2016-11-02, 08:50
Medlem
Jo, nåt i Saras berättelse är otydligt, nåt saknas! När hon talar om händelseförloppet, så stämmer det inte med den tekniska bevisningen. Men jag ser ett problem i att det saknas tydligt motiv för någon annan att "hjälpa HF få den han vill ha", än för Sara. Vem kan ha det intresset? Man kan inte bara släta över med " sekt" eller "psykiskt störda", det är inget sakligt motiv. Men som sagt tror jag en kanske två till är direkt inblandade. Tveksamt om det var någon ur församlingen. Och en hel skog människor omedvetet inblandade iom att de visste om dödsprofetior och blev tillsagda att hålla sig i närheten. Men de ser jag som offer.
Sen måste jag tillägga att ni här, beter er som en sekt. Ni har era egna regler och verkar helt empatilösa, "eftersom församlingen består, har besök utifrån inte varit till nån hjälp" tycks en mena. Bättre då att sitta och skvallra bakom ryggen. En sekteristisk sak också, att blint tro allt som sägs i sekten flashback, den som ifrågasätter ska stötas ut. Sen typiskt sekt att påstå "den som blir kränkt i Knutby, har vi rätt att kränka". Inte en tanke på att den som är skadad faktiskt fortfarande är mänsklig. Nej, vet ni vad, jag tycker vi visar lite ryggrad allesammans. Vad sägs om att ses IRL i Rimbo nån helg framöver och åka över till Knutby och presentera oss som flashbacksekten? Jag är på! När har de sina gudstjänster? Jag kan baka bullar (tror jag, inte gjort på 10 år men det ska nog funka)
Citera
2016-11-02, 09:15
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
.....Man kan inte bara släta över med " sekt" eller "psykiskt störda", det är inget sakligt motiv. .......

Jag försöker nyansera detta:

"Sekt" är sakligt

"Psykiskt störda" kan jag inte påminna mig att någon här har sagt.

"Indoktrinerade" skulle man dock utan vidare kunna säga om medlemmarna.

Citat:
Och en hel skog människor omedvetet inblandade iom att de visste om dödsprofetior och blev tillsagda att hålla sig i närheten. Men de ser jag som offer.
....

Just det - "sektoffer"
Citera
2016-11-02, 10:23
Medlem
Citat:
Jo, nåt i Saras berättelse är otydligt, nåt saknas! När hon talar om händelseförloppet, så stämmer det inte med den tekniska bevisningen. Men jag ser ett problem i att det saknas tydligt motiv för någon annan att "hjälpa HF få den han vill ha", än för Sara. Vem kan ha det intresset? Man kan inte bara släta över med " sekt" eller "psykiskt störda", det är inget sakligt motiv. Men som sagt tror jag en kanske två till är direkt inblandade. Tveksamt om det var någon ur församlingen. Och en hel skog människor omedvetet inblandade iom att de visste om dödsprofetior och blev tillsagda att hålla sig i närheten. Men de ser jag som offer.
Sen måste jag tillägga att ni här, beter er som en sekt. Ni har era egna regler och verkar helt empatilösa, "eftersom församlingen består, har besök utifrån inte varit till nån hjälp" tycks en mena. Bättre då att sitta och skvallra bakom ryggen. En sekteristisk sak också, att blint tro allt som sägs i sekten flashback, den som ifrågasätter ska stötas ut. Sen typiskt sekt att påstå "den som blir kränkt i Knutby, har vi rätt att kränka". Inte en tanke på att den som är skadad faktiskt fortfarande är mänsklig. Nej, vet ni vad, jag tycker vi visar lite ryggrad allesammans. Vad sägs om att ses IRL i Rimbo nån helg framöver och åka över till Knutby och presentera oss som flashbacksekten? Jag är på! När har de sina gudstjänster? Jag kan baka bullar (tror jag, inte gjort på 10 år men det ska nog funka)

I och för sig låter det gott med bullar men. jag tror inte man kommer någonstans genom att åka dit och diskutera. Det har ju en del också försökt. Om det är "tråddeltagare" eller inte kan vi ju inte diskutera här eftersom man inte får gissa användares identiteter enligt flashback regler.

Du har såklart rätt att tycka att det är en "trådsekt". Jag personligen har ingen lust att bli ihopblandad med alla andra som skrivit här (de flesta vet jag inte ens vem det är). Alla ansvarar för vad de själva skriver. Nej, jag tycker INGEN ska kränka någon annans integritet. Vad det innebär i praktiken lägger man kanske olika värderingar i.

Med mordförsöket och allt som hände har jag ingen aning om fler varit inblandade. Men jag tror inte Helge kunnat manipulera Sara om de inte levt i den lydnadskulturen de gjorde.

Nu ska jag ägna dagen åt annat. Mina lovlediga barn är så glada att det kommit "snö" så vi beger oss ut.
Citera
2016-11-02, 10:34
Medlem
Teleslingas avatar
Vad är det egentligen som inte stämmer med Saras berättelse vs. den tekniska undersökningen/rekonstruktionen? Kan någon uppdatera mig, tack.
Citera
2016-11-02, 13:59
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:

Citat:
Du skriver:

Nej, vet ni vad, jag tycker vi visar lite ryggrad allesammans. Vad sägs om att ses IRL i Rimbo nån helg framöver och åka över till Knutby och presentera oss som flashbacksekten? Jag är på! När har de sina gudstjänster? Jag kan baka bullar (tror jag, inte gjort på 10 år men det ska nog funka)

Är du någon slags vallhund eller? Ska du samla ihop oss Flashbackare som om vi var en flock vilsna får... oh my God, jag tror inte du förstår vad Flashback är, vill vi gå med i en bullbakar-klubb då är vi inte här.

Vi är resonerande, tänkande och fria människor, inga får som någon kan komma och fösa ihop.

Jag skiter i Knutsby-sekten och dess maktapparat.
Tyckte bara att det var intressant, som vilket sjukt morddrama som helst, hur skruvade människor kan bli när de hypnotiserar sig själva till att leva i parallell-världar.
Senast redigerad av Referenshumla 2016-11-02 kl. 14:01.
Citera
2016-11-02, 15:41
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Är du någon slags vallhund eller? Ska du samla ihop oss Flashbackare som om vi var en flock vilsna får... oh my God, jag tror inte du förstår vad Flashback är, vill vi gå med i en bullbakar-klubb då är vi inte här.

Vi är resonerande, tänkande och fria människor, inga får som någon kan komma och fösa ihop.
Instämmer
Citera
2016-11-02, 16:34
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Instämmer
Jag också...verkligen bra sammanfattat!
Kan förresten undra om vi månne fått besök av en kändis här i tråden på sistone...?
Citera
2016-11-02, 17:58
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Jag vet inte om du har en förankring i Knutby men du verkar aningen kränkt i alla fall.

Det är bra att du bryr dig om sektmedlemmarna för de är offer allihopa utom ledarna som är förövare.

Jag kan lova dig att du inte hittar ett enda inlägg om någon utanför sektledningen från någon av oss som sedan början har diskuterat knutbytragedin.

Allt handlar om de manipulativa i den innersta ledarcirkeln och de har själva bäddat för kritiken genom sitt hänsynslösa utnyttjande av unga andligt sökande människor.

Gå tillbaka i tråden och sök så ser du nog mera positivt på det som skrivs negativt om sektledarna.

Drottning Tirsa, den åldrande självförhärligande blivande makan till Jesus, kanske också är ett offer för en narcissistiskt relaterad självhypnos som har trängt henne längre och längre in i en återvändsgränd där det visar sig att Jesus inte alls står och väntar med brudkronan redo.

Jag och kanske andra har mött sektledarna öga mot öga och sett hur deras skräckvälde håller medlemmarna i tuktens andliga tvångströja.

Tyck inte synd om ledarna men gärna om de utnyttjade unga människor som har fastnat i ett andligt fångläger.

Om du fick lyssna till predikningar och träningsskolelektioner, skulle du förstå varför kritiken mot ledarna är hård.
Citera
2016-11-02, 18:19
Medlem
GustafKroons avatar
Favorit i repris. Drottning Tirsa i högform. https://www.youtube.com/watch?v=YD_iHX95S_k
Citera
2016-11-02, 18:54
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Favorit i repris. Drottning Tirsa i högform. https://www.youtube.com/watch?v=YD_iHX95S_k

Den minns man!

I högerkanten finns en hel rad med flera Knutbyrelaterade klipp och TV-program.
För att friska upp minnet.
Citera
2016-11-02, 18:57
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Hemska saker... ...citat;"...uppror är en synd mot Gud...det är synd mot Gud att vara upprorisk, att säga;"Jag vill inte"..., det är en synd mot Gud... mina barn syndar mot mig om de inte gör som jag säger...alltså... till och med detta...om Jesus säger till dig;"du skall dammsuga varje dag på träningsskolan", och du inte vill lyssna på det, det är uppror mot Gud, det är olydnad... och det är en synd...det behagar inte Gud...har Han sagt till dig att du ska dammsuga varje dag på träningsskolan så ska du lyda honom...det är... bara en generation...som får vara med om det...", slut citat, o.s.v....o.s.v....
Citera
2016-11-02, 19:07
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:

Hahaha ...eeh...ööh..!! Detta hade varit enormt stor humor om nu inte skrattet fastnat i halsen när man tänker på alla offer som lämnats i spåren av denna kvinnas framfart. Hör hur människan darrar tillgjort på rösten och stundom hetsigt drar efter andan när hon orerar denna sagolika skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in