2016-11-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
I Apostlarnagärningarna står: "Nästa dag medan de var på väg och närmade sig staden gick Petrus vid middagstiden upp på taket för att be. Han blev då hungrig och ville ha något att äta. Medan maten gjordes i ordning föll han i hänryckning. Han såg himlen öppen, och det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den ner på jorden, och i den fanns alla markens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. En röst sade till honom: "Petrus, slakta och ät!" Petrus svarade: "Nej, nej, Herre! Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent." Då hörde han för andra gången en röst: "Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra orent." Detta hände tre gånger, och sedan lyftes duken strax upp till himlen." (Apg 10:9-16)

Slutsats: som kristna kan vi äta alla djur, inklusive gris.

Damnit visste jag inte, maste ga och slanga kangrumiddagen da
Citera
2016-11-23, 16:18
Medlem
Västkustskts avatar
Det är helt logiskt att man inte åt skaldjur och gris på den tiden p.g.a att det var farligt. Grisar kan ha trikiner och det gick nog inte att bota på den tiden, och skaldjur i en värld utan kyl och frys måste vara totalt livsfarligt.

I dag borde varken muslimer eller kristna bry sig om de raderna i sina heliga skrifter.
Citera
2016-11-23, 16:27
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Men varför ljög Jesus då när han sa att lagarna i gamla testamentet skulle fortsätta gälla?

Skall jag nu hellere tro på dig när du säger att lagen inte gäller?

Varför skall jag vara kristen om Kristus var en lögnare?

Du skall enbart tro på mig, jag är Guds sändebud!

Intressant läsning angående ämnet.

http://www.mikaelkarlendal.se/2015/04/10/men-forbjuder-bibeln-oss-inte-att-ata-skaldjur/

Citera
2016-11-23, 16:45
Medlem
Gabriel Knights avatar
För att göra ett litet instick gällande kött mm så brukar både katoliker och ortodoxa kristna avstå bla kött under fastetiderna under kyrkoåret samt under vissa veckodagar.
Citera
2016-11-23, 16:53
Medlem
Revolutionerande upptäckt( ) men vad är din poäng?
Citera
2016-11-23, 17:48
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Sverige är sekulärt....

Men ändå så är alla som inte tror på religionen dumma i huvudet eftersom de inte tror på det från punkt till pricka?
Citera
2016-11-23, 18:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kristna tenderar att inte tycka att reglerna i levitus gäller dem.
Eller gamla testamentet överlag.. så länge det inte handlar om att dissa bögar eller nåt som passar med deras åsikter.
Såsom jag blivit skolad så gäller de moraliska reglerna från den mosaiska lagen men ej de rituella. Att man ej får mörda gäller fortfarande men reglerna kring vad som är rent och orent i matväg gäller ej (för att ta två exempel).

Om man är jude så gäller dock reglerna. Detsamma för den som anser att det är fel att ej följa dom; enligt NT begår man fel om man anser reglerna vara korrekta men ej åtlyder dom.
Citera
2016-11-23, 20:21
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Men, för att komma till saken. Det finns en anledning till att jag inte äter gris. Det är väldigt tydligt i gamla testamentet att gris inte var OK att äta. Eftersom jag är av övertygelsen att Gud inte bara hittar på nya regler och lagar för att han har tråkigt så tror jag att det finns något negativt med att äta gris, liksom blod, men det är en annan diskussion.
Så du tror inte att det kan finnas andra, mer praktiskt inriktade förklaringar, t.ex. att fläskkött står sig dåligt i värme och att det är enklare att säga att det är orent än att försöka förklara.

OnT: Som konstaterats i tråden så får kristna äta fläsk. För de av er som ändå tvekar inför baconmackan, byt religion till Asatron. Där är det inget problem att äta gris i alla fall.
Citera
2016-11-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så du tror inte att det kan finnas andra, mer praktiskt inriktade förklaringar, t.ex. att fläskkött står sig dåligt i värme och att det är enklare att säga att det är orent än att försöka förklara.

OnT: Som konstaterats i tråden så får kristna äta fläsk. För de av er som ändå tvekar inför baconmackan, byt religion till Asatron. Där är det inget problem att äta gris i alla fall.
Det vore väldigt lätt för Gud att förklara vad som händer med kött och förvaring i värme. Gud skulle ha kunna räddat miljontals (?) liv bara genom att ge info om sådana här saker.
Citera
2016-11-23, 21:51
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det vore väldigt lätt för Gud att förklara vad som händer med kött och förvaring i värme. Gud skulle ha kunna räddat miljontals (?) liv bara genom att ge info om sådana här saker.

Men det hade väl inte varit lika underhållande.
Citera
2016-11-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Nja. Jesus upphävde lagen. Han sa dessutom att - Det är inte det som går in genom munnen som är viktigt utan det som kommer ut.

Hallå där: Var det inte så att han sa Att det som går in i en människa är inte det som orenar. Det är det som går ut ur en människas mun som orenar.. Och så gjorde han en liknelse med födan..

Och för att svara på trådstarten, så fanns det väl inga kristna på mose tid?
Citera
2016-11-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Men det hade väl inte varit lika underhållande.
För Gud, eller oss människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in