2016-11-23, 12:03
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Den ursprungliga betydelsen av ordet testamentet är avtal eller förbund. Gamla testamentet är ett avtal eller förbund mellan Gud och Israels folk (dvs judarna). Nya testamentet är ett nytt förbund mellan Gud och de kristna. Gamla testamentet förebådar Nya testamentet men det är Nya testamentet som "gäller" för kristna.

Så dom tio budorden gäller enbart Judar och inte kristna ?
Citera
2016-11-23, 12:13
Medlem
Sinraths avatar
Man förstår att religion inte ha något gudomligt över sig när man raderar, lägger till och ändrar allt eftersom civilisationen förändras. Förslagsvis för att styra folket åt det hållet man föredrar eller för att förhindra uppror.

Hur kan guds ord vara dynamiskt utan dennes inverkan på förändringar? Varför gäller vissa grejer och inte andra? Är dessa turboheliga skrifter något som blir omodernt?

Förstår inte hur man finner tröst i denna skenheliga dubbelmoral.
Citera
2016-11-23, 12:31
Medlem
Zasse2s avatar
Var samma tramsande från okunniga för några år sedan angående kräftor.
Citerar ett föregående inkägg jag skrivit

"att judarna fått regler av Gud att leva riktigt. Detta innebär olika mat- samt levnadsvanor som har getts Israeliterna för att avskilja dem från hedningarna, detta för att förhindra avgudadyrkning av andra gudar än den sanna!

Dessa regler har säkerligen fått judarna att stå ut från ursprungsbefolkningen i olika delar av världen av många olika skäl. Det medför att de hamnar utanför "normalsamhället", lever väldigt annorlunda.
Det var även meningen med dessa regler, att dela på de rättroende och hedningarna tills tiden var kommen.

Iom Kristus nedstigning var Gud kommen till världen och reglerna upphävdes, man var nu frälst från sina synder iom Kristus offer och man skulle nu missionera och övertyga hedningarna. Då kommer dessa sekulariserande regler emellan, därför upphävs dessa för att man vid samma middagsbord ska kunna sitta med varandra och sprida Guds budskap."
Citera
2016-11-23, 12:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, dom cherrypickar det dom tycker är bra.
Det gör alla olika grenar av alla religioner. Se på sunni och shia och alla andra varianter av islam och kristendom.

Förbud att äta gris i mellanöstern berodde mycket på de sjukdomar grisarna hade där i värmen. Folk blev sjuka när de åt griskött.

Andra regler som vi höjer som du ska inte stjäla, ljuga, mörda ges inget värde hos muslimer då deras liv går ut på detta.
Citera
2016-11-23, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Man förstår att religion inte ha något gudomligt över sig när man raderar, lägger till och ändrar allt eftersom civilisationen förändras. Förslagsvis för att styra folket åt det hållet man föredrar eller för att förhindra uppror.

Hur kan guds ord vara dynamiskt utan dennes inverkan på förändringar? Varför gäller vissa grejer och inte andra? Är dessa turboheliga skrifter något som blir omodernt?

Förstår inte hur man finner tröst i denna skenheliga dubbelmoral.
Jesus gav oss rätten till det.
Citera
2016-11-23, 13:01
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Andra regler som vi höjer som du ska inte stjäla, ljuga, mörda ges inget värde hos muslimer då deras liv går ut på detta.

En synnerligen orättvis och svepande bedömning av 1,4 miljarder av världens befolkning. De allra flesta troende muslimer jag träffat från olika delar av världen har tvärtom varit mycket godmodiga och har haft en hög grad av moral.
Citera
2016-11-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
En synnerligen orättvis och svepande bedömning av 1,4 miljarder av världens befolkning. De allra flesta troende muslimer jag träffat från olika delar av världen har tvärtom varit mycket godmodiga och har haft en hög grad av moral.
Hur nära har du lärt känna dom? Jag vill inte misstro dig, men det är lätt att bli lurad av ett "fint" yttre.
Gäller naturligtvis inta bara muslimer....
Citera
2016-11-23, 13:18
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zasse2
...
Iom Kristus nedstigning var Gud kommen till världen och reglerna upphävdes, man var nu frälst från sina synder iom Kristus offer och man skulle nu missionera och övertyga hedningarna. Då kommer dessa sekulariserande regler emellan, därför upphävs dessa för att man vid samma middagsbord ska kunna sitta med varandra och sprida Guds budskap."

Men varför ljög Jesus då när han sa att lagarna i gamla testamentet skulle fortsätta gälla?

Skall jag nu hellere tro på dig när du säger att lagen inte gäller?

Varför skall jag vara kristen om Kristus var en lögnare?
Citera
2016-11-23, 13:31
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Hur nära har du lärt känna dom? Jag vill inte misstro dig, men det är lätt att bli lurad av ett "fint" yttre.

Exakt, det gäller inte enbart muslimer.
Citera
2016-11-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Exakt, det gäller inte enbart muslimer.
Vilket sällan är ett bra försvar. "Dom andra gör det också".
Citera
2016-11-23, 13:34
Medlem
FortMeades avatar
Citat:

Hur många muslimer har du lärt känna väl när du vet så mycket om hur de tänker innerst inne?
Citera
2016-11-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Hur många muslimer har du lärt känna väl när du vet så mycket om hur de tänker innerst inne?
Ingen. Därför uttalar jag mig inte. Går efter det jag vet, eller tror mig veta, om Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in