever befolkningen under konstant risk för ett straff som kallas "guilt-by-association", där hela familjer bestraffas intill tredje generationen för en förseelse som endast en släkting/person gjort sig skyldig till, så rädsla är ju ett effektivt sätt att handlingsförlama människor...
Senast redigerad av studentroland 2016-11-25 kl. 21:37.
Citera
2016-11-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kanadaresan denna höst bibringade inte ÅW självinsikt Väninnorna L. Frisk i Falun & S. Palmer i Kanada har beskrivit ÅW som instiftare av en ny svensk religion. Deras felbedömning funkade som bensin på gammal glöd. Det återstår att undersöka om religionsvetar-väninnornas teorier triggat ÅW, UF & Co längre i grandios självuppfattning, vilket i sin tur försatt medlemmar i djupare misär. Det senaste året beskriver medlemmar som "vår värsta tid".
ÅW, PeGe, KN, CK kom hem till vad ÅW kallar ”Mitt folk” i tro att allt var som vanligt. Att ÅW i oktober skulle hyllas på födelsedagen, i november resa till Taiwan med följe och över jul-nyår till Australien med större följe. Istället fann resenärerna att UF fått sparken och att ÅW:s bisarra dygnet-runt-betjäning blivit uppsagd. ÅW var avförtrollad. Därmed började lögnbubblan runt Knutby spricka upp.
För 15 år sen proklamerade ÅW att Gud sänt UF till Knutby som Jesu ställföreträdare för samliv med henne själv. ÅW luftlandsatte UF (en omtyckt bilmek i Karlstad) som pastor. I 15 år har ÅW med hårda nypor och med UF som sin stålhandske styrt medlemmarna. Droppen, som till sist kommit bägaren att rinna över: ÅW har beskyddat eller manat på UF i de gränsöverskridanden han nu säger sig ropa till Gud om förlåtelse för.
I det ändrade läget var det bara för ÅW att ta skeden i vacker hand, skriva under skilsmässopappret och skaffa annat boende långt från Knutby. PeGe menar i Dagenintervjun att ÅW är en "spännande människa" och "inspirationskälla". Få av de drabbade håller med honom.
Hej!
Det enda jag tycker det är värt att fokusera på just nu är ÅW, denna (enligt mig) totalt felgjorda mänskliga varelse, som enligt henne själv i grund o botten står över alla utom två (Gud o Jesus) på vårt jordklot!?
Hon o ingen annan är grunden till dom flesta katastrofer i Knutbysekten!
ENLIGT FÄRSKA INRE KÄLLOR ÄR ETT ANTAL PERSONER MED MOBILEN I HAND SEDDA RUNT ÖREBRO, DOM LETAR INTE EFTER POKEMON UTAN ÅW
Hon lär efter alla dessa gudomliga år utstråla en stor negativ aurora, som ger utslag på moderna media prylar
Denna person lär hittas inom snar framtid, så ge inte upp ni sökare på FB!
Med vänlig hälsning Nedslepp
Citera
2016-11-26, 20:02
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Aha... ja där ser man vad lite man själv vet om vad andra människor tänker eller känner och hur lätt det kan vara att tillskriva någon annan något man själv finner rimligt... att Canadaresan med dess religiösa implikationer kanske fungerat som bensin på gammal glöd kanske kan stämma, samtidigt som kanske det finansiella underlaget för pastorernas underhåll blivit svårare att upprätthålla för medlemmarna? Eller gjorde sig UF skyldig till något mellanmänskligt oförlåtligt övertramp när ett antal övriga pastorer var i Canada? Vad som legat till grund för brytningen lär väl komma fram så småningom i alla fall...

För övrigt har jag inte koll på alla initialer...förut i ett inlägg sa du att ÅW, PG, ÅG, KN for till Canada, och nu säger du att det var ÅW, PeGe, KN, CK...det får vara hur det vill, jag antar att fem personer for och vilka det var spelar mindre roll för min del... men det händer ju uppenbarligen saker i Knutby... igen...

Lite fler funderingar i Rellobloggen, som uppdaterat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rellobloggen
Peter Gembäck förklarar vidare att:

– Han avsattes som pastor. Vi kände att det som framkommit var så pass graverande att han var tvungen att lämna sin position.

– Det har varit ett maktmissbruk för eget intresse.

– Han har trampat på människor på ett graverande sätt i själavårdssamtal. Han har byggt upp en kultur kring sig som varit direkt ohälsosam. Människor har varit rädda för honom. Jag skulle till och med säga att han har missbrukat Herren sin Guds namn.

Det är stora ord från vem som helst, vem framförallt för Peter Gembäck som under de nästan 13 år jag följt honom och hans uttalanden i media aldrig uttalat sig så hårt. Framförallt i de fall där kritik skulle kunna kasta en dålig skugga på honom själv och på församlingen. Men nu är det en helt annan ton. Jo, det har funnits ett undantag i Gembäcks kritik. Helge Fossmo. (Men först efter det att Helges älskarinna blivit släppt från häktet och erkänt att de varit ett par. Då svängde opinionen kraftigt och församlingen gick från att försvara till att demonisera sin före detta pastor, bästis och ledare).

https://rellobloggen.wordpress.com/2016/11/24/oj-oj-oj-ar-det-nu-knutbyskeppet-sjunker-del-1/
Citera
2016-11-26, 23:19
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Lite fler funderingar i Rellobloggen, som uppdaterat:

https://rellobloggen.wordpress.com/2016/11/24/oj-oj-oj-ar-det-nu-knutbyskeppet-sjunker-del-1/
Att historieboken fungerar som ett väl använt filmmanuskript visste man ju redan, och att nutidshistoria också utgör så gott som ett färdigskrivet filmmanuskript blir ju mer och mer uppenbart för den som följer nutidshistorien... inom en inte alltför avlägsen framtid blir säkerligen Knutbyförsamlingens öden och äventyr också dramatiserat i någon filmversion om man får tro Rellobloggarens sammanfattning, vilken börjar likna ett filmmanus vid det här laget...
Citera
2016-11-27, 07:39
Medlem
Citat:
Att historieboken fungerar som ett väl använt filmmanuskript visste man ju redan, och att nutidshistoria också utgör så gott som ett färdigskrivet filmmanuskript blir ju mer och mer uppenbart för den som följer nutidshistorien... inom en inte alltför avlägsen framtid blir säkerligen Knutbyförsamlingens öden och äventyr också dramatiserat i någon filmversion om man får tro Rellobloggarens sammanfattning, vilken börjar likna ett filmmanus vid det här laget...
http://www.discshop.se/filmer/dvd/skotten_i_knutby_vagen_hem_3_disc/P74728

Nedslepp: Är ÅW upphittad? Är hon införstådd med att Kristi-Brud-läran är övergiven eller är hon ute och irrar efter sin man? Var hon försedd med gps-sändare eller varför letade man med mobiler? Hon kan tro att hon ska gifta sig med Messias hur mycket hon vill men det var lite onödigt att hon skulle dra med en hel sekt i sina fantasier kan man tycka.

Men glad advent till alla! Här plingar änglaspelet fröjdefullt och fint ... INTE! Änglarna var inte med mig när jag försökte montera det så jag gav upp Nu litar jag till att den mer tekniskt utbildade och tålamodsförsedda herr Joanna gör en insats för julefriden.
Senast redigerad av joannaw 2016-11-27 kl. 07:58.
Citera
2016-11-27, 08:57
Medlem
Jag undrar hur det går för de som stått ÅW särskilt nära? Jag tänker närmast på systern AA samt pressekreteraren KK (förnamnet stavas väl med K?). Har inte de hamnat i en väldigt utsatt lojalitetskonflikt i detta läge? Ska de följa ÅW och därmed tvingas bryta med alla sina vänner i församlingen? Eller ska de gå på församlingens linje och tvingas bryta med sin syster respektive nära vän, samtidigt som de måste medge att de har haft fel uppfattning om ÅW i alla år? Hur de än gör så verkar det få stora konsekvenser för dem. Nån som vet hur det går för dem?
Citera
2016-11-27, 13:19
Medlem
Angel of Peaces avatar
"Det var rena skräckväldet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23996934.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Kristi brud, Åsa Waldau, lämnade Knutby för några veckor sedan.

Nu talar hennes före detta svärfar ut om livet i sekten.

– Maktmissbruk, mobbning, psykisk terror och bestraffningar – rena skräckväldet. Det har varit verkligheten i församlingen, säger Per-Arne Waldau.

Lika illa som man hört, tur det hela har brustit!

Citat:
”Det var rena skräckväldet”
Kristi bruds exsvärfar om livet i Knutbysekten

Kristi brud, Åsa Waldau, lämnade Knutby för några veckor sedan.

Nu talar hennes före detta svärfar ut om livet i sekten.

– Maktmissbruk, mobbning, psykisk terror och bestraffningar – rena skräckväldet. Det har varit verkligheten i församlingen, säger Per-Arne Waldau.

Som svärfar till Åsa Waldau, den kvinna som av församlingen betraktades som Kristi brud, hade Per-Arne Waldau, 67, länge en central roll Knutby.

Citat:
Men några år efter det uppmärksammade mordet och mordförsöket i januari 2004 började han och hans hustru ifrågasätta om församlingen verkligen var på rätt väg.

– Vi försökte verkligen ta till oss och pröva tanken på att Åsa Waldau skulle vara Kristi Brud, men vi trodde aldrig på det, säger Per-Arne Waldau.

– Och då blev allt bara värre och värre. Vi ifrågasatte bland annat varför ledarna skulle lägga sig i medlemmarnas privata liv. Om någon skulle söka nytt jobb eller köpa en ny bil skulle pastor Urban Fält alltid säga sitt, säger Waldau

Han beskriver hur församlingsmedlemmarna tvingades genomgå rena husförhör och kränkande utfrågningar om sitt samliv med sin man eller hustru. Dekret om att leva i celibat förekom också.
Senast redigerad av Angel of Peace 2016-11-27 kl. 13:37.
Citera
2016-11-27, 13:35
Medlem
nabos avatar
Kristi Bruds Skräckvälde I Knutby

Edit - jag är två på bollen men Per-Arne Waldau bör citeras en gång till, många gånger till!

Första sidan Aftonbladet idag:
Citat:
Församlingsprofil om KRISTI BRUDS SKRÄCKVÄLDE I KNUTBY
* Utfrysning *Husförhör *Krav på celibat *"Var rent maktmissbruk och psykisk terror"
Sidan 14-15:
Citat:
"Det var rena skräckväldet" Kristi bruds exsvärfar om livet i Knutbysekten"

Citat:
"Centralt i den personkult och stränga auktoritetstro som utvecklades i Knutby var övertygelsen aty Åsa Waldau skulle vara Kristi brud: Jesu brud på Jorden."
Per-Arne Waldau:
Citat:
- Men jag var så pass påverkad, nästan hjärntvättad, att jag ljög för er journalister för att skydda församlingen och min familj.

Starkt av Per-Arne Waldau!
Med detta hjälper han många skadade medlemmar och exmedlemmar att få perspektiv på sin förljugna tillvaro i sekten.
Senast redigerad av nabo 2016-11-27 kl. 13:38.
Citera
2016-11-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
http://www.discshop.se/filmer/dvd/skotten_i_knutby_vagen_hem_3_disc/P74728

Nedslepp: Är ÅW upphittad? Är hon införstådd med att Kristi-Brud-läran är övergiven eller är hon ute och irrar efter sin man? Var hon försedd med gps-sändare eller varför letade man med mobiler? Hon kan tro att hon ska gifta sig med Messias hur mycket hon vill men det var lite onödigt att hon skulle dra med en hel sekt i sina fantasier kan man tycka.

Men glad advent till alla! Här plingar änglaspelet fröjdefullt och fint ... INTE! Änglarna var inte med mig när jag försökte montera det så jag gav upp Nu litar jag till att den mer tekniskt utbildade och tålamodsförsedda herr Joanna gör en insats för julefriden.
Hej!
Ber om ursäkt att jag har dröjt med svaret på din fråga om ÅW är hittad!?
Svar: I skrivande stund NEJ!
Men jag uppmanar ALLA på tråden att läsa dagens Aftonblad!
Knutbysekten ÄR under total upplösning o detta är vi väldigt många som är glada för!
Vi är också väldigt många som är alvarligt oroade idag för följderna utav detta obegripliga maktmissbruk som har utövads först o främst av ÅW mot hjärntvättade medlemmar!
Dessa som nu släpps fria o knappt vet vad som har hänt i landet under det sista årtiondet, skall nu på egna ben stappla ut i samhället!
Detta arv som ÅW lämnar efter sig, kanske det inte vore helt fel av kristna samfund i Sverige att sluta sig tillsammans o hjälpa!?
Hur som helst är detta bara toppen på ett isberg som börjar visa sig!
Tro mig, jag har tyvärr inte fel!
Skrivet med sorg i hjärtat Nedslepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in