I Apostlarnagärningarna står: "Nästa dag medan de var på väg och närmade sig staden gick Petrus vid middagstiden upp på taket för att be. Han blev då hungrig och ville ha något att äta. Medan maten gjordes i ordning föll han i hänryckning. Han såg himlen öppen, och det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den ner på jorden, och i den fanns alla markens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. En röst sade till honom: "Petrus, slakta och ät!" Petrus svarade: "Nej, nej, Herre! Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent." Då hörde han för andra gången en röst: "Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra orent." Detta hände tre gånger, och sedan lyftes duken strax upp till himlen." (Apg 10:9-16)
Slutsats: som kristna kan vi äta alla djur, inklusive gris.
Damnit visste jag inte, maste ga och slanga kangrumiddagen da
Det är helt logiskt att man inte åt skaldjur och gris på den tiden p.g.a att det var farligt. Grisar kan ha trikiner och det gick nog inte att bota på den tiden, och skaldjur i en värld utan kyl och frys måste vara totalt livsfarligt.
I dag borde varken muslimer eller kristna bry sig om de raderna i sina heliga skrifter.
Att detta var syftet med matreglerna och att matreglerna därför bara kunde gälla israeliterna och inga andra, blir klarare när vi läser i Nya testamentet om hur Gud tar bort det budet, eller snarare låter det gälla men gör det obsolet, då dess funktion är uppfylld av avklarad.
Under den första kristna tiden bestod församlingen bara av Jesus-troende judar. Ganska snart intågade även Jesus-troende samarier, men det var efter specialbehandling med apostlarnas handpåläggning (Apg 8). Men evangeliet kunde inte predikas för rena icke-judar förrän Gud hade gett aposteln Petrus specialbehandling. Petrus fick se samma syn tre gånger:
”Han såg himlen öppen, och det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den ner på jorden, och i den fanns alla markens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. En röst sade till honom: ”Petrus, slakta och ät!” Petrus svarade: ”Nej, nej, herre! Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent.” Då hörde han för andra gången en röst: ”Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.” Detta hände tre gånger, och sedan lyftes duken strax upp till himlen.” (Apg 10:11-16)
Jämför denna syn med det som stod ovan om matreglerna i 3 Mos! Petrus grubblar över sin syn och förstår först inte innebörden. För en from jude var matreglerna självklara att hålla. Just då kommer sändebud fram till Petrus, från den romerske officeren Cornelius, en from icke-jude som trodde på Israels Gud. Petrus beger sig iväg för att besöka honom. Och när han är framme och får höra hur en ängel från Gud sagt till Cornelius att kalla på Petrus för att han skulle få höra evangelium, då förstår Petrus successivt vad synen betydde:
Först säger Petrus:
”Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren. Därför kom jag utan invändningar när jag blev efterskickad. Och nu undrar jag varför ni har låtit hämta mig.” (Apg 10:28-29)
Efter att ha hört mer av Cornelius, säger han vidare:
”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. Detta var ordet som Gud sände till israeliterna med budskapet om fred genom Jesus Kristus – han är allas herre…” (Apg 10:34-36)
Synen betydde alltså, att de matregler som förut var givna för att försvåra och förhindra normalt umgänge mellan judar och icke-judar, i syfte att hjälpa judarna att avhålla sig från avgudadyrkan, nu var satta ur kraft. Nu ska Jesus-troende judar äta med icke-judar, för nu ska evangelium predikas även för dem. Guds frälsningsplan, hans utkallande av ett folk, omfattade nu hela mänskligheten, människor från alla folk. Så just genom att i synen som Petrus såg, ge honom en befallning som var i uppenbar strid mot de matregler som står i Mose lag, så visade Gud för Petrus att icke-judarna nu är välkomna in i Guds folks gemenskap. Matreglerna ska inte längre utgöra det hinder som de var tänkta att vara innan.
För att göra ett litet instick gällande kött mm så brukar både katoliker och ortodoxa kristna avstå bla kött under fastetiderna under kyrkoåret samt under vissa veckodagar.
Kristna tenderar att inte tycka att reglerna i levitus gäller dem.
Eller gamla testamentet överlag.. så länge det inte handlar om att dissa bögar eller nåt som passar med deras åsikter.
Såsom jag blivit skolad så gäller de moraliska reglerna från den mosaiska lagen men ej de rituella. Att man ej får mörda gäller fortfarande men reglerna kring vad som är rent och orent i matväg gäller ej (för att ta två exempel).
Om man är jude så gäller dock reglerna. Detsamma för den som anser att det är fel att ej följa dom; enligt NT begår man fel om man anser reglerna vara korrekta men ej åtlyder dom.
Men, för att komma till saken. Det finns en anledning till att jag inte äter gris. Det är väldigt tydligt i gamla testamentet att gris inte var OK att äta. Eftersom jag är av övertygelsen att Gud inte bara hittar på nya regler och lagar för att han har tråkigt så tror jag att det finns något negativt med att äta gris, liksom blod, men det är en annan diskussion.
Så du tror inte att det kan finnas andra, mer praktiskt inriktade förklaringar, t.ex. att fläskkött står sig dåligt i värme och att det är enklare att säga att det är orent än att försöka förklara.
OnT: Som konstaterats i tråden så får kristna äta fläsk. För de av er som ändå tvekar inför baconmackan, byt religion till Asatron. Där är det inget problem att äta gris i alla fall.
Så du tror inte att det kan finnas andra, mer praktiskt inriktade förklaringar, t.ex. att fläskkött står sig dåligt i värme och att det är enklare att säga att det är orent än att försöka förklara.
OnT: Som konstaterats i tråden så får kristna äta fläsk. För de av er som ändå tvekar inför baconmackan, byt religion till Asatron. Där är det inget problem att äta gris i alla fall.
Det vore väldigt lätt för Gud att förklara vad som händer med kött och förvaring i värme. Gud skulle ha kunna räddat miljontals (?) liv bara genom att ge info om sådana här saker.
Det vore väldigt lätt för Gud att förklara vad som händer med kött och förvaring i värme. Gud skulle ha kunna räddat miljontals (?) liv bara genom att ge info om sådana här saker.
Nja. Jesus upphävde lagen. Han sa dessutom att - Det är inte det som går in genom munnen som är viktigt utan det som kommer ut.
Hallå där: Var det inte så att han sa Att det som går in i en människa är inte det som orenar. Det är det som går ut ur en människas mun som orenar.. Och så gjorde han en liknelse med födan..
Och för att svara på trådstarten, så fanns det väl inga kristna på mose tid?