2016-11-23, 22:05
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För Gud, eller oss människor?

Perfekt fråga. Kanske både och?

Vore livet intressant utan motgångar ibland? Vore det kul att få allt serverat hela tiden? Vem är då lyckligast? Vem har det mest spännande livet?
Citera
2016-11-23, 22:31
Medlem
InCognitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Hallå där: Var det inte så att han sa Att det som går in i en människa är inte det som orenar. Det är det som går ut ur en människas mun som orenar.. Och så gjorde han en liknelse med födan..

Och för att svara på trådstarten, så fanns det väl inga kristna på mose tid?

Jo!

Bibelviftarna brukar ju vara ganska duktiga i denna forumdel. Men efter att ha snabbläst tråden hittar jag inga hänvisningar till Markus 7:17-23 där det (enligt en icke-troende som bara läst evangelierna) tydligt framgår av Jesus egna ord att han upphäver lagen om särskilda kostregler:

Citat:
Inget som går in i människan utifrån kan göra henne oren. Det är det som kommer ut ur människan som gör henne oren."

17 När han hade lämnat folket och kommit inomhus, frågade hans lärjungar honom om liknelsen. 18 Han svarade dem: "Så ni förstår inte heller? Inser ni inte att inget som går in i människan utifrån kan göra henne oren, 19 eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat ren. 20 Och han fortsatte: "Det är det som kommer ut ur människan som gör henne oren. 21 Inifrån, från människornas hjärtan, kommer de onda tankarna: sexuell omoral, stöld, mord, 22 äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, orgier, avund, hädelse, högmod och dårskap. 23 Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren."

Att kristendomen utgår från, men inte helt följer, den traditionella tolkningen av GT var väl en av Jesus främsta budskap? Jesus kom med nya idéer som ifrågasatte specifika delar judendomen som var den största religionen i den tid och omgivningen han befann sig i. Sedan antar jag att man kan tolka stycket på olika sätt, läser man passagerna innan framgår det att Jesus reaktion kommer från att vissa lärljungar inte följde hygienregler som fariséerna satt upp... Någon mer bibelkunnig som kan bidra med något annat än fördomar och snabbgooglingar i ämnet?
Citera
2016-11-23, 23:09
Medlem
Men sluta tjäbba om griskött nu.

Jesus sa: Bry er inte så mycket om vad ni äter eller vilka kläder ni har på er.

Alltså; ät mat, håll er varma och var glada!

*Matteus evangeliet
Citera
2016-11-24, 00:25
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Det lärs ju t.ex. inte ut i skolan, där man fick veta att det är förbjudet för terrorister med fläsk, men inget om kristendom.

Jag vet inte vilken lallarskola du gick på, men det gör vi. Varje år, klass efter klass. Inga undantag, antar att du inte har varit med i skolan på ett tag eller att du låg och sov?
Citera
2016-11-24, 00:36
Medlem
Florencedemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Jag vet inte vilken lallarskola du gick på, men det gör vi. Varje år, klass efter klass. Inga undantag, antar att du inte har varit med i skolan på ett tag eller att du låg och sov?
Låt oss säga att jag låg och sov.
Citera
2016-11-24, 00:48
Medlem
Jag och 80% i mitt ickemuslimska umgänge äter inte fläsk.
Fine Bacon ibland eller kanske fläskfilé.
Men griskött är för sossar och white trash.
Citera
2016-11-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Men sluta tjäbba om griskött nu.

Jesus sa: Bry er inte så mycket om vad ni äter eller vilka kläder ni har på er.

Alltså; ät mat, håll er varma och var glada!

*Matteus evangeliet

Det var bra rutit! Håller med dig.

(Och det han sa om orenhet - handlar ju inte om föda eller avträde, utan om sådant som är dåligt som kommer inifrån - och kommer till uttryck som tankar, känslor, ord, handlingar.. Men det är ju en annan sak)
Citera
2016-11-24, 07:01
Medlem
Citat:
Jo men alltså det är inte så "känt" bland de flesta att just kristna faktist inte får äta gris.

Jaså, " att just kristna faktiskt inte får äta gris " när Jesus förklarade all mat ren.

Men gris kanske inte är mat.
Citera
2016-11-24, 07:05
Medlem
Citat:
Generellt när det handlar om kristna, ville inte gå in på något annat i denna tråd, enligt den kristna Bibeln så är det förbjudet, och vad kristna gör och inte gör skiter jag fullständigt i.

Det tycker jag du ska fortsätta med. " och vad kristna gör inte gör skiter jag fullständigt i. "
Citera
2016-11-24, 08:18
Medlem
Florencedemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det tycker jag du ska fortsätta med. " och vad kristna gör inte gör skiter jag fullständigt i. "
#exposed
Vart vill du komma, du förstod alltså inte vad jag menade?
Citera
2016-11-24, 08:48
Medlem
Citat:
#exposed
Vart vill du komma, du förstod alltså inte vad jag menade?

Dina ord talar för sig själv.
Citera
2016-11-24, 08:56
Medlem
Lagen gäller bara judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in